07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Handlar lite om hur mycket jag har möjlighet att lägga på träning också... Dottern rider också för instruktör på sin ponny varannan vecka.

Jag har ju möjlighet att rida för Ulf alldeles i närheten, men känner inte att jag vill lägga 400 för en halvtimmes dressyrträning. Betalar hellre mindre oftare och rider för en hoppinriktad... Jag kommer aldrig att träna/tävla dressyr själv (men hittar gärna nån som är intresserad av att vara medryttare som är dressyrintresserad, har ju fått mycket beröm för hennes steg). Jag vill bara ha henne lydig och följsam och hon ska kunna grunderna, men det räcker för mig... Sen är det hoppningen jag vill satsa på.
Givetvis tragglar vi öppna, sluta, skänkelvikning mm. Jobbar henne i ganska låg form eftersom hon behöver muskla sig i rygg/bakdel. Har ganska nyligen börjat hoppa henne uppsuttet. Vi ligger ju som sagt lite efter i utbildningen pga div skador och jag har mycket problem att få igenom henne i högersidan.
Det som är skönt idag är att hon fungerar klockrent vid lastning och i transporten (men alltid nervös när transporten körs fram, men har man suttit fast under en bom är det nog inte så konstigt...)

Men shit vad kul det är nu på våren när man plockar av täcket och "ser" sin häst i hagen. Börjar blir riktig häst nu vid 6-års ålder :p

kl

Nu är vi på g!! Nästa terrängträning på tisdag! Tjo! Hoppas jag får med mig fotograf :D

Bild efter ridpasset igår
IMAG0565-1_zps1a976611.jpg

Det förstår jag verkligen, den ekonomiska biten måste man ju alltid ha i bakhuvudet, låter som om du har en jättebra tränare i Amanda D.

Kul att dottern tränar också, får se om min lilla tjej blir sugen på det sen.

Hunter, snygg uppställningsbild!

*kl

Nu har min häst flyttat hem till sitt gamla stall :) Blev hastigt och lustigt att min box blev ledig tidigare än beräknat. Hon har tagit det med ro, konstaterade att hagen var sig lik, tog ett ärevarv och hade sedan fullt upp att pilla i det knappt befintliga vårgräset.

Tog en runda på ridbanan idag, har inte varit innanför ett staket/ridhus på en månad minst. Jag tog det väldigt basic och gud vad rolig hon var att rida. framåt, glad, tog fattningarna direkt och BÄR sig tom i galoppen. Halleluja. Inga sura miner att det blev jobbigt, men det märks att hon vant sig att gå på betydligt fastare underlag för hon kändes lite matt i sanden. Red där i 15-20 min och tog sedan och avslutade med galopp på fältet. Ingen tjafs alls, bara supertrevlig ridtur :D

Åh vad roligt att läsa! Får hoppas att det fortsätter i samma goda anda och att du kan komma igång med träning och tävla lite!

Vogue: Härligt att åb gick så bra:). Fortsätter hålla en tumme för er!

*kl*

Igår hoppade jag och Barbie litegrann. Hon tyckte det var superlajbans och blev nästan lite het:D. Riktigt kul var det iaf:). Skulle dressyrat idag, men fick prioritera Juno först och sen började det ösregna. Mutter.

Åh vad kul att höra!

*kl*
Plötsligt händer det! Divan och jag knep en 7de placering i dagens LA:1. Vi red på 63,42%. Det var lite kämpigt på banan. Hon stod emot mycket och då tappade vi lite form igen men skit i det :D
Kommer dock inte tävla på kortbana igen.
Vid prisutdelningen så kom domaren fram och sa: Fantastiskt fin häst. Hon kommer bli hur bra som helst när hon blir starkare och kommer ihop sig mer.

Det var nog det roligaste med hela dagen :D

Film: http://www.youtube.com/watch?v=2W_UxpQaSm8

Håller helt med om att de ekonomiska biten spelar roll när det kommer till tränare. Nu när jag börjat rida för en vän (med meriter) kan jag träna två dagar i veckan för samma pengar som knappt gett träning vartannan vecka annars. På den nivån vi är nu och säkerligen även på msv-nivå känner jag att min vän absolut kan utveckla oss!

Team Barbieponny:D
551534_10200449633795296_1239243323_n.jpg

Jfrelin: Ni blir bara bättre och bättre för varje start. Ser tryggt och trevligt ut inne på banan:). Och vilken härlig kommentar av domaren!

Va kul att det gick bra för er på dressyrtävlingen! Såg inte klart hela filmen men de jag tittade på såg väldigt fint och avslappnat ut! :)

Imorgon åker jag och Nelly på hopptävling :) Blir debut på 1m och debut utomhus, det blir spännande! Känner att Nelly lagt ribban ganska högt med ett gäng felfria rundor de sista så jag hoppas ju självklart på en felfri runda även imorgon ;)

Åh vad roligt, ett stort GRATTIS!! :D

själv har vi övat halter idag, gick väl sådär :meh: ush jag blir inte klok på det, vänster bakben hamnar alltid långt bakom, försöker jag peta till med skänkeln så blir GP lite nervös och visst tar hon ett steg till med bakbenet men också med ena frambenet.

Hmm, känns som om jag nu måste backa att steg till och jobba med lugnet i halten igen, nu blir det att hon vill förekomma mig och flyttar runt lite hur som helst O_o

Men vi fick till några fina galoppfattningar i allafall och jag tror näsan kom fram lite mer i volterna. Phu mycket att tänka på känner jag.

Tack!

Ang. halterna så måste du få henne att driva in bakbenen under sig in i halten. Se till att du travar i en bra trav med henne framför dig. Tänk sen skritt halt. Om hon hamnar lite efter med vä bak i halten så kan du rida henne i lite svag vä öppna in i halten. Try it!

Titta så fina ni är! :) Grattis till placeringen! Jag är hemskt imponerad över hur du får till alla fattningar och övergångar där de ska vara... :D

Jag hade tänkt starta dressyrtävling nästa söndag för att träna på att tävla dressyr. Insåg att i vanlig dressyr måste jag sitta ner i traven. Provade det idag för första gången på många månader. :angel:
Ångrade mig lite angående dressyrtävlandet... :p

Kanske dax att ta tag i den där träningen av bålstabiliteten...

Chatsi är dessutom inne i en fas där hon inte kan gå i höger galopp, utan spänner sig och slår om bak hela tiden, extremt obekvämt.

På torsdag ska vi iaf ha terrängträning för Magnus Gällerdal, det ska bli superkul!

Ja, jag är väldigt peppad nu. Har kollat igenom LB-programmen så jag tänkte se vad vi har att träna in. Tyvärr jobbar jag varannan helg så de tävlingar jag såg som tänkbara i sommar går bort pga jobbet, endast 2 st i sep/okt gick att tajma in :(

Dock tycker jag att LB:3 som är den vanligast förekommande LB-klassen här är för svår för oss just nu. Kanske i höst att vi fixar den, men eftersom vi är totalt ovana att rida ett helt program så får man ju backa några steg. Har lärt mig LB:0 som är enkel och sjyst, tyvärr är det ju kortbana och det känns lite trångt med storhäst men det är ju bra för träningen att vänja sig att göra saker vid bestämda punkter. Föredlen med kortbanan är ju att det inte är lika mkt bokstäver att komma ihåg :o :angel:

Senast ändrad:

kl

Nu har vi hoppat lite. Häst vill gärna klara hoppning (är det typiskt sto eller typiskt QE eller är det en kombination O_o) utan att jag lägger mig i så hon tjurade ihop en gång under uppvärmningen när jag la till lite ben genom en sväng. Som avslutning tog vi en liten bana på 5 hinder på 70-80 cm.

Hon strula redan mot första hindret, skulle ånga iväg som ett lok och backa inte av ett smack, hon var på väg att hoppa av ett språng för tidigt men ångra sig och kröp nära. Landa i obalans men jag är sån som bara rider vidare även om det svajar lite. Drog likadant mot tvåan med vattenmattan, kom i samma läge men denna gången redde hon inte ut språnget utan drog med sig en bom rejält flytta iväg den en bit.
Det är ju helt ok att riva i min värld det intressanta är ju vad dom gör i nästa språng. Börja om från början med banan. Red på samma sätt, la upp galoppen och ben om och sen bara sitt still och vänta. Hoppa super över hinder 1, backa av fint taxera in, vänder upp mot vattenmattan, jag är väldigt nyfiken på hur hon kommer att göra - har hon blivit rädd kanske, men, helt annan ansats denna gång. Löser det kanon och stämmer fint fram till nästa på 5 galoppsprang på böjt spår :banana: Så ska det vara!!! :love:

Sen måste jag erkänna att det är lite trixigt att hoppa en storgalopperad unghäst som måste gå på framåt på en 20X60 bana. Kortsidorna kommer väldigt snabbt!!

Detta låter som min häst ;) Hon tjurar om man inte gör som hon tänkt att saker ska göras, speciellt när det gäller nya moment. Hon är lite grön i hoppningen ännu och därför kan det bli diskussioner där. Hon rättar sig bra från gång till annan, hoppar med fin teknik och bjudning och man märker att hon tänker till. Storgalopperad är hon också, jag vet vad du menar med trångt ;)

Som i alla nya moment som ska övas in där det krävs lite arbete (som känns jobbigt i kroppen för en ung dam som tycker att man ska ridas som en 3-4 åring hela livet) så blir det protester. Hoppningen är en sådan grej, hon hoppar fint men protesterar gärna när det krävs lite mer samling eller hinder i följd. Så därför låter jag en duktig hoppryttare sköta det där framöver. När hon är stadig i .90-1 meter kan jag nog ta över ;)

Kul att hon är smart o rättar sig!:) Jag har också alltid tänkt att de måste lära sig själva till vi hade en viss OS-ryttare på besök en träning och som sa precis tvärtom. H*n sa att jag skulle lägga henne rätt på små hinder tills hon själv hittat balansen för att få ett rundare språng o mindre fel. Jag är ju villig att prova allt åtminstone 1 gång o testade....fick helt annan språngkurva o hästen har lyssnat på mig sen dess. Nu hoppar hon ju inte riktigt som din QE o hon landar i samma galopp som vi hade innan hindret vilket förenklar betydligt såklart, men det är iaf lättare att påverka henne INNAN hinder nu sen jag provade det rådet.

Fast jag tycker du rider precis som jag :D kolla på din film när du hoppa 90 och det är likadan ridning som min i mina ögon, du galopperar på framåt, ibland kommer ni stort ibland lite nära och ibland är det korsgalopp men du bara matar på framåt och stör inte hästen trots att den vinglar lite emellanåt! Du gör ju ett kanonjobb!!!

Är din häst också en QE-häst? Jäkla humör i min i alla fall! Tur för henne att hon är så fin :p

Känner nog att jag gärna hade lämnat bort min en sväng för hoppträning men har så mycket utgifter nu med fölning/seminering så jag får nog kämpa på med min. Känner mig sjukt ringrostig och hopplös :o Men när vi var och träna terräng i onsdags så sa tränaren att jag har "superbalans" och "vet precis när jag ska lägga till hjälper" men det känns verkligen inte så! Känner mig som en påse potatis på hästen :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka