07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag är min Plutt dyr! Red på samma vis som igår dvs promenad ut först där vi mötte en hel del hästar och Plutten trodde att dom skulle äta upp honom så han lekte arab. Sen red jag i paddocken och där gick han som en klocka! Sökte fint stöd på bettet och drev jämnt med bak. Kändes som en miljon att rida! Nu hoppas jag bara att skon kan komma på och att vi kan få komma igång:)

Bonusbild på pärlan!
32060058.jpg

vad fin hon är charlotte! har inte sett henne med ryttare förut, var så längesen jag var inloggad. men jättefin!

*kl*

Snart plockar jag hem min 07a från vintervilan för att sätta igång honom. Har hittat en fodervärd till min älskade gammelman (planerat är att han åker i mars), ska sälja 05an och har då bara 07an och min tysk kvar (samt mammas gamla ridhäst som eventuellt ska lånas ut hon också för att mamma ska få avlastning). Ska bli väldigt skönt och nu håller jag tummarna för att allt faktiskt löser sig och hästarna kommer iväg.

+ Brago. Tack.

I dag har jag köpt en sadel till Elle. Måste ju ha en sadel när hon ska flytta hem om 2 veckor. Fotade lite ute i minus 19 grader, när solen sken så fint.

Vad blev det för sadel?

Jag har provridit sadel idag. En Prestige Meredith låg som gjuten på Häxan, och gjorde min sits bättre och stadigare. :mad: Det var inte riktigt så mycket pengar jag hade velat lägga på en ny hoppsadel nu, när jag dessutom behöver köpa dressyrsadel också. :p:crazy:

Det märks inte att hon har haft lite längre "vila" än de andra. Hon ser verkligen trevlig ut. Roligt att läsa om allas utveckling! Min inte allt för stora herre (runt 163) verkar vara ganska sen och är i en växtfas men får jobba på lite ändå eftersom han stod ca 2 mån nov-dec.
Var på en inspirerande och lärorik tömkörningslektion i lör. Nu gäller det bara att komma i väg till ridhus och öva med lite jämna mellanrum. Han har inte helt lätt att släppa till i rygg och hals i traven så jag tror det är nyttigt att hitta det utan matte på ryggen som omväxling. Annars är jag verkligen glad över den nya snön som kom här, betydligt bättre än isgata.

Min häst är också sen. Jag har insett att jag förmodligen inte kommer kunna kvala till 4 års championatet utan hoppas att jag kan åka på kvalitén istället.
Han växer hela tiden känns det som.
Så han är en stoor valack. Undra på att han är lite efter :p

Jag försökte gå en liten sväng med min pålle i förrgår ute på en inhägnad åker, men det var inte alls populärt för han ville helst springa omkring och bocka, så igår fick han springa av sig i longerlina. Det gick väl sådär bra, men några gånger till så går det nog bättre.
Ska köpa tömmar på torsdag när jag åker till stan så till helgen blir det nog tömkörning om vädret är bra.
Jag hade tänkt mig en lugn igångsättning men han har nog för mycket spring i benen för det.

Efter 4 underbara dagar i Milano har jag landat i kylan! Usch och fy! Har dock tvingat mej till att faktiskt engagera mej lite i hästarna. Tänk vad lätt det är att träna upp kondisen på dom när den är extremt dålig! Nu har Ibban varit igång i 3 veckor, under förta longeringspasset vi hade orkade hon galoppera två varv med mej springandes som en galning bakom med pisken vilt viftandes :grin: Idag har hon nog iaf galopperat 15 varv =) Sammanlagt har jag longerat henne 6 pass och därimellan skrittat ut.

Nu har dessutom en granne plogat upp runt ett fält där vi får rida så dit ska jag i morrn med STOR spänning, kommer trilla av hästen av lycka om underlaget är bra!!!

Ja det där med kondisen, det kommer rätt fort på dom, det är ju inga jätteprestationer eller j'ttejobbiga pass dom gör heller.

Vi börjar också komma igång nu och min ferdinand har hittat en ny växel, en växel som vi var tveksamma på om den skulle komma. Han har tidigare gjort det han ska och varken mer eller mindre. Men nu har han hittat sin egen bjudning och har ett helt annat flyt. Sen gör det säkert sitt ill att det inte går att röra sig ordentligt ute, idagsläget hoppar jag inte upp utan att longera och då får han springa till han rör sig avlappnat och utan problem ökar och minskar i både trav och galopp. Jag tror faktiskt inte han skulle göra nåt om jag hoppade upp direkt men efter ett antal duster och flygfärder från hans mamma tar jag det säkra före det osäkra.

Det jag är mest faschinerad över är hans arbetsvilja, han är som en tiger som bara suger åt sig mer och mer, vi ska träna dressyr på torsdag är tanken (sitter totaldäckad i feber efter ett superpass igår), ett lugnt och sansat för attjag ska hitta tillbaka till sitsen och ridningen igen. Jag kan inte vila från ridningen för lång tid känner mig som en total nybörjare när jag sitter upp igen.

Har vi tur kanske det blir lite bilder och någon film från träningen.

Idag fick min kille springa av sig i lina..har ridit ett par gr eft vilan men han är så himla pigg kan inte skritta utan små travar hela tiden. Han har vilat ca 2 mån men värkar nästan ha mer kondis nu?!
Har ni nå bra tipps på att göra av med energi? han värkar inte bli så trött av longering?!

Mitt mål skulle inte vara att få han trött utan arbetsvillig och lyhörd för dina signaler, energin vill du ju ha kvar för att han ska göra ett bra jobb även under ryttare.

Som jag sa tidigare jobbar jag mycket med små tempoväxlingar när jag longerar för att få honom uppmärksam och lyhörd för vad jag vill. Samma sak kan du göra även när du rider mycket övergångar, så han hela tiden får något att koncentrera sig på. Det som ofta är bristen när pigga unghästar sätts igång är koncentrationen och öyhördheten för det som egentligen ska göras. Därför gör jag aldrig långa igångsättningar med mycket skritt och sen trav och sist galopp (om hästen inte varit skadat för då blir det givetsvis annorlunda). Jag rider "ordentliga" pass direkt där jag kräver arbete dock väldigt korta och det är viktigt att vara lyhörd för när hästen blir trött. Detta är det som funkat bäst på mina och då kommer de igång i knoppen nästan direkt också.

En del är faschinerade av mina korta pass, i dagläget rider vi effektivt kanske tio minuter men då får han jobba blir inte för trött i kroppen men knoppen får gå på högvarv.

Mitt mål skulle inte vara att få han trött utan arbetsvillig och lyhörd för dina signaler, energin vill du ju ha kvar för att han ska göra ett bra jobb även under ryttare.

Som jag sa tidigare jobbar jag mycket med små tempoväxlingar när jag longerar för att få honom uppmärksam och lyhörd för vad jag vill. Samma sak kan du göra även när du rider mycket övergångar, så han hela tiden får något att koncentrera sig på. Det som ofta är bristen när pigga unghästar sätts igång är koncentrationen och öyhördheten för det som egentligen ska göras. Därför gör jag aldrig långa igångsättningar med mycket skritt och sen trav och sist galopp (om hästen inte varit skadat för då blir det givetsvis annorlunda). Jag rider "ordentliga" pass direkt där jag kräver arbete dock väldigt korta och det är viktigt att vara lyhörd för när hästen blir trött. Detta är det som funkat bäst på mina och då kommer de igång i knoppen nästan direkt också.

En del är faschinerade av mina korta pass, i dagläget rider vi effektivt kanske tio minuter men då får han jobba blir inte för trött i kroppen men knoppen får gå på högvarv.

Låter ju bra kan säga att han lyssnar bra på halvhalter halt och vääldigt bra fram:) Han har alldrig hafft problem att gå fram det är bara det att han tacktar hela vägen går att holla in något men han tycker det är roligt att komma ut..Han är vääldigt kännslig i munnen så man får ta ytterst lite och vara mjuk i handen..Han är även vääldigt kännslig för att man sitter rätt i sadeln så en kännslig häst;) men han lyssnar bra och gillar att jobba:laugh:
Hur tycker du att jag gör med honnom kortare intensivare pass som du pratade om?? han motionerar sig själv i hagen med springer runt runt..
Jag har ridit ca 15 min de gr jag ridit pg underlag och att han små travar hela vägen men har då tränat stanna,halvhalt inte kunnat träna ökning för då skulle det bli galopp tyverr tränade dock rätt mkt sådant då jag longerade.

Tycker det är lite fuskigt med all överskotts energi skänk lite till oss! :D

Longerade igår och filmade samtidigt och samtidigt försökte jag driva eftersom hon bara masar sig runt... mja behöver jag säga att filmen absolut inte går att titta på?! :grin: MEN jag plockade ur lite kort ur filmen och kvaliten är verkligen värdelös så ni får vara glada om ni ser vad det är på bilderna! :p

trav2feb11_132894845.jpg

travfeb11_132894885.jpg

:love::love::love:

:love: Urlkäcker! Gillar ju den där färgen också... :D

KL
Idag var vilan slut för fru latmask! Så Queenie fick komma in och ta på sig träns och tömkörningsgjord! Sen ut i halv snöstorm och longera med inspänningar. Hon har heeelt glömt hur man böjer på nacken... Till skillnad mot treåringen som har det där inbyggt sen födseln och ALLTID går i form även utan inspänningar. Hon är skitsnygg när hon springer runt runt, men ååh vad hon är hopplös när det gäller att LYSSNA! Jag hann bli ganska irriterad innan inspänningarna åkte på. Och på nåt sätt lyckas hon alltid köra upp huvet även fast hon är inspänd, spelar banne mig ingen roll hur mycket man kortar dom! Så tillslut blev jag less och spände in henne med tyglarna mellan benen i den öglan som finns där, ganska kort där också, och plötsligt trillade poletten ner!
När hon insåg att det var lättare att jobba med huvet neråt så att det släppte efter i munnen blev hon kanonfin och insåg till och med att jag försökte SÄGA nånting! :D Plötsligt kunde hon faktiskt alla kommandon som hon skitit fullständigt i innan och plötsligt hade hon riktigt fin och rund galopp istället för den där skuttiga struttiga ponnygaloppen!
Så summan av kardemumman var ändå bra! Mycket nöjd med fröken! Imorrn blir det upprepning!

*kl*

Här är det rörigt... suck. Kommer att behöva säga upp våra fyra stallplatser och hitta hem åt hästarna någon annanstans :(

Häst nummer ett åker ändå till fodervärd snart, så det är inget problem. Häst nummer två står just nu hos min kompis på någon form av prov, så hon har iaf stallplats ett tag till (hålla tummarna). Häst nummer tre kan jag nog få ställa där Q står med lite tur, och isåfall har jag dem på samma ställe och får börja åka dit på dagarna för att rida. Häst nummer fyra ligger lite pyrt till, men jag hoppas att vi hittar något och inte behöver ta ett alltför drastiskt beslut.

Så Q kommer alltså att stanna i sitt fina stall, och förhoppningsvis får jag även flytta dit min andra. Isåfall kommer jag hädanefter att ha ridhus på gården som bara jag och stallägaren använder... vilken dröm det skulle vara :love: och stora, fina, kuperade skogshagar... hoppas att det löser sig, annars är hästarna hemlösa :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 960
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 113
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar