07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Förstår precis hur ni tänker, och just så här så min tränare åt mig när jag red för henne. När jag började trava så sprang hon på så då sa hon att jag skulle låta henne "rulla på bara". Det gjorde jag och hon fattade galopp och körde igång ett bockrace och jag fortsatte galoppera men energin tog liksom aldrig riktigt slut..

Så jag fick träna på massa avsaktningar och övergångar ist.. Men jag vet inte riktigt faktiskt.. vad som är bäst?

:)

Jag brukar inte låta dem få ha för högt tempo speciellt många steg, så skulle inte i just det läget du beskrev tycka det var okej att de 'rullade på'.

Utan jag är mer för att slipa på lydnaden, och gör mer övergångar, avsaktningar, svängar eller vad man nu känner för.

Dvs vill jag ha skritt och hästen går över i trav, så låt den trava tre-fyra steg och sakta sen av till skritt igen. Samma sak galopp från trav.

Om jag bett om trav på en ung, och hästen far iväg, så samma sak, efter 3-4 steg så bryter jag av och provar igen eller byter plan..

Men trötta ut KNOPPEN istället för att försöka trötta ut kroppen eller 'hålla igen'. Jag har haft alldeles för många araber & fbl för att ens försöka med 'låt dem galoppera sig trötta' jag :devil:

Men gör hobbyserpentiner över vägen, skritta 15 steg och gör halt, skritta 5 steg, trava 10, skritta 3, gör halt eller något annat. Hitta på något där det 'händer' något med ganska täta mellanrum, men är saker som är enkla för hästen. Och kräv att de åtlyds och slipa på lydnaden (är det 10 steg skritt och sen halt ska det vara 10 och inte 11 etc). Då brukar även de som är väl pigga börja fokusera mer på vad piloten egentligen säger däruppe - och mindre på att bara ila iväg.

Så tycker jag - och så gör jag. (Det fungerar för övrigt på äldre förmågor som bara älgar iväg/är för på och framåt med :angel:)

Min tjej har skött sig strålande sista veckorna och får nu en välförtjänt semester för strax åker jag till Marocko, ha det så skönt allihoppa i kalla Sverige :)

Nu har min fröken vilat en månad och i går kom hon som jag haft henne på inridning hos för att hoppa upp första gången efter vilan. Jag har haft sadel på henne 3-4 gånger i veckan under vilan och promenerat för hand, men det blev reaktion när det i går vart på riktigt. Hon spände sig och for i väg ett par gånger men vi tog det mkt lugnt och till slut satt hon upp och skrittade lite när jag höll i. Nytt försök nästa vecka.
Hon har nu tappat 2 skor på 10 dagar. :( Hon busar rätt ordentligt i hagen och leran är rätt sugande nu. Har satt på boots fram men i går hade hon tappat en baksko. :(

:b fy för tappskor, *ta i trä* så ser det ut som om min unghäst har fina hovar. Hoppas det håller i sig!

Igår tränade vi :D och min tränare tyckte att jag skulle börja rida - jobbigt tyckte både jag och lilltjejen ;)

Mycket tänk på framåtbjudning de tidigare lektionerna har gett bra resultat. Men igår fick jag korta tyglarna, be om mer böjning och ställa mer. Inte ge henne tillfälle att dra upp huvudet och jobba med underhalsen. Samla ihop traven lite och se till att hon fick fullt upp med att balansera upp oss båda. Vilket var tillräckligt för henne som arbetsuppgift. Som min instruktör sa - det gör inget - för tillfället - om hon blir lite seg när hon väl finner balans och börjar jobba. Högergaloppen är väldigt trevlig vänster mindre, lite mer springig och obalanserad och jag hamnar väldigt ofta på yttersidan - luta innåt innan du svänger - löste det problemet - när jag kom ihåg.

Det kanske finns hopp ändå :D

Har det redan gått en månad! :eek:

Jag känner att jag inte kommer någonstans med min häst. Nu har hon skrittvilat i över en vecka pga sårskada och sen vilat 4 dagar pga kiropraktorbehandling. Mer skrittvila väntas, och sen efter åb från kiropraktorn ska jag på kurs i en vecka.

Min kompis som hopptränar oss har flyttat sin häst till ett annat stall långt bort och det är riktigt dålig stämning i stallet. Jag måste flytta min häst också innan vi går under, men då kommer det genast att bli långt att åka. Om jag inte flyttar nånstans närmare det nya stallet, om jag nu hittar nåt.

Öken! :cry:

Usch tråkigt med dålig stämning i stallet!

Idag har jag tömkört och plutten blev riktigt fin i slutet:) igår tog vi en promenad och det var uppfriskande i regnet! Nu har jag kommit fram till hur jag ska lägga upp den närmsta månaden. Det är en cr hoppning den 10:e och då kommer vi ta den höga höjden 10 cm bara för att han ska få se hur det ser ut. Känner inte för att stessa honom då han aldrig blivit riden på någon annat ställe än hemma så det blir miljöträning. Sen två veckor är det en till cr hoppning på en annan klubb och då är tanken att vi ska hoppa 40 eller 50 cm. Tror det blir lagom för en hoppmes som mig :p

Inte kommer någonstanns.... Kolla på oss. Har snart haft hästen 4 år och inte suttit på henne ännu.
Hoppas stämningen i stallet blir bättre, så du vill/kan stanna.

Fast ni har ju haft bäbis bägge två!

Mina 3 närmaste vänner tog sina hästar och flyttade från stallet i tisdags. Enda anledningen till att jag stannade kvar förra våren (när det också var bråk, inkl dödshot och polisanmälningar :crazy:) var att mina vänner valde att stanna kvar.

Nu känner jag mig helt övergiven, samtidigt som jag tycker mycket om mina stallkompisar som är kvar också! :love: Det är inte folket i stallet det är fel på, det är ägaren. :mad:

Men nu är det så mycket som väger emot att jag nog måste flytta. Men de flesta stall härikring har väldigt lite, om ens någon, service i form av in- och utsläpp etc, samt dåligt med ridbanor och extremt ont om ridhus. Dock är underlaget i det vi har nu under all kritik, så det är väl knappast någon anledning att stanna.

Suck.

Jag har ägnat eftermiddagen åt att tröstshoppa ett Anna Scarpati-schabrak att ha när (om) vi kommer ut och tävlar! :love: Leveranstid 1-2 månader...

Jag känner att jag inte kommer någonstans med min häst. Nu har hon skrittvilat i över en vecka pga sårskada och sen vilat 4 dagar pga kiropraktorbehandling. Mer skrittvila väntas, och sen efter åb från kiropraktorn ska jag på kurs i en vecka.

Min kompis som hopptränar oss [klipp]

Du kan ju inte skriva kommer någonstans i samma inlägg som 'som hopptränar oss'. Hopptränar ni har ni ju kommit en bra bit på vägen ju? =)

Annars får du trösta dig med att jag har en 06:a som ligger efter de flesta 07:or i den här tråden. Vi är ena hejare på klinikbesök, konvalescens och boxvila dock och innehar byrekordet i sjukpromenader.

I övrigt är det 'under inridning', vi har nosat på trav. Han är alltså 5 år (i maj om man ska vara petig). Och det känns yippi-yey nu att vi kan göra så 'mycket' som att fortsätta inridningen, dvs vi skrittar 15 - 20 minuter uppsuttet ute längs grusvägarna. Och travar typ 5 steg/tur.

Ok, förlåt, vi har ändå kommit en bra bit på väg, jag är bara tjurig över att jag inte har kunnat träna som jag velat. Försöker tänka att vila är bra, och att vi har många år på oss!

Inte behöver du be om förlåt, var inte menat som kritik, utan som pepp - just för det är så drygt när man 'skrittar ihjäl' sig under en konvalescens t ex. (Oavsett ålder på hästen och utbstp)

Efter lite motion och arbete utan matte på ryggen så satt jag idag upp och konstaterade att sitta upp i paddocken, det går fint, då står hon snällt still. Sitta upp utanför stallet eller på gårdsplan, då ska det trasslas. Så får bli i paddocken tills vidare så det inte blir en grej.

Har ju lite bekymmer med att hon kastar med huvudet antingen när hon blir trött, hon inte förstår eller när hon vill fram och jag tycker vi kan ta det lugnt, dvs de flest anledningar.
Idag kändes det dock riktigt bra och hon sökte sig framåt fint. Lite lätt avvaktande framåtbjudning gav inget jättestöd men ändå godkänt och hon följer tygeltagen fint och det blev nog tom ngt sidvärtssteg när jag bad att hon skulle flytta ut på volten när den blev i snävaste laget. Kändes också jämnare i varven än sist jag red på banan.

Så summan är att det var en bra känsla i passet även om framåtbjudningen kunde varit något bättre men den fanns där innan vintervilan så den kommer nog med bättre kondis. Idag kändes hon också stabilare och känns dumt att störa det med att be henne gå i ett tempo hon inte kan hantera utan vi får jobba på det.

*kl*

Har kommit igång lite mer Q nu efter en veckas vila pga ömma framtassar. Red för andra gången idag (i ridhuset, fortfarande lite hårt i backen ute nu när han är nyverkad). I början älgar han gärna på och drar mig nästan ur sadeln (vilket är en indikation på att han är väldigt stark när han sätter den sidan till :grin: ). Han blir dock riktigt fin när han lossnar och då kan jag sitta till honom och samla - länga riktigt bra. Då lägger han sig även fint i handen och jag kan sitta och driva honom dit med sätet. Innan dess är huvudet överallt och han tjafsar en del, men han är ju som sagt ytterst lite riden också.

Idag testade jag att ta in honom på lite 10 m-volter i slutet av passet när han var mjuk och följsam och samla ihop honom lite. Det svarar han fint på, när han väl traskar på så är han fruktansvärt välbalanserad i sig själv (och accepterar min drivning från sätet som om det vore det mest naturliga i världen).

Premiärred med sporrar idag också, gav önskad effekt och jag måste nu inte sitta och banka som en ettrig ponnyryttare :angel: utan kan ge normalfina hjälper...

Imorgon blir det tömkörning! Har varit på clinic med Anders Eriksson idag, han är super!! Apropå vantrivsel i stall, så känns det som himmelriket där vi står nu sedan flytten för ett år sedan, både vi och hästen mådde hemskt dåligt på det gamla stället och det satte sin prägel på allt....

KL!

Varning för långt inlägg.. ;)

För det första behöver jag snabba tips nu! Tänkte ge mig på att hoppa lite smått för första gången i eftermiddag. Han har löshoppat flera gånger innan & tycker det är SUPERSKOJ! I höstas hann vi rida över skritt/trav bommar vid ett tillfälle innan snön kom.

Nu känns det som att vi är redo att börja hoppa lite smått. Men, vill nu ha tips på vad man ska bygga för hinder allra första gången han ska hoppas uppsuttet? Vet att man inte ska hoppa kryss/sax. Hur skulle ni ha gjort? Ett hinder? Trav/Galoppbom framför? Bara travhoppa första gången?

Sen till gårdagen. När jag köpte honom januari 2010 & skulle hämta honom så gick han över bommen i transporten & ut genom skötardörren (upp och ned.) Sen dess har han bara åkt med hästkompisar. Igår var dagen kommen då han skulle åka själv sen olyckan. Han gick in direkt med lina bakom! Stod jättesnällt! :love: Lite läskigt när bilar/lastbilar körde om. (Skvätte dessutom eftersom vägbanan var blöt av regn.) Backade ur snällt. Stod snällt när vi sadlade. Lite gnäggig men lugn. :love:

Longerade några varv men det behövdes inte. Han var SÅ snäll att rida. (2:a gången han var i ridhus.) Red i alla gångarter & min häst kan tydligen skänkelvikning nu! :love:
Ramlade av en annans häst för 1 månad sedan. Har bara ridit min häst 1 gång sedan dess då jag fick en lös benbit i ljumsken & har haft riktigt ont. Min medryttare har dock hållt igång honom 3 dagar i veckan.

Gick på lika snällt på vägen hem med lina bakom. Är SÅ glad att första transportresan själv gick så otroligt bra! :love:

Några suddiga bilder:

32264352.jpg

Ser att vi sadlat för långt fram, måste köpa en svängd sadelgjord, han är lite rund.

32264375.jpg

32264376.jpg

När vi hoppade min första gången började vi med att trava och galoppera lite bommar, hoppade sedan två olika räcken först i trav någon gång och när det funkade i galopp, inte många språng totalt, avslutade med att ta båda i följd (ett på lång sidan och ett på diagonalen) för att kontrollera att styrning och helheten fanns och inte bara kunskapen att ta sig över ett hinder.

Vi jobbar vidare här hemma med vår ridning är nu igång och tränar dressyr en gång i veckan och ´hittills ser tränaren stora framsteg mellan varje vecka och det är kul, händer så mycket med honom hela tiden! Hoppningen har legar på is sedan våran prmiär för tre veckor sedan, men nu har vi bokat "plats" i hoppgrupp men dessvärre bara som reserv då det var fullt men har en annan tränare vi ska kolla med som jag nästan är säker på att har plats för oss, så förhoppningsvis får vi en plats för varje (min syster ska hoppa honom och har en egen hon ska träna också så han ska inte gå alla träningar utan hon komemr mixa mellan dom).

Idag har vi ridit ut! Jag är enormt mesig och har ridit ut alldeles för lite och det är jag inte stolt över, vill så gärna rida ut mycket mer men som sagt modet finns inte. Men idag gick det riktigt bra, flög upp en rapphöna precis och skrek precis jämte honom och han hoppade till och konstrade lite men jag tappade inte fokus utan styrde lugnt och systematiskt framåt och drev så vi kom igenom det utan problem, vilket är en enorm seger för mig som för ett alvår sedan hoppat av och gått hem i det läget eller blivit nervös släppt tyglarna och försökt hålla mig kvar samtidigt som jag höjt rösten (inte de bästa dragen direkt...), vi mötte också en traktor med en stor vagn med massa inplastade rundbalar inga problem därheller. När vi väl kom in i skogen vaknade tigen (evighetsmaskinen?) i honom och motorn gick på högvarv, trodde fatiskt inte att vi skulle hitta denna motor i honom som vi faktiskt fått, idag var han verkligen het på gröten, men lyssnar och är väldigt lydig så han använder den rätt.

Det ser väldigt trevligt ut, underbar framåtbjudning, verkar vara en ambitiös häst du har. Just nu kör vi uteritter varierat med tömkörning.(är en pest i padocken för tillfället, men hoppas att glädjen ska komma)

Quinny; Ser väldigt trevligt ut. Lite mer eftergift i sprången hade jag väl önskat om jag skulle säga ngt. Men fattar väldigt fint, även om det blir fel ibland, från skritt.

*kl*
Är bara tvungen att berömma min tjej efter dagens uteritt. Första gången vi skulle över ett liiiitet dike, i höstas, gick det knappt, jag fick sitta av. Vid nästa dikestillfälle på ett stöööörre dike, då satt jag av nästan med en gång och hon hoppade då efter mig efter lite tvekan. Idag skulle vi över samma stööörre dike och hon hoppade vid första "anridningen"!
För mig är det oerhört viktigt att en häst går fram överallt utan en massa trassel så det här kändes jättebra! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 947
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar