07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu börjar det se lite ljusare ut. Snöhögarna har sjunkit ner och kanske är det dags för att nästa helg slå på skor och brodda. För nu går det nog snart att ta sig av vägen över snöbankarna om det kommer en bil. Hästen är inte heller här prio ett som någon annan sa.

Här kommer jobb och plugg, 50/50 familj (tonårsson kvar hemma) och annat fritidsintresse före - fritidspolitiker - och egna motionen före. Så en kan ju undra varför jag har häst. Idag blir det till att ta tonårssonen till skidbacken, så att han får lite motion. Fiiiint väder.

Hälsning Maja

Nja, jag har tränat mina egna hästar för start och så Hecla som var min medryttarhäst. Men det var träning med målet att jag och hästen skulle komma till start, även om det aldrig blev så.

Jag rider distansritt för att jag tycker det är kul, jag tävlar inte distansritt. Själv tycker jag att fjordhäst är precis lika optimal för distans som andra hästar (minus araberna), vet att de klarar 16 mil med träning, även om jag själv inte är intresserad av att rida så långt.

Tar sista knappen.

Min tjej gjorde sitt första pass efter vintervila och ryggbehandlingar. Åkte till våran dressyrtränare så hon fick longera henne. Så skönt att hon är igång igen! :bump: Jag vill rida NU men min plan är att bygga upp lite mer rygg muskler innan så idag ska jag åka till ridhuset och longera själv. Jag har även fått i hemläxa att trampträna tjejen.

Ang kvalite och championat så får inte min vara med annars hade det varit ett bra mål för oss. Tänkte rida en LC:1 i vår på godkända poäng, känns lagom lätt!

I min distansklubb här i byn finns det en familj som tog fram sin welsh cob till att klara av en 16 milare. Han var av lite tyngre modell. Men det var oerhört tufft för honom, men gick vägen till slut. Vet du om någon kallblod klarat det?

Jag känner dock en tjej som har en nordsvensk travare som nog nära på gått flest kilometrar i Sverige. Hästen heter Sven dessutom. Men de höll sig till 8 och jag tror 12 milare också och han gick som tåget och blev nästan aldrig utesluten.

Annars är det som du säger mest araber och arabkorsningar, en och annan travare. Något halvblod har också gått. Men det är ju hästarna av de lättare modellerna som har lättare att komma ner i puls då de har ytligare blodkärl och kyler sig snabbare.

Men det är som du säger, de kortare distanser kan ju alla hästar gå. Har blivit omriden av en liten ponny (a eller b) en gång när jag travade på med en arab. "Harkel ursäkta, hörde jag bakifrån, får vi rida om?" Och iväg for ungen och ponnyn. :D

Hälsning Maja

*kl*

Hoppträning med lilla sessan idag. Darlingen var med och filmade, ska försöka klippa ihop lite film ikväll. Han har inte sett Chatsi på länge och hans spontana reaktion var att hon blivit tjock! :eek:

Jag tycker inte hon ser tjock ut, det är väl snarare så att hon inte är så tunn längre, eller?

P1300011.jpg

Svårt att säga, men ur den vinkeln ser hon skitfin ut :)

*knapp*

Jag var ute och tittade till Q idag, inte sett honom på 4 veckor och han har växt! *suckar och bankar huvudet mot väggen*

Skulle säga någon centimeter på höjden, och rejält på bredden över bogen. Har fått en helt annan hals också... så så illa är det väl inte. Bara han inte drar iväg uppåt mer, men bredda sig är det bra att han gör. Ser mer färdig ut nu.

I norge finns minst en fjordhäst som går 16 mil. Den var i sverige och gick SM om jag inte minns fel, förra året tror jag det var. Så visst finns det!

Sven som du pratar om är helhäftig! Så ballt att se dem in action på banan :laugh:

Hur länge / hårt rider ni era nu förresten? Mina har gått på rätt bra nu, men nu blir det två veckors vila för hela högen då matte sticker till arabemiraten i övermorgon och rider distans i öknen :D wehaaa!

Ja, Nelly går ju 16 mil i samma tempo som araberna, hon är verkligen urhäftig. :love:

Ariel går nu upp till fyra uppsuttna pass per vecka, skritt enbart och pga kylan har vi ridit 85 min som längst. Egentligen borde vi rida två timmar men jag har haft lite för dåliga kläder för det. :o Nu är det äntligen dags att börja trava igång henne, förmodligen blir jag feg och har pulsmätaren på. :p

Hoppas du får det riktigt skönt i Arabemiraten! :bump:

Hon ser jättefin ut. Hade inte velat ha henne tunnare om det var min häst.

påtal om hur länge jag rider gör jag det inte alls just nu pga underlaget men när jag har tömkört så blir det mellan 20-30 min. Innan halkan slog till red jag mellan 20-60 min beroende på vart jag red.

Habina och Oxo - tack! Jag tror jag är lite mesig då, jag kan vara ute rätt länge med mina, uppåt två timmar ibland men jag sitter aldrig på i mer än 45-60 min. Har helt enkelt inte vågat öka på det, tänker att de är ju så unga än. Men jag kanske ska våga mig på att rida mera :p

Det får bli efter vilan, idag ska jag ut med hela högen, imorgon bitti ska jag upp 04.00 och hinna rida 3 hästar innan jag åker in till arlanda vid 11. Weehaa!

*kl*
Har lite sakta satt igång Cero, har longerat i helgen, blev mer upp och ner än framåt ;) Mycket bockningar, bakutsparkar och försök att dra linan ur handen på mig, men när han faktiskt jobbade gick han jättefint, klarade t.o.m. 2 varv i galopp på volten och det har han aldrig gjort förut, så visst har veterinärbesöket gjort skillnad :) Traven ser också mycket bättre ut! Men det blir inte ridning än på ett bra tag, är alldeles för halt och Cero är barfota nu...

KL!

Min fick framskor på sig idag för första gången! & han som alltid varit så snäll med hovslagaren var ett monster idag! Stod mer på två ben än på tre.. Skämdes ganska rejält.. :angel:

Här är en film från idag:
http://www.youtube.com/watch?v=FjN9TuxilWs

Diablo e: Lambourgini 1028. Han är ca 157cm just nu, får gärna växa någon cm till!

Han har varit supersnäll att tränsa i flera månader nu. Men, senaste veckan har han börjat slå upp huvudet & vara allmänt störig! Tips?

Snacka om att han kommit in i trotsåldern..

Senast ändrad:

Vilken buse!

Jag trodde att mitt spöke skulle vara trött efter gårdagens träning. Inte då. Hon var nästan ännu piggare!! Körde lite dressyr (när lärde hon sig skänkelvikning??) och sen hoppade vi några få språng på slutet. I morn blir det vila.

+ martineiversby: Tack!

Hon var ändå mer laddad under gårdagen än hon brukar vara, så ja, hon är väldigt cool. :cool: Idag var hon bara pigg, men inte laddad på det sättet.

Jag tror också tänderna, min har tappat två stycken nu och är lite krånglig i munnen, nu rider jag visserligen inte för tillfället så jag använder inte bett men han har varit lite jobbig när jag ska titta ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
2 001
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 124
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 731
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar