Sv: 07'ornas tråd del 13
Jag är hemma efter dag ett av tre på dressyrtävlingen och älskar min häst lite extra mycket idag.
Orsak #1: Hoppträning igår, inomhus med fokus på bana där kontrollen var viktig och snäva svängar samt avstånd skulle stämma. Hästen var mjuk och fin på framridningen och hoppade som en klocka. Avslutade med en bana på 120-130 med omhoppningssväng upp till räcke och lite linjer och relaterade avstånd och varenda språng var perfekt, han hoppade genom kroppen och var försiktig (vilket är sensation när det kommer till honom!).
Orsak #2: Dressyrtävling utomhus (!) idag. Hans andra LA och femte dressyrstart i livet. Mjuk och fin på framridningen (tror jag det med en sådan exceptionellt bra förberedelse som hoppning
) och även om han slängde sig så fort han såg blomkrukorna runt banan så kunde jag rida loss det. Inga missar (utom att han gick ur form i galoppfattningen från skritt, den är hans akilleshäl så där är jag mest nöjd om han fattar rätt direkt och inte en fin förvänd) men dock aningen öppen i formen och inte tillräckligt med påskjut bakifrån (vilket ju kommer med styrkan så småningom). Vi fick 66,3% och hamnar precis utanför placering (något jag väntat mig eftersom det är ett meeting med klasser upp till Grand Prix och ryttare som herr Brink där, då har man inte mycket att komma med om man inte passerar 70% med råge i varje klass
). Domaren berömde hästen med kommentaren "snygg häst", skrev att vi måste stärka hans kropp så han orkar bära sig bättre och kan visa mer elasticitet (precis det jag väntat mig) och skrev att jag sitter fint och är på helt rätt väg med honom
Imorgon ska jag rida LA:3 för första gången och sedan ska vi upprepa det på lördag. Sedan har han förtjänat en dag ledig och lite lull i skogen i början av nästa vecka, det är en hård vecka för honom och gör han missar kommande dagar så är det säkert på grund av trötthet i kroppen. Men å andra sidan så behöver han sig en riktig genomkörande på tävling så att jag verkligen kan komma till ridning och få igenom mina principer, och då måste vi till läget där han slappnar av och jobbar genom kroppen (vilket i nuläget även är läget där han hinner bli lite trött). Dagarna är över där han kan leka ånglok och köra sitt race, för hur var det nu Kyra sa? "Grand Prix rider man inte på kompromiss, det rider man på kontroll"