Sv: 07'ornas tråd del 13
*kl
Dom ringde från stallet ikväll och sa att min häst var snorig, hade hostat en gång precis efter intaget. Jag är såklart långt borta över helgen och har ingen möjlighet att ta mig hem förrän söndagkväll... såklart.
Vad skulle ni göra åt detta?
Hon är en häst som är värmekänslig, och som vi vet har ju sommaren precis kommit till södra Sverige. Hon är alltid känslig första värmen och blir seg och trött. Hon hostar ibland som alla hästar kan göra, men ingen ihållande hosta. Jag tempade henne under en period förra våren får att se hur hon låg i temp och hon låg oftast runt 37.3. Hon har ibland lite vitt snor men inget man reagerar på.
Idag menade stalltjejen att hon hostat en gång som sagt och såg lite trött ut, hon tog in vid 19 och dom har varit ute sedan 8-9 och det har tydligen varit soligt och varmt. Hon tyckte att hon hade lite vitt tjockare snor (är ju omöjligt för mig att per telefon avgöra hur det ser ut jämfört med det vanliga hon har). Jag bad henne tempa och hon hade 38.3 grader. Jag sa att jag skulle tala med hästvakten och hon menade att hon inte märkt nåt konstigt, hon vilade igår och dagen innan var hon superpigg att rida. Hon skulle tempa henne ikväll i stallet, vid 19.30 låg hon ner i boxen men hon är ingen nervös häst så hon gör det ibland normalt sett.
Blir orolig för att jag inte kan kolla upp henne själv. Visst är det enligt tempen 1 grad varmare än hon brukar, men det kan ju kanske även bero på värmen ute under dagen? Hon är ju i princip svart. Vad tror ni? Hon har aldrig varit sjuk i min ägo eller vad jag vet hos förra ägaren. Hon hade ätit både morgon, lunch och middag som vanligt.