07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Kl*

Lite nya kort blev det idag! Hon har blivit så himla fin nu känns det som.. synd att man inte har bilder från tidigare att jämföra med! :)

*kl*

Avis på er som varit i Gbg och shoppat!
Själv shoppade jag också lite, köpte ett set med hansbo transportskydd. Provade på pållan igår. Hon stod lugnt och snällt när jag satte på dem, sen bad jag henne flytta sig...
Det luktade bränt i stallgången flera minuter efteråt, och märken efter stiftbroddarna sitter djupt i golvet och toadörren fick sig en spark. :angel:
Chatsi tyckte att det var läskigt med transportskydd på bakbenen! Sen stod hon lugnt tills jag bad henne flytta sig igen. Vi får nog träna långsiktigt på det där. :D

Idag var vi för första gången med på den "riktiga" hoppträningen, med gästtränaren som kommer var 3:e vecka. Nervöst, men det gick jättebra när jag kom på att jag skulle rida också. :angel: Så nu har vi hoppat en serie med kryss-plank-oxer-plank-kryss med studs eller ett galoppsprång över en bom emellan.
Dessutom en snorsvår uppvärmningsövning! :eek:

Pållan är dyr idag igen.:cool:

Jag har inte skrivit på ett tag för det har inte hänt så mycket. Red lite runt jul-nyår men nu har hon vilat 5-6 veckor. Effie är färdigbehandlad av kiropraktorn, hade en del låsningar i manke - rygg.

Hon har en ganska stor galla på vänster bak (framsida has) men har inte varit besvärad av den. Har avvaktat eftersom dessa ibland kommer och försvinner av sig själv på unghästar. Men jag har grubblat på den där gallan och i söndags var hon oren och när vi gjorde böjprov på henne så markerade hon på det benet.

Så nu har jag bokat tid för undersökning och röntgen nästa vecka. Blir vaccineringar och munundersökning samtidigt. Hoppas, hoppas, hoppas att det inte är något större problem. Men det lutar väl mot att det sitter en liten benbit och irriterar... Så nu går man och grubblar lite och hoppas att tiden går snabbt så man vet. Funderar på om det uppkom vid transportolyckan i mars förra året, hennes problem med ryggen tidigare kom från det tillfället... Gallan började synas i maj...

Men hon busar och far runt som en galning i hagen, så hon kan ju inte vara jättebesvärad :confused:

Det är "islandstyglar", köpte mina på Lyckås (de har väl internetshop också tror jag..? Så där kan du ju kika :) ).

Jag tränade min med transportablas förra veckan inför hemresan i söndags. Första dagen var hon förbannad och stod och slog med bakbenen. Sen gick det bättre och bättre för varje dag. Gick en 3 minuters sväng och sen fick hon stå med dem på i boxen en stund. I söndags när vi lastade gick hon på snällt och stod som ett ljus hela resan. Väl hemma gick hon in i nya boxen och började äta hö på direkten och var hur lugn som helst.

I går blev det ihopsläpp med ny hagkompis. Det har gått på bete ihop tidigare. Vet inte om det berodde på alla killar i hagarna runt men hon var tokbrunstig och gick runt och pep och lyfte på svansen. Hagkompisen fattade ingenting. :) men snälla va de och åt hö från samma hög.

kl

Idag har min pålle fått nya skor. Han har varit lite bråkig vid skoning det senaste och så även idag. Men när vi kom på att tycker att det är obehagligt att stå fast med frambenen mellan benen och ändrade så han spikade på skorna genom att bara hålla hoven så blev han genast mycket lugnare. Blev bara skor fram den här gången också eftersom jag åker bort nästa vecka och han kommer att få vila 3 veckor nu. Sen så har vi isgata här så jag kan tyvärr inte rida något speciellt plus att skaren är så vass nu så en häst i stallet hade fått sår på kronranden så det vill jag inte utsätta min lilla pålle för. Benskydden jag köpte på GHS passade iaf förträfflligt så det är jag glad över:)

*KL*

Min lille skit fick oxå nya skor igår. Blev så snygg så :laugh: skrittade ut en liten sväng på eftermiddagen men givetvis e skritt mycket tråkigt. Blev lite trav på ett fält o en galoppfattning i vart varv. Min mage hoppar lite väl mycke nu när ja rider så ja hade nog behövt lite hjälp. Nån bukefantast som är sugen på en halvgalen unghäst några månader?? :D
Det får bli sommarbete sen tills jag är fit for fight igen :d

Pålle vilar nu men i går blev det promenad för hand i solen med sadel och träns. Får inte gå för lång tid mellan gångerna hon har sadel (pga sadeltvång) så jag hoppas på fortsatt fint väder så vi kan promenera lite ut...

*kl*

Ska iväg och löshoppa Q ikväll, bara så han får repetera och göra några underhållssprång. Kan vara bra att hålla kvar rutinen ifall han behöver visas löshoppad på kvalitén i höst.

Imorrn är det träning på schemat! Fösrta hoppträningen för lillan och första hoppningen uppsuttet alls... Vi har bara gåt över bommar tidigare så det ska bli skoj! Det är bara jag och en kompis i gruppen, lgaom med två stycken när det är första hoppningen för båda! :D

Vi kommer att leda henne dit, låta henne vila ett par timmar, träna kl 19 och sedan får vi skjuts hem på kvällen! :laugh:

Min tjej är igångsatt nu och vi har ridit ut några gånger i veckan MEN hon har haft små "pluppar" på ryggen som jag hoppades på skulle försvinna under vintervilan men nu efter att hon haft sadel ca 6 gånger har hon fått fler. Jag har inte haft en tanke på att de kunde bero på sadeln eftersom den nyligen är inprovad av sadelinprovare......... Grrrrrrrrrr!!!!! Chefen har en sadel som passar min tjej så jag ska prova rida henne i den några veckor och se vad som händer. Funderar på att åka till de som provade in min sadel och fråga vad det tycker om stoppningen i min sadel utan att äga att jag nyligen köpt den av dom.....

Sådär.

Var en händelserik resa till ridklubben, vi blev nedprejade av vägen av en annan bil och fastnade i snödriva med bil och trailer. Fick lasta ur hästen och hämta hjälp. Men han brydde sig inte nämnvärt och när det var ordnat så lastade vi in och åkte vidare. Tur att det inte blev värre än så.

Väl på hoppningen var han fin. Han hade inte lika bra taxering som han brukar, kom in fel ett par gånger på hjälphindret men avslutade ändå med ett par språng på 120 som han tog utan problem (även om det var med travinslag mellan hindrena ett par gånger på avslutande höjd, men med god marginal över oxern ändå). Kul att se att han har så stark teknik, hoppar på ren styrka och teknik och inte det minsta på fart eller flackt. Inte det minsta osäker heller, trots hans felbedömningar ibland.

:eek: :crazy:
Somliga borde inte få köra bil... :mad: Skönt att allt gick bra ändå och att han skötte sig bra på själva träningen! :)

Min syster har ridit ett par gånger på hästapållen nu och det har gått bra fast att han vilat ett halvår. Igår fick jag henne att leda mig lite i skritt men kroppen kunde inte hänga med i rörelserna så det gick inte:(
Jag opererade mig i december och trodde verkligen att jag skulle kunna rida efter tre månader men jag får nog vänta minst tre månader till, så jag får nog börja se mig om efter någon annan som kan rida lite.

Kl*
hej på er alla :)

jag har fått ett jätte stort problem :( tänkte höra om någon vet vad man kan göra...
det är en tjej som stallar in våran häst (som skulle slaktas då han är 23år) som hon tagit på foder, men jag sa från början att de skulle kosta 1000kr i månaden att ha han i stallet eftersom att jag inte har råd för en till häst då vi redan har 3st..
nu betalar dom inte och jag krävde pengar av hennes mamma idag men då kom hon och sa att de va då inte de vi kommit överens om VILKET vi hade gjort 1000kr eller så kunde dom försvinna, men nu har de gått 1 1/2 månad så kan jag ta tjejens sadel i betalning? eller är de inte okej? håller på att gå i taket här så alla förslag är välkomna

*kl*
Om några timmar bär det av till kliniken, förhoppningsvis sista gången. Han är bättre men inte helt bra, de har ju tagit bort "det onda" men inte roten till problemet, vilket jag tror beror på något fel i bakkärran = lägger all tyngd fram = kotledsinflammation. Eftersom han alltid bär svansen åt höger så är han antagligen sned nånstans. Vi får se vad de säger i eftermiddag, ska till klinikens kiropraktor.

Cero har dessutom fått en ny hagkompis, en haflinger - 08 som han leker och busar med, tror Cero uppskattar det jämfört med småponnyerna 8/16 år han gick med förut ;) De står t.o.m. och äter ur samma hö-hög, väldigt trevligt av Cero då han är hög i rang och tidigare alltid jagat iväg kompisarna när det är matdax :)
45008_1299229015.jpg

71694_1299229009.jpg

En bild till, lite lek på banan med bollen i fint väder :)
22426_1298302769.jpg

kl.

Har inte skrivit på länge, kan va ett år sen eller så men brukar läsa lite emellanåt.
Iaf vi tar det lugnt med ridningen, jobbar på med skritt och trav just nu och väntar med galoppen tills vi har hitta någon bra häst att ut och galoppera med. Namir har lite sadelgjordstvång, har haft ända sen han var liten. Jag trodde de skulle bli bättre, men så är det inte. Så fort man ska spänna sadelgjorden så håller han andan för glatta livet och när man sitter upp spänner han också upp sig som en ballong och vinglar lite tills man får fram han. Och lyckas man inte få han att gå fram blir det några fin bocksprång istället och matte ligger på marken som idag :mad:
Någon som har något bra tips vad man kan göra åt de? Spänner alltid gjorden lite efterhand..

Annars sköter han sig fint, börjar söka sig neråt framförallt i skritt som vi jobbat mest med.

http://namir2007.wordpress.com/ här finns lite nya bilder på Namir.

Kul att läsa hur långt alla har kommit med sina 07! :laugh:

Melroose är en dröm att tömköra, hon arbetar i rätt form och det känns som jag har en "fjäder" i varje hand. Hon har verkligen blivit super!
Det blir jag som får motionera henne för det mesta, eftersom min dotter är sjukskriven och då kör jag min favorit som är just tömkörning och det är ju ingen nackdel, märker att hon blir mer mjuk och lydig för varje gång.
Eftersom hon brukar vara "bitchig" så undrar jag varför hon har varit så otrolig samarbetsvillig de sista gångerna. Kanske en kombination av att jag gör rätt och allt stämmer bättre nu, vem vet?

Melroose är en dröm att tömköra, hon arbetar i rätt form och det känns som jag har en "fjäder" i varje hand. Hon har verkligen blivit super!
Det blir jag som får motionera henne för det mesta, eftersom min dotter är sjukskriven och då kör jag min favorit som är just tömkörning och det är ju ingen nackdel, märker att hon blir mer mjuk och lydig för varje gång.
Eftersom hon brukar vara "bitchig" så undrar jag varför hon har varit så otrolig samarbetsvillig de sista gångerna. Kanske en kombination av att jag gör rätt och allt stämmer bättre nu, vem vet?

KL
Idag svävar jag på moln! :love:

Tredje gången i ridhuset, första hoppträningen, och hästen har ALDRIG gått så bra! Ledde henne från stallet till ridskolan, över en Europaväg och genom en mycket aktiv by, men hon rörde inte en min! Bara tittade lite intresserat på bilarna som åkte förbi!
Uppe vid ridskolan fick hon syn på sin bästa kompis, och efter det var det rena ramaskriet ett tag. Hennes kompis var nästan på väg ut ur hagen, så glad var han över att se henne! :D
Queenie fick låna hans box ett par timmar, kanske tre, innan det var dags för kurs! Ledde henne runt när vi byggde bana och sen satt jag upp och kände på henne lite. Och gisses! :love: Det var som om alla bitar plötsligt bara föll på plats och allt fungerade! Hon gick i en otroligt fin form och var som luft i handen! Jag kunde rida framåt och ta tillbaka bara genom att räta på mig lite extra, och hon svarade för minsta lilla tryck för skänkeln.
Alltså hon har verkligen aldrig varit så fin! Red uppvärmning med övergångar och så, sen båda galopperna. Där kom nästa överraskning, hon gick i en jätterund och balanserad galopp och lyssnade helt otroligt bra i fin form!

Själva hoppningen bestod mest av bommar, men vi hoppade ett litet kryss två gånger, sen red vi vidare på ett räcke som var ca sju galoppsprång längre fram. Där blev det jättevingligt fram och sen tvärstopp. :D Tränaren lade ner det också klev vi över tre gånger. Vilade lite och tog om båda hindren. Första svängen fortsatt lite vingligt och osäkert, andra gången helt klockrent med värsta flytet! Galopp galopp - hopp - galopp galopp - hopp! KLOCKRENT!

JAG ÄR SÅ GLAAAAAD! :bump::bump::bump:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 954
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar