07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tänk om det dessutom vore ett sto med "mega-brunst" också, då skulle det bli ändå mer livat! skämt åtsido, det verkar som våra fyraåringar tonårstrotsar mycket.

Det är jag glad för, brunstiga ston är ju en historia för sig. Har tack och lov aldrig haft ett 4årigt sådant att tampas med;)
(Det är dock rätt skönt att få läsa här och inse att det inte bara är min kille som bytt personlighet sista halvåret)

Min har hållt sig relativt lugn hela tiden även fast det har varit vissa dagar med skolor ovan mark så har han aldrig bockat ordentligt och det tycker jag är skönt:)

Eftersom han har fått vila nu när jag har varit borta så longerar jag innan jag sitter upp och idag var det nog tur för på gården höll det på att sågas brädor till fågelhålkar och högtryckstvätten gick varm så det var mycket för en liten piggelin. Ridningen sen gick jättebra och vi travade över bommar och hade oss. Sen skrittade vi av ute och han var riktigt lugn och traskade på utan problem:)

Får se om jag passar på att rida i morgon också eller om jag bara tar en promenad med honom. Min andra storhäst var tyvärr lite halt på ena fram när jag kom hem så jag har bara Plutten och min gamla ponny att rida på så jag kanske dammar av ponnyn i morgon och tar mig en tur:)

Min har faktiskt inte betett sig "jävligt" på nått sätt, på sin höjd kan han ha sina envisa dagar när han ett par gånger i början av ridturen försöker vända hemåt, men inget bus alls :) Igår kom min nya sadel, en spansk skolsadel/barocksadel med läderbom, chezz iberico. Provridning måndag, ska bli intressant :) Imorgon flyttar vi till lösdrift!

Idag blev det bevisat att en och samma häst kan ha olika dagar, (skillnad natt som dag.) hon skötte sig 100 %, gjorde allt rätt:love:
Det blir nog att introducera lite mer hoppträning snart om, fast vi ligger ljusår efter många andra,men någonstans ska man ju börja,

*kl*

Verkade ju Q i onsdags kväll och sedan frös det på, så han är ömfotade på framtassarna. Det blir dock bättre och bättre för var dag så han får en vecka på sig att bli ridbar. Annars får jag väl bita i det sura äpplet och slå på framskor.

Måste komma iväg och hoppa till veckan i alla fall, hästen är hoppad uppsutten 3 gånger och ska tävla om 4 veckor :angel: men det bör vara genomförbart, han måste bara få se lite titt-hinder innan (är hoppad bana på 75 cm och han ska tävla 80 cm, så det bör knappast vara ett bekymmer, det är ju inte så att han har svårt med höjden... snarare styrningen isåfall, tur att kombination inte dyker upp förens senare :p).

Kl

vad hände här egentligen? Precis när mitt lilla monster fick en sko på sig så öppnade sig himlen och snön vräkte ner. Vi som hade så fint vår väder! Så nu hoppas jag på att det regnar i morgon så jag kan fortsätta att rida. Tur i oturen är jag sjuk men nu vill jag ha vår! :)

NÄÄ, har ni fått snö??? Fy vad trist!

Här har vi haft det blåsigt som sjutton, men med små vårtecken som tex ett dike fullt med tussilago på vår ridtur idag. Mitt lilla O skötte sig till en början riktigt bra, men på åkern, på vägen hem la han av en kanon-brall sist i ledet och drog med sig de andra två. Det gjorde att det blev lite tjo och tjim och jag fick liksom inte chans att trycka på honom så mycket framåt. Hel-dumt! Men det blev liksom fel läge.. :confused:

Ska jobba vidare, och njuta av att våren i alla fall är på G!

Här har solen lyst klart och himmelen varit blå i en vecka... i onsdags peakade vi med en bra bit över 10+ men det har sedan blivit kallare, men fortfarande klart och soligt.

I förmiddags när jag red var vädret underbart som ovan... några timmar senare blåste det på tvären och snön föll :crazy: nu är jag trött på det... faktiskt.

Jag hade tänkt tömköra Lotta med bett för andra gången idag, men det blåste så att det knakade ordentligt ute på logen, så jag tog in hästarna lite tidigare. Lika bra det - jag jobbade över på mitt dygnspass och har tenta imorn, så jag mådde nog bra av att inte göra så mycket mer idag. Lotta går det ingen nöd på - hon visade fina skolor ovan mark ute i hagen. :D

Jag är inte trött på vintern än. Jag har fortfarande inte åkt släde!

Jag har en riktig dressyrhäst, igår gjorde han öppnor i trav åt båda hållen:p
Tror ni man får ha en medhjälpare som springer bakom hästen och viftar med en fjädergrind på banan?

Skämt åsido, det blåste halv storm ute och han gick att kontrollera fast han blev skrämd så jag är rätt nöjd ändå.

Vi ska försöka ta oss till ridhuset snart och det blir kanske lite värre, för han blir så till sig när han ser andra hästar. Men det är förhoppningsvis en vanesak:)

Melroose fick besök av en duktig massör igår, att hon bakutsparkar vid ridning tyckte hon inte var konstigt eftersom hon var väldigt spänd i ryggmuskulaturen, vid sadelläget,så det får bli en tur till sadelinprovaren.

Idag hade vi en veterinär som också är kiropraktor/equiterapeut på besök i stallet. Han behandlade 5 hästar hos oss, hos alla hittade han problem i SI-leden.

Chatsi hade en snedhet i SI-leden på höger sida (förmodligen efter att vi slog runt i somras, eller om hon gått omkull i hagen någon gång innan dess). Till följd av detta hade hon även låsningar i bogarna och hon hade också en jättelåsning i nacken och käklederna, förmodligen också efter fallet.

Nu är hon lossknakad och det blir vila i 4 dagar, sen 1 veckas skritt innan vi drar igång igen.

Jag är inte helt säker på om jag tror på det här med att sneda bäcken går att rätta till, men killen säger att han har goda resultat så vi hoppas ju att hästarna blir drömhästar from nu!

*kl*
Cero trivs utmärkt på nya stället, var lite bråk igårkväll men idag var det helt lugnt, sprang runt och lekte och ville INTE komma in, han som alltid kommer i galopp när man ropar ;) Efter att han sprungit runt ett tag kunde jag muta honom med lite godis och ta med honom in, skrikandes efter kompisarna :D Han är lite fundersam över stocken som finns att binda upp hästarna i, istället för att stå uppbunden i stallgången, går runt och gnäggar efter kompisarna, står och försöker putta iväg stocken haha :p

Tyvärr hade han fått en hel del sår, och på flera ställen var pälsen borta, men det blödde inget, men han reagerade när jag petade på det. Ett 5x5cm på ryggen, och lite på bakbenen, plus en 10cm lång reva i virveln bak på ena sidan som blödde lite. Så har pysslat om såren, och så får vi hoppas att det läker rätt fort så man kan lägga sadel på ryggen igen. Blev att jobba lite i rundcorallen med honom, han var så himla hispig och okoncentrerad av att lämna flocken, inte alls uppmärksam på mig. Men efter 10min jobb lös gick han lugnt på spåret i skritt och trav med sänkt huvud, tuggade och var avslappnad :)

En av mina gamla hästar hade problem med SI-leden men det löste sig med regelbundna besök av kirop. och mer muskulatur i ryggen som höll sakerna på plats. Detta var en häst som gick omkull ganska mycket då han var väldigt vild att longera och busig vid löshoppning osv. Blev dock bättre när han blev äldre :)

*kl*
Nu är det bara 1,5 vecka kvar till vår första start, lokal LB:1 på hemmaplan. Börjar bli lite nervös men allt sitter ganska bra på plats. Var lite mer orolig för 2 veckor sen då fattningarna inte direkts gjordes på tygeln och det var spök lite här och där och galopp var inte populärt överhuvudtaget men sen förra veckan är det som om allt har fallit på plats och fattningarna görs i form och hästen galopperar framåt. Inte lätt att vara 4årstrotsig, fälla och brunsta samtidigt :D

Hoppas på minst 60% under förutsättningen att hon inte bryr sig om domare och staket :D ska dock rida programridning dagen innan med staket osv så vi får lite träning.

Idag har vi hoppat 40-50cm:-) plutten var duktig men annars ganska ofocuserad och formen var inte riktigt lika bra som tidigare pass. Ska försöka rida eller arbeta honom varannan dag nu i några veckor fram över. Så nästa pass blir tömkörning det ska jag varva med mycket för att stärka honom:-)

Jag kör också varannan dag nu och kommer köra så tills sommarvilan. Jag tömkör ett av passen i veckan. Vi har nu börjat med sidvärts på töm och det har hon hajat och igår prövade jag lite sidvärts när jag red och se på fan hon fattade direkt:D

KL*

Inte skrivit på länge, då hon varit förkyld och vilat i 2v! Men nu är vi igång igen! :D

Red ut idag, tredje gången vi har gjort det och hon skötte sig sååå bra! (skrittade bara) Vi är ju väldigt mycket efter i utbildningen och är inte alltför längesedan hon började acceptera att ha nån på ryggen i alla gågarter
.

En fråga bara: Någon som har tips på hur jag ska träna för att hon ska ta det lugnt och få mindre framåtbjudning? Det ska helst bara gå full fart framåt och gärna uppåt också samtidigt...

Calandiva idag :D

Jag skulle inte göra minsta lilla för att minska framåtbjudningen på en så 'ung och grön' =) Jobba på lydnaden istället - så blir inte framåtbjudningen ett problem - och finns kvar sen när du både vill ha och behöver den.

Är de pigga så låt dem vara det. Lydnaden får man befästa och ta igenom när det inte fungerar, men det sista man (någonsin) ska göra på lite hetare hästar är att minska framåtbjudningen. Det brukar nämligen per automatik betyda att man blir hållande i dem, och det är aldrig bra.

En pigg häst måste få känna att den har möjligheten att springa framåt, är de på så låt dem ränna, så unga hästar saktar ofta automatiskt ner efter ett tag :)

Det fatala felet som kan göras med pigga unghästar är att de blir fasthållna av ryttaren, vilket ger ett jäkla problem senare i livet när de är heta men rädda för handen och släpper man så sticker de (har själv behövt korrigera sånt flera gånger). Ger man dem däremot möjligheten och känslan av att framåt är ett alternativ, ja då coolar de oftast ner sig efter en stund och kommer till ro, eftersom de inte känner sig fångade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar