07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Åhh, jag måååste bara få skryta lite över min häst! Löshoppade idag 135cm.. lillailla hästen kan allt hoppa hon :)

Hur högt brukar ni löshoppa? (självklart beroende på hästens förutsättningar) för Diva hoppar gladeligen hur högt som helst känns det som! Och alltid med flera decimeter tillgodo.. men självklart vill jag inte höja för mkt och förstöra hennes självförtroende!

Idag:

Precis innan 3-årstestet så höjde vi upp till 145 cm på träningarna för att han skulle få öva på att höjdhoppa inför bedömningen. I höstas "underhållshoppade" han två gånger och då fick han bara lulla över 110 cm för att han skulle få göra det och mest få en uppfrächning på rutin och hur det går till. Nu på våren kommer han också att "underhållshoppa" ett par gånger och om han ska visas på löshoppning på kvalitén så kommer vi att höjdhoppa ett par gånger precis innan för att han ska få höjderna i kroppen.

Duktig liten häst :D

Min har väl fått hoppa 130 någon gång men jag håller honom mest runt 110 då det sliter en hel del på hästen. Eftersom han överhoppar sig en hel del så känns det dumt att höja för mycket.
Bild från i sommras:
31693261.jpg

Snygg! Vet inte om du skrivit det men var vad det för stam på den?

Min är löshoppad 1.30.

Fin häst!

Pamilljah har löshoppat typ 50 cm som högst, med någon underlig teknik med en blandning av jämfota stillastående och dyka med huvudet före. En riktig hoppstjärna tror jag hon blir:P

Ariel löshoppades mycket mer på förra lösdriften än där hon står nu. Den paddock vi har nu är mycket större och så tror jag att jag blivit lite lat. :p Har faktiskt bara löshoppat en gång sedan vi flyttade dit, men några gånger har jag linhoppat lite småstuds också.

Det högsta Ariel hoppat är 1,10 men jag är övertygad om att hon kan hoppa högre. Däremot känns det inte nödvändigt eftersom vi max kommer hoppa en meter uppsuttet.

100418-004_84323315.jpg

:D

Vad roligt och så vacker häst. Själv måste jag erkänna att jag ännu inte kommit iväg till löshoppning med min fina fyraåring. Fy skäms Maja. Men han vet ju inte om att han är hopphäst egentligen och leker så glatt med kompisen i hagen och i denna takt får han aldrig veta att han egenligen är hoppehäst.

Hälsning Maja

Supervacker häst! Men så gillar jag verkligen avkommor till Corlensky!

Jag vet inte hur myckethögt Ibeon är löshoppad men vi ska köra igång med det så fort vi tar oss till ridhuset. Länkar till en löshoppningsfilm på honom från Tyskland:

http://www.youtube.com/user/prinspindri?feature=mhum

Idag har vi varit ute och promenerat i skogen helt själva för första gången, Ibeon var kanonduktig! Han har haft ganska stark seperationsångest från de andra hästarna i stallet så detta var ett stort framsteg för oss. Jag har dock tränat mycket på att ta honom ifrån de andra längre och längre stunder. Men det har varit turbulenta veckor för honom med lång resa från Tyskland så jag tycker han landar fort ändå :)

Hon är e: Corlensky G och morfar är Landlord! :)

Nämen vad trevligt med en Corlensky avkomma, jag gillar den hingsten skarpt och hans avkommor gjorde ju bra ifrån sig på treårs förra året. Jag är sugen på att betäcka ett av mina ston med honom i år eftersom han kommer finnas i sverige ett år till.

Är det egen uppfödning?

Hon som äger henne nu har fött upp henne ja!
Hon är alltså inte min egna, utan har henne med
mig till skolan där jag bor för att träna henne! :D
Har dock känt henne sen hon föddes då jag känner ägaren väldigt väl!

Ja, jag har läst mycket om Corlensky och gillar honom skarpt! Men också hört att han har lite temperament och varit lite svårriden?
Isf är det medärvt till Diva därifrån! haha :)

Okej!

Nej det är CO som är svårriden dvs Corlenskys far och han kan nedärva det till sina avkommor. Att Corlenskys avkommer skulle få samma ridbar het som CO är svårt att säga eftersom de äldsta avkommorna bara är fyra.

Lite film på min fröken som senaste veckan har galopperat under ryttaren och inte fått någon panik eller sadelgjordstvång:

http://www.youtube.com/watch?v=J4WrdW1Zing

Om 3 veckor ska hon få komma hem och vila och smälta allt i en månad. Så nu börjat det bli hög tid för mig att skaffa en sadel.:angel:

Blev ingen ridning av killen i helgen som jag tängt är bitvis bara isgata så stall ägaren avrådde mig! hon hadde varit och avlivat en häst som halkat och brutit benet samma dag så vi väntar lite till..borde snart vara barmark om vädret fortsätter så här :)

Åh vad trevlig hon ser ut! :laugh: Önskar att min tjockis kunde gå lika jämnt och fint... :grin: Men än så länge har hon vila, men vi ska snart ta tag i arbete från marken igen, annars kommer hon spricka!

Hon ser jättefin ut. Det ser ut som om traven har utvecklats en hel del:)

Okej!

Nej det är CO som är svårriden dvs Corlenskys far och han kan nedärva det till sina avkommor. Att Corlenskys avkommer skulle få samma ridbar het som CO är svårt att säga eftersom de äldsta avkommorna bara är fyra.

Vilken hemsk särskrivning jag gjorde på ridbarhet, Förlåt. Måste ha varit trött :angel:

Eftersom jag har varit sjuk så har Ariel varit ledig en vecka. Åkte till henne idag för lite pyssel och det kröp verkligen i kroppen på henne. :p Hon skulle behöva sig en ordentlig avrastning, hoppas kunna rida på onsdag igen, men frågan är hur mycket avrastning det blir med all is. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 993
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 122
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 086
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 730
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar