07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Jag känner igen det här med att hästen låser sig och fryser oavsett hur mycket man än sparkar och bankar på.. precis så gjorde herrn i sin "5-årstrots". Jag lyckades lirka bort det med tålamod och massor av tragglande och exponering för det han stod emot i. Han har helt enkelt fått träna sig ur det, vilket är jäkligt tålamodsprövande när man alltid hamnar långt ner i listorna fastän man VET hur fin hästen är och hur nära nära de där nollrundorna och lyckade resultaten är (om hästen bara kunde fokusera på uppgiften och inte på hur stor banan är eller hur långt bort kompisarna har gått). Jag kan väl inte ge några konkreta råd, förutom att du nog måste sluta låta henne komma undan från marken. Ni kan fortfarande gosa och du kan fortfarande skämma bort henne - men då på dina villkor och inte genom att tumma på principerna i hanteringen.

"Frystaktiken" var nytt för idag. Så har hon inte gjort innan. Men nu hade hon testat resa sig, fått konsekvensen snurra runt varje gång och hon kom ingenvart utan det blev bara jobbigt. Kunde inte ens böja halsen på henne när hon "frös" hon gjorde sig till en pinne...

Jooo jag vet att vi måste jobba med lydnaden...på marken..:o jag är helt införstådd med att det är mitt ledarskap som sviktar.

Det är väl där en del av problemet finns, jag gillar henne så mycket att jag har svårt att korrigera henne, hon är som ett jättesött barn som blir massa bortskämd för att det är så gulligt...bad parenting...:o

Det där är något min tränare hintar lite snyggt till mig oxå när det gäller korrigeringen av framåtbjudningen. :angel: Tur att min varit så beskedlig i allt annat annars vet jag inte hur det skulle slutat. :P

Känner igen det där att man måste vara i rätt mode själv, annars är det ingen ide. Min häst är en sådan med, och det kräver väldigt mkt av mig som ryttare. Dels att kunna analysera sig själv och ändra beslut innan det är för sent, tex att strunta i ett träningspass utan istället göra nåt helt annat som man vet går friktionsfritt, när man är på fel humör.

Jag är väldigt lik min häst, och ibland är jag bara tjurig och trist. Jag har också ett väldigt krävande arbete som periodvis gör att jag är så spyfärdig redan när jag kommer till stallet. Numera när jag och min häst är kompisar igen, kan jag då välja att bara rida ut dessa dagar. Det fungerar bra nu och blir sällan konflikter. I höstas var det stora problemet att inget fungerade, varken kravlösa uteritter eller pass på banan, inte ens longera. Så det återstod inget annat än att slippa varandra ett tag.
Nu är vi bra kompisar vilket gör att jag väljer det stensäkra kortet med hästen när jag inte är stensäker själv. Att på det sättet undvika konflikter gör att vi numera har en positiv känsla 9 av 10 gånger efter avslutat pass. Det gör att även om det är sugigt i livet på jobbet så minns man hästen som det roliga, som man längtar till efter jobbet. Och det är så skönt, men det har tagit mig 1,5 år att komma dit :o
Min häst är förvisso aldrig den man bara kravlöst rider, även en uteritt i det gröna kräver att jag rider henne ordentligt. Men när jag inte ger henne friheter varannan dag så utmanar hon inte de få ggr jag inte har nån ork till övers, utan då "märker" hon inte av att jag har en dålig dag, så länge jag kör samma system. Eller så har hon helt enkelt blivit snäll och tar inte alla tillfällen längre ;)

Denna vecka har blivit mkt uteritter. Idag har vi tex varit ute och galopperat flera km runt ett fält. Det är fysiskt jobbigt men inte mentalt som ett dressyrpass. Imorgon vilar hon, på måndag kommer sadelprovaren och nästa vecka när jag är ledig blir det fler pass på banan :)

Så, låt hästen vila ett par dagar eller gör bara sådant du vet att ni gör konfliktfritt. Det är nog bättre även om hon är laddad när du väl sätter igång, då kanske du är utvilad och klarar upp energin orkesmässigt, än att ni går och träter på varandra. En så grön häst kan gott ha lite weekend i hagen ett par dagar ;)

Senast ändrad:

Ja, det känns helt fantastiskt. Jag hoppas verkligen att det fortsätter, mest nervös är jag inför vintern då hon blir överladdad och jobbig av klimatet. Men tills dess är det ju ett tag och har vi en god relation då är det nog lättare att ta tag i...

Det jag kände att hon stod emot idag berodde nog mycket på att hon är rätt ordentligt brunstig. Finns nackdelar med att hon går med valack i hagen..

Detta har jag också erfarat idag :meh: Min häst är tokbrunstig, och i veckan fick hon en ny kompis i hagen som tyvärr är valack. Dom har inte gjort nån större notis av varandra innan men idag var dom helt plötsligt jättepolare, och jag förstod ju snart varför. Min går och pissar och muppar sig hela tiden, valacken fattar ingenting oftast men när det blir lite mer rörelse tex vid utsläppet efter ridturen idag så blev han hingstig. Det hände inget men jag var på min vakt. Och när jag och kompisen skulle ta in ett par timmar senare blev det väl för mkt tumult och han gjorde (enligt vad jag tror) en ansats till att kliva upp på henne. Jag vrålade och slog med grimskaftet och han kom av sig, men nu blir det inget mer sällskapande för dem. Jag vågar inte, frågan är om jag ens vågar efter att hon brunstat klart..?

Fan. Jag var så glad över att hon slapp gå ensam. Hon är ju snäll mot alla hästar så jag vill inte ha henne ensam. Problemet är att det mestadels är valacker i stallet, och många ägare är rädd att ha kompis öht så man får ta de fåtalet som vill släppa ihop :(

Hon ropade efter honom när jag red iväg också, och hon är inte en häst som normalt är bunden till flocken. Nu störde det inte ridpasset alls, men jag vill inte ha en märr som börjar bråka vid ridning pga hormonerna vid brunst. Hon behöver ingen mer stoighet än den hon redan har så att säga :grin:

Tyvärr är det sällan sto-valack är problemfritt om brunsterna räknas och msn inte då räknar med att hålla på och sära på dem temporärt .

Sära på dem måste göras. Åtminstone vid brunst. Frågan är om mar orkar hålla på att ha dem ihop de brunstfria veckorna, det vill sig ju att man är noga och räknar dagarna mellan osv. Sen när man står i stort stall kan man inte räkna med att personal och helgpersonal håller reda på att det är olika regler, rätt vad det är släpps de ihop fel vecka och så kanske nåt sker.
Inte bara för egen del blir man orolig, även min häst kan ju slå efter valacken och skada honom. Det känns onödigt. Men det blir problematiskt att ha häst ensam vad gäller hjälp med intag osv, därav att det vore skönt att ha kompis så man kan hjälpas åt :(

Det finns ett sto som går ensam, jag frågade ägaren igår men hon ville ha henne ensam helst. Så vi får se, det finns ju fler valacker som saknar kompis men frågan är om det gör någon skillnad när min är brunstig och pissar mot dem :angel:

Ni kan inte testa först att ha potentiell valack i hagen bredvid vid brunst för att se hur han reagerar?Så ser ni innan ni testar att släppa ihop.
Tråkigt att så många inte vill ha sällskap till sin häst. :-(

Min går med två ston och tre valackar just nu och det funkar utmärkt. Valackarna tycker mest min är jobbig när hon flirtar, de morrar lite och lämnar henne sen. Hon gick med valack hela förra sommaren också, en annan, samma där, han tyckte mest hon var jobbig så hon slutade till slut att försöka distrahera honom.

Hon har gått med valack hos förra ägaren utan problem. Hon är ju snäll, inget skrik och spark-sto. Men samtidigt vet man ju inte om hon börjar fäkta om dom uppvaktar henne för mkt, jag vill varken det eller att dom ska klättra på henne.

Vi får se hur det blir, folk är så krångliga när det gäller ihopsläpp i detta stallet så att prova att vara granne vid brunst etc blir så besvärligt med hagarna. vi har egna hagar och folk vill inte låna ut sina hagar i regel, inte ens för enstaka dagar. Så kanske får man vänta tills det finns ett ledigt sto.

Jag förstår absolut, vill inte heller att ngn hoppar på min eller att min skadar någon. Därför jag tänkte om de går bredvid först så ser man ju hur stort intresse valacken har men funkar inte det hagmässigt så går det ju inte. :-(

Vi hade en ny valack i mitt förra stall som hoppade, min var väldigt kär men de fick ju gå i olika hagar. Han går dock nu med ett annat sto som inte låter honom komma i närheten när hon brunstar, annars går det bra. :D Konstiga de där hästarna. ;-)

I min värld resonerar du väldigt klokt :)

Jag har aldrig varit något fan av att sitta och trimma mina hästar dag ut och dag in. Ridning max varannan dag även då jag hade tävlingshästar som gick lite högre klasser.

Det där med att gå med valack är ju vad det är. Man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. För mina hästar är fördelarna så mycket större med bättre hagar, sällskap och bättre stallmiljö över lag så att lite mer brunst och att Juno får stryk får vara som det är.

Delvis KL
Ja det är onekligen mer turbulens i hagarna när de går blandat.
Just nu har vi delat upp i två flockar, en med 3 ston och en valack, varav ett sto är betäckt och ett av de andra högbrunstar. Lite småstökigt med skrik och uppvaktning av den ensamma valacken titt som tätt, i den andra hagen går min valack med en annan valack i samma ålder, där min är mycket intresserad av vad som händer i hagen intill...
Vi har provat lite olika konstellationer, jag har legat lågt eftersom min enda önskan är att min valack går med andra hästar, han är rätt hög i rang men juste, så det blir oftast inga problem, men de andra ägarna har flyttat runt en del när deras hästar gått i clinch med andras.
Hos oss har ingen valack uppvaktat på riktigt och hoppat upp etc men stona blir ju lite labila, lätt hänt att det blir en spark som tar illa.

Det där med att gå med valack är ju vad det är. Man får helt enkelt väga för och nackdelar mot varandra. För mina hästar är fördelarna så mycket större med bättre hagar, sällskap och bättre stallmiljö över lag så att lite mer brunst och att Juno får stryk får vara som det är.

Ha ha säger hon som för två månader sen var livrädd att hästarna skulle skadas och därmed fick gå själva ;)
Jag skojar med dig nu men så var det ju ;) ta inte illa upp ;)

Stjärnfrugt : nej jag förstår och som du säger, hålla på och släppa ihop /sära på hästar funkar ju inte i ett inackorderingsstall , sånt vill inte folk hålla på med och finns inte ofta resurser för sånt .
Hoppas du kan få ngn lösning som känns bra iallafall mer permanent .

Senast ändrad:

Fast då var risken att de skulle skada andras hästar;). Nu ör det bara mina egna sim träter och då är det lite lättare att gambla:).

Ok då har jag missförstått , trodde du var rädd för skador på dina hästar . Sorry !

Liten...

32570_403390214783_842942_n.jpg

...har blivit stor...

600598_10151637846269784_64085468_n.jpg

Grattis på 6-årsdagen mitt fina hjärta! <3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka