07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vore bra med lite kloka åsikter( för att se om jag är på rätt spår)
Tömkörde henne med bett, det blev mycket reaktioner som bakutsparkar och protester. Gången därpå använder jag kapsonen och man kunde inte tro att det var samma häst, tömkörningspasset gick felfritt ( utan protester).
Trodde att det var för mycket bus bara första gången, men tror kanske att det är tänderna som spökar( vargtänder är dragna, men ändå...)
Idag red dottern, hon bara tjafsar hela tiden och är motsträvig.
Har bestämt oss för att testa med bettlöst tills vidare. Egentligen så är jag ganska säker på att det är tänderna, har ni märkt av tandfällning och dess konsekvenser, tycker att det är skönt att dela erfarenheter med andra som vet.

Hos oss har tandfällningen gått extremt smärtfritt so long. Han tappade en framtand i underkäken under någon vecka som såg lite sunkig ut tills den äntligen var ute, men det var det enda. Har ridit på novabett hela tiden och det har han gillat. Men det låter ju uppenbarligen som något sånt när reaktionerna och skillnaderna är så extrema.

Jag har inte märkt av någon tandfällning på min Häxa.

Idag flippade hon ur på hoppträningen. :mad: Började med att studsa och lätta fram flera gånger under passet, sen slog det slint fullständigt. Hoppade två hinder i följd bra, landade i fel galopp, och jag tog ner för att fatta ny och hon ställer sig.
Reste sig ganska högt två gånger i följd, knockade mig i ansiktet bägge gångerna, och min tandbrygga (som var lös) lossnade. Min första reaktion blev att spotta ut den... :angel: Drev på henne framåt och vi kom en bit, sen ställde hon sig igen, hörde tränare ropa att jag skulle slå armarna om halsen, så det gjorde jag. När hon kom ner snurrade jag henne 2 varv och red sen framåt i galopp.

Hoppade av och letade efter min stackars tand i spånet, men gav sen upp och klättrade upp och hoppade färdigt istället. :cool: Hon hoppade både vattenmatta, grind och en smal, solid mur på 60 cm utan att blinka.

Hästkräk...

Blir till att ringa tandis tror jag, snygg glugg jag har nu... :crazy:

Är våra fyraåringar trottsiga eller vad händer? Stackars dig som slog ut tanden. Jag hoppas på fortsatt fint väder så jag kan rida lite. Blir vila i morgon men antagligen ridning tisdag onsdag trror jag. Nu är latheten förbi!

Ja precis, det var som att tömköra två olika hästar, en med bett och en med kapson. Så jag drar nog slutsatsen att det har med tandfällning att göra.
Ska prova att köra med novabett, ska även testa med hackamore.
Sedan så har hon ju alltid varit en "bitch":devil: mellan varven , om man nu ska uttycka sig så om sin kära ögonsten, hon kan verkligen testa gränserna.

*kl*

Nu har Ariel tappat sin tredje mellantand, så förhoppningsvis är den fjärde snart väck också. Så jag får tillbaka min gosiga häst. :p

Red ut en sväng igår, blev faktiskt en galopp också. :D Superhärligt var det, ända tills vi vände hemåt, då kom turbomotorn igång. :angel: Men jag har svårt att bråka med en överglad unghäst, så länge hon ändå håller sig till den gångart jag bestämt.

Avslutade med några minuter i paddocken, förhoppningsvis blir det dressyrträning nästa vecka. :banana:

Ariel har nu börjat fälla rejält på hals och bog, så förhoppningsvis är våren här snart. :bump:

Tandlossningen har jag inte märkt av alls än så länge. Min stallkompis hittade en av Pamilljahs tänder i vattnet i höstas men något mer än så har inte hänt.

Vi red ut på en skrittur igår, tog en galopp på asfaltsvägen tillbaka, gäller ju att passa på nu när de är snötäckta :P

Ariel har varit enormt tjafsig i munnen, tack och lov inte vid ridning. Men däremot när man skall ta på grimma, träns, sidepull, borsta, bara gå förbi när hon står i gången etc. Jag avskyr hästar som är buffliga, så jag är rätt så irriterad på henne när hon beter sig som hon gör. :devil:

Cero var jättejobbig i munnen förra året, red då på hackamore vilket jag fortsatt att göra som omväxling. Nu har han tappat en framtand i underkäken och en i överkäken, vet ej hur det ser ut längre in men går väldigt bra på bett ändå..

Varit ute och tömkört i fina vädret idag, Cero skötte sig alldeles utmärkt, lagom framåtbjudning och en fin form :)

KL*
äntligen en tråd som jag passar in på :D

jag har en halvblodsvalack född 2007 :)
jag köpte honom för 6 månader sedan och har aldrig träffat på en så underbar häst, han är som en liten valp :D

han är efter
e sambesi
u Gill

:D
vet inte riktigt vad jag ska skriva men jag hoppar väll på er :)

Man får ju hålla en fin gräns där, klart att en häst ska kunna markera om det är något som är fel eller gör ont. Men å andra sidan kan man aldrig låta hästen köra över en eller bli farlig, oavsett om den har övriga problem eller inte... för sånt kan de komma ihåg när problemen är över också.

Hoppas att det löser sig, är ju bara att testa på. Och det finns ju många bettlösa alternativ nu för tiden... så det finns ju något för de flesta.

*KL*
Gjorde en halsklippning på Prince igår. Tog även båda frambenen då han har så mycke hår att det inte går o få rent längst in. Plutten stod som ett ljus fast ja va själv. Han e så duktig. Nu har ja åkt på nån jäkla graviditetsförkylning och mår skit men ska försöka rida lite idag. Ska åka till ridhuset för första gången till helgen tänkte jag :)
Har en ny sadel ute o provar och det e ju alldeles för hårt i marken för att prova ordentligt. :)

Heter den hästen möjligtvis Gill´s aramis? Isåfall var jag väldigt intresserad av den hästen när uppfödaren hade honom till salu när han var 2 år. Älskar Sambesi. Tävlade en valack efter Sambesi hela 2008. Aldrig stött på en så rolig häst förut! :love:

Har du inga bilder på honom (Eller film?)? Vore kul att se vad man gick miste om. ;)

*kl*

Började rida Divan igen i söndags efter 2 månaders vila. Hon kändes superfin så det var kul. Nu är det bara att börja träna på inför tävlingsdebuten första helgen i april.

Tyvärr har hon och hennes hagkompis varit väldigt stökiga i hagen i vinter och rymt och härjat så som det ser ut nu så måste vi nog dela på dem :(

japp han heter gill's aramis :) ja jag har endel bilder, ska sätta mig vid den andra datan sen så lägger jag upp lite bilder ;)

sixten är den första sambesi avkomman som jag rider men han är otroligt fin och lättlärd :D

hur var han när du kollade på honom? :)

*kl*
Ja då har man varit ute på en mindre trevlig runda. I denna stund är han gratis :mad:
Red lite lätt i en hage, gick super i skritt o trav. Ville inte mer pga underlaget. Red väl 15 minuter eller nåt. Skulle sen rida ut genom grinden o då får han syn på en snöhög som legat där sen i höstas.. Vägrade gå ut o börja slänga runt o hålla på. Matte som e gravid red i raskt tempo fram o stannade honom självmant o satt av o ledde ut honom. Då gick han ÖVER snöhögen!! :devil:
Ohhh om ja inte hade varit gravid så ;)
På det imorgon igen sen blir det ridhuset i helgen.
Bild på den billige kommer här!!

princen.jpg

PM:ar dig istället om Gill´s aramis!

Idag har jag ridit ut på Diablo. 30 minuter. Gick före hästkompisen hela ridturen! Så duktig! Såg färsta älg/rådjursspår. Då blev han jättespänd, han såg dom förmodligen eller kände lukten. Men han litade på mig & gick fram nästan direkt. :love:

Senast ändrad:

*kl*

Idag red jag Chatsi på Novabett, men tyckte faktiskt att hon var mer tjafsig i munnen med det än vårt vanliga 3-delade eggbett. Ville inte alls ta stöd på högertygeln heller.

Var beredd på strid angående stegringar, men hon skötte sig.

Kl*
lite bilder på min häst :) dom är inte så super bra men de kommer nya snart dom flesta är gamla :/
bild från de han va liten :)

bilderna är från höstas har inte lagt in dom andra på datan än då jag inte haft någon förns nu :/

nyaste bilden som jag har på datan

Ännu en svart skönhet! :love:

Tycker synd om er som har så trotsiga småttingar, min är inte alls testig, har nog aldrig varit heller... Men det ska man väl inte säga högt... :angel:

KL
Var igår ut på första ridturen sen vilan, och oj Oj OJ vad glad hästen var! :D Började med att skritta ut från gården, gick faktiskt bra för en gångs skull och hon höll sig i skritt istället för att takta och greja. Sen när jag kortade tyglarna böjde hon halsen direkt och sökte stöd i bettet - FRAMGÅNG! Snacka om att longeringen gör mycket för fröken!
En mycket trevlig ridtur blev det, hon var som sagt väääääldigt pigg och glad och bockade faktiskt en riktig serie på hemvägen när vi tog oss en galopp och jag lät henne gå lite. :D Hon skulle vinna ponnygalopp utan att blinka! Satan så snabb hon är! Jag fattar inte hur hon lyckades få in bocksprången i den farten men bockade gjorde hon! Första gången under ryttare nånsin, jag bara skrattade... :D Efter den galoppen (dvs när jag fick stopp på fröken...) kunde jag lägga ner henne i en jättefin låg trav också - härligt! Hoppade av och ledde henne sista biten hem, hon var inte ett dugg flåsig eller svettig.

Idag red min lillasyster henne när vi var ute på tur med henne och 08an. Longerade henne innan och hon brallade ganska duktig då också. :D Gick fint på ridturen också, hon och systeryster passar faktiskt bra ihop!

Har förresten bokat in vår första hoppträning! Blir första hoppningen under ryttare och det är en specialgrupp för mig och en kompis som köpt unghäst precis. Så det blir mest markarbete och nåt litet skutt. Alldeles lagom! Premiären blir den 4 mars, det ser vi fram emot!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 959
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar