07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Idag var det dressyrstaketsträning i ridhuset. De hade byggt upp en 20x40 bana med staket och bokstäver samt en collectingring precis som det ser ut på tävling och så fick man åka dit och öva om man ville. Så jag körde dit med Q och tog några varv.

Han rids ju YTTERST sporadiskt just nu, ca 1-2 ggr/veckan. Och jag har inte ridit sedan förra helgen, så särskilt igång är han inte. Men vi kämpade på en stund och efter rejält galopparbete så släppte han äntligen och kom igång, och då går han stadigt i form och jag kan sitta ner och driva med sätet till handen. Red mycket volter och serpentinbågar och satt ner i traven under största delen av passet samt i all galoppen. Han accepterar mitt drivande säte så himla bra och är mycket tacksammare att rida ihop när jag sitter ner. Men det är första passet som jag suttit till honom på riktigt och krävt en del, innan har jag mest testat att ta ihop honom någon långsida åt gången för att sedan släppa ut honom igen och rida lätt.

Imorgon flyttar jag min andra häst ut till Q´s stall. Våra andra tre hästar är utlånade och jag kommer då bara att ha de två, och på samma ställe. Så nu ska han börja gå 4 dagar i veckan som sig bör. Plus att det ingår mycket mer service där, så jag kommer att få jättemycket tid över till annat... får väl skaffa mig ett liv vid sidan av kanske :o

*kl*

Idag blev det en riktigt härlig uteritt med Ariel. Vi hade sällskap av två andra i stallet och målet med ridturen var att galoppera. De andra fick rida lite i förväg, så jag och Ariel hade lite utrymme att jobba på. Vi fick till totalt fem galoppfattningar, varav fyra var för skänkelhjälperna och en mest på bjudning. :p

Hon var så himla glad och lättriden idag, kändes verkligen toppen! Visst var vi lite obalanserade då och då i galoppen, främst när hon blev trött, men det är ett enormt steg framåt. Faktiskt första gången hon fattar för hjälpen. :banana:

Nu blir det vila i ett par veckor då jag reser bort, sedan är det full fart framåt som gäller. :D Vi har massor med roligheter inplanerat, med en del aktiviteter på klubben under påsken som första mål.

Quadrat anmäld till sin första hopptävling nu, 23/4 är det dags. Nu ska vi bara öva :angel: men han är ju hoppad uppsuttet hela tre gånger :p

Spännande med tävling!!

Vi tänkte börja med en pay and jump, om vi får vara friska.

Jag hade mycket roligt planerat denna veckan, lite hoppning igår, hoppträning i morgon och åka iväg på dressyrträning på torsdag. Nu vilar pållan med 3 tjocka ben efter att hon monterat ner gallret för fönstret i sin box och hoppat runt lite på det och skaffat sig rejäla skrapsår på alla benen. :crazy:

Som tur är endast ytliga sår, men hon reagerar som vanligt med rejäl svullnad. :( Tjock som telefonstolpar i benen. Har promenerat henne för hand två dagar nu och då går svullnaden ner lite. Men vi är nog inte ridbara till torsdag.

Istället har vi ägnat oss åt lite lastträning och idag gick hon rakt på flera gånger. Alltid nåt! :cool:

Hennes hagkompis opereras just nu i Helsingborg efter att ha försökt tränga sig ut vid insläpp, hoppat metallgrinden, fastnat lite och skrapat upp insidan av frambenet så djupt att det kom ben i dagen. Inte halt, inga skelettskador och vi håller tummarna för att senorna ha skonats. :cry:

Jag har ridit både lördag och söndag. I lördags i "paddocken", longerade en stund först och han har nog aldrig lyssnat så bra:laugh: och helt kolugn var han hela tiden.

Igår red vi ut i sällskap med bägge hagkompisarna, det blev en rätt bra tur med mycket djup snö, så det blev bara en sträcka med trav. Krasse gick först nästan hela tiden i precis lagom tempo:)
Tyvärr fick han för sig att han skulle lägga sig ner och rulla och hade redan hunnit lägga sig ner innan jag hade kommit av, men på nåt sätt klarade jag mig. Hoppas INTE det blir en vana att han ska göra så!

Min går två dagar vilar en dag går två dagar vilar två. Var åttonde vecka ställs han av helt, kommer stå mellan sex och åtta veckor i från slutet av maj sen kör vi på på samma sätt till slutet av oktober och något likande sommarvilan därefter.
I vinter stod av från slutet av december till början av februari.

Och än så länge funkar uppläågget bra bortsett från att det skiftar lite i veckoschemat och ibland kan det bli någon extra vilovecka om jag har mycket i skolan tenta eller något annat.

Någon som har tips på bra hoppövning? som inte är för svåra, och inte för tråkiga :)

Ariel får automatiskt en del vila när jag är bortrest. Blir en vecka i slutet av mars och några dagar i september. Sedan kommer hon att gå mycket lugnare en period i början av sommaren då jag även har min valack att rida då.

Annars brukar jag ge vila när hon inte känns lite "på" vid intag. Det är mest en känsla av att hon förvisso gör det hon skall, men hon har inte riktigt hjärtat med sig. Ibland när jag tänkt hämta in henne i hagen för ridning och jag fått denna känsla, så har vi bara gosat istället. Det kan vara 1-2 dagar det blir så eller flera veckor. Dagsformen avgör. :)

*kl*
Hjälp, nu har jag anmält oss till unghästträningarna i terräng på Hajjerna. (hajjerna.se) Första träningen är den 3 maj. Så kanske bäst att börja sätta igång ordentligt nu. :angel:

Min har precis vilat 3 månader över vintern. Nu ska han ridas fram till sommaren, sedan vila 3-4 veckor i sommar (när beror på om han kvalar, ska gå kvalitén osv) och sedan gå fram till höstens uppvisningar. Direkt efter kvalité/championat får han sedan 2 månaders vila ungefär och sedan kommer han att börja ses som en "vuxen häst" och därmed få kortare vilor då det behövs och inga längre sammanhängande.

Men fram tills de är 5 år så ger jag längre sammanhängande viloperioder då de får gå någonstans i en stimulerande miljö (stora skogshagar, varierad terräng).

Jag var iväg och kollade upp mitt sto för en vecka sedan. Hon har haft stor galla på ena bakbenet men inte direkt visat att den stör henne.
Röntgenbilderna visade inget och hon var inte halt, inga problem med böjprov. Men ultraljudet visade att hon har kronisk bursit på understräcksenor (slemsäcksinfl) men senorna såg fina ut idag. Hon har fått en smäll på senan som orsakat blödning och som gör att hon fortfarande är svullen (transportolycka för ett år sedan, hände troligtvis då fast inget syntes i början)
Men det är OK att sätta igång henne lite lugnt. Hon har fått några kortisonsprutor och jag masserar och smörjer området med hirudoidsalva och nu börjar det faktiskt se bättre ut :banana:
Hon har vilat sedan i mitten på januari men nu vet jag ju att hon är OK så nu ska vi sätta fart...
Om en vecka är det ju sommartid så då blir det lite lättare att rida efter jobbet (saknar ridbana hemma).

Blir snart tokig på Melroose ideer:devil:, det senaste är att med kraftiga bakutsparkar "skjuta" iväg sin ryttare på en flygfärd.
Hände senast igår när min dotter skulle vänta in sitt ridsällskap, och då tröt tålamodet. Det hela slutade med ett besök på akuten.
Tycker att era hästar sköter sig exemplariskt när man läser (jämfört med våran odåga.) Visserligen är hon som en gud att tömköra, men ändå....

Idag är jag bara så nöjd med min lilla häst! :bump: åkte iväg på sadelprovning och hon stod snällt dit och sen i ca 20 min på lastbilen när vi väl var där. Lastade av henne och hon var helt lugn och stod snällt still när vi provade sadlar. Prov red en sadel och hon skötte sig super, trots att hon var rädd för väggarna... :p Sadelprovaren kommenterade att min häst har väldigt bra bakben, sånt är alltid kul att höra! Det bästa av allt är att vi hittade en ny sadel! :banana: Det sämsta är dock priset :crazy::cry: typiskt :grin: Sadeln är dock kvar på Strömsholm då de var tvungna att både stoppa om och byta stöd för att sadeln skulle passa både mej och hästen, så nu får jag lida med samvetskval tills det är dax att hämta och betala på lördag

*kl*
Idag har Cero och jag varit ute och galoppat lite, han har inte galopperat ordentligt på evigheter så han tänkte lite "bakåt" och ifrågasatte hela tiden, "ska vi verkligen galoppera matte?" :D Men han skötte sig super, lite här och var är vägen översvämmad, 5-15cm vatten, han travade igenom utan att tänka :) Nu är det bara några dagar kvar till flytt!

När du ställer av efter 8 veckor,menar du då att han vilar 6-8 veckor varje gång?

_underbarn_ Hur långt innan (tex) kvalitén börjar du rida? Alltså efter sommar vilan.

*kl*

Nu börjar vi få ordning på hästarna! Två stycken är utlånade på längre kontrakt och hos sina fodervärdar och den tredje är utlånad på lite andra premisser för tillfället och kommer antagligen hem lagom till sommarbetet.

Men det betyder i alla fall att jag nu har två hästar kvar och sedan igår så har jag dem på samma ställe. Nu är allt flyttat och vi börjar få ordning. Underbart skönt med fasta rutiner, bra ordning, bra service, ridhus på gården, liten flock (bara 5 hästar i stallet) och inget spring. Stora kuperade skogshagar och fri tillgång på hösilage ute.

Dagens ägnades dock bara åt att frisera och borsta båda och nu ser Q ut som en häst igen :grin:

Jag bör behöva minst 10 veckor innan för att få hästen tip top... han lär få sin vila tidigt på sommaren, och den blir kort med tanke på att han haft långa viloperioder hittills (sommaren som 3-åring vilade han nästan 5 månader och i vintras vilade han 3 månader).

nej, vi rider 7-8veckor enligt veckoschemat sen står han en vecka och sen kör vi på i 7-8veckor till med veckoschemat sen en vecka vila osv.

Och dessa åttaveckors perioder kommer vi hålla även när hn blir äldre men då med endast skritta ut på det som nu är viloveckor.

Har inte skrivit för jag har inte haft något och berätta... Ibeon har vid två tillfällen lyckats springa av sig skor i hagen och hovis har haft fullt upp så han har inte varit ridbar på totalt 2 veckor. När andra skon väl kom på plats så kraschade min rygg så nu har det inte blivit någon ridning på en vecka till :cry:

Det känns så trist när det kliar i hela kroppen att börja utbilda nu när isen på ridbanan äntligen försvunnit. Nu i vinter har vi bara skrittat runt i skogen och ridit rakt fram på en grusväg i alla gångarter. Men inget ont som inte har något gott med sig. Nu när jag inte kunnat rida har jag istället börjat trickträna honom som stimulans, vilket vi båda tycker är jättekul!

32235267.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar