07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Fick nu ett samtal från mamma som har pratat med stallägaren som Q står hos, hon tyckte att jag skulle börja rida honom nu... han är tydligen väldigt pigg (och kommer det från henne så betyder det att han antagligen är EXTREMT pigg, hon är inte den försiktiga typen). Så jag får slänga sadeln i bilen och köra dit i helgen för att se om jag kan hoppa upp och rasta honom lite. Det kanske är nu han har utvecklat sin framåtbjudning *håller tummarna*

*kl*
Har äntligen börjat komma igång med D nu! Så himla kul att se hur hon vill arbeta och gör allt för att förstå vad jag menar.
Igår tömkördes hon med gjord för andra gången efter vilan och det går jättebra!
Linade henne i helgen o hon ser helt OK ut ( förutom att fästet inte är det bästa fläckvis - framskodd enbart). Nu längtar jag efter att få sitta upp å få komma igång ordentligt och bygga kondition och muskler. Ska försöka ta mig in till ridhuset inom ett par veckor o springa över lite bommar.

Urs och fy för att behöva hitta nya stallplatser sådär fort... :crazy: Får man fråga om anledningen..??
Jag ställdes ju i samma sits i våras, hade då en fölunge på två veckor som också skulle bort från stallet, hittade inga boxar så det var bara att slänga ihop alla mina hästar (fyra) i en liten hage nere i byn där de fick gå och klara sig bäst det gick... Kul, NOT! Så jag förstår dig sits... :crazy: Kunde dock låna en box där liten fick komma in och torka upp när det regnade som värst, tur det finns somliga som faktiskt är hjälpsamma!

Nja, sånt diskuterar jag inte här.

Men jag kan säga att det har löst sig. Det är uppklarat och våra boxplatser är uppsagda från och med 20/3. Två hästar kan flytta ut till stallet där Q står och han får stå kvar där, så vi får alltså de hästar vi själva tar hand om och rider på samma ställe. Gammelman åker till sin fodervärd då och 05:an som är till salu får vi avvakta med och se hur det går.

Det enda som blir lite knöligt nu är att jag måste åka 1 mil till Q´s stall ett par gånger i veckan för att rida och även köra till stallet där 05:an står minst en dag i veckan för att rida henne (dit är det 5 mil, men Q´s stall ligger bokstavligen på vägen så då kan jag rida honom samtidigt och spara den turen i alla fall).

Ska bli skönt när vi faktiskt fått iväg ett par hästar och får det lugnare. Och när flytten är klar, det är så mycket grejer som ska med :crazy: får ta det i omgångar...

För att inte tala om hur praktiskt det även blir att umgås med världens bästa vän i samma veva. Jag har inte alls hybris. Inte alls :angel:

Om det nu skulle bli aktullt så kan jag lova att jag kommer kräva att du även presenterar mig vid min titel, kanske även istället för "Hej emma!" så blir det "Hej världens bästa kompis!" Osv osv... :angel::devil:

*kl*
Motionerar Cero 3-4 ggr i veckan i skritt nu enl. veterinärs rekomendation, så det blir två skrittpass uppsuttet ca 20-30min, ett tömkörningspass ute samma sträcka, lika lång tid, och ett pass på banan där vi jobbar på att han ska bära sig rätt. Idag var första gången som jag kunde skritta på lite längre tyglar hela turen, Cero brukar takta och vilja springa hemåt ;) Men idag gick han så lugnt och fint, ökade bara steglängden lite när vi vände :)

*kl*

Idag blev det lite tuffare ridning för Ariel. Testade att inte rida så länge (40 min) men istället lägga in mer trav (10 min). Det passade perfekt i det kalla vädret och Ariel var trött men nöjd efteråt. Så jag får försöka sluta mesrida framöver. :p

Melroose har lagt in en extra turbo nuförtiden, vill gärna göra massa krumbukter om det inte går i hennes tempo, hon är så himla speciell.
Tömkörde henne igår, där var det också mycket bus( då gällde det att försöka hålla tungan rätt i mun, eller rättare sagt tömmen rätt i hand) men blev allt bättre och började hitta rätt form. nu saknas det styrka och muskler, men vi hoppas att det blir häst av henne också så småningom.

Idag har jag ramlat av Plutten för första gången. Ja eller att kalla det ramla av var väl kanske lite överdrivet jag gled mer av tror jag. Det som hände var att jag satt och red ute i skogen och så kände jag att sadelgjorden behövde spännas så jag slänger upp benet och börjar dra, då biter han tag i stigbygeln och fastnar och håller på att välta så jag kanar av och som tur är återfår han balansen och tar sig loss. Dock blir han lite upprörd och far iväg genom skogen ner till stallet där han jagar upp alla hästarna. Fick tag i honom, spände gjorden och hoppade upp och gjorde ett nytt försök och det gick bra så vi red ut en tur:)

Bet tag i stigbygeln! :eek: Vilken buse!!

Tur att det gick bra!

Min Madame uppförde sig som ett kräk idag, stegrade sig vid vägkanten när det kom bilar. :crazy::mad:

Finns min häst bara i två varianter nu, pigg och galen eller trött och tråkig??

Här fortsätter stallbekymmren, det har inte alls löst sig som jag trodde... det är inte det minsta roligt längre och nu längtar jag bara tills allt är över :(

Nej, vad tråkigt! Usch, man blir så stressad av sånt där. Hoppas det löser sig snart!

Fy så trist, jag hoppas att det löser sig för dig o hästarna! Det är så stressande när det strular med stallplats, det är ju liksom inga hamstrar som man bara flyttar buren till utan det är så mycket som ska stämma... :(
Håller tummarna att det löser sig!

Lånar mig själv!

Min grabb är äntligen på gång igen efter en sträckning i bogen. Han har inte haft några större problem med att röra sig o busa i hagen, däremot har han haft problem när han haft mig på ryggen! Men nu känns han som vanligt igen, har tack o lov inte tappat så mycket i muskler o kondis tack vara att han håller igång så mycket i hagen.
Nu ska jag börja hoppträna igen tänkte jag o sen ut på nån pnj!

Har märkt att han mår bäst av att ridas 5 gånger i veckan så det ska jag försöka göra. Två av gångerna blir bara lugna rundor ut.

kl.
Länge sedan jag skrev ngt men suttit och läst hela tiden:D
Nåväl håller på och sätter igång våran nu efter vintervilan,här kommer lite kort på henne.
DSC02410.jpg

DSC02498.jpg

DSC02492.jpg

Precis hemkommern ifrån en ridtur. Det blev paddocken idag och vi lyckades spänna gjorden utan något bitande och fastande. Plutten var super pigg och ville galoppera mest hela men har fick allt trava en hel del också:) Gick fint i slutet när den värsta överskottsenergin hade försvunnit:)

Hur länge rider ni era nu och hur lägger ni upp träningen? :) Så intressant att se hur ni andra gör :)

Jag försöker aktivera mina 3 stycken 07'or 4 dagar i veckan. De är på lite olika nivåer men grunden är ungefär densamma.

En dag i veckan är det dressyrarbete i ridhus, med eller utan bommar.
Två dagar i veckan rider vi ut i skog och mark.
En dag i veckan försöker vi göra något annat. Tömköra, tolka, promenera etc.
Resten av tiden går de ute på lösdrift med kompisar.

Idag var vi ute med min 06a och 07a och intervalltränade i trav. Det blev 4 x 2 minuter trav och en galopp. Sammanlagt var vi ute 9,5 km och 1,20 h :) Den yngre slapp ryttaren i 20 minuter av dessa, dvs uppsuttet 60 min. Hästarna var vrålpigga!

Jag har för tillfället gett upp alla förhoppningar om att rida på vardagarna. Det är för stor risk att köra till stallet i mörker och is, med kastvindar och drivsnö. :crazy:

Så Ariel rids två dagar i veckan, runt 60-100 minuter per gång, mest skritt men alltmer inslag av trav. Gärna någon galopp också, men det beror lite på dagsformen. :p

Nästa helg är det tänkt att jag skall rida dressyr för tränare igen, så får vi se vad som behöver jobbas på där. Tyvärr har vi inte tillräckligt bra underlag för att hoppa än, där inväntar jag våren.

Planen längre fram är att utöka till 4 uppsuttna pass (ett på ridbanan, ett rent skrittpass, ett travintervaller och ett galoppintervaller) och ett avsuttet, för att i maj rida varje dag. :laugh: I juni kommer hon få gå ett eller två pass i veckan bara, då jag har valacken att motionera också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar