07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Nämen vilket litet monster :devil: Är det nu hon har kommit in i femårstrotset?;)

Ett litet monster ja :devil: Om hon hade varit världens snällaste mest okomplicerade häst så hade hon nog inte blivit stående i en hage tills hon var nästan 6 och sen skänkts bort :angel: Inte med tanke på vilken kvalitetshäst det är med gångarter och hoppförmåga.

Kanske i efterhand när jag ser bilder men när jag sitter där så är jag bara heligt förbannad :rage:

Hur duktig man än är så kan de ju bli riktigt läskigt om de går runt och man hamnar under. Glömmer aldrig när en häst i stallet gjorde de och bröt nacken. :-(
Du ser ut att sitta stadigt. Har du ingen film?

Äh hon har ju vilat massor..stod ju med sårskadan i våras när hon sprang som en idiot i hagen och volta. Jag tar det väldigt lugnt mellan våra "framträdande" utan någon press för att det inte ska bli för mycket.

Jag får ta på mig detta utbrottet. Jag har slarvat med att korrigera henne hemma. Hon är en häst som hela tiden utmanar, både på backen och i ridning. Jag har låtit henne bröta runt när jag tränsar, låtit henne ta dom där kliven framåt när jag spänner sadelgjorden. Jag måste vara konsekvent med henne. Hon älskar mig när jag är det och följer mig som en hund.

Jag vet. Jag har slått runt en gång och hamnat under, fick åka tut-tutbil den gången. Inte denna hästen dock.

Finns film men det ser ju lite obehagligt ut så lägger inte ut den på öppet forum :)

Just ja hon stod ju precis :)

Divan kan också bli sjukt jobbig om jag inte håller efter henne konstant på marken. Då ifrågasätts liksom precis allting.

Japp. Det är nästan som om de är lite allergska såhär i början. Det börjar typ klia på hela mig när jag ser henne :D

Men som sagt hon verkar helt obrydd.

Men jisses, tycker knappt att vi har märkt av myggen än. Men snart åker switchet på.

På det sättet är jag glad att Divan inte verkar ha något obehag för då slipper hon iallafall täcket men det ska bli spännande och se vad de säger på tävling om man kommer dit helt prickig.

Det funkar inte med sådana hästar att låta dem muta in lite mark här och lite där. Jag tycker massor om min häst och ibland så låter jag (felaktigt) henne komma undan t ex med att gå ut i ett hörn för jag vill vara "snäll". Men det är ju precis tvärtom. Nu har jag varit bestämd och korrigerat henne direkt och då är hon ett lamm. Kommer i hagen när jag ropar, går lös efter mig och följer inte med de andra hästarna, är lugn inne i stallet ensam osv.

För- och nackdelar med allt. Jag bor nära havet vilket innebär lite insekter men mycket sommargäster och turister. Gissa om mitt föl är poppis bland stadsborna :D

Precis. När jag är bestämd mot Divan på marken då mår hon bäst och går bäst när jag rider. Hon känner sig liksom trygg när jag verkligen visar att jag är flockledare hela tiden.

Jag känner igen det där beteendet från 07-an här, bara det att han rusar som en vettvilling åt fel håll och samtidigt slänger sig hejvilt åt helt oväntade riktningar. Bocka och resa sig gör han mest på banan när jag utmanar och ifrågasätter. Men det är ett stenhårt psyke. Nu har vi fött upp honom och jag har skött allt hanterade sedan han var 2 år så han sköter sig, men hade jag inte varit stenhård och väldigt konsekvent med honom så hade det antagligen varit sju resor värre än det faktiskt är idag (jag har ju "bara" diciplinproblem i hoppningen och terrängen när det är stora öppna ytor). Men jag intalar mig att det är hästarna som är jävliga som har en förmåga att gå långt :angel: ibland måste man ha en tro för att orka traggla på...

Jag känner igen det där beteendet från 07-an här, bara det att han rusar som en vettvilling åt fel håll och samtidigt slänger sig hejvilt åt helt oväntade riktningar. Bocka och resa sig gör han mest på banan när jag utmanar och ifrågasätter. Men det är ett stenhårt psyke. Nu har vi fött upp honom och jag har skött allt hanterade sedan han var 2 år så han sköter sig, men hade jag inte varit stenhård och väldigt konsekvent med honom så hade det antagligen varit sju resor värre än det faktiskt är idag (jag har ju "bara" diciplinproblem i hoppningen och terrängen när det är stora öppna ytor). Men jag intalar mig att det är hästarna som är jävliga som har en förmåga att gå långt :angel: ibland måste man ha en tro för att orka traggla på...

Det är väl där jag har ett litet problem :angel: min har fått gå nästan 6 år utan riktig disciplin. Och det är samma här. Stenhård i psyket. Hade hon inte haft så fina kvaliteter hade jag ALDRIG gett mig in på detta. Jag visste från början att det inte skulle bli lätt. Det här är inte den första hästen av den här kalibern som korsar min väg.

Jag tror precis som du, dessa hästar är ofta de riktigt riktigt bra hästarna.

Sen skulle det spåra ur så att jag känner att jag inte rår på henne så tar jag hjälp. Jag behöver inte bevisa något för mig själv eller någon annan. Jag är trygg i det jag presterat tidigare.

Träningen inställd :( Tränaren har en kolikhäst.

Känns som det går troll i att han ska rida Divan. Försökte 2 ggr i vintras. Första gången ramlade han av en annan häst och gjorde illa sig samma dag. Andra gången vaknade han jätteförkyld......

Får bli jag & Divan mot myggen och backintervaller.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
408
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 163
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 340

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka