07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Åh såå söt! :love:

En fråga bara (till alla), jag pratade nyss med en vet och hon undrade vilken typ av intyg jag vill ha till försäkringen. IF säger bara att dom vill ha ett svenskt veterinärintyg på hur hästen mår, (UA givetvis) då var det väl rätt som jag sa att det räckte med ett vetintyg och inte behövdes en besiktning?
Hon frågade för att det tydligen skillde massor i pengar mellan dessa intyg.

Nu vet jag inte vilken omfattning du har på försäkringen på din häst, men när jag skulle nyförsäkra min häst i IF, livvärde 35´ och max vetvård 100 000 kr, begärde de veterinärbesiktning för att jag skulle kunna teckna försäkringen. Dock så hade jag ju ändå detta intyg eftersom jag nyss köpt hästen så jag tänkte inte mer på det då, men jag är ganska säker på att de inte nöjde sig med ett "sundhetsintyg". Jag är dock inte säker på om det baseras på livvärdet eller veterinärvården vilket de begär.

Ring och hör för säkerhets skull så att du inte behöver göra om det i onödan.

Ja det får jag nog göra då! :laugh: Har också en besiktning på min häst sen jag köpte henne, men dom vill naturligtvis ha ett som är max 1 månad gammalt! Typiskt liksom! ;)

prinsen o ja på g till hagen
31147922.jpg

31147926.jpg

*KL*

Idag red jag sista passet på Prince. Nu är det iaf en månads helt vila för honom. Jag ska ändå jobba såpass mycke det det passar utmärkt. Han gick jättestadigt och bra idag o lugn o fin så det känns jättebra o ställa honom nu. Hoppas han skjuter lite i höjden nu bara.

Två bilder från idag :laugh:
100_6385.jpg

100_6395.jpg

Hej Sassiball!

Nä, jag har inte visat Effie. Jag har skrivit lite tidigare här om att hon ramlade omkull i transporten på väg till löshoppning i Båstad. Hon tog sig upp men fastnade med bommen precis bakom manken. Blev en del svullnader och blessyrer och fick sys en del under huvudet. Så allt lades på is. Men nu är vi på G.

Mvh Ulrika

*kl*

Idag har vi premiärridit i vårat stora ridhus. Divan skötte sig super. Efter ridningen släpptes hon med en ny kompis i hagen så då blev det lite bus:D

009.jpg

011.jpg

013.jpg

012.jpg

WOHO!!!
snacka om att ja är så himla mäktigt slt över min prins!!! Igår spolade vi bara bena idag spola vi hela kroppen (dock inte så mkt på halsen men halva i vart fall) han tyckte de va lite obehagligt men står ändå snällt och väntar på att ja ska göra mitt flyttade lite på sina bakben men ändå accepterat. Sedan la ja även på sadeln för första gången och han lägger inte märke till de!!! Blev longering över några bommar och några små brallar!

För att miljöträna han så mkt som mäjligt så har ja han med mig när ja brakar och bånkar med alla bommar och idag som kaka på allt hade ja även med mig ett uppfällt paraply. han gick så snällt med mig under de med bommar dragandes vid tassarna!!! snacka om snäll häst! Längtar tills ja får rida han riktigt tror de kommer bli en superhärlig individ men ett hjärta av guld.... bara han blir helt återställd!

*kl*

Jag ska ju som skrivet byta försäkringsbolag..

Fick nu reda på att IF vill ha en fullständig besiktning med böjprov! :eek:

Besiktning är ju inga problem, lyssna på hjärta osv! Men är det verkligen okej att böja en så ung häst som inte ens är inriden?! :crazy:

Ska jag ringa till IF o fråga varför detta är nödvändigt eller hur gör man, lita på att vet kan böja ordentligt så att A inte får men? :cry:

Inte konstigt att försäkringsbolaget vill gardera sig.

Se bara till att det är en riktig hästveterinär som böjer och inte nån hästrädd koveterinär, så vet veterinären vad de gör och då behöver du inte vara orolig. Reagerar en ung häst på böjprov, just eftersom den ska vara "ung och fräsch" är ju något allvarligt fel. Personligen tycker jag det är mycket värre att böja gamla hästar, alltså typ 18+.

Men jag köpte ju som sagt en unghäst o försäkrade i IF, han är -06a och besiktigades i november i fjol, så han borde vara ungefär lika gammal som din (lite äldre så klart), han var klockren på hela besiktningen utan några som helst problem.

Nu har vet vart ute och jag är jätteglad!

Hon blev först böjd och sen longerad, UA på ALLT!

Trodde inte att det skulle vara något men man blir ju så nervös!

Dessutom sa vet att hon var mycket vacker, trevlig och välväxt!

(+ vacination och tand&mun koll)

Blev miljöträning för Cero för några dagar sen. Har stallet ett par km hemifrån så jag red hem, han stog i trädgården och betade ett tag och blev klappad av en massa småtjejer :) Han var hur lugn som helst trots byggarbete i närheten, x2000 som kör förbi och en massa nya saker att titta på. Barbacka också, eftersom vi inte hittat nån sadel än. Min kompis kom förbi och tog lite bilder när vi smygred på den nerlagda fotbollsplanen i närheten :)

Helkroppsbild
dsc_1144a_93623198.jpg

dsc_1201a_93624281.jpg

Pigg och glad! Travade runt lite på fotbollsplanen :)
dsc_1203a_93624493.jpg

Rider på hackamore pga att han växlar tänder, veterinärens råd. Repgrimma under eftersom jag tränsade av mitt inne i ett samhälle, ville inte riskera nånting :)
Imorse löshoppade jag Cero, vi slutade på 110cm när det gick som bäst :)

Ok, det var ju synd :) Men skönt att hon är bra nu. Vad var det för löshoppning? Brukar du åka till Båstad?

Mvh Sara

Sassiball...

Jag hade tänkt alternera löshoppning i Båstad och Plönninge under april -maj.
Vad jag vet hade de inget i Våxtorp eller Laholm i våras... inte varje vecka iallafall. Har ungefär lika långt till båda ställena. Nu blev det inte så. Har löshoppat lite här hemma och ska bort till Antorp (stall Schoones) i sommar och löshoppa lite. Har 35min promenad dit (3km) eller en kort stund med transport.

/ Ulrika

Tack vad glad jag blir :laugh:
aldrig varit med om en så positiv häst o då har ja pysslat me hästar i 21år. Helt otroligt alltså..jag blir stum.

Hur e det me Pix? Min kompis ville ju köpt honom om inte du tog honom för där va väl en som hoppade av först?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 328
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 777
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V