07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Det ser verkligen säkert och fint ut i terrängen och du sitter bara bättre och bättre:). Himla snyggt matchat också:D!

Yeay!!! Nu har du fått till det ordentligt! Inte ett hinder där du hoppar före hästen, kanon Marvin!:bump::banana::bow:

Vad ni är duktiga!

Jag o GP ska iväg på vår första utomhustävling i hoppning på GRÄS! nu på söndag, ush jag gillar inte gräs egentligen men tyckte det var den enda tävlingen just nu som passade oss.

Besvärligt att brodda ju när man är ensam och GP är alltid lite på tårna innan man ridit fram så vi får väl se hur det där broddandet kommer gå... ska smörja in hålen ordentligt innan så det blir så enkelt som möjligt att brodda.

Vad duktiga ni är, det ser verkligen ut som att ni har jättekul! Tränaren verkar härlig som tjoar braaa efter varje hinder :D

Om hon står still i transporten så hade jag broddat hemma o satt på ordentliga transportskydd. Klart lättare än att försöka göra själv på tävlingsplats med stor risk för skada på dig själv.

Vad ni är duktiga!

Jag o GP ska iväg på vår första utomhustävling i hoppning på GRÄS! nu på söndag, ush jag gillar inte gräs egentligen men tyckte det var den enda tävlingen just nu som passade oss.

Besvärligt att brodda ju när man är ensam och GP är alltid lite på tårna innan man ridit fram så vi får väl se hur det där broddandet kommer gå... ska smörja in hålen ordentligt innan så det blir så enkelt som möjligt att brodda.

Kul med grästävling :) Hoppas vädret håller i sig nu då så banan håller under tävlingen!
Tänkte bara tipsa om att använda blindbrodd, fixa rent hålen och skruva i dom dagen innan tävlingen så när du kommer på plats är det bara att skruva i gräsbrodden istället, funkar hur smidigt som helst och det går fort och lätt :)
Lycka till på tävlingen! :D

Sällar mig till kören som skulle broddat hemma. Det gör jag när Q ska iväg och hoppa på gräs eftersom han oftast är ganska bökig att hantera innan första ritten och jag då inte orkar krångla med broddar (och särskilt inte när jag är själv). Efteråt brukar det gå fint att brodda ur, då är han snäll och står som ett ljus.

Åh tack vad ni är snälla som kommer med tips :)
Hon står inte helt still kan sparka lite innan första start. Funderar på om jag tar en rejäl prydnadskudde under var hov och ett par varv med silvertejp runtom...O_o :D

Tack hörrni! :o

oxo: Ja, eller hur! Och om det gick mindre bra så sa han: Jaaa...
Haha!

Sassiball: Om du vill skydda lite extra när du kör broddat kan du sätta på boots också, under transportskydden.
Jag brukar ofta köra broddat.

Kl

Dagens rapport från det nationella dressyrmeetinget, red LA:3 för första gången sedan det gjordes om.

Hästens form; lite trött i kroppen, tittade ögonen ur sig när han märkte att banan var 20 m längre än igår och var riktigt tung att lotsa runt.

Ryttarens form; var fullt upptagen i lillhjärnan med att rida rätt vägar och hade fullt upp med hästen, så ryttarens sits och inverkan var inte på topp.

Programmet; gick bra ändå, hästen blev lite entusiastisk och taktade i mellanskritten samt trillade iväg lite i en skänkelvikning men vi red igenom utan några större missar. Ryggningen och de förvända satt riktigt bra.

Resultat; 62,71% vilket känns jättebra, det ultimata målet med helgen är att komma på över 60% i alla starter. Och nu vet jag åt vilket håll jag ska på banan så nu kan jag kanske rida på lite mer nästa gång :angel:

*kl

Dom ringde från stallet ikväll och sa att min häst var snorig, hade hostat en gång precis efter intaget. Jag är såklart långt borta över helgen och har ingen möjlighet att ta mig hem förrän söndagkväll... såklart.

Vad skulle ni göra åt detta?

Hon är en häst som är värmekänslig, och som vi vet har ju sommaren precis kommit till södra Sverige. Hon är alltid känslig första värmen och blir seg och trött. Hon hostar ibland som alla hästar kan göra, men ingen ihållande hosta. Jag tempade henne under en period förra våren får att se hur hon låg i temp och hon låg oftast runt 37.3. Hon har ibland lite vitt snor men inget man reagerar på.

Idag menade stalltjejen att hon hostat en gång som sagt och såg lite trött ut, hon tog in vid 19 och dom har varit ute sedan 8-9 och det har tydligen varit soligt och varmt. Hon tyckte att hon hade lite vitt tjockare snor (är ju omöjligt för mig att per telefon avgöra hur det ser ut jämfört med det vanliga hon har). Jag bad henne tempa och hon hade 38.3 grader. Jag sa att jag skulle tala med hästvakten och hon menade att hon inte märkt nåt konstigt, hon vilade igår och dagen innan var hon superpigg att rida. Hon skulle tempa henne ikväll i stallet, vid 19.30 låg hon ner i boxen men hon är ingen nervös häst så hon gör det ibland normalt sett.

Blir orolig för att jag inte kan kolla upp henne själv. Visst är det enligt tempen 1 grad varmare än hon brukar, men det kan ju kanske även bero på värmen ute under dagen? Hon är ju i princip svart. Vad tror ni? Hon har aldrig varit sjuk i min ägo eller vad jag vet hos förra ägaren. Hon hade ätit både morgon, lunch och middag som vanligt.

Grattis att ditt stall är så noga .

Hade inte bekymrat mig öht utan tackat å
Det grövsta och bett om fortsatt uppmärksamhet bara över helgen om du inte är där, och rapport om beteende avviker .

Ja det är ett superställe, ingen risk att en häst är sjuk utan att nån sett det. Hon som jobbar där känner hästarna och ser om nåt är vajsing, idag var det dock inte hon utan en av hästägarna som tog in. Men känns ändå superfint att folk är så bra på att tala om ifall nåt verkar konstigt.

Hästvakten var där nu och skulle gå en sväng med henne och se hur hon verkade, kolla igenom om det är nåt sår eller dylikt och ta tempen igen. Är verkligen guld värt att ha hästkompisar man kan lita på :) Men orolig blir man ju ändå... :crazy:

Jaha... nu hade hon strax över 39. Typiskt. Under min tid med hästen har hon haft åkommor 3 ggr, alla ggr har jag varit bortrest. Och jag är sällan borta, det säger ju allt om oflytet...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka