07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åh, Elle är så fin! :d

martineiversby: Jättefin din också. Ganska lik min? :)

Chatsi verkar ha gått och skaffat sig kondition utan att jag har märkt det. Red ut med ponnytjejen i stallet igår (i full storm), och det var underlag så att det gick att både trava och galoppera! :banana: Chatsi drog på som attan, vi förberedde inför vårens terrängträningar genom att galoppera genom vatten. Inte det minsta trött på hemvägen, utan direkt stökig och gick och slog med huvudet och var allmänt störig.

Idag red vi ut själva och hon var ännu mer laddad! Slog till och med bakut för första gången under ryttare. Galoppfattningarna galopperade hon på bakbenen på tvären medan hon svängde med huvud och framdel från sida till sida. Fråga mig inte hur hon gör...

När vi kom hem tog jag av sadel och träns och släppte henne i paddocken där det smält undan någorlunda och hon levde rövare, bockade, slog och rusade ett tag. Hon har väl inte kunnat springa i hagen pga dåligt underlag och det var mycket energi samlat i kroppen på henne.

Funderar på om jag borde skaffa en martingal till henne.

kl.
Mitt lilla monster hade dragit av sig en sko när jag kom till stallet idag men han fick följa med på en promenad iaf. Brydde sig inte ett dugg om min superduper pannlampa och mamma som gick bakom med hunden. Fast pigg var han, kom på att han har inte varit utanför stallplanen på 2 månader nu. Kanske dags att sätta igång om nu hovis kan komma snart och isen håller sig borta.

KL!

Har lite funderingar..

Hur många dagar i veckan rider/aktiverar ni era 07: or nu? Hur länge håller ni på per tillfälle?

I de bästa av världar aktiverar jag Ariel fyra gånger i veckan. Nu har det inte blivit så men det är tanken. :angel: När jag väl lyckats med att kravla mig upp i sadeln så rider vi någonstans mellan 1-2 timmar. Oftast runt 80 minuter för sedan tar våra ridvägar slut. :crazy:

Rider jag i paddocken (vilket inte går just nu) blir det ett mycket kortare pass. Exklusive fram- och avskrittning kanske 20-30 minuter.

Min är under igångsättning och vi tar det väldigt försiktigt, men tanken är att han ska gå 3-4 ggr i veckan, max två med ryttare. Ungefär körning en gång i veckan, ridning en eller två gånger och tömkörning eller något annat från marken en gång i veckan. Utöver det jobbar vi med PNH i paddocken ett par gånger i veckan, dvs mental träning.

Körning ca 40min
Ridning kan jag skritta upp till nån timme alt. lite mer fart i 30-40min
Tömkörning ca 30min
PNH allt från 10-60min

*KL*

Hundra år sen ja va här inne känns det som. Har jobbat nåt ofantligt mycke
så Prince har stått dem största delen av vintern. Har blivit lite skritturer men
inte mer. Nu är det så att jag är gravid så det blir bara lite lullande för mig. Vill gärna ha någon som håller igång honom men det är svårt o hitta nån som är sugen, plus att han är unghäst och måste ha lite vana. Mina planer är ju att till hösten börja tävla honom så smått på lite P&J.

Men växt har han gjort så nu är jag rätt nöjd med måttet. trodde ju först det skulle bli en ponny :crazy:

Två bilder från i vintras.
princevinter.jpg

princevinter1.jpg

Min kommer gå ca tre ggr vecka varannan vecka och fyra ggr varannan. Just nu är vi bara i ridhuset eftersom det är is överallt och han går barfota.
Vi håller på ca 40 min.
Han ska få stå på box nu i två månader så om han blir piggare så kanske han får aktiveras längre. Vi får se.

KL!

Har ridit på min lilla idag! Han är bara för underbar! :love: Klockrena galoppfattningar från skritt? När har han lärt sig det? :D
Han är jättepigg att rida just nu, men snäll.. :laugh:

Min går ca tre dagar i veckan i ca 40 minuter. Jag ska snart på semester så då ska hon vila två veckor sen blir det lite mer intensivt med ca 4-5 dagars ridning i veckan men kortare pass.

kl

Jag hittade skon som Plutten hade dragit av sig :D Gick en vända i hagen och hade typ gett upp när jag slulle gå upp och klappa honom där han stod och väntade på att komma in och där låg den:) Så idag blev det till att raspa till hoven för den hade flikat sig lite. Så nu är det bara att vänta tills hovis har kommit hem från sin resa så jag kan ringa honom och få på skon sen så ska jag börja rida! Wiee!!!

Nu har jag äntligen kunnat rida min kille gick super bra fast rätt pigg var han han hadde svårt att skritta ;) vart något mellan skritt och trav men han skötte sig bra!

Då var det dags för en ordentlig flygfärd! Melroose hoppade jättestort! Efter hindret utför hon någon blandning av bockar och skruvar, Står vid sidan och ser hur dottern min flyger som en katapult ur sadeln. Visste att hon älskar att hoppa, men tacksam för lite mildare glädjeyttringar.( en stukad axel blev följden av det hela)

I onsdags var jag ute en sväng i mörkret på Ariel. Red med två ponnyryttare och på hemväg travade den ena i förväg. Vi som var kvar bestämde oss för att också trava lite, men redan efter någon meter fick den andra ponnyn fnatt och galopperade förbi oss. :eek: Ariel tog ett par språng och undrade om vi också skulle galoppera, men när jag gjorde en halvhalt höll hon sig snällt till trav. :love:

När jag tyckte att vi travat tillräckligt blev det skritt istället, så vi skrittade sista biten hem till stallet ensamma i mörkret. Finaste tjejen var så nöjd med att vara med matte. :laugh:

Om det är inte är fullständigt snökaos imorgon och på söndag, så blir det ridning då också. :banana:

Här har vi snökaos. det har stått stilla på motorvägen i flera timmar och jag har inte vågat mig ut till stallet.
Just nu känns det som väldigt långt bort att jag kommer igång med min lille häst. Får jag inte igång honom snart så blir det nästan 4 månaders vila för Plutten eftersom jag är bortrest större delen av mars. Men, men man kan ju tyvärr inte styra över vädret! Och nej jag är inte bitter:angel:

*KL*

Idag fick Prince följa med på långpromenad..Superglad häst som tyckte den långa backen upp va lite seg ;)
Gravid som man e tycker man likadant, men upp kom vi. underbart väder o gå i.

038.jpg

Ja visst har det varit underbart väder! Jag tog min lilla Pamilljah i släptåg då jag och storhästen skrittade ut. Första gången hon ser nya omgivningarna så jag tänkte att det kunde vara skönt med storebror som sällskap. Är så skönt att ha på henne skor och slippa tänka på halkan.
Min plan är att köra tre gånger i veckan till en början. En handhästtur/promenad på dryga timmen, en skritt med mig på ryggen, 30 min till att börja med, och en liten tur där jag försöker lägga in lite trav också. Hon har ju haft ledigt i några månader så jag tar det lugn nu i början, sen är väl tanken att öka på vecka för vecka och förhoppningsvis även lägga in ett pass med markarbete/hoppning senare i vår.
Min andra 07:a ligger lååångt efter och henne jobbar jag just nu på att få lugn utan de andra hästarna runtomkring.

Idag har jag ridit! :D Underbart väder har vi haft här också så jag beslutade mig att det fick bli en ridtur på Plutten också även fast han bara har en sko. Först så ledde jag honom ut en bit eftersom han inte har gått på väldigt länge och det är för halt för att longera. Sen tog vi oss in i paddocken och jag hoppade upp. Där skrittade vi och travade vi på spåret som var minst halt och mjukt för lille hoven då vi har fått ca 10 cm snö här i dagarna. Han skötte sig super fint och blir det lika fint väder i morgon kommer det bli en liknande tur i morgon också:) Vågar mig tyvärr inte på att rida ut då det under snön ligger blankis på många ställen och bakskorna först kommer på i mars. Hade även tur att min hovis ringde när jag satt och red så han kommer kanske på måndag och slår på skon:)

Det blev en längre tur idag, med en hel del trav. Så skoj! :D Hamnade på en grusväg (ja, översnöad förstås) där hon bjöd så mycket i trav att jag inte kunde motstå att ge galoppskänkel. Ariel förstod inte alls utan ökade bara traven, men med ett "ga-lopp" från matte så blev det galopp. :love:

Galopperade inte så många språng, det märks att hon inte har orken, men det var roligt att vi kunde galopppera utan att jag kände mig nervös. Typiskt nog hade jag inte pulsmätaren med mig, hade varit skoj att kolla lite värden. :grin:

Vägen är tyvärr så dålig att köra på att jag tills det blir vår bara kommer åka ut på helgerna när det är ljust. Så tyvärr ingen mer ridning den här veckan. :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar