07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Min var iväg på utbildning i vintras när jag opererade mitt ben. Då funkade hästen bra både hemma och hos utbildaren. Hästen funkade ju bra när hon kom hem sen med.

Det jag misstänker är att om jag skickar iväg henne så "försvinner" problemet när hon kommer ifrån sin flock, precis som för din. Ja vill ju att hon ska funka hemma igen så jag kan fortsätta träna och rida min fantastiska lilla häst :(

Beslutsångest :crazy:

Ändå skönt att höra din story även om jag förstår att det är jobbigt, men höra att man inte är ensam med sina "issues". Tack för att du skrev :)

Det är säkert så att mycket sitter i flocken. Du har inte möjlighet/ork, att ha henne själv eller med 1 annan häst i egen hage? Då bryter du visst beteende ju.

Skickar tips om ryttar på fejan till dig, har gissat vem du kontaktat o h*n är fantastiskt duktig. Kommer hit till klubben på regelbunden basis.

Förstår din beslutsångest, jag är ju lite i samma sits gällande stall val. Vet inte hur många gånger jag tänkt att nu måste jag sälja hästen, när jag haft henne hemma. Hon har varit obehaglig att hantera från marken, och då har ridningen knappt vart att tänka på. Nu är hon snäll som ett lamm, och den stora skillnaden är stallbytet.

Min har ju inte gått med sin flock på 3 år, men ända blir hon helt till sig när hon ser dem. Hon faktiskt en kompis vars häst blev väldigt kär i sina hagkompisar, så att de blev jobbigt med hantering. Hon byte stall och bestämde från början att hästen inte skulle få gå med någon annan häst i hagen, för att den inte skulle ty sig så mkt till någon. Blev en helt annan häst. Kanske inte en ultimat lösning, men fungerade väldigt bra för henne och hästen.

Ja problemet är ju när man som jag o Hunter har eget stall...då kan man ju inte byta!:D Därav mitt förslag att ändra i hagkonstellationen. Tror heller inte att det löser allt men mycket kan förändras om man ändrar i flocken. Själv får jag ju ha alla mina 3 inne när jag rider på banan annars gapas det hemma o det fixar inte min 5-åring utan att få utbrott. Är det tyst däremot så är hon snäll som ett lamm. Såvisst kan mycket härröra från flock o flockbeteende.

Det är säkert så att mycket sitter i flocken. Du har inte möjlighet/ork, att ha henne själv eller med 1 annan häst i egen hage? Då bryter du visst beteende ju.

Skickar tips om ryttar på fejan till dig, har gissat vem du kontaktat o h*n är fantastiskt duktig. Kommer hit till klubben på regelbunden basis.

Jo visst har jag möjlighet att ha henne i hage ensam. Men tycker inte att det är något bra hästliv :( Dom ska ju gå tillsammans och klia och skydda och leka tillsammans... Har prövat sätta henne ensam och hon springer och gnäggar timme efter timme och det skär i hjärtat :( Hoppas ju att det ska gå och lösa på annat sätt. Hon har ju funkat här hemma och borta tidigare. Så det borde väl gå att komma tillbaka till det?

Jaha, jag förstår. Själv kan ju tyvärr inte ta in alla 10-15 hästarna i hemma stallet så fort jag ska rida, skulle bli ett jäkla gnäll från hästägarna.(helt förståeligt)

Jaha, jag förstår. Själv kan ju tyvärr inte ta in alla 10-15 hästarna i hemma stallet så fort jag ska rida, skulle bli ett jäkla gnäll från hästägarna.(helt förståeligt)

Äsch dom är väl lite knussliga då tycker jag??;):D:D

Klart att inte det funkar, men efter att ha följt dig o din fina häst såpass länge så är mitt buke-råd att låta henne stå hos beridaren. Ni passar jättebra ihop o du kan säkert har roligt med henne i många år då hon verkar ha lätt för att lära och då är det ju synd att behöva sälja.

Förstår din beslutsångest, jag är ju lite i samma sits gällande stall val. Vet inte hur många gånger jag tänkt att nu måste jag sälja hästen, när jag haft henne hemma. Hon har varit obehaglig att hantera från marken, och då har ridningen knappt vart att tänka på. Nu är hon snäll som ett lamm, och den stora skillnaden är stallbytet.

Min är jättesnäll i stallet. Orolig när hon är inne ensam men det är inga problem att ta in henne och borsta/sadla/tränsa längre. Men hon blir stissig när hon är i boxen själv. Däremot så krånglar hon ju med samma stegringar när jag t ex ska leda ut henne från ridbanan bort från de andra hästarna :crazy:

Sälja är inget alternativ för mig utan det är experthjälp, mottagaresto eller avliva som gäller. Jag lägger pengarna på experthjälp utan vidare jag måste bara övertyga mig själv om att det kommer att lösa problemet :cautious:
Är nämligen nästan helt övertygad om att hon kommer att funka som en klocka om jag sätter henne i ett annat stall

Du har inte möjlighet att få någon tränare att komma och hjälpa dig på hemmaplan då? Om inte annat så tror jag ändå inte att du förlorar på att lämna iväg henne ett tag, som jag och min häst när vi behövde en "paus" i vårt förhållande :angel:. Efteråt har det ju fungerat bra.

Är det 5-årigen som gnäggar eller är det dom ute i hagen som livar när du är på banan?

Suck nä. Så klart ska det funka att kunna rida oavsett om de andra hästarna är inne eller ute. Nu går ju mina hästar ute dygnet runt och det är då det funkar bäst med ridningen när de andra är ute (så länge jag är på ridbanan så klart). Alltså nu - sen det började strula. Tidigare har jag ju ridit med de andra hästarna både inne och ute.

Du har inte möjlighet att få någon tränare att komma och hjälpa dig på hemmaplan då? Om inte annat så tror jag ändå inte att du förlorar på att lämna iväg henne ett tag, som jag och min häst när vi behövde en "paus" i vårt förhållande :angel:. Efteråt har det ju fungerat bra.

Den person som jag varit i kontakt med kan komma hem till mig och rida och träna mig. Kostar ca 2000 för första uppsittning sen tillkommer milersättning mm. En träning hemma kostar runt 1000 (när jag rider). En månads träning hemma hos tränaren (tränar hästen 5 dagar i veckan) kostar strax över 10'. Så det jag funderar över är vilket som är bäst investerade pengar. Får ju inte så jättemånga träningar för 10' (jag vill även att tränaren ska rida i alla fall de första gångerna så att jag ser att det funkar innan jag sitter upp). Sen har jag inget "tak" på 10' och sen måste hästen vara färdig men du förstår mitt resonemang.

Ja, de känns som att de ska fungera oavsett och de gör de ju nu i andra stallet också. Häromdagen sprang hästen i hagen bredvid utebanan runt och gnäggade när jag skulle sitta upp. Tidigare hemma hade detta betytt att jag aldrig hade kommit upp på hennes rygg, men nu brydde hon sig inte alls. Men jag blev lite nervös och väntade på att hon skulle explodera som hon gjort förut. Tidigare försökte jag rida precis när de andra hästarna fodrades lunch, för då va de lugnt i hagarna.

Ja måste ju jobba med mig själv också för nu är jag lite osäker och inställd på att hon ska resa sig och det känner hästen såklart av. Nu har jag mina två avelssston också som jag känner utan och innan som jag är helt trygg på även om de är skarpa hästar. Så tanken är att rida lite på dem om/när jag skickar iväg min 07:a. För att få tillbaka känslan att jo jag kan rida, lite i alla fall :p och även om det sprätter lite så reder jag ut det!

Herrejesus så dyrt:eek: Jag som tyckte min beridare var dyr efter de omständigheterna som var kring oss när jag hade hästen där :crazy:

Jag skulle nog iaf ta hem beridaren en gång och rida själv och visa problematiken. Som en första konsultation...

Ja du, här är en till som totalt tappa självförtroendet. Först fick jag barn och och kände mig rätt sladdrig och obalanserad när jag började rida. På det en häst som inte va stabil, och som jag verkligen inte litade på. Jag har som tur är fått rida rätt mkt på snälla välutbildade hästar som gjort att jag inte känner mig helt värdelös. Inte alla dagar i alla fall.:p

Både du o Hunter rider klart över medel så dåligt självförtroende ska ni rakt inte ha! Hästar som är såpass besvärliga som Elle och Becka kan få vem som helst att bli rädd. Men Hunter, titta vad bra Elle har gått sen hon lämnades iväg första gången, då var ju Charlotte helt inne på att sälja men sen funkade det ju igen.

Tror ändå att du kommer en bra bit på väg om du tar hjälp oavsett om det sker hemma eller borta. Ibland måste man ha hjälp med att komma över lite trösklar o det funkar ju bra borta med. Den lydnaden får man sen försöka ta reda på när hästen kommer hem.

Hunter: Det är ponnyn som springer o gnäggar o hon är flockledare så det är därför Lilla Svarta reagerar så kraftigt.

Hjälp måste jag ha om jag ska kunna rida vettigt på henne igen. Så mycket är jag införstådd med. Men hon kan ju bli korv också :angel: Nä, fy vad hemsk jag är :yuck:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat