07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ryggar på marken gör jag varje dag då det ingår i min rutin innan jag sitter upp. Jag leder alltid runt henne innan, ser till att hon stannar när jag stannar, backar när jag backar osv. Detta för att checka av att ledarskapet stämmer på marken.

Problemet om man ryggar ofta på unga hästar är att de har svårt att hålla isär när det är halt och när det är halt ryggning. Det kan skapa att man får problem med stillastående i halter då de gärna vill vara duktiga och visa att de kan :D

Visst är det gymnasticerande att rygga men jag gör hellre andra saker eller ryggar från marken i sådana fall.

Fast alla hästar funkar ju olika.

En viktig grej att tänka på är dock att aldrig försöka rygga om man inte känner att hästen verkligen är framme för skänkeln. Det blir ALDRIG en bra ryggning då oavsett om man vill rygga varje pass eller inte.

Håller med och det är ju allmänt även på en icke unghäst , lätt hänt om man ryggar ständigt att de börjar tänka bakåt .

Ang ryggning från backen så är det ju precis som du skriver , det ska vara lika basic som att svänga och stanna och öka på för hand osv . Om hästen inte följer back på kommando och kropps språk på backen utan att man måste lägga på spö på bogen eller benen eller trycka på öht och den backar segt och med motstånd så är den inte fullt ut reglerbar . Man ska kunna backa den på slack lina/tygel från backen enbart med kropps språket och rösten . Det är inte öht svårt att få in det bara man har den bilden klar för sig tycker jag , och lär in det .

Uppsuttet när hästen kan från backen så börjar man ju som med skolor osv med att lära in att minsta signal hästen svarar rätt på - ett halvt steg bakåt och tar hjälpen korrekt så rider man ur och lättar . Precis samma som i skolorna , sluta börjar man med tagen bakdel och så fort hästen förstår och tänker rätt lättar man ur . Som i all ridning /hantering/utbildning - är ju så de lär sig snabbast och belönas och därmed uppmuntras till att tänka rätt och sen kan man bygga på hela tiden .

Senast ändrad:

Ryggmärgen hahahaha älskar när det blir auto correct när man skriver.

För övrigt så tänker vi samma.

Edit: nu har du ju korrat men den såg kul ut :D

Kl

För oss fortsätter de i rätt riktning.:) Min häst mår så bra av att gå ute 15 timmar på gräs varje dag och värmen gör att hon inte taggar i allt för mkt. Sista veckan har jag till och mer suttit upp helt själv vilket är stort för oss.
I dag hoppade beridaren men annars rider jag mestadels själv nu. Hon tycker det 'r superkul med hoppningen och gör det faktiskt riktigt bra.
Lite bilder från i dag:

Enda hoppbilden

Ryggmärgen hahahaha älskar när det blir auto correct när man skriver.

För övrigt så tänker vi samma.

Edit: nu har du ju korrat men den såg kul ut :D

Jag vet ha ha , försökte snabbt som satan men jävlar på auto correct och du var snabbare ;) ja du fattade ändå ;)

Ja, det är mkt man "ska" kunna. Men man måste ju börja någonstans.

Jag skulle förmodligen få underkänt i de flesta moment om jag skulle bedömmas i min hantering. Men samtidigt känner jag för första gången sedan jag köpte min häst, att det är enkelt och roligt att åka till stallet. Sen kanske ledarskapet tryter, hon följer mig inte som en hund när hon är lös, ifrågasätter med jämna mellanrum osv men i det stora hela är det mkt mer lugnt och avslappnat mellan oss nu jämför med förra året. För mig är det guld värt. Jag måste ta en sak i taget, och kanskte tom nöja mig med att det fungerar med vardagslydnaden så att säga.

Det finns hästar som inte kan ridas ut på lång tygel, stå ensamma i stallet, lastas, ledas på bilväg osv. Min kan ridas dressyr med lastande lastbilar bredvid, gå ensam ute i flera timmar efter att kompisarna gått in, lastas i grimma och vänta i transporten på sin tur i någon timme på ny plats, gå förbi grävmaskiner på uteritter osv och hon bryr sig inte nämnvärt. Jag väljer att se det som en styrka hos henne (och oss) istället för att haka upp mig på att hon inte är som en lydnadshund på bruksplanen.
Det är en häst med väldans mkt åsikter. Jag har fått känslan att hon bara blir arg om jag ska proklamera mitt ledarskap med diverse övningar dagligen dags... Jag har vissa saker jag aldrig tolererar, men sedan om hon svävar ut lite emallanåt låtsas jag att jag inte ser. Det kanske är helt fel, men jag känner iaf att just här och nu måste jag få låtsas att inte se vissa saker, för att inte bara fokusera på det jag inte lyckats med utan istället få vara glad åt de framsteg vi gjort.

Senast ändrad:

Fast nu tror jag du läser galet ?:( jag har öht inte kritiserat ngn hantering eller förhållanden För ngn öht - jag har inte koll på specifika folk här öht Flr att ens om jag försökte , skriva ngt sånt . Jag i min värld har adresserat frågan om hur man lär in ryggning på ett bra och enkelt sätt ?

Det du beskriver ang din häst så är det väl För de flesta ? Vettiga hästar som fungerar super på väldigt många grejer och sen har de vissa "Quirks" utifrån individ som är lite speciella ? Jag hoppas verkligen att jag inte uttryckt mig på ngt sätt som kan tolkas att jag tycker en häst ska vara en robot ?:(

Senast ändrad:

Ja, jag kanske läser lite galet, jag reagerade mest på "Man ska kunna backa den på slack lina/tygel från backen enbart med kropps språket och rösten " och spann vidare på det. Det var nog inte direkt riktiat mot ditt svar, utan mer allmänt. Dock borde jag väl ha skrivit "kl" eller nåt :o

Jag menar mer att det är lätt att stirra sig blind på detaljer, och om de inte fungerar så är det lätt att dömma ut sig själv som hopplös. Jag är iaf rätt bra på det. Numera försöker jag tänka att det mesta vardagspraktiskt faktiskt fungerar väldigt bra, så att min häst inte följer mig som en hund i löst tillstånd det kan jag ju inte gråta blod över. Hon är långt mer lättsam i hantering och vardagssituationer än många hästar jag känner till.

Kul att det går framåt för er :) Hon ser så härlig ut på bilderna.

Idag hade jag inget vidare ridpass, jag som nyss gick teorikurs och tänkte prova lite nytt tänk :p men på sätt o vis blev det så ändå för det var mental träning för mig att försöka slappna av och rätta ridpasset efter hästens dagsform. Fast jag lyckades nog inte.

Vet inte om någon varit o slängt in raketbränsle i hagen för det var hemskt var det var springigt och stressigt idag, knappt en halvhalt som gick igenom
:( ush så besviken jag känner mig, känner mig som en dålig ryttare när det blir så.

Ibland när hon känns överpigg så brukar hon genast sansa sig när man gjort några öppna och sluta, antagligen för att hon tycker det är jobbigt, men inte idag. Idag var ingenting för jobbigt kändes det som, förutom att dra ner på tempot.

Ska tävla på lördag, men just nu känner jag mig inte så jättesugen. Tror jag låter henne vila imorgon och försöker rida genom programmen bara på fredag, ett litet lagom pass.

Stjarnfrugt, du har ju gjort många framsteg med din häst, och det låter som om hon har många bra sidor, GP hade aldrig accepterat att gå ensam kvar i hagen exempelvis.

Vad det är härligt att höra att du och din häst funkar ihop nu!
Samma till Charlotte1975, Elle är ju så fin!

Jag har varit på semester medan min stackars häst har fått vara på träningsläger hemma hos dressyrtränaren. :sneaky: Det har tydligen fungerat ganska bra, de har haft sina små duster, men det brukar sluta med att hästskrället stannar upp, suckar djupt, och gör sedan det som tränaren ber henne om (typ svänga vänster eller nåt annat jobbigt. :meh:). Och blir jättefin och mjuk ett tag. Tills hon kommer på att hon nog inte vill svänga höger istället. :banghead:

Jag skrittade henne på lång tygel ute igår och idag tränade vi för en ny tränare, den som min vanliga dressyrtränare rider för. Det gick bra, vi jobbade med lösgjordheten och hon var stundtals fin. :d Det har framkommit att det absolut viktigaste med min häst är att man håller positionen. Minsta lilla man faller fram så passar hon på att bli lång och dra iväg. Som ni vet av mina bilder och filmer så lyckas hon vääääldigt ofta få mig att falla fram....

Tränaren gillade hästen iaf, så det känns bra. Kommer fortsätta rida för henne lite då och då som komplement. Min vanliga tränare var ju med hela tiden också så vi kan nog fortsätta jobbet hemma.

Du skriver alltid så roligt! :D Älskar hur du lägger in dina :sneaky:!

Tror att ni är två envisa brudar båda två, istället för TRÄNING så får du försöka tänka att ni är två väninnor som skall ut o shoppa och ha det roligt, då kanske det går bättre! ;):p

:D

Förstår precis hur du känner dig:(. Red en träning i morse och tanken var mest att rida genom lite enkla skänkelvikningar, tempoväxlingar och så galoppfattnongar ur skritt. Och så slutade helt plötsligt vänsterfattningarna att funka. Blev att rida igenom och en liten dust. Har haft den där ponnyn i snart två år nu och vi har haft två arga ridpass. Detta var ett av dom. Så inte alls bra inför tävling fredag och lördag:(. Red inte ens igenom nån programdel ur L:B3an och nu är jag mest rädd att ite en enda j-la galoppfattning kommer att sitta.

Känns som att det var så himla dumt att lägga in en träning idag så nära tävling. Hade jag tuffat på själv och inte krävt lika mycket hade vi iaf inte blivit ovänner tror jag. En sak om man är inne i en "träningsperiod" då får man ju ta dom där sämre passen för att saker måste stärkas och ta igenom. Men inte nu när vi faktiskt ska starta. Är så arg på mig själv för att passet blev så dåligt. Skit.

Tänkte rida fram lite längre på fredag och försöka få henne (oss båda) på gott humör och göra det så enkelt som möjligt så att hon får en fin upplevelse sen inne på banan utan att saker och ting blir fel.

Jag trodde att Novali gillade att vara vid liv..? :cautious:

:bow::bow:

Ja kanske kan känna att det räcker med EN stegrande häst i mitt liv just nu!:D

kl

Men allvar Hunter, skicka iväg henne 1 månad, jag har bra förslag om du vill veta någon. Ska själv skicka Vitt Sto dit nu strax för igångsättning.

Vi får hålla tummarna att både hästar och vi själva känner oss bättre till mods på själva tävlingen.

Visst blir man arg på sig själv när man misslyckas! Hästarna är ju ändå bara djur med instinker, och de kan ju precis som vi ha bättre och sämre dagar.

Tänker som du att jag ska försöka få till ett lugnt pass utan några vidare krav och bara liksom mjuka upp lite.

Och jag har sådana pass lite nu och då på drummeln här. Dagen innan senaste tävlingen så stod han mest på bakbenen på träningen och under halva passet så gick det inte att rida i höger varv. Han bara slängde sig och galopperade på stället. Bara att andas, rida igenom det med en balans av att ta igenom och lirka fram önskad reaktion pö om pö. På framridningen rider jag sen bara loss och testar pö om pö ifall det går att lägga lite press. Går det inte så får det vara och så rider jag igenom inne på banan med fokus på lite djupare form och mer avslappning än det först var tänkt. Det är ingen katastrof, hästar är levande varelser och det går inte alltid att matcha en bra dag med tävlingen. Och då får man göra det bästa av det och inte lägga så mycket vikt vid vad man får för siffror.

Alla som håller på med hästar vet ju det också, det finns ingen förlust i att unghästar inte går perfekt varje start. I så fall skulle jag lika gärna kunna gräva ner mig, herrn här är en sådan som måste tävlas i form och då blir resultaten halvdana på pappret hälften av gångerna. Men han lär sig något av det, och då spelar inte det någon större roll. Tänk på tävlingen som vilken annan dag som helst, där ni har ett mål som ni vill uppnå med ridpasset och gör det bästa av dagens förutsättningar. Går det inte perfekt så är det ingen katastrof. Då får ni ta med er erfarenheterna och träna vidare mot nästa gång, ingen skada skedd :)

Tack för alla rygg-tips :)
Just nu har hästen en 2 veckors helvila ute med kompisar, men sedan ska jag prova efter igångsättningen!
Skönt att få lite stöttning i hur jag hade tänkt göra och även hur det inte ska vara! Jag jobbar väldigt mycket från marken och tycker det är superviktigt att hästen är följsam där, funderar mycket på hur jag ska lära in saker så enkelt som möjligt med ord/ljud etc som stöd, men vill ju inte att han bara ska backa utan rygga på "rätt" sätt med bibehållen bjudning.

KL
Inspirerande tråd och kul att läsa om alls framgångar och motgångar, skönt att kunna läsa och få hjälp!

Tar gärna emot tips :)

Har varit i kontakt med en hästpratare eller är det hästbrytare :o, men inte bestämt om hästen ska skickas iväg eller tränas här. Oavsett så blir det svindyrt. Denna är erkänt duktig och därmed svindyr.

Red lite igår. Håller mig inom säkerhetszonen, pressar inget. Försöker inte ens få henne att gå utanför ridbanan vill bara rida utan att krångla, orkar inte ta strid varje gång. Att gå utanför ridbanan tar jag på töm. Jävla märklig häst, kan liksom jobba stenhårt INNE på ridbanan men VE MIG om jag skulle tänka tanken att skritta UT från ridbanan :meh: :banghead:

Jag har ju också haft stora problem med mitt sto. I vintras var hon ju mer i luften än på backen, dock inte rest sig som din under ridning.(Då skulle jag sålt henne snabbt som attan) Jag har i omgångar haft henne iväg hos beridare och just nu är hon där. Står verkligen i valet och kvalet att låta henne vara kvar där(rider henne själv mestadels förrutom hoppningen nu), eftersom de fungerar så fantastiskt bra. Vet att när hon kommer hem så reagerar hon så mkt på de andra hästarna och speciellt på hennes mamma som nu har föl. De går jämte ridbanan och om de går iväg eller kommer springandes så kan hon bli helt blockerad. Hon är ju född där och gått med den "flocken" som nu har 2 föl, så de är väl lite hennes flock som hon gärna vill hänga med. Där hon står nu finns inget sånt beteende överhuvud taget. Om jag va du skulle jag skicka i väg ett tag....

*kl

Idag fick jag helt plötsligt lust att hoppa. Det händer inte så ofta nu när jag blivit tant och storhästryttare, dålig fantasi har jag dessutom vad gäller övningar. På en unghäst vill man ju heller inte som hoppringrostig svenssonryttare komma och ställa till saker man inte kan supporta hästen genom. Därför har jag tyckt att det varit bra att beridaren hoppat när jag hade henne där, men nu är det 2,5 månad sedan hon såg ett hinder :crazy: Har ännu inte fått tag i nån transport och nu när jag precis köpt dyr sadel så vet jag inte om det är läge att köpa transport riktigt, så att åka till beridaren har lagts på is.

Hade 5½:an med en galoppbom + räcke 30 cm + räcke 60 cm med sockerbitar i. Sedan ett enkelt framhoppningshinder och en grind 60 cm + galoppbom innan. Hon kändes inte ens ringrostig trots att hon inte hoppat på så länge. Nu sommartid då hindren i prinicp alltid står framme på ena banan tycker jag gott att jag kan försöka hoppa en gång i veckan, så hon får gymnastisera lite. Inga höjder eller svåra saker utan bara grejer som jag vet att vi (läs: jag) klarar upp i syfte att hon inte blir ringrostig mellan gångerna jag kan ha nån annan att hoppa henne. Måste ju underhålle hoppmusklerna samt att det är bra för galoppen.

Jag är mkt nöjd, hon blir gärna lite lång och stark i landningen men det är väl för att jag inte är duktig på att komma tillbaka efter hindren :o Har dessutom en alldeles för klumpig säkerhetsväst, men känner inte just nu att jag har lust att lägga pengar på en Racesafe då jag varit lite osams med pojkvännen ang semesterplaner som jag tycker inte får bli för dyra :o

Hon hoppar mkt fint och älskar det. Synd att jag är så höjdrädd och att hon är så stor i galoppen (blir tungt för mig) att jag inte tror jag skulle kunna rida henne runt en bana på en 90 cm. För hon skulle nog göra sig mkt bra som hopphäst upp till iaf 120.

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka