Sv: 07rnas tråd Del 8
Har varit ute i snöstormen idag... fjärde gången under ryttare sedan långa vintervilan.
När jag hade promenerat med Q för hand ute i skogen i ca 5 min och skulle sitta upp så var han bråkig och fick en tillsägelse, vilket resulterade i att han stegrade sig, kom loss och galopperade hem i högt tempo... jag fick gå tillbaka till stallet efter honom, fånga in hästen och sitta upp på stallplanen med stallägaren som höll i... satte av i trav från stallplanen och upp i skogen igen, beredd på protester
Och mycket riktigt. Eftersom han uppfattade sitt rymningsförsök som lyckat så var han fast besluten om att lyckas igen när jag väl satt på honom. Så de kommande 10 minutrarna så ägnade han sig åt att slänga sig in i träd vid sidan av vägen för att försöka få av mig, behöver jag nämna att vi var i en tät skog? Träd att sikta på fanns det gott om...
Då han misslyckats med den taktiken så gick han över till att bocka istället. Gjorde ett par rejäla rodeoserier i galoppen men eftersom han bara fick hälarna i sidorna och spöet på arlset efter varje gång så lade han av med det också. Han är förbaskat bra på att bocka, men gör det bara rakt fram så det är inte så svårt att sitta kvar. Och han fixar inte att hålla på om man trycker på honom i högre hastigheter, så det är ju lätt avhjälpt.
Nåja, när vi hade rett ut det så var han skitfin. Red mycket ökningar och samlingar i trav och galopp en stund och sedan red vi tillbaka till gården. Väldigt balanserad och lätt galopp av naturen, första gången någonsin som jag red en tempoväxling och han bröt inte av någon gång. Men han har fått bättre styrka också, nu var han inte trött när vi var färdiga trots att svetten lackade och jag hade gått på honom rätt hårt... bra det, nu kan vi börja träna som vi ska snart för att bli tävlingsklara.
Och när det kommer till att han börjar visa egen vilja så är jag bara glad, äntligen börjar det hända lite med honom... har ju gått och väntat på att han ska börja busa
På lördag åker jag till ridhuset och hoppar honom lite uppsutten för första gången iår (hoppad under ryttare 2 ggr i höstas) och helgen därpå flyttar jag min andra häst dit ut så då kan jag börja rida Q 3-4 dagar i veckan som sig bör.