07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Min grabb går och latar sig som sig bör på betet. Har inte ens varit där och tittat på honom sedan han släpptes, de blir tilltittade två-tre gånger per dag av markägaren.

Tar hem honom så sent det bara går. I höst ställer vi lite högre krav på formen (han ska faktiskt börja ta ner huvudet), framåtbjudningen (han ska så smått börja gå när jag vill och inte bara när han orkar, kommer dock att passa då han bör ha växt till sig lite mer i höst) och så ska han hoppas in på enkla hinder och även enkla terränghinder.

Våren som 4-åring blir det startfälttävlan så fort snön smälter.

Och jag har äntligen tid för min plutt. Igår blev det t.o.m. framskor. Inte ett ryck när första sömmen slogs i. Vore som han aldrig gjort annat än blivit skodd i sitt liv. Fantastiskt temperment. Innan skoningen red jag lite. Det blev till och med några travsteg upprepade ggr. Han stannar av självmant efter ett tiotal steg. Bra tycker fega jag. Nu måste vi ut i naturen för att hitta framåtanda.

Hälsning Maja

I dag red jag Miragon på ridbana för första gången! Travade även några varv och hon gick kanonfint! :bump:

Det måste vara underbart med hästar som är lätta att sko. Vi måste sedera våran, men har börjat trappa ner på dosen. Igår hoppade hon ut ur hagen:confused:, det var tänkt att det skulle bli ett "lugnt och fridfullt sommarlov för henne ett tag nu" men har man en påhittig ung dam så har man, hoppas bara att hon inte gör om det.

Nu ska jag bara få tid till att inhandla lite saker så att jag kan få henne färdiginriden någon gång! :D Sen blir det ungefär 1-2 månader bara bete! :laugh:

Hihi, kan inte låta bli; så din häst är alltså inte helt inridenför att du inte köpt massa nya saker till den? :angel: Är inte det att börja lite fel ända? Som jag förstått det så är det väl mer brukligt att man slänger på en häst massa gamla skitsaker tills dess att den är inriden helt och växt till sig lite. Men jag respekterar verkligen nöjet i att köpa nya fina saker till sin sötnos, tyckte bara att det var en lite lustigt formulerad "ursäkt" ;)

Saken är bara den att detta är min första egna häst så hon behöver allt nytt, jag har inte en uppsättning från tidigare hästar som många av er andra har! :)

Igår blev plutten riden för femte gången, har bara ridit i skogen, och det blev tre små travsträckor och några oplanerade galoppsteg. Vi red förbi en skällande hund som hoppade fram bakom en presenning men han bara ryckte till lite. Han är verkligen cool!
Men jag måste köpa nya tyglar för de som sitter på tränset nu räcker inte riktigt när han sträcker ut halsen.

Det måste vara underbart med hästar som är lätta att sko. Vi måste sedera våran, men har börjat trappa ner på dosen. Igår hoppade hon ut ur hagen:confused:, det var tänkt att det skulle bli ett "lugnt och fridfullt sommarlov för henne ett tag nu" men har man en påhittig ung dam så har man, hoppas bara att hon inte gör om det.

Jag tror att svårighet att sko har väldigt mycket att göra med de förväntningar som de som finns runt hästen har när den skall skos. Jag har fördelen av att sko mina hästar själv och har aldrig haft problem med någon häst. Det blir en naturlig del i hovvården. Och vid skoning är jag oerhört noga och sträng mot hästen, då det är en så farlig hantering. Den skall stå still.

Vilket inte betyder att jag inte har/har gaft hästar som betraktas som svårskodda. Min tioåring t.ex. var svårskodd hos fodervärd. De försökte bremsa, utan att lyckas t.ex. Detta med en häst som hos mig är urlätt.

Visst är hästar olika känsliga och det måste man ta hänsyn till och göra lagom svårt för dem. Men alltid på människans villkor.

Hade jag varit som du hade jag provat en annan hovslagare och kanske även att låta någon annan vara med hästen och hovslagaren, för att eliminera möjligheten att det är ägaren som påverkar.

Det är som Ceasar säger i sin hundhantering det handlar om "state of mind".

Men givetvis så finns det alltid hästar som är undantaget som bekräftar regeln. Hade t.ex. en femåring på prov som ägaren inte lyckats rida in. Den var jättego i hantering och jag vågade prova. Men jag kom inte upp på den och den var också livrädd att lastas. Jag fick inte ens in den för att lämna tillbaka den. De fick komma och hämta den. Pojkvännen till ägaren jagade då in den i släpet genom att skrämma den. Väl därinne slängde den sig över frambommen. De lyckades få ner den och den vände sig i släpet och åkte sedan mot vänd mot backluckan. De muttrade om att åka direkt till slakteriet med hästen. Vet faktiskt inte vad de gjorde sedan. Pojkvännen var van vid travhästar, detta var en arab.

Kanske hade någon annan "state of mind" räckt till för denna häst, men min gjorde det ej.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

För mig är det självklart att utrustningen passar en unghäst med. Speciellt sadeln, annars har man gett den en dålig start. Koppjärn i alla storlekar med en grund i en vid sadel är perfekt.

Hon har blivit svår med hovarna efter att hon opererats för bärrandsröta.(vilket vi tror ligger bakom det oönskade beteendet)
Vi som ägare får knacka och göra allt,( vilket vi gör dagligen,) men så fort hovis kommer med sina verktyg blir hon annorlunda.Vi har provat tre olika hovslagare.
Den senaste har skott henne för tredje gången och han tycker att det går bättre, nästa gång ska hon få lugnade i pastaform.
På sikt ska nog förtroendet byggas upp.

Då förstår jag. Då finns det ju en orsak. Du har säkert rätt i att det går åt rätt håll. Behöver ju bara ersätta de otäcka upplevelserna med många nya och smärtfria. :D Undras just vad om hade hänt med den araben jag berättade om?

Hälsning Maja

Hälsade på mina skyddslingar igår, Queenie är numera FET och har lagt på sig den mäktigaste halsen jag sett hos en så (i grunden :angel:) smäcker ponny. Hon verkar brunstig och pep lite åt tvååringen som visade upp hela sin härlighet men sen inte fattade riktigt vad hon ville - tur det! ;)
Det roligaste var att jag gjorde små ansatser att hoppa upp på dem båda två, tvååringen tycker det är helfestligt, men Queenie backar undan. Så pojkvännen lyfte upp mig på minstingen - vilken fortfarande tycker att allt som innebär närkontakt är det roligaste som finns - och Queenie fick vara.
Vi sprang runt med dem och lekte lite också och fick nåt bra kort, men har inte kameran här så det är lite svårt att lägga in korten... :grin:

kl.

Idag fick min fetknopp följa med på en promenad i skogen. Riktigt härligt att vara ute och gå, får försöka att göra det lite oftare för jag tycker att han är lite väl tjock just nu.
roligt att läsa om alla andras små och att det går så bra för er:)

Jag red min Effie för 4:e gången ikväll och vi travade i båda varven. Min kompis höll i longerlinan och det gick så bra. Hon börjar bli hyfsat styrbar också. Härligt när det går framåt och hon tycker det är så roligt :laugh:

Idag var det galoppremiär för Ariel! Inte planerat på något sätt, men när hon bjöd till så pass mycket själv så kunde jag inte låta bli och be om galopp. Det var T som red, blev 2x1 långsida i höger galopp och 1 långsida i vänster. Hur enkelt som helst såg det ut. :banana:

Nu velar jag lite kring om jag skall få rida redan på lördag eller om jag måste vänta till tisdag då jag slutar med antiinflammatoriskt då. Vill så himla gärna rida! :crazy:

Nu ahr det varit ridning i hagen några gånger, eftersom jag kände han behävde jobba lite på volten.
har även tränat på badandet med slangen och i går stod han helt stilla UTAN att tramsa runt..

Idag skulle vi iallafall hugga vallen, så vi tog ner hästarna till sommarhagen.
Skrittade ner barbacka och hade Atle med i ett grimmskafft, gick kanon. Var sååå länge sedan jag red barbacka!

Jag var också ute och gick idag.
Att gå promenader är det jag och Lotta är bäst på och det vi gjort mest. Sen vi avvande henne från mamman så har vi varit ute i skogen, på fält, på vägar - ja, lite överallt. Mycket bra träning, både kondition och kommunikation.
Promenader är dessutom det jag känner mig fysiskt trygg i just nu. Axeln är fortfarande "svag" (d v s att jag inte vågar belasta den så mycket, för rycker det till eller blir det för mkt belastning så gör det skitont) och mina revben fortfarande ömma, så jag försöker att ta det lugnt. Samtidigt behöver Lotta röra på sig, så promenader är det som passar oss bäst.
Jag ska jobba två kvällar under helgen och förhoppningsvis klarar kroppen av det bättre än jag tror. (Håll en tumme eller två för två lugna kvällar med inte så många lyft...) Jag tänkte försöka tömköra lite nästa vecka, så det vore kul om kroppen orkar med det. Skulle även behöva verka lite hovar, vilket inte är så lätt med två ömma revben...men förhoppningsvis läker de snabbt.

Lotta trivs och har det bra på betet. Hon funkar bra med flocken och de verkar bara trygga med varandra. En stor sten släppte när det löste sig med betet.

Nu velar jag lite kring om jag skall få rida redan på lördag eller om jag måste vänta till tisdag då jag slutar med antiinflammatoriskt då. Vill så himla gärna rida! :crazy:

Det blev ridning idag och dessutom galoppremiär med matte på ryggen! :banana: Det gick hur bra som helst, även om Ariel galopperade liiiite snabbare än ponnyn som var med som sällskap. Blir ju så när de inte är starka nog att gå kort galopp. :p

Vi är för övrigt anmälda och klara till premieringen 24 juli, en månad kvar att träna. :crazy:

*kl*

Mina pojkar har det bra på sitt bete, Mille ser ut som en korv och Luxus har börjat vänja sig vid insekterna enligt rapporterna. Dock börjar jag så smått fundera på hösten...

Hur resonerar ni kring sadel? Jag har ingen till Luxus i dagsläget och tanken är att köpa en riktigt bra men som unghäst ändrar de sig fortfarande så mycket. Fast det kan vuxna hästar också, min stora ändrade sig mer än en bomvidd i Bates bara för att han reds lättare under två månader.

Om man skulle vänta, hur gammal tycker ni att hästen är innan man kan anta att den inte kommer att ändra sig så att man kanske behöver en helt annan modell? Eller beror det mer på hur mycket riden hästen är än dess ålder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 332
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 827
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA