07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Ariel har fällt klart sina kindtänder, men är i full gång att fälla framtänderna. Jag upplever att hon är ungefär lika tjafsig med huvudet men desto mer tjafsig när jag dessutom rör vid läpparna/tandköttet/tänderna. Så kanske kommer du åt med bettet på framtänderna när du skall tränsa? :idea:

Ser trevligt ut.

Jag hoppade också min idag. Var tredje gången hon hoppade och vi hoppade en liten bana på 80 cm och det gjorde hon jätte bra. Hon lär sig så fort, precis som de andra Quite Easy avkommorna jag ridit in och tävlat. Lättlärda och det är skönt.

Idag faller jag också till föga och skor min 07:a för första gången. Blir dock bara framskor eftersom hovis tyckte att en förstagångare skulle vänja sig med framskor innan bakskorna kommer på. Hoppas på att det ska gå att rida lite ändå, har inte kunnat gå utanför hagen (som tack och lov inte är isig) de sista två veckorna :(

Men nu jäklar är jag taggad på att få igång lilldamen!

Sitter och funderar på att sko min runt om... Börjar bli fruktansvärt trött på att hon halkar så bak och idag stod jag och tittade på hovarna och insåg att hon är väldigt låg i trakterna bak... Lite jobbigt då vi precis bytt hovslagare, frågan är om han verkade ner henne eller om hon alltid varit så....

Idag har min tjej blivit longerad för tredje gången på en dryg vecka. Det är definitivt inga fysiska fel på henne iaf :banana: däremot skulle lite mindre latmask inte skada, jisses vilken dålig kondis hon har!!! Hon visade upp en underbar trav idag som jag aldrig sett förut iaf! :bump: Hon har helt klart fått lite lyft av sin PRE pappa om hon länger på lite mer när hon blir starkare kommer hon få en helt otroligt bra trav! Skritten och galoppen är inte dåliga de heller men galoppen är svår att bedömma när man får jaga henne och snärta konstant med pisken för att hon inte ska bryta av :grin: Jag tror att jag måste ge mej ut på jakt efter ett nytt bett dock. Såg att lite hårstrån i mungipan var avskavda idag så 1/2 cm längre bett skulle nog inte vara fel.

Ska göra ett nytt försök med killen här i helgen nu är han inf försvunnit och tänderna är borta..får se hur det går:p han är laddad nu.
här är det inte mkt snö kvar på vägarna så man kan nog ta en tur.
Tråkigt bara att förjämnan rida själv (tur att han inte värkar bry sig) är nog bara jag som tycker det är lite trisst;) får se hur det går kanske blir mer en flygtur än en lungn skritt tur:)

Här är det bara is... Värdelöst! Och min går oskodd och kommer få fortsätta göra det.

Satte igång honom igår efter 4 veckors vila. Idag var han kanonfin, men blev löddrig mellan bakbenen och dyngsvettig.
Det är klart med den björnpälsen och den värmen som nu är :)

Här är det också riktigt halkigt nu...
Lillan har vila nu efter att ha hittat en trevlig form i alla gångarter i LUGN takt och tempo! Vi har haft våra dispyter, hon vill BARA framåt, men efter lite jobb så har hon nu kommit på att man kan ta det lugnt och lyssna på nissen på ryggen också! ;) I början av passen hänger hon i handen och skiter blanka f*n i vad man försöker göra, sen när hon tjafsat bort den värsta energin brukar hon bli jättefin! Men vi skulle helt klart behövt en paddock att jobba lite lösgörande i...

Hittills har hon vilat en vecka, men hon får nog nån vecka till helt vila. Sen blir det igång med lite mer tömkörning och longering innan vi tar upp ridningen igen. Men nu när det är så värdelöst underlag passade ju vilan ganska bra! Får se hur det ser ut senare när hon ska igång igen, eventuellt skor jag henne då.

Nu börjar jag bli riktigt peppad för att komma igång igen. R har fått nya skor så på fredag bär det av till ridhuset för att påbörja igångsättningen. Jag har dessutom varit och kollat på hoppträning nu ikväll, och det känns riktigt bra så får en plats där också. Tränarn i frågan är känd för att vara väldigt bra med unghästar och övningarna var riktigt bra, de passar väldigt bra både för dressyrfjantar som mig och de riktiga hoppryttarna.
Men som sagt innan vi börjar hoppträna ska vi komma igång och sen såg han gärna att man hade travat en del cavaletti innan så man hade koll på hur hästarna reagerade och att de gick rakt över osv.

Ska nu rida privat för en tränare nästa vecka! :D välsigt spännande, var orolig först för att det var så tidigt eftersom hon inte är mer utbildad än att man kan rida i form i alla gångarter :) Men kul att se från en annans synvinkel!

Rider många här för tränare? :)

*kl*

Min prins halkade på isen på väg till träning förra veckan o sträckte bogmuskeln... :( Han har blivit genomgången av ET o jag masserar så ofta jag kan med arnika. Hoppas att vi snart är på g igen.

I höstas tränade jag "hoppning"/markarbete ganska regelbundet o tanken är att jag ska göra det så fort isen är borta o hästen ok igen.
Ska även försöka hitta tid o pengar att rida ett pass till i veckan för instruktör. Vill inte sitta o nöta in för mycket fel... ;)

Nu har vi +grader här nere o snö o is börjar försvinna! Ska tydligen hålla i sig ett tag framöver!:banana: Är vansinnigt ridsugen o ska prova linlöpa lite nu i helgen för att se hur han känns. Han busar runt i hagen iaf så han är inte döende!:D

Jag rider Ariel för en hopptränare och en dressyrtränare. Ja, inte nu när ridbanan är en skridskobana, men annars. ;) På första var det bara skritt och halt som gällde, men så började vi tidigt med att rida för tränare också. :p

Sedan rider jag min valack för en av ridlärarna på ridskolan där han står. Eftersom de har ridhus så kan man hålla igång även i sådant här väder, det är toppen för inspirationen. Men nu får våren gärna komma. :angel:

Äntligen börjar det bli ridbart ute!
Är det någon annan som har en trotsig/ testande fyraåring?
Hon brukar vara samarbetsvillig för det mesta, men plötslilgt idag på ridturen så skulle hon bara inte gå framåt ( efter 20 min. övertalning gick det till slut)
Efter det så är det som om inget har hänt, går fram överallt hur bra som helst.

Hej!

Jag har följt tråden men inte skrivit tidigare. Jag har en 07:a som jag köpte och fick hem en vecka före jul. Han heter Ibeon och är e: Iberio ue: Regent Star xx. Efter att jag tittat på massor av hästar i Sverige så åkte jag ner till Tyskland i början av december i 4 dagar och tittade på hästar. Första kvällen såg jag min Ibeon lös i ridhuset och var praktiskt taget såld! Sen red jag honom kommande 3 dagar och var helt upp över öronen kär :love: Han hade allt jag sökte efter (förutom att jag inte ville ha en tråkbrun häst...)

Han ska bli min nya tävlingspartner och tanken är att vi ska ut i mellanklasserna i både hoppning och dressyr.

Jag har tyvärr inte så bra bilder på honom för vår kamera börjar bli klar för pensionering

32072430.jpg

32072418.jpg

Kul när det kommer nya hästar i tråden. ( ägare också förstås)
Han verkar väldigt fin i kroppen.

Här har det snöat idag igen så nu ser man inte var det är halt. Hästarna får mycket vila i vinter.
Igår och idag har vi ägnat oss åt skönhetsvård och lite markträning. Nova tycker det är roligt när hon får jobba från marken och försöker göra sitt bästa.
Hon har även tappat tänder så hon är lite försiktig med munnen.

Han var riden ca 2 månader på bana och i ridhus när jag köpte honom, dvs han kunde ingenting! Tyvärr har vi inget ridhus vid stallet och underlaget gick åt h-e när tövädret kom. Så nu är vi ute och lullar i skogen 3 dagar/vecka. Men han har i alla fall lärt sig vad skänklar betyder och jag har börjat få ratt på honom :D Sen har vi lasttränat mycket så vi kan ta oss till ridhus och där är han en riktig stjärna, mycket tackvare att han är en sucker för morötter...

Men jag har ingen brådska och han är fantastiskt lättlärd så planen är att vi ska ut på lite programridning och LC-dressyr i slutet på våren/början av sommaren bara som träning. Hade planerat för att delta på hoppträning i mars/april men då jag inte kunnat rida som jag tänkt får det nog vänta lite till.

Kul med en häst med lite Regent Star i, har en avkomma efter honom (02:a) som jag själv köpte när jag jobbade nere i Tyskland från de som hade hingsten och tävlade honom när han var aktiv. Stallet där jag jobbade köpte också flera halvbröder till min och jag red flera av dem. De hoppar ofta förbannat bra, har ett jäkla huvud och kan bocka som in i helvete :D

De hoppar ofta förbannat bra, har ett jäkla huvud och kan bocka som in i helvete :D

Ha ha ha! Hoppa det kan han! Han har flera gånger varit utanför hagen trots att han dyrkar sin hagkompis och stått utanför och sett olycklig ut, och inte en tråd nere. Bocka kan han också! Igår hade han haft rodeo i hagen och stallägaren stod och var livrädd hur det skulle sluta. Hon har aldrig sett en häst flyga så högt och samtidigt snurra runt. Men han är suverän i huvudet och supercool i både hantering och ridning, men dock ganska mycket vilja.

Har du några foton på Regent Star? Gärna på din häst också. Om du orkar så pm:a mig gärna och berätta om honom och din häst efter honom. Det skulle vara kanonkul :bump: Det är alltid kul att se om det finns likheter

Haha jag vet hur det är med det där med färger. Jag tycker ju också att det är dötrist med tråkbruna hästar, men varje häst jag faller för är lik förbannat mörkbrun :P

Fin häst!

Jag har nu fått framskor på min lilla donna, vi var ute och tog de första stapplande stegen med broddar idag, vågar inte gå för hårt fram när hon har brodd för första gången, så det blev bara en 25 minuters promenad. Inbillar mig att lederna måste vänja sig vid den nya skon, borde ju bli lite annorlunda, eller är jag ute och cyklar där?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 730
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar