07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vad kul att det gick så bra!Man behöver känna medvind ibland, Här gick dagens tömkörningspass galant! över bommar m.m. trodde att hon var trött efter dagens pass, när hon får gå ut i hagen efteråt så börjar hon med flera bockkrumbukter på stället, det såg inte klokt ut,antingen så har vi en knäppis eller också så är det typiska unghästfasoner tänkte jag.

Ja jag tänkte väl att jag behövde byta hjälmen, lite synd att man behöver göra det när det inte är helt uppenbart att den är kass. Är det likadant med såna här MIPS-hjälmar eller vad det heter, att man måste byta dem när de åkt i backen?

Det tror jag, man ska ju byta eftersom det är omöjligt att SE om hjälmen är skadad eller inte och därför så ska man inte ta några risker... och även om MIPS-hjälmarna på något vis ska vara bättre än andra så är de omöjligt oförstörliga...

Enda gången som jag slängt en hjälm direkt utan att fundera över det var då jag gick omkull på asfalt med en häst vid en uteritt, hamnade under och sedan hade en minneslucka på över en halvtimme från det att hästen landade på mig tills det att jag "vaknade upp" tillbaka i stallet. Och då hade jag ändå promenerat tillbaka för egen maskin, men mindes absolut ingenting. Sista jag vet om är att hästen halkade till och föll neråt backen...

När något sådant händer så har man ju fått ett uppenbart slag mot huvudet.

*kl*
Nu har jag precis varit i nya stallet och skrivit kontrakt :D
Cero ska flytta från nuvarande stall där han är ute max 12h med en kompis som sällskap, till en lösdrift med ca 20-25 kompisar :D Alla islandshästar dock, men jag tror han kommer trivas ändå ;) Tror Cero kommer trivas super med att vara ute, han klänger och hänger på boxdörren så fort han får gå in nu. Plus att anläggningen ligger ännu bättre till, eller ja jämfört med vad jag har nu: belyst ridbana på gården, ridhus 2km ifrån och terräng 2,5 km ifrån, så får jag nu belyst ridbana, rundcorall och ovalbana på gården, ridhus 1km och terrängbana 2-300m :) Perfekt! Dessutom bara 2km från mitt hus.

Har varit ute i snöstormen idag... fjärde gången under ryttare sedan långa vintervilan.

När jag hade promenerat med Q för hand ute i skogen i ca 5 min och skulle sitta upp så var han bråkig och fick en tillsägelse, vilket resulterade i att han stegrade sig, kom loss och galopperade hem i högt tempo... jag fick gå tillbaka till stallet efter honom, fånga in hästen och sitta upp på stallplanen med stallägaren som höll i... satte av i trav från stallplanen och upp i skogen igen, beredd på protester :grin:

Och mycket riktigt. Eftersom han uppfattade sitt rymningsförsök som lyckat så var han fast besluten om att lyckas igen när jag väl satt på honom. Så de kommande 10 minutrarna så ägnade han sig åt att slänga sig in i träd vid sidan av vägen för att försöka få av mig, behöver jag nämna att vi var i en tät skog? Träd att sikta på fanns det gott om...

Då han misslyckats med den taktiken så gick han över till att bocka istället. Gjorde ett par rejäla rodeoserier i galoppen men eftersom han bara fick hälarna i sidorna och spöet på arlset efter varje gång så lade han av med det också. Han är förbaskat bra på att bocka, men gör det bara rakt fram så det är inte så svårt att sitta kvar. Och han fixar inte att hålla på om man trycker på honom i högre hastigheter, så det är ju lätt avhjälpt.

Nåja, när vi hade rett ut det så var han skitfin. Red mycket ökningar och samlingar i trav och galopp en stund och sedan red vi tillbaka till gården. Väldigt balanserad och lätt galopp av naturen, första gången någonsin som jag red en tempoväxling och han bröt inte av någon gång. Men han har fått bättre styrka också, nu var han inte trött när vi var färdiga trots att svetten lackade och jag hade gått på honom rätt hårt... bra det, nu kan vi börja träna som vi ska snart för att bli tävlingsklara.

Och när det kommer till att han börjar visa egen vilja så är jag bara glad, äntligen börjar det hända lite med honom... har ju gått och väntat på att han ska börja busa :D

På lördag åker jag till ridhuset och hoppar honom lite uppsutten för första gången iår (hoppad under ryttare 2 ggr i höstas) och helgen därpå flyttar jag min andra häst dit ut så då kan jag börja rida Q 3-4 dagar i veckan som sig bör.

Jag ska också hoppa uppsuttet på lördag, premiär för lillkillen:) Har insett varför jag är dressyrryttare utöver min osäkerhet i hoppningen så är det ju enormt tidskrävande att först bära fram massa hinder och sedan dessutom bära bort dom, men på lördag står dom framme och vi får inte(!) bära bort dom men gärna höja och sänka. Passar mig perfekt så då passar vi på:p

I övrigt går det bra vi lämpar på två dressyrträningar har vi hunnit med nu och det går framåt, han är lättlärd och känslig, vilket är jättekul. Dessvärre är ryttaren inte lika begåvad, utan flyter runt som en vante på ryggen och har fullt upp med balansen på dessa enorma rörelser lillkillen har (jämfört med vad jag är van vid):o

Fcik stränga order om att inskaffa en balansboll och öva på varje kväll av tränaren sagt och gjort jag tog syrrans med mig hem efter att ha övat lite hemma och hon visat lite övningar. Slutade med att jag drösa i backen rejält och slog i ländryggen vid försök till att stå på knä på bollen (hade händerna på bollen)..... som sagt balans var det som saknades ja:o

Skickar med en liten videohälsninghälsning från R också:

Kul att hoppa!

Min hoppning blev inställd i söndags, och jag var dessutom tvungen att kasta mig iväg på en kurs, så pållan har vilat sön-ons. Tränade dressyr för första gången i fredags.
Igår red jag igen, och fortsatte med jobbet vi gjort för tränaren. Dock på en mycket piggare häst! Lyckades äntligen få henne att gå lite lång och låg på slutet, så vi är nog på rätt väg nu.

Hon får gärma lära min också, kommer inte upp utan pall längre och det där verkar väldigt smidigt:D

Fast jag lär ju inte vara lika smidig som tjejen på filmen. Kan se hur jag flyger all världen väg med pållan förvånat tittande efter mig. :angel: Och jag lär ju ramla av på andra sidan...

Haha det är egentligen rätt enkelt att lära in, lär hästen gå undan för tryck, lägg tryck i nacken så den sänker, lägger sig över halsen och hästen höjer sig :)
Nä så smidig är inte jag heller :D Tjejen på filmen är liten och lätt (150cm lång, ca 45kg) så jag har inte vågat mig på att göra det på Cero än, är ju ett antal kilo tyngre :D

Coolt! Skulle vara väldigt användbart för mig som är tant och alltid måste ha pall. :angel:

*kl*
Idag var det dags för den andra skoningen. Förra gick ju sisådär, hon var måttligt road av att behöva hålla ffa bakbenen som hovis önskade och ogillade skarpt allt bankande. :crazy: Så, sedan dess har vi tränat och idag var det tentamen. Den klarade hon med beröm godkänt, vilken skillnad! Trasslade inte alls och bankandet brydde hon sig inte om för fem öre. Så alla skorna på med fullt antal söm (fick nöja oss med bara fyra i varje bak, sist) på normal skoningstid. Så hovis fick komma hem till familjen nästan en timme tidigare än vad han hade sagt. :laugh:

Dessvärre är hon lite förkyld, snorig och lätt hosta så igångsättningen får vänta lite till.

Haha! Vad fränt! :D

KL
Gillar min hovslagare! Igår kväll kl 21 när jag tog in hästarna var de oskodda, imorse kl 06.30 var ponnyn skodd runt om! :D Härligt! Nu kan vi ta upp träningen igen! :bump:

coolt! :banana:

Har varit ute och ridit i solen på min fantastiska lilla häst. Efter 2 veckor utan den inprovade sadeln har Ibban slutat få nya knölar på ryggen och hon har alltid varit tjaffsig i munnen vilket jag givetvis trodde var tänderna men från att vara ordentligt tjaffsig var hon idag helt stilla i munnen?! Kan allt detta bero på den dumma sadeln?? Grrrrrrrr blir verkligen arg :devil: ska ni prova ut en sadel kan jag ju iaf konstatera att jag INTE rekommenderar er att använda strömsholm.

Melroose verkligen älskar novabettet:love: Hon är helt annorlunda nu i ridningen efter att vi började med det, söker stöd på bettet och går i fin form.

*kl*

Hoppade Q uppsutten idag. Första gången för iår och tredje gången någonsin.

Hoppade en liten bana i galopp med räcke och oxer. Avslutade på 75 cm ungefär. Han hoppar riktigt hyfsat och nu kan jag sitta ner i galoppen och driva med sätet genom banan och fram till hindrena. Kunde med lätthet ha höjt upp...

Testade även att sitta ner i traven och trimma några varv innan jag avslutade, gick fint. Han älskar sitt nya tvådelade fullcheek.

Nu är målet i alla fall att tävlingsdebutera på en lokal hopptävling 24/4, de brukar ha 80 cm CR som lägsta klass där. Ska bara hoppa lite titthinder innan dess så att han är lite mer förberedd på olika typer av hinder. Även om han nog inte bryr sig särskilt...

Då var hopppremiären avklarad efter ett pilotbyte. R stod färdig i gången och skulle bara lastas när jag bangar ur. Jag är ingen hoppryttare och kommer aldrig att bli, vill så gärna tycka det är kul och våga men tyvärr, benen skälver jag får andningsnöd och funderar på hur snart jag kommer ramla av konstant....ingen bra kombo med unghäst som inte hoppat tidigare. In till mamma och pappa och frågar syrran om hon vill rida lite vilket hon inte var sen på. Hennes kommentar var att detta har jag väntat på hela mitt liv, fem minuter senare var hon ombytt och satt i bilen:p

Åter till dagens ridning, först måste jag säga att jag har en fruktansvärt snygg häst:D, har aldrig sett honom fråbn marken med ryttare och vi filmar på tok för lite. I min värld ser han ut som en förväxt shetlandsponny och jag har haft väldigt svårt att förstå dom som jämför honom med de tyska sporthästarna, men nu kan jag förstå dom lite bättre.

Ridhuset var fullt med hinder och efter lite diskussion fick vi lagt upp en plan, lite travbommar och sedan två olika räcken blev det. Avslutade med dessa räcken på 60cm och han fullkomligt flög över. Ingen unghästaktigt överhoppande utan väl balanserat, med bjudning, fin taxering och väl anpassat till höjden på hindrena, superkul att se. Dock drog han en repa då han rätt snabbt fattade vad det handlade om och 30m längre bort låg 4galoppbomar, och det fanns inte en chans att styra undan eller få stopp innan dessa, men han gjode dom skitbra, trots att ryttaren var rätt överrumplad (han är väldigt lyhörd och lättsvängd annars).

När vi var klara la lillasyster av ett stort jättesmail och sa tyvärr, detta är inte heller någon dressyrhäst inse att det är en hopphäst nu.

Nu pausar vi två veckor sen testar vi en gång till innan vi åker iväg på första träningen. Men imorgon blir det lite dressyr igen innan vi tar tvådagars ledigt.

Tjoho, jag är inte heller någon hoppryttare men nu börjar jag bli lite sugen på att börja öva små hinder med Ziggy också.... Har precis - ÄNTLIGEN- satt igång den här helgen efter en seg vinter med lång vila på grund av det usla, frusna underlaget. Det är mycket vår-sprall i benen nu men han fick rasta sig med lite longering före uppsittning igår och idag kunde vi gå ut på vår vanliga runda direkt.

Ska försöka hålla igång fyra dagars ridning i veckan framöver, så kan vi väl sätta igång med lite hinderövningar också i sinom tid. Jag räknar inte med att åka ut på några tävlingar, inte på ett tag i alla fall men träningen är ju lika rolig för det.:)

*kl*
Igår var jag ute och körde Cero, första gången på ca 3 månader, och han betedde sig som om jag kört senast dagen innan ;) Jätteduktig och fin, försökte dock gå över i galopp ett par gånger i traven men annars inga missförstånd. Pigg bara ;)
Imorgon är Ceros sista dag på Metacam-kuren, därefter blir vi nog ännu bättre vänner ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 950
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 080
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar