07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Duktig häst du har :)

Min går ju bara och skräpar men jag har iaf beställt ett pat sprenger stigbyglar till min ena sadel. Ska bli riktigt skönt för mina stackars knän att få ett par nya:)

Mötets av det här i morse när jag kom till hagen :)
31159696.jpg

31159694.jpg

Sen vaknade han lite.
31159695.jpg

Mys, mys verkligen där i gröngräset....det har varit skönt för dem ett tag nu. Lite härliga fläktar, sol och inte mycket insekter. Fast idag duggar det lätt och är grått. Rätt skönt för dem det med.

I förrgår satt jag upp för andra gången under det att han skrittade utan ledare. Vi tog en liten svängom i deras hage i några minuter. Gick t.o.m. under ett träd där min hjälm lyckades skrapa i en gren. Litet skutt framåt som oj, men sedan helt cool. Liten undran bara varför skall vi gå ut här utan mål? Så sansad och fin.

Snart kan jag nog ge mig iväg ut i skogen tror jag. Då blir det nog mer framåtanda och målmedvetenhet från honom. Brukar så här i början leda hästen mest och sedan på ett säkert ställe sitta upp och rida en bit, där man inte riskerar att hamna ute på bilväg om hästen behöver springa lite för att det känns läskigt. Men bromsen sitter väl i Qvintus, om det känns konstigt är det bäst att stå still har han insett.

Hälsning Maja

Fortsättning.

Här en bild på Bionix hos sin fodervärd. Alltså den treåring som jag inte har hemma. Måste börja ta lite bilder på treåringen Qvintus som jag har hemma med.

DSC_0026.jpg

Den här killen är e.Simsalabim ee.Troll och u.Surprice, som var just det, alltså ingen stam på henne. Han är ganska liten ca.155 cm, rejäl men lågställd. Vacker och oerhört bekväm att rida i alla gångarter. Fantastiskt trevlig. Skulle nog bli det bästa ridskolehästen någonsin.

Hälsning Maja igen

Senast ändrad av en moderator:

Häromdagen hade vi samma test här.. Ivintras när Hovslagren var här skulle vi tvätta av hovarna.. men ack det gick inte han fick panik av den märkliga slangen som sprutade vatten..
Så nu häromdagen bestämde jag mig för att träna han, eftersom det udnerlättar att ha en orädd häst..

Gick stimmigt i början med slutade faktikst kanon bra:) Efter lite traglande kunde jag både spola fram+bakbenen och spolade sedan även bogen..
han verkar dock mest rädd om benen.. vilket väl sitter i skallen på dem..

Hoppas han uppskattade det och förstår att det ÄR skönt att bli avkyld i solhettan:)

Min Qvintus är också en kille som är rädd om benen, men här handlar det om att inte vilja bli borstad. :eek: Har aldrig varit med om något liknande och ändå världens lugnaste och trevligaste annars.

Igår blev det lite mer ridning i skritt i hagen. Tog honom till andra änden och tillbaka. Bortåt liksom va...skall vi, varför dit? Hemåt bra skritt. Sedan blev det ett varv på volten åt vardera hållet med en vändning på åtta genom volten. Det mesta med vikten och men med ett ledande tygeltag givetvis som stöd. :D

Nu tror jag att jag går ut och upprepar det.

Hälsning Maja

*kl*

Min grabb går och latar sig som sig bör på betet. Har inte ens varit där och tittat på honom sedan han släpptes, de blir tilltittade två-tre gånger per dag av markägaren.

Tar hem honom så sent det bara går. I höst ställer vi lite högre krav på formen (han ska faktiskt börja ta ner huvudet), framåtbjudningen (han ska så smått börja gå när jag vill och inte bara när han orkar, kommer dock att passa då han bör ha växt till sig lite mer i höst) och så ska han hoppas in på enkla hinder och även enkla terränghinder.

Våren som 4-åring blir det startfälttävlan så fort snön smälter.

*kl*

Hoppar in i tråden då jag blev ägare till en 07:a för en vecka sedan:D

En stilig karl med härliga gångarter, min blivande distanskompis!

frasse_94450601.jpg

hesten_94449897.jpg

Klappar duktiga ponnyn
_mg_2772_94450953.jpg

Han är en väldigt trevlig och känslig kille, med myyyycket fart i!
Ska bli spännande att läsa vad ni gjort med era 07:or:laugh:

Nejminsann....det här duger inte. Det går inte bara att säga att man har en ny 07:a som man skall ha till distans. Mer än så vill vi veta. :D Ser ut som arab, men så manen, hmmm.... stam?

Hälsning Maja

Haha ja just det, det är ju dödsstraff med kort man på arab. Fast jag skyller på förra ägaren. Den får allt växa ut:D

Han är e Ege och u Soza ue Glaz!

Haha ja just det, det är ju dödsstraff med kort man på arab. Fast jag skyller på förra ägaren. Den får allt växa ut:D

Han är e Ege och u Soza ue Glaz!

Efter Ege då kan det ju bli lite hoppning med kanske. Är din häst inte så stor då du sa ponny? Pappa är ju inte så liten för att vara arab. Vem är det som äger Ege nu? Och Soza?

Hälsning Maja

Jag kunde inte hålla mig en dag här när jag hade nere Plutten vid stallet så det blev en liten ridtur barbacka i grimma och grimskaft upp till hagen:)
31177769.jpg

Han är runt 148-149 nu, men är ju inte så gammal än så han växer väl lite till:) Får gärna växa över ponny för mig!

_mg_2420_93480963.jpg

Han är utställd som föl och blev klass 1, blev även utställd som ettåring och fick 85 poäng:d

Vem det är som äger Ege vet jag faktiskt inte, men min Frasse (Flaming Star) är från Grazeland och där bor även mamma Soza. Även Soza gillar att hoppa och hennes mor gick medelsvår hoppning så jag hoppas att han också ska vara gilla det, dock är jag lite höjdrädd så vi satsar nog lite mer på distansen.. Han har ett halvsyskon som tävlas i distans och tog silver i lag-sm -09! El Sobra heter hon och är e Elcatero.

Frasse är en VÄLDIGT känslig kille. Jag får verkligen tänka hela tiden på att minska mina rörelser och inte bli för yvig, för då är det precis som att jag skriker åt honom. Han är så otroligt trevlig och tacksam att jobba med!
Nu blev det lite långt kanske, men jag är helt enkelt kär!:love:

Mys! Men vilken säkerhet! ;)

Amazing har fått ta det lungt ett par dagar sen vet och hovis var ute, mycket på en gång där och hon var sur som bara den 2 dagar efter! :devil:

Men idag longerade jag henne i kapson några minuter och det gick toppen, hon lyssnade perfekt på skritt komandot för första gången idag, det tar sig! :love:

Nu ska jag bara få tid till att inhandla lite saker så att jag kan få henne färdiginriden någon gång! :D Sen blir det ungefär 1-2 månader bara bete! :laugh:

Hehe japp, jätte säkert speciellt när jag sitter där utan hjälm och med mobilen i högsta hugg. Men, men han måste kunna klara av mina konstiga idéer och det är lika bra att vänja honom med en gång. Som tur är så är han en väldigt cool kille:) Funderar på att dra igång och börja köra in honom eller iaf dra lite grejer bakom honom nu i sommar.

Vad är det du har kvar att köpa då?

Ja det är klart, jag tackar gudarna för att A är så cool med tex trafik som hon är, så jag förstår dig! :laugh:

Nytt bett och stigbyglar, sadel har vi ju så sett, men vill helst ha en ny så fort som möjligt, en snyggare och lite större så att jag får plats ordentligt! :D

Hoppgjord & förbygel med martingal får komma allt eftersom, tyvärr kostar ju allt en hel del och jag jobbar inte just nu så jag försöker ta det lite lungt med den biten! :)

Men ett urläckert schabrak har jag iaf beställt, kommer bli så fint! :d

Inte blev det långt inte. Det är väl underbart att få pladdra om sina småttingar. Själv har jag mest haft araber och ridit lite distans med, men har nu istället två treåriga halvblod. Fast en arab har jag kvar. Han är e.Eldorado som ju är pappa till Elcatero. Elcatero är ju en kanonhingst, funderade när jag hade ett arabsto på att betäcka med honom. Men det blev Gomir istället. Fast tyvärr tog hon sig inte, trots att Gomir har hög fertilitet.

Din Frasse ser verkligen fin ut. Så där grov som jag gillar araberna. Hade en liten kille en gång på 145 cm bara, men rejäl e.Pargos. Den hästen red jag t.o.m. några 12 i distans på. Han fick jag tyvärr ta bort som 10 åring och min nuvarande arab e.Eldorado är också tio och står med spatt.

Distans tycker jag är svårt. Den hästen jag har nu tränade jag inte själv, för då hade jag tröttnat på distans, men med den stammen och goda förutsättningar ville jag att han skulle gå distans. Han var hos rutinerade distansryttare och kom hem med spatt. Jag vet många hästar som går distans och har spatt.

Det var inte meningen att skrämma dig för distans. Jag tror inte det är värre än andra sportgrenar egentligen, snarare att den är så ny som gren i Sverige, att fler misstag begås när standard för träning inte finns.

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 328
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 779
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar