07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Nej, det finns bara uppklassning från lokal tävling.

Har man fått 80 poäng eller högre i LA och uppåt får man inte starta lokaltävling.
man får 12 poäng för vinst för andra plats 8 poäng, 6 poäng för tredje, 4 poäng för fjärde och 2 poäng för resten av placeringarna.

Grattis det var ju jättebra! Duktiga ni är.

Marvin vad tråkigt men förhoppningsvis bara något som enkelt går över med lite vila o promenad.

Stjarnfrugt, en sån härlig hästvakt du måste ha. Skönt att hon är bättre :)

Jag o GP hemma från vår första utetävling i hoppning på gräs. Hon höll på att smälta bort i 90 klassen då solen stod på och gassade, men duktig pålla hoppade ändå felfritt utan att klaga. Sen i 1.00 m så var det lite svalare och då piggnade hon till lite, fast jag red kasst och vi rev ett hinder i grunden. Lite tråkigt, hade hoppats på en rolig omhoppning till :D

Funkade kanon att brodda hemma och så transportskydd på, tack för tipsen!

kl

Oj, jag har helt missat nya tråden! Har dock inte haft så mkt att skriva, det senaste var väl att Bruce hade trillat i stallgången och blev jättestel i ryggen. Han longerades en vecka och sedan syntes det ingen ojämnhet längre, hann rida litegrann en gång. Sedan blev han lite öm efter skoningen så han fick stå några dagar. När jag tog ut och skulle klä på honom och rida ett par dagar senare hade han en svullnad på insidan av vänster fram, varm och puls i den. Inte halt eller öm där men lät honom ändå vila. Gick ner sakta och efter drygt en vecka började jag skritta honom, fortsatt fint, så jag provade lite försiktig trav efter en vecka till kanske. Efter det tyckte jag dock han blev mer svullen igen, så fick ägaren att gå med på att åka till veterinären och göra ultraljud på senorna.
Jag var typ överygad om att det var något med antingen gaffelbandet eller förstärkningsbandet så var beredd på ytterligare en häst på konvalecens...

Men veterinären hittade inget konstigt! Lite svullen kunde hon hålla med om att han var, men senorna i sig såg helt bra ut och hon kunde inte hitta något annat fel + att han såg jättefräsch ut i rörelse, så det är bara att rida på! :banana: Dressyrtränaren är ju utflugen till USA, så jag får se om vi hittar någon annan att träna för när vi är lite mer igång igen, annars har jag iaf börjat kolla på tävlingar igen! (Skulle ju egentligen ha startat honom 31 Mars, men dagen innan trillade han alltså i stallet, så sedan dess är han i stort sett inte riden).

Nu kan jag väl köpa att de bättre hästarna "tuffar igång" i en LA på ett meeting om de sedan ska gå lägre medelsvåra klasser (precis som att jag har ridit en 100 på hästar som sedan ska gå 120 för att värma upp under en meetinghelg). Och jag hade räknat med att inte placera mig oavsett hur bra det gick, det är ganska kaxigt att åka till ett nationellt meeting med en häst som knappt tävlat dressyr istället för att rida lite regionala tävlingar "ute på landet" :angel: men när man träffar på riktiga rosettplockare under hela säsonger som rider två snäpp lägre än de borde, då undrar jag nästan mest varför de inte tröttnar på det? Så fort mina hästar är någorlunda etablerade så har jag svårt att inte tänja gränserna uppåt i klasserna, jag har ingen lust att harva runt i "långsida, snett igenom, långsida"-klasser (vare sig i hoppning eller dressyr) när hästarna kan mer än så.

Och nu har jag för övrigt lagt nästa del av tävlingssäsongen, fram till midsommar (jag har inte fått mitt schema för sommaren än). En fälttävlan blir det (i Åkerbo), hade tänkt rida i Trollhättan också men deras propp försvann från tdb? Sedan har jag anmält till hans första 125 och MsvC också (valde mellan LA:4 och MsvC:2 och då såg faktiskt MsvC:2 trevligare ut). Samt ett par 120 och LA:3 innan dess.

Senast ändrad:

kl

Här händer det grejer! Ni tävlar och är duktiga - roligt att läsa :D

Min kusa har "vilat" några dar (läs sprungit som en flåbuse i hagen eftersom hon måste hjälpa mammahäst att vakta fölet och det är inte lätt att vakta fölet när mamma och föl går i en annan hage...)
Men idag blev det lite ridning. Inledde dock passet med att inte vilja gå ut på långsidan. Fölet var någonstans utom synhåll och mycket mer intressant att fokusera på att lokalisera fölet. Så jag hann hoppa upp rida 10 m sen stod hon rätt upp och vände runt. Inte ok :mad: Brukar inte tycka det är så läskigt när dom står på bakbena men hästskrället har ju inte balans och styrka att gå upp så med ryttare :crazy: Så då blev det till att ta till det vapen som jag alltid tar fram när dom joxar så - snurra runt och banka på tills dom är "nöjda". Gick ur snurren, red 5 steg sen upp högt igen. In i snurren igen. Jaha. Sen gick det bra att gå på långsidan...:meh: försöka går ju alltid..
Trimmade lite, övergångar trav - galopp och sen kravla vi oss över ett par hinder :D hon kändes fin men lite matt. Hon har haft väldigt mycket att sköta med att passa fölungen så det är förståeligt att hon är lite trött..

Det är dressyr. Allting som har med dressyr och bedömningen av själva tävlingsmomentet är fullständigt obegripligt ;) :p :D

Eller som Havrepappa benämner det "tantbingo till häst". :p

Undret; Vad duktiga ni är! Jag är imponerad över hur du orkar fara runt överallt o tävla. Jag behöver minst två veckors mental återhämtning när jag varit iväg. :D

Sassi; Kul att det går så bra, trots ett pet, sånt som händer!

Marvin; Shit vad ni utvecklas! Grymt kul att se. Och lika spännande varje gång hur du matchat ihop er. ;)
Hoppas att det inte är något stort med henne nu.

Vouge; Kul att det verkade så mycket bättre med henne. Håller tummarna att det fortsätter så.

Stjarnfrugt; Typiskt att de går o blir sjuka när man är borta. Läskigt med feber också så skönt att den gick ner enkelt med medicin. Hoppas det inte blir något mer.

Det är dressyr. Allting som har med dressyr och bedömningen av själva tävlingsmomentet är fullständigt obegripligt ;) :p :D

Haha, nu vet jag varför jag älskar fälttävlan! :D

Kirre: Tack! Angående matchningen, det bara bidde så... :angel:

Trodde inte att de ridbyxorna skulle vara SÅ rosa när jag beställde dem (australiensiska e-bay. :cool:), men upptäckte att de passade perfekt till kanten på mitt eskadron-schabrak! :love:
Man har inte roligare än man gör sig! :D

kl

Nu har jag helklippt GP, eftersom hon blir så tagen av värmen och bara flåsar stackaren.

Är det någon mer som klipper sina hästar även sommartid? Jag har aldrig tidigare behövt göra det, men jag kände mig tvungen.

Mina hästar går nu på bete dygnet runt så hon får ha täcke på natten, och kanske ett tunt regntäcke på dagen nu när hon är nyklippt får försöka hålla koll på väderleken.

Efter snart två år (aug 2011) så var vi på en terrängbana igen idag. :d
Jag fick ju då rådet att inte hoppa henne själv på terränghinder förrän hon var stabilare. Förra året la jag bara på banhoppning och nu kändes det ok att blanda in terränghinder igen.

Idag åkte jag till Viktoria Carlerbäck som sagt ok till att hoppa henne "om hon är snäll, jag riskerar inget", nejdå, ingen ångest fick jag här. :crazy: Hon är ju supersnäll men man vet ju aldrig.
Så först red jag henne lite på bana i alla gångarter, hann ett varv i varje innan V lär ha sagt att ja, det där såg ju inte ut att vara ngn fara. Hon hoppade upp, galopperade över lite bommar, hoppade sen en linje och där kände hon sig tydligen tillräckligt trygg för att ge sig ut i terrängen. :p

Ute på gräset var det stoooora ögon och periskophals på lillhästen, MAAASSSAA konstiga hinder ju. Där började V undra hur det här skulle gå. :p

Efter lite trav runt för att visa så började hon på småstockar i trav. Första gick bra men sen kom ett stopp, tillrättavisning och sen var osäkerheten som bortblåst. Hon hoppade allt V styrde på. Hon gick över alla enkla naturhinder på lämplig nivå, tog sedan även ett par andra och en grav med påföljande däck. Avslutade med ned och upphopp innan jag fick sitta upp och ta några språng. Vilken skillnad! Det här var samma häst som jag sitter på i banhoppningen och inte den osäkra, vingliga, kråkhoppande sak och ofta stannande som blev orsaken till dagens övning.

V tyckte hon var stabil, jämngalopperande, mjukt hoppande häst som definitivt är en terränghäst. "Det var ju inte mycket problemlösning i det här" :love:

Summan är att det känns som jag gjort rätt i att få henne stabil i banhoppningen under förra året och att hon nu är mer mogen för uppgiften och att även jag spottat upp mig lite.
Jag tänkte att antingen blir det som det blev idag, att V nästan undrade vad hon behövdes för, eller så skulle vi vara kvar och få jobba från där vi var senaste vi var ute.

Är så jäkla stolt. Fick nästan en tår i ögat när jag stod på backen och såg min fina häst. :love:

Här är lite filmbombning, syns när det blir ryttarebyte. :angel:

En lite längre från i början, blandade småskutt
http://www.youtube.com/watch?v=4NZEtZofkww&feature=youtu.be

Sen lite kortare snuttar

Dike o däck
http://www.youtube.com/watch?v=WC9Xqw_wOzA&feature=youtu.be

Svamp o låda
http://www.youtube.com/watch?v=TIqojDI9zI8&feature=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=Jerzvk0_YOU&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=Iv9Hsc_vC_w&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=g9CmLQ4wXEs&feature=youtu.be
http://www.youtube.com/watch?v=lKDUAfu8Q78&feature=youtu.be

Haha, cool vet jag inte om det är rätt uttryck. Lätt spänt från ryttarens sida ser det ut. :o Men tack, antar jag. ;)

Så roligt att det gick bra, hästen ser ut att ha väldigt trevlig inställning till terräng... det tycker jag att du ska fortsätta med :D

Här kommer ungefär det i bildväg som blev klokt nog att lägga ut (det var så trångt på framridningen att det är fel hästar främst på nästan alla bilder). Får se om tävlingsfotografen hann knäppa något bra kort också.

Den obligatoriska "jag har öronen framåt och är rätt så söt"-bilden som de flesta fototillfällen består till 80% av med den här hästen;
DSC_2216_zps9bfaa36a.jpg

Samt två bilder där jag faktiskt verkar ha varit nästan ensam på banan en kort stund;
DSC_2209_zps00552fea.jpg

DSC_2208_zpse5b9b9e5.jpg

men när man träffar på riktiga rosettplockare under hela säsonger som rider två snäpp lägre än de borde, då undrar jag nästan mest varför de inte tröttnar på det? Så fort mina hästar är någorlunda etablerade så har jag svårt att inte tänja gränserna uppåt i klasserna, jag har ingen lust att harva runt i "långsida, snett igenom, långsida"-klasser (vare sig i hoppning eller dressyr) när hästarna kan mer än så.

Exakt! Det är ju det som är så märkligt. Hur kul är det att rida 70% helg efter helg i LA liksom?

*kl

Feberfri idag så vi skippade medicinen för att se hur det utvecklas. Men hängig och seg, så veterinären kom ut och tog kompletterande prover. Däremot piggnade hon till under dagen och vet tyckte att hon kunde vara i hagen, så hon har varit ute några timmar och känns piggare. Blir dock trött ganska omgående när hon kommer in, jag antar att hon är uttråkad i boxen...

Fortsättning följer. Blir att åka ut imorgon före jobbet och se om febern är tillbaka, annars får hon vara ute i hagen efter lunch.

Kul att du var hos oss och tävlade och att det gick så bra, GRATTIS!

Jag tycker nog dock inte att det var 'fel' ekipage i de olika klasserna och att det på så sätt skulle vara orättvist. Däremot får man inte glömma att det var ett meeting upp till nationell nivå och således ökar konkurrensen genom bättre hästar och ryttare genomgående, kan jämföras med Laholms årliga meeting eller Björbäck. Många fina unga lovande hästar som visas med erfarna ryttare, vilket jag istället tycker är oerhört inspirerande och väldigt sporrande!

Dessutom finns det regler vilka klasser man får lov att starta på samma häst under ett och samma meeting.

Senast ändrad:

Jag skrev väl inte att det var orättvist :confused: utan snarare att jag hade räknat med precis det, dels fina unghästar och dels att vissa hästar "tuffar igång" för ett meeting med någon "lättare" klass de första dagarna. Och att det skulle vara hård konkurrens just eftersom det var på nationell nivå. Det var superkul att se sådan variation och kunna passa på att kika på högre klasser på samma tävlingar som man själv rider.

Rosettplockardiskussionen var ju inte en reflektion av helgen utan mest ett fenomen som vi konstaterade existerar lite här och var i landet.

Och tack så mycket, måste säga att det var superbra tävlingar. Jättebra arrangerat och fina banor, jag kommer definitivt tillbaka när det vankas nya tävlingar :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat