07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

Okej jo då förstår jag det mer..
Vilekt fall som tar jag som det kommer och gör inte som "alla andra", utan alla hästar är ju olika och man bör ju känns sin häst så pass att man vet vad han/hon orkar..
Det är dock intressant att se hur folk går tillväga:)

Hur länge rider ni era hästar? Och hur länge har ni mellan era skrittpauser?

Nu har jag bara "suttit" in Jack några ggr och ska imorgon börja rida. Det kommer röra sig om 15-20 minuter 3 dagar första veckan som sedan kommer utökas till 30 min 3 dagar vecka. Jag följer konceptet 3 år gammal = 30 min 3 dagar per vecka.

Dels vill jag ta det lugnt då han fortfarande växer dels så vill jag ha kvar hans intresse som är mycket högt, går man för fort fram med för många och långa pass per vecka kan det kanske trötta ut deras intresse för att arbeta. Därmed inte sagt att han sedan står i hagen 4 dagar per vecka utan det varvas med tömkörning, markarbete och promenader

Ja, det är ju rätt mycket på en treåring 5-10 varv i ridhuset, då åt vardera hållet eller? Man jag kanske är pjoskig?

Hälsning Maja

Jag tycker inte alls det är mycket, det är helt normalt hos alla uppfödare jag varit hos och när jag jobbade med hästar. Sen beror det ju på hur stort ridhus man har, i detta fall red jag i en 20x40 ridhus. Sen skrev jag ganska tydligt att det var en uppskattning.

Sen beror det ju på hur mycket hästen är riden och vad den orkar med, min häst är mycket riden och är knappt anfådd efter 5-10 varv i ridhuset i galopp. Dessutom får man ju lyssna på sin häst och det hoppas jag alla gör!

Dessutom får man ju lyssna på sin häst och det hoppas jag alla gör!

Det här är ju egentligen det viktigaste när man jobbar med unghästar. Jag tycker den här tråden är bra som inspiration och som en möjlighet att jämföra. Men man behöver alltid ha i bakhuvudet, hur fungerar just min häst?

Jag har stundtals haft ont i magen för att jag trott att jag "ridit sönder" min häst, sedan kommer både dressyrtränaren och equiterapeuten och förklarar att jag snarare är för mesig och absolut kan trava henne. :p Men det är också för att Ariel är väldigt tidig i både kropp och knopp, jag skulle inte per automatik jobba alla unghästar så här.

Sedan har vi ju alla olika mål här i tråden. För mig som vill att min häst skall klara av många långa timmar under sadeln, så har jag mer fokus på att rida ut längre sträckor. För andra som kanske aldrig kommer att rida mer än en timme åt gången, är det mer intressant att veta hur många varv i ridhuset man kan galoppera.

Man måste hela tiden se målet framför sig, varför gör just jag just så här och hela tiden se på sin häst, vad tycker hästen är roligt?

Eftersom ni kört en ny presentationsrunda...

Mitt sto: Effie

e. Empire u. Zaragoza ue. Turban Rose
Mankhöjd: ca 163cm

Var tänkt att hon skulle visas på 3-års testet, men efter en otäck transportolycka i April då hon fastnade under bommen la vi allt på is.
Med tanke på hur hon växt den sista tiden var det nog lika bra att vi hoppade över testet. Från att ha varit en gänglig unghäst ser hon nu riktigt färdig ut. Hon har lagt på sig som bara den.

Nu är vi igång och löshoppar, longerar och promenerar. Har hängt på henne i hagen 2 ggr några meter med min man som hjälp. Imorgon kommer en kompis hit och hjälper mig och min förhoppning är att jag ska hänga på henne några varv och om allt funkar sitta på henne. Har suttit på henne i boxen tidigare, före olyckan.

Hästarna går på bete här sedan en månad men jag jobbar henne 2-3 dagar i veckan. Som sällskap har hon min kompis 2-åriga halvblod + min shettis. Ev kommer bilder imorgon..

Jag kommer att arbeta henne ca 4-6 veckor till beroende på framstegen och hur varm (och insektsfri) sommaren blir, sedan får hon ca 6 veckors semester. Har dem hemma runt huset så jag kan styra det hur jag vill...

KL

Jaså, har det körts ny presentationsrunda, då får väl jag med. Då jag tänkt bli mer aktiv både i stallet och här.

Qvintus svenskt halvblod 3 år e.Qalle ee.Quite Easy u.Polarfahrt ue.Elfenspuck. Ca.160 cm och fortfarande lite mer tvådimensionell än tre...;) Hoppas det blir lite mer häst. Har bara suttit på honom några ggr, men nu är det dags att komma igång. Och då är det bra att bli mer aktiv här för att hitta inspiration.

Har även en till treåring som jag red in i höstas. Han är nu utlånad, då jag inte har tiden.

Nu skall jag ut till hästarna. :love:

Hälsning Maja

Det går framåt för mig och lille Cero. Vi har tid för sadelutprovning om 2 veckor, ska åka ut till Sharpman och få hjälp, för han är inte lite bred den här herren ;) Så nu är det barbackaturer i skritt och lite trav nån gång i veckan och fokus på inkörning. Bild på Cero och jag under en uteritt (sadel under provridning, funkade tyvärr inte).

72328_1275938947.jpg

31134241.jpg

31134265.jpg

Här är ett par bilder på min 07, Lycka efter Lambourgini- Viking xx. Hon reds in i våras men har nu vilat ett par månader. Hon är betäckt i år med Sir Oldenburg så jag hoppas att allt ska gå bra.

Igår blev det uppsittning och ridning fram till stalldörren alldeles utan ledare. Kanske 20 m, lugnt och fint. Matte på ryggen var inte ett bekymmer alls efter att vi tillsammans bekämpat en elak broms. Snart är det nog dags för horder istället för enstaka exemplar. Suck.

Hälsning Maja

Ahhh...trevligt. Hade en fullblodsvalack en gång som visst var efter Viking, om inte minnet sviker mig. En trevlig snygg fuxkille.

Hälsning Maja

*kl*

När beställde jag en dressyrhäst? :eek: :p

Jisses, nu när vi kommit igång och börjat trava lite, jag kan ju för fasen inte rida lätt ordentligt på henne. :crazy: Traven är lång, mjuk och stor, var kom den ifrån liksom? Är säkert inget exceptionellt men när man suttit på nästintill en symaskin i 10 år, ja då känns det udda och jag har svårt att hänga med. Men det ska bli en fantastiskt rolig utmaning att förvara och utveckla den. Stor utmaning för mig!

Min lillskrutt är hur som helt fantastisk. Har ju fått vila i en knapp månad till nu och nu ska jag rida ett par gånger när jag har semester och sen blir det sommarlov. Bara på den här månadens vila är det många poletter som har trillat ner och hon känns trygg och mer stabil. Mitt lilla hjärta. :love:

Jag har spanat ganska länge i denna tråden så det är kanske dags att presentera sig nu...

Vallack e. Alexson D u.ardenner. Han har varit skadad men idag red jag på honom första gången :) 3 km skritt tillsammans med hagkompisarna:)

:cry: Nu har jag varit hos läkare och fått ridförbud i två veckor. :( Så himla tråkigt när jag precis kommit igång med ridningen igen. Dessutom är det bara sex veckor kvar till premieringen och jag har ännu ingen transport. Men det kanske är lika bra när jag uppenbarligen kommer att visa en köttbulle utan kondition. Ja, en matte utan kondition också. :cry:

Gör ett försök här!

Hej Jag är ny i tråden och tänkte göra en kort sammanfattning!:D

Min vän och även tränare har en unhäst som ja tyckt om sedan han föddes:love:! Förr ett årsedan så gjorde han ngt som ingen vet men han blev vinglig, ramlade och kunde inte hålla balansen. Vi tog hem han från betet han var på då och fick röra på sig. Under vintern fick hanen till svacka då han inte röre sig lika mycket och avlivning stod på tavlan. Jag bad min tränare att vänta lite med det till efter denna sommaren (2010) eftersom han itne har ont och blir bara bättre och bättre för varje dag!

Jag sålde min häst nu för några veckorsedan för att jag är på jakt efter något med större tävlingpotensial. Tränaren kom då med förslaget att ja skulle ta mig an han och rida in han under sommaren, funkar de och han blir friskförklarad så är han min :banana:

Jag har bara grejat med han drygt en vecka och han sköter sig så himla bra! Vi stod i lilla spolspiltan häromdgen och fick spila tassarna för första gången han verkade helt oberörd! Vi har bara haft träns på oss än och longerat över bomar och ett pytteytte hinder på 20 cm för att han ska aktivera huvudet och hela kroppen.

Veckan som kommer ska sadeln läggas på och sakta börja med tömkörning.

Detta är första häten ja rider in helt från grunden, vilket gör att ja känner mig lite nybörjare. Har dock min fantastiska tränare till hands hela tiden, då hästen är på hennes gård och sedan har ja även hjälp av duktiga leif från danmark

här är prinsen som ja ska få pli på:love:
31134722.jpg

31134712.jpg

Älsklingen som gillar mys
31134719.jpg

Rusäkta bildbombem men hur kan man itne bli kär!:love:

Vilken sötnos:)

Min Plutt fick följa med som hand häst idag igen. Riktigt kul tycker han att det är och min store är en pärla som står ut med det lilla monstret som försöker bita i honom nästan hela tiden. Jag hoppas att han lekkamrater snart släpps på bete snart så han får leka av sig ordentligt:)

Kl*
igår blev det ridning med en kompis, gick kanon:) förutom att gräsetätandet börjar synas:S haha

Idag bestämde jag mig för att rida stoet, men ville inte att atle bara skulle stå hemma, så han fick följa med som hand-häst:) gick kanon som alltid:) haha
Vi lyckades även bada i havet:)(dock inte jag haha)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 311
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 646
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar