07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Härligt att höra Alex! :love: Men inte oroa dig för att förlora honom heller, då förtar du ju lite av glädjen. Njut i stunden! :laugh:

Oooooh! Me like! :love: Väldigt härlig häst du har! Vilken gummiboll! Jag blev helt kär i galoppen... :D

Tack! Kul att det inte bara är jag som tycker han är härlig! När han galopperar är det som att sitta på en gunghäst :D

Jag tycker att så många här har kommit så långt. Själv är jag helt lyrisk över vår tur ute igår: Vi möte flera bilar, en permobil, flera hundar som lät mkt, vårfloder och han rörde inte ett öra! Sen låg vi först i både trav och galopp utan problem och han vinglade inte mellan vägkanterna utan gick rakt fram samt att jag kunde öka och minska traven!!! Vi är dock långt ifrån att vara med på några pay´n jump...

Jag tycker att så många här har kommit så långt. Själv är jag helt lyrisk över vår tur ute igår: Vi möte flera bilar, en permobil, flera hundar som lät mkt, vårfloder och han rörde inte ett öra! Sen låg vi först i både trav och galopp utan problem och han vinglade inte mellan vägkanterna utan gick rakt fram samt att jag kunde öka och minska traven!!! Vi är dock långt ifrån att vara med på några pay´n jump...

Jag tycker vi har kommit långt på lite olika sätt. :p Jag som har en häst främst för distansritt har kommit väldigt långt när det gäller upptravning, ridas ensam, med sällskap, sällskapet försvinner i galopp etc. och det är vardagsmat med konstiga saker utomhus. Däremot är vi milsvida efter i dressyr och hoppning, men jag tycker det är helt okej så länge man följer sin plan och vet själv vad man har för mål.

Sedan hävdar jag fortfarande att det är bättre att vara lite "efter" jämnåriga än att stå där med en häst som har forcerats fram för snabbt och plötsligt inte kan användas längre. :crazy: Så allmänt sunt förnuft och inte ha ångest över jämårigas framsteg tror jag är mitt recept. ;)

Nu har jag anmält mig till klubbens dressyrträning. :D Det blir första dressyrträningen i grupp för Ariel, spännande! Dessutom på nytt ställe. Som tur är så är det samma tränare som jag hoppat valacken med. :laugh:

Sedan blir det hoppträning nästa lördag, sjukt skoj! Jag hoppas hinna med ett par träningar innan transporten kommer och hämtar Ariel för vår ridsemester. Ännu mer skoj! :bump: Visst märks det att våren är här och alla roliga saker händer samtidigt! :banana:

*kl*

Q ska få vara med för min hopptränare på lördag. Första gången i grupp öht och femte gången uppsutten hoppning. Blir intressant att se vad han säger.

Igår var det åka av. Jag fick hålla i mig ordentligt vilket inte har hänt så jätteofta :angel: skulle rida dressyr i ridhuset hemma och hästen var helstissig. Vågade inte gå nära sargen, var livrädd för speglarna, slängde sig, backade, for runt och höll på. Jag red tills han gav sig och hann bli riktigt irriterad ett par gånger. När jag var färdig så kunde han dock trava i sin låga och trevliga form men ett stöd på bettet och jag kunde rida krumelurer och ut i hörnen och längst med sargen utan att han protesterade. Han var dock helt täckt av vitt lödder, mest för att han hade spänt sig så mycket, redan efter ett par varv i trav rann svetten om honom. Nåja, jag är glad att jag fick igenom honom trots att han var uppjagad.

När vi sedan tog in en 3-åring som är under inridning i ridhuset efter honom så betedde hon sig på precis samma helstissiga sätt (dock inte riktigt så som Q, men hon var rädd för precis samma saker). Så det är antagligen en grävling som har flyttat in bakom sargen eller liknande. Hoppas den flyttar ut snart, har ingen lust att behöva rida så varje dag :grin:

*kl*

I onsdags hittade jag två tänder i Divans box. Har undrat lite över varför hon ätit stråfodret så dåligt de senaste dagarna men nu kom förklaringen. Var lite orolig att hon skulle ha problem med bettet i munnen, vi ska ju tävla på lördag, men det verkade inte bekomma henne det minsta. Hon är så otroligt fin att rida nu. En riktig njutning. Hoppas det håller i sig över helgen för då kan ju tävlingen bli riktigt riktigt rolig, om hon kommer acceptera staketen, domaren osv.:D Tjuvtränar med programridning på fredag.

Kul med tävlingsdebut! Jag håller tummarna och du måste berätta sen hur det gått!

Själv har vi ett bra tag kvar tills tävlingsdebut, han är väl framme och skulle utan större problem ta sig igenom ett program men han är stor och rör sig mycket så han behöver bygga upp mycket mer koordination, styrka och balans innan han får gå in på banan. Men jag väntar redan nu på höstens fyraårskval i dressyr! Ska gå egenom redsten av årets upplägg med vilor och datum för visningar med tränaren nästa vecka så vi passar in det med en längre sommarvila.

Var och red innan idag och idag har det nästan blåst storm här det rungade i väggarna och ridhusspeglarna slog mot plåten, men lillkillen brydde sig inte dessutom var där en treåring som longerades, en dressyrhäst som inte riktigt viste var hon skulle ha sin ben, samt en omkringskrittande hoppehäst men inget han reagerade och det känns så skönt att han är så cool som han är. Alltid kul att få beröm för fin häst när man är iväg också, idag fick han dessutom massor av beröm för sin fina takt av "dressyrtjejen":laugh:.

Däremot har jag lite svårt att hålla mig till systemet i traven och känna hur han verkligen går innan har det avrit galoppen men där har vi ittat ett bra system att jobba i nu som jag är bekväm i så nu får vi fila mer på traven igen, och peppar peppar inga flachiga galoppombyten sen igångsättningen (innan hann vi med ganska många på en långsida i ridhuset, men som sagt han börjar väa i sin kropp och sina rörelser)

*kl*
Det blev en väldigt iintressant uteritt idag, planen var att rida till terrängbanan och klättra :) När vi kom till backarna stog en älgko med kalv där, Cero trodde det var hästar och började gnägga varpå de försvann ;) Sen skulle jag skritta uppför en backe där ena sidan är "vanlig" backe, och på andra sidan är en trappa upp/nerhopp. Var precis uppe när Cero blir rädd för något, vänder i 180 grader ner mot trappan, jag försöker för allt jag har stanna honom, och när han ser första trappsteget så blir det 180 grader åt andra hållet (uppåt), jag flög över huvudet och hamnade på fötterna ;) Haha knäpphäst! Fick leda honom en stund innan han lugnade ner sig, då hoppade jag upp på ett hinder och satt upp igen och red hemåt.

*kl*

Jag är ju egentligen mesig dressyrryttare, men är långt ifrån att rida program. Har bara suttit ner på henne några enstaka steg här och där. Behöver komma igång med dressyrträningen snart!

Idag hoppade vi lite för första gången sen vi kom fel i en kombination och sen stannade på allt, även kryss på 30 cm och jag ramlade av. Vi red galoppbommar och kände hur mycket galopp jag måste sätta i henne för att avstånden ska stämma. Sen hoppade vi några småhinder och en bana med 4 hinder. Hade problem med oxern då ett barn lekte precis bredvid och jag är en mes. Har upptäckt att jag bara kan hoppa om jag är lite arg. :o Annars mesrider jag till den milda grad att hästen bara stannar. Suck. Men vi hoppade lite högre än vi ska på lördag och det kändes lågt. :bump:

Sen skrittade vi av i parken och jag var bara tvungen att prova att rida på stenmuren (ca 30-40 cm hög) och hon laddade som attan och hoppade som en gasell och sen full fart iväg efteråt. Tydligen är terränghinder MYCKET roligare än pinnhinder.

Haha du hoppar ju högt om man jämnför med mig :p Här har du en feg dressyrryttare om nåt! Nu känner jag att jag måste komma igång och träna för tränare så att det blir lite fason på både häst och ryttare. Så det blir nog att höra av sig till tränaren och se om han har lust att komma och jaga på oss lite.

Påtal om jaga på, är era hästar pigga nu? Min är helt vild och speciellt vid uteritt men han har även lagt till en växel inne på ridbanan så nu hänger jag knappt med :p Bålstabiliteten behöven en uppfräschning kanske :)

Min häst är väl betydligt större än din också. :)

Vad ska man ha på sig på en P&J?

Ja det kanske hon är, han borde vara runt 163-164 nuhar inte mätt. Men jag hoppar iofs inte högre på min andre som är 170 :)

Jag kommer rida i vanliga fast snygga och rena ridkläder. Byter väl ut ridskorna mot stövlarna dock.

*KL*

Öppnade upp hagen lite idag, och reaktionen blev närmast 'släpp fångarna loss'..

Men jag BÄVAR för den dag L gör såhär med mig på ryggen, jag kommer fara som en projektil. Det här är en av hans absoluta favoritövningar när han är pigg och/eller blir glad. Jag har den på bild i olika tappningar sen den dag han kom som en liten spinkig knapp ettåring..

Måtte det dröja lååååång tid innan han kommer på man kan göra så med matte på ryggen..

hstar7april38liten.jpg

Det känns som om hon är klar för tävling. Hon går i stadig form gör det mesta där hon ska osv men största anledningen till att debuten sker nu är att vi har en lokaltävling hemma så vi behöver inte ens åka någonstans och det är ju ett plus. Det är en LB:1 vi ska rida och det som kommer bli svårast är mellantraven under nedsittning och 15 m volterna i galopp men va fan man måste ju börja någonstans :D Jag har bara suttit ner i traven i 2 veckor men det funkar bra visst kan det bli lite "showtrav" här och där när hon bli spänd men hon kastar iallafall inte upp huvudet som en stjärnkikare.

Skönt att han är så cool att han inte bryr sig om att det slamrar och låter. Jag har också haft lite problem med traven, framför allt är kvalitéen så mycket bättre efter galoppen, men helt plötsligt en dag travade hon lika bra i början som i slutet så det kommer säkert bara finnas där en dag för dig med. Det viktiga är ju att du hittar traven någon gång under varje pass iallafall.

Kl

idag brev det en härlig uteritt i det fina vädret. Plutten var duktig och vi var ute i en timme helt ensamna:)

Nu är vi hemma från pay&jumpen och jag är jättenöjd med min underbara häst! :love:

Tog några minuter att lasta när vi skulle iväg på morgonen, hon gick in men kom ut som en projektil lika snabbt igen. Det problemet löste sig med en hink med müsli...

Stod fint när vi åkte, var jätteduktig på tävlingsplatsen, pigg och vaken, men inga dumheter, inget skrikande.
I 50 cm stod hon emot på en del hinder, så pass att vi hoppade 6:an stillastående, men över kom vi! Felfria! I 60 fick vi ett pet på första hindret men jag red bättre och det var bättre flyt och känsla. Inga problem att linda henne runt om inför lastningen, hon står och tittar bara. Hästskötarna klagar på att hon dregglar, men det får de ta. :cool:

Gick i princip rakt på när vi skulle hem.

:banana::bump::banana:

Åh, vad härligt det lät! Och grattis till att allt gick så bra ändå. :laugh: Första rosetterna nu då?

Tack!
Jag köpte en rosett, som jag fick av mig själv för dels nollan i första och dels känslan i andra. :D

Gjorde du helt rätt i! Är ju bara första gången en gång och klart den ska förevigas. :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 945
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar