07:ornas tråd nummer 6.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd nummer 6.

*kl*

Jahapp.... har spenderat halva dagen på kliniken idag. Var som jag trodde. Inget bra alls. Gick inte igenom besiktningen....... och som tur är så märkte jag redan någon dag efter att han kom att något var fel, så jag satt bara på honom någon gång. Nåväl... nu åker han tillbaka till säljaren... och jag vet inte vad hon kommer göra med honom men prognosen är ju inte direkt god.
Det var inget bra utgångsläge direkt, jag fick på omvägar höra att hästen varit illa skadad. Bestämmer mig då att göra en lite grundligare besiktning och ja... tur var väl det. Vet inte om det känns bra eller dåligt. Men väldigt bra att det kom fram.

Hästen har kotledsinflammation på båda fram, knäledsinflammation bak, röntgenförändringar i båda knäna, en cysta samt en liten pålagring.
Man blir lite uppgiven... hästen är 3 år..
Så nu har jag ingen 07:a längre, men ska iväg och titta på en nu i veckan... så snart, förhoppningsvis!

USCH vad trist! Du som hade börjat tycka om honom så mycket.. Samt hemskt att en sådan ung häst har så mycket fel.. vet någon hur det uppkommer?

vad är det för en ni ska titta på i vekan då? Håller Tummarna att det blir bra:)

KL*

Morgon-ridtur, både igår och idag.. Vi lyckdes även bada i havet:)
UNDERBART med sol och värme!
Nu är det bara denna veckan kvar sedan får han semester, ev får han följa med som hand-häst..

Dock blir det fortsatt ridning på stoet, så helt utan ridning blir jag inte iallafall..

Jag hade tänkt köpa sadel till min 07 nu i våras eller efter sommaren. Ingen ny men en bra sadel som man sen kan sälja vidare. Känns viktigt att pålle får en sadel som ligger bra så att det inte skapas obehag. Min dam hade dessuton lite sadeltvång. Men nu kom det ju en oväntad fölunge ur min unga dam i april, så ridningen får läggas på hllan loksom sadelköp. Om jag inte springer på ett fynd....

Jo jag fick höra utav uppfödaren att de röntgat förra året och sett en liten cysta, men det var inget som nya ägaren brydde sig om. Sen brydde hon sig inte om att berätta det för mig heller. Förra året var han lite tunn och hon har TRYCKT i honom mat (flera kg kraftfoder/dag) och han växte rätt snabbt. Lite för snabbt sa vet.. Men jag vet inte om det beror på det... Han har väl avlastat bakbenen på frambenen och därigenom fått kotledsinflammationen. Och patellaupphakningarna + cystan och röntgenförändringarna i bakbenen kan inte ha varit skönt:crazy: Samt att säljaren har ridit honom i ridhus var tredje dag sa hon. Inte heller särskilt jättesmart med en häst som i höstas hade inflammation i haserna.. Han var alldeles full utav ledvätska vid knäna.
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra av honom, utan han får gå i hagen med de andra och vänta på... vad? :cry:
Men märkte rätt direkt att något var fel så jag har avskärmat mig lite..

Jag köpte en sadel till Ariel redan förra hösten, då jag inte hade någon sadel som ens låg hyfsat på henne. Den sadel hon har sitter fortfarande bra, men vissa justeringar med tunnare/tjockare vojlock har jag fått göra under året beroende på hull och muskler.

Än så länge ligger dock sadeln fortfarande bra på henne och så länge den gör det lär jag inte skaffa en ny. Det får i sådana fall bli när jag känner att jag behöver en lite mer inriktad sadel, för i slutändan skall hon ju ha en hopp- en dressyr- och en distanssadel. :p Men om det blir till hösten, nästa år eller om två år, det beror på många olika faktorer.

Jag tror inte det är någon mening att lägga ned en förmögenhet på sadel till unghäst, bättre att vänta tills de är färdigväxta och man vet lite bättre vad som kan passa (även om de alltid fortsätter att ändra sig...).

Okej, usch vad hemskt:S Låter inte som om han har någon ljus framitd med den ägaren.. För visst går han tillbaka till den som haft han innan dig?

Låter hemskt iallafall..

Jag har en drös sadlar (2 hopp och 2 dressyr) som passar mina hästar (det finns minst en hopp och en dressyr som de kan ha vardera av dessa). De har allihopa ungefär samma rygg så med en pad emellan går det fint.

När jag skulle börja med inridningen (longera med sadel, hänga över honom i skritt och öva på att slänga på och ta av sadeln) så lånade jag en ungefär 20 år gammal stübben allround av stallägaren (som hon haft som inridningssadel förr) för att slippa äventyra mina sadlar ifall han skulle fått för sig att lägga sig ner eller liknande. När jag sedan började sitta på honom mer än 5 skrittsteg åt gången så fick han börja ha en av hoppsadlarna. Den har jag sedan haft under våren och den ligger såpass bra att han inte ens har någon pad under. Han får ha den till hösten också och sedan får han börja vänja sig vid dressyrsadel så småningom. Kommer inte att köpa någon ny sadel till honom iaf, tror nog att min Kieffer Lech kommer att passa.

Nej jag tror hon kommer försöka döma ut honom faktiskt:(
Fast han skulle väl inte få något drägligt liv... patellaupphakningar och alla de där skadorna, han går säkert inte att rida utan att få skador iom cystan:(

Idag är jag SÅ lycklig! :love:

Jag och min kompis red ut på Amazing idag (vi växlade mellan att gå o rida) och A skötte sig så grymt bra! :laugh:
Hon gick på som ingenting och hon gick även över sin första bro idag också! :laugh:
Första gången ledde vi över henne och sen red vi vidare, hon gick med STORA steg och spetsade öron! :angel:
När det var dags att korsa bron på hemvägen ledde vi över henne ett par gånger och de sista gångerna gick hon som ingenting! :love: Sen hoppade jag upp och red även över ett par gånger! :D:D

Duktiga häst, vilket huvud, längtar tills imorgon när vi ska göra en favorit i repris! :love:

Jag tar alltid ut en sadelprovare och kollar så att sadeln passar redan från början.
Eftersom hon säljer både nya och begagnade finns det i alla prisklasser. Om man sen vill byta till en annan sadel tar hon den gamla i inbyte till samma pris.(om den inte har blivit väldigt sliten eller förstörd)
Så jag har ingen anledning att inte prova ut sadeln känns det som.

Nu går mina hästar på bete ihop med andra hästar. Härligt och se dem ihop med flera.
Rider Nova lite grann eftersom det är lite annan miljö där hon går nu. Bra att lära henne att gå ifrån de andra hästarna med.
Hon är en väldigt enkel unghäst och har inte stött på några problem.
Går fram överallt vattenpölar, diken och träbroar mm. Spelar ingen roll om man rider själv eller med andra. Skönt.

Med risk för en mindre bildbomb så kommer här några bilder =) jag står för närvarande sitll med prinsen då ja behövr en till person ( behöver vara två för att hänga) men i morgon (fredag) så ska jag förhoppningsvis få lite vägord av min tränare och hjälp =)
31242350.jpg
31242351.jpg

31242355.jpg

31242356.jpg

KL* :o

hagbild
31245677.jpg

Senaste ( 3 dagar sedan )
31242567.jpg

Och jag har världens sämsta sits :angel:

Bjussbild från den Sk "våren" ^^
30094155.jpg

Han hade just vuxit ur sitt träns så kapade en del av tränset som syns.. bilden är tagen innan jag kan köpa ett nytt.. men eftersom min som då var kallad hingst men nu en DET.. är så gudomligt snäll så klarade jag mig finit.. vissa delar är full andra extra full.. vissa cob?... .uhm knasiga huvuden.. känns som man har ett träns som är taget av tio olika träns.. usch

Jag rider inte mycket och de jag lärt min häst är lärt från marken för att sedan tas med upp på ryggen. Ägnar all fritid åt att lära och leka. :bump:

Ett motto jag strävar efter: Funkar de inte på marken så funkar de inte på ryggen.

Senast ändrad av en moderator:

Idag har jag hämtat en sadel som vi ska prova på Queenie ikväll, hoppas att den sitter hyfsat, man får försöka se bort allt fett som hon samlat på sig de här veckorna på betet... :angel: ;) Sitter den hyfsat köper jag den, den var inte så dyr så även om den inte passar kan man ju lägga den på hög och samla på sig inför framtida behov!

Provade träns på Skuggi igår, storlek cob, det var stort. Bettet 10,5 cm var också lite stort. Han grejade med det hela tiden så jag kunde inte mäta hur mycket det stack ut. Kanske kan han ha 9,5 cm.
Vi promenerar ett par gånger i veckan i repgrimma. Nästa gång blir det bett + grimma.

Skuggi27.jpg

31242356.jpg
[/QUOTE]

Haha, vilken häftig bild!

Senast ändrad av en moderator:

Idag har jag hämtat en sadel som vi ska prova på Queenie ikväll, hoppas att den sitter hyfsat, man får försöka se bort allt fett som hon samlat på sig de här veckorna på betet... :angel: ;) Sitter den hyfsat köper jag den, den var inte så dyr så även om den inte passar kan man ju lägga den på hög och samla på sig inför framtida behov!

Sadeln satt faktiskt riktigt bra! :banana: Både kände under den, den låg jämnt, och sen ledde min syster henne fram och tillbaka i skritt, den låg stilla, och sen i trav och då åkte den bara fram nån centimeter. Satt på henne några steg också och den låg kvar bra ändå, inga märken under heller så den här köper jag! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 332
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
387
Senast: Lavinia
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Gnägg Såg att andra tråden blev full nu, eller är uppe i 100 inlägg. Så tog mig friheten att göra en ny :) Idag åker vi till kliniken för en...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 827
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Valet i USA