07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Ja du, här är en till som totalt tappa självförtroendet. Först fick jag barn och och kände mig rätt sladdrig och obalanserad när jag började rida. På det en häst som inte va stabil, och som jag verkligen inte litade på. Jag har som tur är fått rida rätt mkt på snälla välutbildade hästar som gjort att jag inte känner mig helt värdelös. Inte alla dagar i alla fall.:p

Ingen bra kombo, sladdrig ryttare och instabil häst :p Tack för att du delar med dig, jag känner mig peppad och stärkt av din historia att jag ska få det att funka med min häst också.

Jag tränar mycket annat, gym och långdistanslöpning och det har jag haft nytta av nu när jag ridit min unghäst och särskilt när hon krånglar, jag är stark i ryggen och bålen och uthållig (tränar för maraton).

Hoppas du kommer tillrätta med problemet, men håller med stjarnfrugt om att det var dyrt det där med tillridare! Men samtidigt kanske det är värt det?

Jag gör som Novali, tar in alla när jag ska rida och det är mycket för de andra hästarnas skull, skulle ju bli ett himla gnäggande och stimmande i hagen om jag bara skulle ta in GP o rida. Tror varken jag eller hästen hade kunnat koncentrera sig då.

Idag hade jag o GP ett toppenpass! Så himla skönt efter gårdagens "misslyckande". Det hade regnat på ridbanan så inget damm, den var mjuk o fin. Och jag tog inte spöet med mig då hästen ibland reagerar med stress när hon ser spöet, även om jag inte använder det. Idag funkade det mycket bättre med både halter och skänkelvikningar, rida lång o låg mm.

Känns bra att låta henne vila imorgon medan jag putsar upp sadel o träns o gör i ordning för säsongens sista tävling.

Dåligt självförtroende fick/har jag. Trodde ju när jag köpte föl att man skulle klara av det själv. Har ju sett många andra som i mina ögon är "sämre" lyckats rida in och utbilda sina unghästar helt OK. Kan ju inte påstå att jag är stolt över vad vi lyckats prestera de senaste åren, men i dag fungerar hon i alla fall att rida på. För oss är det ett stort steg just nu. På måndags ska vi iväg på vår första bortaträning och de blir en stor prövning(speciellt för mig). Ska vi någonsin kunna tävla, vilket jag gärna vill så måste hon börjas miljötränas på andra platser. Skulle de visa sig att hon inte passar som ridhäst i framtiden så tror jag inte jag säljer henne, utan behåller och tar föl på. Ångrar lite i dag att jag sålde hennes föl. Han ser riktigt fin ut i dag och har ju trots oplanerat hingtval visat sig vara rätt bra.
Här är han Well here I am, Walle.

Senast ändrad:

Är man duktig så kan man ju ta betalt därefter O_o

Mina andra kusar bryr sig inte alls om de får gå kvar ute när jag tar in en och rider, snarare är det så att de blir sura när de får stå inne i sina boxar och vänta :p

Då låter du beridaren sitta upp och själv prova på problematiken ;) Hur som haver, känner man en klump i magen kommer man inte vidare, då är det läge att lämna över problemet för en period för att ta sig över tröskeln.

Vad var det för pappa på den bruna?

I övrigt förstår jag hur du känner med självförtroendet. Mitt var i botten i vintras som vi vet. Sen ser man långt mindre talangfulla ryttare som klarar att både rida in och hyfsat utbilda sina hästar till åtminstone ridbara på grundnivå... MEN, vill jag poängtera, det är skillnad på häst och häst. Både din och min häst är inga hästar för kreti och pleti. Jag kan nog svära på att min häst blivit pannkaka hos kreti och pleti (och hos mig också för den delen om jag fått ha henne sedan föl och sköta all inridning osv själv - jag fick henne ju med startpaket och allt klart ;)). Hon har en mentalitet som kräver att man vet vad man gör när man sätter grunder och introducerar henne för nya moment som kärver lite arbete som kan kännas i kroppen. Detta har jag även fått bekräftat av min nya tränare nrä hon fick veta stammen på henne "det kan gå väldigt fel med dem om det blir fel från början" sa hon när hon fick höra om mödernesidan på min häst. Det säger ju en del. Hon har fått ta sig an en hel hög felutbildade hästar som varit efter min hästs morfar tex.

Så, jag var ringrostig efter närmare 10 år utan egen häst, och hade ett uppehåll på 6 år totalt, dock red jag 3 år innan jag köpte min nuvarande med dopck bara som medryttare och på mer avancerad ridskola - dvs inga femåriga testande ston utan ganska tillrättalagda ridpass. Så , med facit i hand skulle jag ha köpt en helt annan häst som nystartshäst. Men nu har jag det jag har, och för tillfället är det ingen katastrof och då är det ingen panik att sälja. Blir det krångel igen får det bli en fråga för framtiden.

Senast ändrad:

Den bruna har en pappa som är e. Careful. De va ju en tjuvbetäckning så han är valack nu, men har gjort fina resultat och vann Breeders i hoppning för 5 åringar förra året. Elle har ju visat att hon hoppar rätt bra, så de ska bli kul att se vad de blir av Walle.

Å vad kul! Nu hoppas vi att hon fortsätter läka fint:).

*kl*

När jag läser om alla problem här känner jag hur mycket jag tycker om Barbieponnyn! Hon är hur underbar som helst:love:. Lillebror har ju varit lite värre, men i sammanhanget var det också milt:o. Som valack har han dock blivit lika cool som syrran:).

Jag red min "projektponny" idag. Gud vad jag älskar att rida ponny :love: ...jag blir faktiskt lite avundsjuk på dig :o Jag önskar att jag hade möjlighet att ha två hästar. Då hade jag nog haft en ponny också.

Härligt!!

kl

Hur gör ni med bete och sommarvila? Jag försöker sy ihop en slags planering för sommaren, och då ser det illa ut med längre vila för lilla Giraffhäxan.

Varför ska hon vila mitt under säsong? Ta det på höst/vinter istället.

kl

Charlotte: Precis som stjarnfrugt sa så är det skillnad på häst o häst. Elle är ju lite speciell med sitt sadeltvång mm och då är det inte så himla lätt. Jag har ju ridit in många hästar i mitt liv o utbildat iaf till lätta klasser men även stött på en o annan som varit så besvärliga för ägarna sen att det inte har gått. Alla kan inte utbilda unghästar, vilket är tur för annars skulle unghästutbildarna inte ha nån marknad! Man måste vara lite tuffare än medelryttaren o den tuffheten försvinner ju som en löning om hästen ställer sig på bakbenen eller kör rodeo! Jag hävdar ändå att både du o Hunter ska vara stolta över vad ni åstadkommit så här långt o att ta hjälp är det smartaste man göra när man kör fast.

En vecka för en vecka sedan, några dagar över midsommar, någon vecka till senare i sommar och sen nån månad i höst när vädret blivit jävligt.

Min har gått i beteshage sedan 1 1/2 månad tillbaka dygnet runt, han har vila 2 veckor nu och kommer antagligen få 1-2 veckor i augusti, åtminstone en helvila o en lugnare vecka, efter det väntar jag nog till december...

Min häst var ju sjuk i mitten på maj och fick där en veckas vila samt lite lugnare ridning veckan efter. Sedan kommer hon att få lediga strödagar under sommaren beroende på om jag är bortrest, jobbar mkt osv. Jag tror att hästvakten kommer att vilja rida då jag är på semester 2 v nu när hennes häst är skadad, annars hade hon fått vila då.

Hon är ju 6 år nu och jag hårdtränar inte vanligtvis så jag tror hon hellre vill bli riden än stå på vila. SNarare så behöver vuxna hästar "vila" i form av annat arbete periodvis, men ändå rörelse för kroppen och knoppen. Tex en period med bara uteritter, lite markarbete för dressyrhästar och lite avsaknad av bomarbete och hinder för hopphästar. Så dom liksom får lite semester från det vanliga arbetet. Det är ett koncept jag tror på mer än att helt ställa av dem.
Min häst har tex hittills inte visat sig så intresserad av min planerade vila vintertid :angel: Min häst är som mest energisk när det är kallt, och de rör sig inte lika mkt ute då heller. Hon skulle nog helst gå på lösdrift vintertid och på så vis kunna vila från ridning, men att ställa av henne med det uppstallningsalternativet jag har här är inte direkt intressant för henne.

Vi får se hur det blir i år. Sommaren är iaf högsäsong för träning och ridning tycker jag, speciellt om man tävlar, så det känns otajmat att ställa av då. Jag kanske låter henne vila en vecka i höst istället om jag reser hem och hälsar på släkten.

Senast ändrad:

Jag är så glad för din skull att det verkligen har vänt med din häst. Du var ju så otroligt nere i vintras och ville bara bli av med henne. Kul, kul !

Och Vouge, vad underbart att du fick med henne hem !

Charlotte, om jag var du så skulle jag nog flytta Elle permanent, det verkar som om (de stora) problemen finns just på hemmaplan och ingen annanstans. Jag tror att åka iväg och träna borta kommer att gå galant.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 343

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka