07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

kl*
idag red jag ut på sixten :) min kompis fick ta våran andra häst.
sixten va jätte duktig han lyssnade hela tiden och gjorde inga dumheter, en riktig liten prins :D sen mötte vi en grävmaskin som han inte brydde sig i alls medans den andra hästen fick panik. Riktigt stolt matte har sixten idag :D

*KL*

Hejsan!

Har nog skrivit i denna tråden för lääänge sedan, men antar att det inte e någon som kommer i håg en.

Jag har ett halvblodssto som e född 2007. och e efter Hamilton 904.
Hon blev innriden väldigt sent ( i höstas) Då jag vart gravid. I med jag fick tvillingar , så när sambon började jobba igen insåg jag att jag inte hade den tiden för henne så vi lånade ut henne. Trodde jag hade hittat en perfeckt fodervärd men så vart ju då inte fallet (behöver kanske inte förstöra tråden med att gå in på detta) Så jag plockade ju hem henne igen.

Har nu varit hemma i två veckor, och ja, hon e inte den samma att rida. så mplet just nu e att få henne väldigt lugn och avslappnad, och att allt inte ska gå i 190.

Har ridit henne nu i går och i dag. I går blev jag riktigt stolt över henne då hon verkligen slappnade av, och sänkte nacken och började jobba med bakbenen. . Så det e ju som sagt på god väg.

Och nu i morse så red vi ut, för första gången sen hon kom hem, och ja hon var ju lite stirrig, men rida ut betyder för henne att man bara ska ut och galoppera. (Som dem som hade henne hade gjort) Men efter ett tag så slappnade hon av, men antar att hon har lite överskottsenergi, går ju inte att bralla av sig i hagen heller då det e fortfarande lite is kvar.

Så om man kollar hur långt alla andra har kommit så ligger vi väldigt efter.

Kanske ska sätta in en bil på henne. dock har jag ingen ny, så ni får nya er med en från sommaren 10.

[url=http://www.pixbox.se/pic32142004][/URL]

[url=http://www.pixbox.se/pic32142007][/URL]

//Sandra

*kl*

Idag åkte jag ut och hämta Q för att aktivera honom för första gången sedan vintervilan (han har gått i unghästflock i stort sett ohanterad i 3 månader). Lastade honom och åkte till ridhuset. Nemas problemas, han traskade på som alltid.

Började med att longera några varv (lätt inspänd med graman) för att avläsa dagens humör. Han gjorde ingenting utöver det han skulle så jag hoppade upp efter ett par varv bara. Red en stund i skritt, trav och galopp. Gjorde lite enklare styrövningar och tempoväxlingar utan problem. Testade även att sitta ner i traven (första gången någonsin) ett varv innan jag avslutade. Han blev trött ganska snabbt och formen lämnade mycket överigt att önska, men för att ha gått och skrotat i en hage så länge så skötte han sig riktigt bra.

Ska försöka åka ut och rida honom 2 ggr/veckan fram till 20/3 då min andra häst också flyttar ut till det stallet. Efter det kommer jag att ha tid att aktivera honom 3-4 ggr/vecka som sig bör.

Här går det framåt, idag red jag ut på Q för första gången någonsin utan sällskap :D

Eftersom han går med en unghästflock så finns det inga hästar att rida tillsammans med där ute, så vi körde på ändå. Ledde honom en bit in i skogen så att de andra hästarna skulle sluta springa och gnägga efter honom, när han kom utom synhåll så lugnade alla ner sig och jag hoppade upp.

Mamma var med som sällskap och höll i när jag kravlade mig upp (även här en första gången någonsin, första gången jag hoppade upp utan pall :D inte jättelätt eftersom han växt en bra bit över 170+ nu :grin: ). Sedan red vi en sväng på en jättefin plogad grusväg. Var nog inte ute mer än 25 min (det var så lång tid som det tog att rida väggen) och travade och galopperade en del. Han var riktigt fin och framåt, inte det minsta osäker eller tittig. Kul att framåtbjudningen har börjat komma naturligt nu.

Han är oskodd runt om men det gick finemang att rida utomhus ändå, han slirade inte det minsta. Skönt, då slipper jag sko honom bara för att kunna rida innan snön försvinner iaf.

Imorgon är det dags för Gbg HS, blir väl lite shopping också. Till Q står ev ett bett på listan. Vill ha ett tjockt, tredelat fullcheekbett i metall. Svårt att få tag på men minns att jag såg ett i Sthlm på mässan i höstas, dumt att jag inte köpte det då.

Senast ändrad:

I onsdags ramlade poletten ner hos Ture, allt kändes simpelt!

Han hoppade i galopp sepentin med 3 hinder på medellinjen, landar till 85% i rätt galopp och om han inte landade i rätt så byter han klockrent i svängen.

Sedan avslutade han med att hoppa linje med räcke med 2 runda vattenmattor under, 5 galoppsprång fram till en oxer med grind. 60-70 cm.

Känslan var super! Givetvis fortfarande lite vinglig men ett enormt framsteg sedan träningen innan där det mesta kändes trist med dålig bjudning.

bild-1.jpg

*kl*

Idag blev det buketräff då Ottisen kom till stallet med Pamilljah och vi red ut en sväng. :D Ariel var så skum, stod emot massor i början (ville spana in sitt snygga sällskap), sedan var hon allmänt ojämn (visade sig vara styltor) och på hemvägen var hon überpigg. :p

Kändes nästan som att det blev en för kort tur för henne (:crazy:), så imorgon blir det en längre tur om inte dressyrtränaren har tid över för oss.

Tack för sällskapet, Ottisen, det var supertrevligt! :laugh: Vi red 6,2 km med ett tempo på 4,65 km/h. :angel:

Sitter på GHS nu i ASVHs monter kommer göra det i morrn med så har ni vägarna förbi får ni säga hej! :)

red iaf igår en sväng och det gick bra. Lär bli lite shopping i morrn och idag till plutten:)

Tack själv, var en supertrevlig ritt. Är dock bister på att Pamilljah började krångla så mycket vid lastningen på väg hem. Ariel var verkligen en liten sötnos, och verkade inte särskilt trött efter 80 min direkt:P Repris snart igen röstar jag på! Hihi imponerande tider det blev!

Nä, vi skrittade ju nästan bara. :p Ariel aka duracellkaninen blir inte trött av skritt. Däremot blev hon trött idag, när vi red dressyrträning. Det blev nästan bara trav och det var jobbigt. Fast när vi skrittade av efteråt så var hon pigg igen. :p

Fick känna på Ariels riktiga trav idag, den trav hon skall gå i när hon verkligen använder bakbenen. Jag kunde nästan inte rida lätt i traven, så jag vill inte tänka på hur jag skall kunna sitta ned sedan. :crazy:

Finaste tjejen var dock väldigt duktig, speciellt när vi tränade övergångar skritt-trav, då var hon dyr! :love:

Sådär, hemma efter en dag med fina hästar och lite shopping. Blev ett bett (tyvärr inte tredelat, men tjockt nog för att jag ska vara nöjd), ett par tyglar med snabbknäppe (praktiskt till bäbishästarna eftersom det longeras och löshoppas en del) och ett träns. Pannbandet på tränset ska dock bytas ut (han har ett med bärnstensfärgade stenar och det som sitter på nyinköpet ska min andra häst få) och eventuellt även nosgrimman (beror på vilken han föredrar till nya bettet).

DSC_0685.jpg

DSC_0686.jpg

DSC_0687.jpg

Synd att du inte förvarnade, då jag "hängde" en del i den montern i lördags och kollade på salufilmerna pga. av att det var enda stället på mässan som var tillräckligt lugnt för min smak:laugh:

I morgon blir det mest troligt dags för vår efterlängtade dressyrträning som blev inställd för två veckor sen då jag var sjuk, ska bli jättekul!
I övrigt rullar det på framåt, vi rider nu lite serpentinbågar, tempoväxlingar, mycket övergångar, och stoa volter och det funkar braö

Ja det var synd! Lördagen var fullt med olk så jag var glad att vi hade den platsen vi hade ändå kom det förbi en hel del folk:)

Jag fick köpt mig några saker på mässan iaf. Bruna catago dressyrskydd, två schabrak, boots och en borste samt en herrans massa strumpor.
32148603.jpg

KL*
På tal om Gbg horse show, så blev det en efterlängtad remontnosgrimma och en snyggt blinfbling pandband till Calandiva :)
Bettet måste också bytas ut då tydligen 10.5 var aaaldeles för stort..

Men åååh! Jag som letat SÅ länge efter såna tyglar! Är perfekt när man har unghäst att snabbt kunna knäppa loss tyglarna. Har ett par, som dock snurrar. Vill ha fasta hakar, precis som dom du köpt! Du har inte en aning om vart man kan få tag i såna?!

Idag har min lilla Bäbis varit till ridhus för första gången! När jag köpte honom i januari 2010 så gick han ju över bommen (hann åka ca 50 meter bara..) när jag skulle hämta honom & ut genom skötardörren. Så är alltid lika nervöst att åka med honom. Han har inte åkt själv sen olyckan. Inte heller idag. Fick åka med en erfaren häst från stallet. Gick helt kanon!!!

Han är ju en riktig liten fegis. Men var riktigt modig idag. Gick före kompisen in i ridhuset. Lite läskigt var det allt. Men skötte sig SÅ bra! Reds i alla gångarter i fin form! Inge bus alls!

Är sååå lycklig! :love:

Ottisen och Habina - vad kul att ni två ridit ihop! :D Jag får komma dit upp och rida med er någon dag, måste bara fixa det där himla BE kortet någon gång...

Klart du skall hänga med! :D Gärna när snön tinat bort så vi kan rida lite längre och på roligare vägar. :p

Hon ser verkligen jättetrevlig ut! :laugh:

KL
Min syster har ridit Queenie två dagar i rad nu. Ut i skogen och öva övergångar. Hon rider henne riktigt bra när jag är med och det hörs som om det går bra även när de är själva! På fredag är det första hoppträningen! Vi får se hur vi tar oss dit, om jag kanske leder henne genom byn. Blir det för långt för henne att skritta ca 45 min för hand och sedan träna ca 45 min? Kan ju eventuellt hyra en spilta så hon får sova där tills på lördagen så går vi hem med henne då. Eller skulle ni hellre rida dit henne på torsdagen, låta henne sova där över natten, träna och leda henne hem? :confused: Jag har ju som ingen tillgång till transport...

Jag hade ridit, men så är jag ju distansryttare. :p

I april blir det dressyrträning på ridskolan för Ariel, då planerar jag att rida dit, tar väl i runda slängar en timme i skritt. Jag är inte ett dugg bekymrad, bara man låter dem vila en stund innan och efter träningen. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 957
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar