Sv: 07'ornas tråd del 13
Känner igen det där att man måste vara i rätt mode själv, annars är det ingen ide. Min häst är en sådan med, och det kräver väldigt mkt av mig som ryttare. Dels att kunna analysera sig själv och ändra beslut innan det är för sent, tex att strunta i ett träningspass utan istället göra nåt helt annat som man vet går friktionsfritt, när man är på fel humör.
Jag är väldigt lik min häst, och ibland är jag bara tjurig och trist. Jag har också ett väldigt krävande arbete som periodvis gör att jag är så spyfärdig redan när jag kommer till stallet. Numera när jag och min häst är kompisar igen, kan jag då välja att bara rida ut dessa dagar. Det fungerar bra nu och blir sällan konflikter. I höstas var det stora problemet att inget fungerade, varken kravlösa uteritter eller pass på banan, inte ens longera. Så det återstod inget annat än att slippa varandra ett tag.
Nu är vi bra kompisar vilket gör att jag väljer det stensäkra kortet med hästen när jag inte är stensäker själv. Att på det sättet undvika konflikter gör att vi numera har en positiv känsla 9 av 10 gånger efter avslutat pass. Det gör att även om det är sugigt i livet på jobbet så minns man hästen som det roliga, som man längtar till efter jobbet. Och det är så skönt, men det har tagit mig 1,5 år att komma dit
Min häst är förvisso aldrig den man bara kravlöst rider, även en uteritt i det gröna kräver att jag rider henne ordentligt. Men när jag inte ger henne friheter varannan dag så utmanar hon inte de få ggr jag inte har nån ork till övers, utan då "märker" hon inte av att jag har en dålig dag, så länge jag kör samma system. Eller så har hon helt enkelt blivit snäll och tar inte alla tillfällen längre
Denna vecka har blivit mkt uteritter. Idag har vi tex varit ute och galopperat flera km runt ett fält. Det är fysiskt jobbigt men inte mentalt som ett dressyrpass. Imorgon vilar hon, på måndag kommer sadelprovaren och nästa vecka när jag är ledig blir det fler pass på banan
Så, låt hästen vila ett par dagar eller gör bara sådant du vet att ni gör konfliktfritt. Det är nog bättre även om hon är laddad när du väl sätter igång, då kanske du är utvilad och klarar upp energin orkesmässigt, än att ni går och träter på varandra. En så grön häst kan gott ha lite weekend i hagen ett par dagar