07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Nu har jag hunnit med att rida 3 ggr på Divan. Det har gått jättebra varje gång och hon går i fin form.
Igår gjorde hon en sån fantastisk avsaktning till skritt på tygeln att jag blev så där löjligt lycklig och kände att detta är verkligen en dressyrhäst:rofl: vad töntig man är.

Imorgon ska jag rida för min tränare för första gången och det ska bli jättespännande, eller rida och rida men visa upp oss lite. Tycker det är bra att börja redan direkt så man kan få hjälp med småsaker på en gång. Kanske kan få mamma att filma lite också.

Planen är att rida henne juni ut sen får hon vila i 5-6 veckor. Hon går redan nu ute dygnet runt och stortrivs.

Hur länge rider ni era hästar? Och hur länge har ni mellan era skrittpauser?

Hur länge rider ni era hästar? Och hur länge har ni mellan era skrittpauser?

Jag är uppe i 40 minuter på Ariel nu. Men jag förstår inte vad du menar med mellan skrittpauser? Jag rider 2-3 gånger i veckan om det är det du menar. :laugh:

Just nu har Ariel en minivila då hon är högbrunstig. :p

Otydliga jag är i farten :D

Alltså hur länge travar/galopperar ni innan ni tar en skrittpaus? Under ridpasset alltså

Jag kan känna likadant, man vill nästan gråta en skvätt för att man har en så bra häst! :o:love:

Nu har jag fått skatten också så nu blir det massa shopping till A, hon ska äntligen få en egen sadel med dess tillbehör! :d:laugh:

Ah, då är jag med. :laugh: Jag skrittar nästan enbart, då skritt bygger upp hästen. Travar kanske 3-4 minuter totalt under en uteritt, men sällan mer än 1 minut per gång. Har inte börjat med galopp än då vi dels inte haft tillfälle (sällskap, bra underlag) och jag dels inte tycker att hon är tillräckligt balanserad för galopp än.

Jag är på jakt efter en hästlastbil för b-kort som man kan hyra över en helg. Är det någon som känner till något sådant företag? :confused: Jag har letat på nätet men kammar noll. :(

Rider jag på banan så rider jag såhär: 5 min skritt lång tygel, 5 min skritt kort tygel, 5 min trav och 5 min galopp sen avskrittning. Lägger in något varv skritt både i traven och galoppen men jag håller inte på och skrittar en massa utan gör det jag har planerat och sedan skrittar jag av. Dom här 20 minutrarna är min uppvärmning på mina äldre hästar men mer än så tycker jag inte att min lille ska behöva gå.

Idag fick den tjocka lilla hästen faktiskt följa med som handhäst och han var pigg och busig men uppförde sig ändå helt ok. Traven går bättre än skritten för då hittar han inte på lika mycket hyss:p

Habina: okej. Hur länge har du ridit din häst?

Oxo: Jag gör något liknande det du gör fast jag skrittar inte så länge på kort tygel.

Min häst är ganska mycket riden sen innan och mitt schema nu är 3 dagar jobb = ridning, tömkörning, löshoppning osv. 2-3 dagar promenad i skogen på minst 1 timme.
När jag rider skrittar jag fram i 10 min, travar kanske 3 min, skritt något varv, trav 3 min, skritt igen, galopp 2-3 min i ena varvet, skritt några varv, galopp i andra varvet 2-3 min, sen lite trav ca. 2 varv sen avskrittning 10 min. Detta får hon göra till juli då hon går ut på bete sen blir det mer ridning, längre pass, i höst.

Oxo: Jag gör något liknande det du gör fast jag skrittar inte så länge på kort tygel.

Min häst är ganska mycket riden sen innan och mitt schema nu är 3 dagar jobb = ridning, tömkörning, löshoppning osv. 2-3 dagar promenad i skogen på minst 1 timme.
När jag rider skrittar jag fram i 10 min, travar kanske 3 min, skritt något varv, trav 3 min, skritt igen, galopp 2-3 min i ena varvet, skritt några varv, galopp i andra varvet 2-3 min, sen lite trav ca. 2 varv sen avskrittning 10 min. Detta får hon göra till juli då hon går ut på bete sen blir det mer ridning, längre pass, i höst.

Klockar ni verkligen era galopper? Det låter som länge. I skogen hinner man flera kilometrar på 3 minuter.

Hälsning Maja

Ola Torstensson har! Kommer inte ihåg vad hans företag heter. Det är en bit för dej att åka fast inte galet långt kanske. Han bor utanför Västerås. Googlar du ska du säkert hitta på honom, de säljer även. Vi hyrde av honom innan vi köpte en egen till mitt jobb.

Håller delvis med, inte klockar jag min ridtur... fast om jag tänker tillbaka på den så blir det kanske så..
fast jag tycket man märker själv vad ens häst klara av och vad han ber om..

som häromdagen tex när jag red på stranden, jag travde lite i lugnt och ordnat tempo.. plötsligt känner jag hur han faller in i en underbar galopp som jag inte ens visste han kunde..
Jag lät han då galoppera för han verkligen njöööt av det..

så jag tror man känner vad hästen kan/orkar och vill..

Själv rider jag en tur runt "kvarteret, som vi kallar det här" det tar allt från 30-45 min, beroende på tempo.. Jag skrittar mycket men det blir även en del trav och sedan har vi en galoppsträcka där han bara älskar att få sträcka på benen..
Allt går lugnt och kontrollerat..

så här har jag dock inte gjort under hela inridningen, utan det är först nu som jag börjat med det..
Han kommer gå ungefär så här nu i 2-3 veckor till (juni ut) sedan blir det vila för han, ev att han får följa med vid hand när jag rider stoet..

Senast ändrad:

Japp jag sitter med stoppur :D

Nej jag uppskattade mer hur länge jag galopperar, typ mellan 5-10 varv i ridhuset och det gissar jag att det tar ca 2-3 min :D

Jag har ridit Ariel regelbundet sedan i januari, innan dess var det mer åk och lek som gällde. Men i januari började jag med uteritter á 15 minuter i skritt och ökade sedan på för varje månad.

Tack för tipsen! Det skall kollas upp! Vore toppen om jag kunde ge mig iväg på road trip med pållen. :D

Jag klockar ibland. Men i tex galoppen så räknar jag med avsaktningar/fattningar och varven i skritt och då blir det inte speciellt lång tid med den egentliga galoppen. Samma gäller eg. både trav och skritt på kort tygel, avsaktningar och halter samt långtygel för att han ska kunna tänka efter om vad vi har gjort räknas med inom mina 5 minutrar.

Det hela handlar om att läsa av hästen och ge den en paus när det går som bäst. Som avskrittning skrittar jag alltid ute eller sitter av och går en sväng med honom.

Idag fick jag köpt ett riktigt läckert skrittäcke till Amazing, vilket kom väl till pass när vi skulle rida, det började regna!! :cool:

Men hon jobbade på fint och hennes gång är så stor att man verkligen känner kraften i varje steg! :d:love:

Men tyvärr så tuggade hon sönder sitt novabett idag! :crazy: Får blir till att kolla tänderna när vet ändå ska ut för att vaccinera och skriva ett vet intyg på att hon är UA, det är alltid kul att spendera pengar! ;)
Tänkte ändå köpa ett nytt bett men det är ju inte bra om hon har ont i munnen, hoppas på att hon bara tröttnat på novabettet! :)

(Visst har hon tuggat lite innan men idag tuggade hon till extremt ett par ggr)

Håller delvis med, inte klockar jag min ridtur... fast om jag tänker tillbaka på den så blir det kanske så..
fast jag tycket man märker själv vad ens häst klara av och vad han ber om..

som häromdagen tex när jag red på stranden, jag travde lite i lugnt och ordnat tempo.. plötsligt känner jag hur han faller in i en underbar galopp som jag inte ens visste han kunde..
Jag lät han då galoppera för han verkligen njöööt av det..

så jag tror man känner vad hästen kan/orkar och vill..

Själv rider jag en tur runt "kvarteret, som vi kallar det här" det tar allt från 30-45 min, beroende på tempo.. Jag skrittar mycket men det blir även en del trav och sedan har vi en galoppsträcka där han bara älskar att få sträcka på benen..
Allt går lugnt och kontrollerat..

så här har jag dock inte gjort under hela inridningen, utan det är först nu som jag börjat med det..
Han kommer gå ungefär så här nu i 2-3 veckor till (juni ut) sedan blir det vila för han, ev att han får följa med vid hand när jag rider stoet..

Anledningen till att jag ifrågasätter är att man nog ibland kan tro att man gör något, men har inte klockat det överhuvudtaget. Istället gör man som du säger, låter hästen med glädje rulla in i en galopp och så när man känner att motorn tar slut saktar man av. Kanske galopperade hästen i 30 sek, men man tror det är lägre.

Sedan tipsar man här om tider och andra kanske tänker att "jaha, gör andra så så skall jag med".

Jag har ridit en del distans och där ridit med klockan väldigt mycket. Ridit intervaller i olika gångarter t.ex. (det är inte den typ av intervaller där man pressar upp pulsen - maxfart - som jag pratar om) för att veta att jag ökat intensiteten på mina träningspass. Då la jag in fem minuters galoppintervaller i behagligt rullande tävlingstempo, kanske 20 tempo, (=långsam galopp i 3 minuter = 2 km). Och upprepade det fyra gånger. Då hade jag kanske galopperat en mil under ett träningspass. Detta på en distanshäst som tränat i några år och redo för 8 milsklasser.

Så om någon här på sin lilla treåring tar tips här bokstavligt och klockar sina galopper, så skulle det bli lite tokigt om de pressar hästen till två treminutersgalopper.

Hälsning Maja

Ja, det är ju rätt mycket på en treåring 5-10 varv i ridhuset, då åt vardera hållet eller? Man jag kanske är pjoskig?

Hälsning Maja

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 311
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
383
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 646
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar