07'ornas tråd del 13

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07'ornas tråd del 13

Hon verkade som vanligt vid morgonfodringen imorse. Men om tempen vet jag inget förrän hästvakten varit ute nu på fm. Gud så träligt det är att vara bortrest så fort det händer nåt, annars är hon frisk som en nötkärna för jämnan...

Jaha, 39.8 nu på fm. Pigg i övrigt, äter, hade druckit lite ur hinken men har vattenkopp också så man vet ju inte hur mkt hon druckit. Ingen hosta eller snor. Inte dålig i magen eller direkt slö, lite trött men som hästvakten sa så är det inget man reagerat på om man inte visste att man skulle. Så nu får hon betfor och b-vitamin utblandat i mkt vatten så man vet att hon dricker iaf...
Hon får stå inne idag, gå ute nån timme på em när hästvakten rider sin egen häst men jag kände inte att jag ville lämna henne ute hela dagen utan uppsikt. Känns som att hon vilar mer inne i lugn och ro. Är hon sämre under dagen eller inte bättre imorgon får jag be hästvakten ringa nån veterinär och fråga hur vi ska göra. Jag har ju inte ens sett hästen så det känns ju rätt döfött att jag ringer, bättre att nån med tillgång till hästen gör det så att säga... Känns inte som att det är nån panik att ta ut nån veterinär i helgen, men man vill ju veta att man gör rätt iaf.

Hur skulle ni ha gjort? Jag har ingen möjlighet att ta mig hem förrän imorgonkväll :(

Alltså jag tycker det är jättehög feber och hade nog iallafall velat ringa och prata med en vet .

Jag broddar hemma. Fy för att stå (ensam) på en tävlingsplats med en häst som snurrar runt och försöka få i brodd :yuck:

Jag hade också ringt en veterinär.

En av mina hästar fick lika hög feber som din en gång. Förloppet var väldigt snabbt och temperaturen gick upp under kvällen och förnatten. På fm var temp normal igen. Jag hade ringt ut en vet som kom på morgonen. Vet tyckte jag var pjoskig för då var hästens temp på väg ner och var nästan normal. Jag hade sett att temp var på nedåtgående men ville ändå ha en check. Enligt den veterinären så var det väldigt vanligt hos hästar att de fick virus som yttrade sig på det sättet. En hög febertopp. Enligt veterinären så var det så att många inte ens märkte febertoppen för förloppet var så snabbt (men hur kunde han då veta :confused: att många missa).

Hoppas det är något snabbt övergående på din häst också!

med feber över 39 har jag varit med om allt från det du Hunter beskriver till anaplasma (kanske lite tidigt på året dock), abortvirus och ett fall med en tumör i magen. (gud nu låter jag som en fd stallkompis med asperger och specialintresse för hästsjukdomar som glatt informerade om den ena dödliga prognosen efter den andra vid minsta symtom.. ;))

Men står man som jag i ett stall med tävlande hästar tycker jag att man åtminstone för andras skull ringer veterinär om febern håller i sig...

Hoppas som sagt hon piggar på sig!

Amazing hade ju över 40 grader till och från och matvägrade en vecka.
Efter blodprov visade det sig att hon hade få röda eller vita blodkroppar (?) och det tydde tydligen på ett virus som inte var farligt.
Det gick över efter en vecka (men då hade vi gett metacam, tvingat i henne proviva och till sist slangades hon genom näsan med vatten & olja + allehanda mutor för att få henne att äta) :)

Trots att hon inte drack eller åt (synligen, hon har vattenkopp också) under hela veckan så vart hon inte uttorkad, bara lite smalare och tröttare! (Skulle jag också varit om jag missade 175kg mat på en vecka! ;)

Ja hjälp så rädd jag var! :crazy:

Men se till att tempa henne varannan timme och be någon ha koll hela tiden så ska det säkert lösa sig, lilla hästen då! :(

Jag hade ringt och rådfrågat vet. Kostar ju inte mer än ett samtal.

Elle har varit hos beridaren en vecka nu, och skött sig. Varmt väder, stor hage med gräs och ute mellan 6-21 passar henne utmärkt. Hon har varit lugn och reagerade bara första dagen över sadeln. Hoppas på att rida henne själv i början av veckan.

*kl

Ni kan vara lugna, veterinären har både rådfrågats och varit ute när vi insåg att inget i rätt riktning skedde. Jag har inte haft internet idag pga den fina täckningen här, därav att jag inte suttit här och tjatat ;)

Nu har hon fått febernedsättande och medicin utskrivet. Äter, dricker och är som vanligt utom febern, inte ens hängig. Ska övervakas i helgen och hämtas medicin på nåt helgöppet apotek som såklart den stackars hästvakten måste hämta ut eftersom jag är hjälplöst borta. Jävla typiskt. Får se vad som sker till veckan, man lär ju få ta ut några VAH-dagar (vård av häst).

Jag VAH:ade typ 3 timmar om dagen i somras när C fick anaplasma. ;) Tur att man har en förstående chef och kollegor i såna lägen....
och vad skön med en sån hästvakt!!

Ja, min hästvakt är guld värd. Frågan är hur jag nånsin ska kunna kompensera henne för detta...

Jag har inte riktigt lika förstående chef. Men det skiter jag fullständigt i, säger han så mkt som en bokstav så kan jag påminna honom om alla föräldraledigheter, VAB- och havandeskapsdagar som jag inte tar ut jämfört med mina barnaskaffande kollegor :mad:

Ridbyxorna är Gersemi Saga, typ samma modell som Kyra K Max.

Skönt att din pålla verkar pigg ändå, hoppas det inte är nåt allvarligt.

Min lilla prinsessa på ärten har lyckats göra nåt i hagen. Hon var ju superfin i torsdags, igår gick jag på promenad med henne, pigg och glad. Idag en pytteliten sårskada på insidan av kotan hö bak. Inte ens svullet, men rör man vid såret så lyfter hon hela benet i luften och ser ynklig ut. Dressyrtränaren tyckte hon hittade en öm punkt uppe på korset också.

Lite, lite halt på böjt spår, men pigg och glad. Suck.

Så istället för dressyrtävling i morgon blir det promenad. :cautious:

Usch så tråkigt :( hoppas att det går över snabbt.

*kl*

Jag red sista dagen på dressyrmeetinget igår. Hästen verkade tro att jag skämtade när jag knoppade honom för tredje dagen i rad ( :angel: ) men var snäll och beskedlig. Kändes lite trött på framridningen men inte värre än dagarna innan (vilket fick mig att misstänka att det kanske är såhär han känns när han är avslappnad men inte riktigt fått orken än :meh: ). När han kom in på banan så skärpte han sig äntligen hyfsat och lekte inte pajas som dagarna innan, så det målet var i alla fall uppfyllt. Sedan började piloten med att styra fel och rida åt höger istället för vänster efter uppridningen :banghead: men resten av programmet både red jag rätt bra och han gick rätt bra. Inga missar men som tidigare dagar lite för lite elasticitet och bärighet.

Och vi fick 68,29%! Efter poängavdraget! Samt beröm för min sits och en jämn och trevlig uppvisning. Jag är skitnöjd :D målet innan helgen (som jag trodde skulle kunna vara svåruppnått) var att rida på godkända procent i alla starterna, och det uppfyllde vi i alla fall med råge.

Har nog några dugliga bilder i kameran, och fotografen stod faktiskt vid min bana och knäppte kort under ritten igår, så det blir nog bildbevis så småningom.

Hoppas att hon bättrar sig!

Det är verkligen lagen om allt jävlighet som kickar in när man åker bort och lämnar hästen hemma (jag tänkte gardera mig på semestern i år och ta med hästen, men det fungerar ju inte riktigt alltid).

Nej det här är verkligen otajmat och typiskt, som de andra gångerna hon lyckats med nåt i samband med att jag är bortrest. De andra gångerna har det dock bara varit sår, lymfangitben tex och det kräver ju inte riktigt samma uppassning som sjukdom och veterinärbesök på jourtid samt medicinhämtning inne i stan på en helg...

Febern hade iaf gått ner igårkväll efter medicinering, så jag väntar nu på förmiddagsrapporten. Ikväll kommer jag även hem så jag kan sköta henne själv...

Ta med på semestern går tyvärr inte för mig. Det skulle kosta 8000 kr bara i transporten, samt dubbla stallhyror under tiden. Det känns inte riktigt värt det för ett par veckor...

Grattis! Vad roligt att det gått så bra. Vad är det för tävling där man inte bli placerad på 68%? Har jag bara sett en enda gång i Stockholm. Galet.

Stjarnfrugt: Hoppas hon repar sig snart. Så typiskt att de ska bli sjuka när man är borta.

Ett nationellt dressyrmeeting där de som rider LA:3 gör det för att värma upp inför medelsvåra klasser (det var hästar som gjorde bytesserier på framridningen och skulle gå samma klass som jag red). Igår var man placerad på 78-71%, inte ens de som hade 70% fick alltså någon placering. Men det var hästar som låg ända neråt 45-55% också så det var inte så att domaren låg galet högt, det var bara en väldigt stor spridning på startfältets kvalitet.

Alltså jag kan inte för mitt liv fatta varför folk som rider MSV envisas med att rida LB och LA. Jag skulle skämmas ögonen ut mig om jag red en sån klass om jag normalt red MSV. Men det är bara jag det. Rosettjägare ogillas väldigt mycket :D

De kan inte säga att hästen behöver träna på att tävlas eller så för rider man på 70% och över har man ju uppenbarligen inga problem :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Hundträning Ser att det inte finns någon sån här tråd (finns säkert längre bak i flödet men men). Vad tränar ni för funktionell träning och vad för...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: Trott
·
Kropp & Själ Tänkte skriva i den andra tråden men det fick bli en egen tråd . Jag ska åka på semester och i samband med det så vill jag snorkla...
2
Svar
29
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka