07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Två bilder från dagen:

aktionchatsi.jpg

kenchatsi.jpg

Grattis!!! Härligt att vara på G :laugh:

Själv blir jag så trött...

I torsdags när jag tog in Ibeon så haltade han ordentligt vä fram. Tog in och kollade hov/ben noga men hittade inget. Ringde min vet som sa att jag skulle avvakta till fredag morgon. Nästa morgon hoppade han på tre ben och ville inte lägga vikt på vä fram. Ringer min vet igen som säger att i värsta fall kan det vara fissur på radius :eek: och att jag måste ringa ut ambulatoriska. Tankarna börjar snurra fort i huvudet och jag målar självklart upp ett skräckscenario! Skyndar mig hem för att byta bil, åker till verkstaden där transporten står för genomgång av bromsar (tack och lov så är den klar) och skyndar ut till stallet igen. Strax efter kommer ambulatoriska, och när vi ska ta ut Ibeon ur boxen så är han knappt halt överhuvudtaget!!! Vet klämmer och känner, vrider och vänder och hästen reagerar inte på någonting. Vet hittar en måttlig puls men får ingen reaktion med visitertång. Tar ut honom och han visar upp den flashigaste traven utan att ens halta. Kontentan: lägger ett våtvarmt omslag över natten utifall att det är hovböld och så ska jag inte rida på 2 veckor om det är en ordentlig vrickning/stukning.

Igår markerade han inte ens utan var precis som vanligt. Jäkla häst som skrämmer slag på mig! Och det har varit så mycket vila för honom ändå med flera tappskor och min skitrygg som säger upp sig ibland :( Allt jag vill är bara att komma igång... Men jag är överlycklig att det inte var något allvarligt i alla fall!!!

Kul att det gick bra :)

--------------------

Q fick ju vara med för min hopptränare för första gången igår. Såg det mest som social träning eftersom han aldrig varit med på någon träning alls förut. Men han skötte sig finfint. Var med kort på uppvärmningen och hoppade några små övningar (hinder i hörn, dogleg, sneda distanser) för att sedan avsluta med en bana på 7 språng. Han gjorde allt han skulle och avslutande banan låg på 70-85 cm.

Hon tyckte att han är fin och att jag tänker helt rätt i ridningen, kul att få ett kvitto på att jag gör rätt med honom. Var egentligen främst det jag ville få ut av träningen.

Idag blev det välförtjänt vila, han har nog mycket att filura på sedan gårdagen.

Härligt att det går bra för dig med känns alltid bra med sådana kommentarer där man får reda på att man gjort ett bra jobb! :)

Idag har vi varit med på 10 cm klubbtävling dvs bom på marken:) Dagen började väl sådär med att det tog en timme att få in hästen i transporten men väl där framme så var han jätteduktig. Stod lugnt och fint när vi sadlade och eftersom det var en massa ridskolebarn som skulle rida lika lågt som jag så fick min kompis leda in oss på framridningen i lina och longera oss några varv om han skulle explodera. Men det gjorde han inte utan vi kunde släppa efter några varv. Gick fint på framridningen och skötte sig med alla andra hästar, vilket jag är väldigt glad över. Väl inne i ridhuset var det lite läskigt tyckte han med alla som sprang på läktaren och speakern som dom skulle testa men han gick snällt över alla bommar men råkade tyvärr trampa på en så vi fick fyra fel men jag är så glad över att han var så snäll och duktig med allt. Sen när vi skulle åka hem gick det lätt att lasta så dagen kunde inte bli bättre:)

Liten bildbomb från idag:)
32287486.jpg

32287494.jpg

32287502.jpg

Jag trotsade blåsten i fredags och red tillsammans med hagkompisen till ridhuset för första gången. Pållen blir alltid skitspänd av att se andra hästar men det gick ganska bra trots att ett sto med föl rejsade runt i en hage.
I ridhuset var han väldigt nervös i början, men efter en kvart lugnade han sig och då gick han fint i en minut sen blev han trött. Jag är absolut ingen expert men det kändes avslappnat och som att ryggen var med.

Igår longerades han med inspänning för första gången och det tyckte han var jätteäckligt, och idag red jag på en gräsplätt bakom stallet samtidigt som hagkompisarna gav sig iväg på en skogstur. Han höll på att gå i taket, stegrade nästan, men sedan nöjde han sig med att gnägga var tionde sekund. Jag vågade tom galoppera:D

I helgen debuterade jag och Divan på tävlingsbanan. Vi började i fredags med programridning och det kändes bra, lite spänd men gick okej vid staketen.

På tävlingsdagen skötte hon sig väldigt bra. Supercool på framridningen och i collecting ring. Inne på banan blev det lite spänt och framåtbjudningen försvann men jag är supernöjd med hur det gick ändå. Övning ger färdighet. Klart man hade hoppats att hon skulle visa sig så bra som hon kan men det kommer. Domaren tycket jättemycket om henne och jag fick fina lovord längst ner, vilket jag även fick av domaren på programridningen så det var extra roligt.

Här kommer filmen på debuten http://www.youtube.com/watch?v=T7rjIixtd4E

Just jag 55,17% fick vi.

Ser trevligt ut, lite vingel är ju inget att bry sig om de första gångerna :)

Men, varför vita handskar? Det gör att händerna fångar domarens uppmärksamhet mycket lättare och så fort handen inte är stilla så ser den ostdigare ut än vad den är (och det är ju särskilt tydligt när man ska ratta runt och balansera upp en unghäst som vinglar lite). Bara en notis, jag lärde mig det när jag kom ner till Tyskland (och fick höra att "om du inte kan rida som Klimke så ska du inte ha vita handskar") och sedan dess har jag mörka när jag tävlar dressyr också.

Jag veeeeeeeeeeeet tänkte inte på det då men ska tänka på det till nästa gång. Fick iallafall 6 på sitsen trots alla missar, så domaren kan inte brytt sig så mycket :D Lättare när hon är på hjälpen också och går fram att sitta still.
Ska filma när jag tränar på tisdag så jag har att jämföra med hur det ska se ut på tävling också

Hon ser ju jättefin ut! :love: Vad kul! Grattis till en lyckad tävlingsdebut!!! Vad härligt det såg ut i slutet när du klappade om henne så mycket, hon såg lite förvirrad ut först, sen stoooolt! :D

Åh, vad söt hon är!!

Jättefina verkligen! Nu blev jag också sugen på att debutera. :laugh:

Vad fick du för kommentarer längst ner då? *nyfiken*

Delvis KL

Fasiken vad ni har varit duktiga i helgen! :laugh:

Sj känner jag mig duktig oxå, longerade Bäs igen och hoppade upp! Denna gången slapp jag hoppa av för att kunna gå över vattenpölarna :love:
Skritt och trav på grisrakan.
Hoppas det fortsätter såhär så man vågar pressa lite mera strax

Oj vilken aktiv helg många har haft här och duktiga har ni varit allihopa!! Kul att läsa samtidigt som det motiverar till ännu mer träning när man ser allas framsteg. Själva har vi tillbringat hela helgen med uteritter i skogen i det fina vädret precis vad vi behövde. Idag har vi dessutom mött på lillkillens första trots, skulle gå över ett litet litet dike det rann vatten över och inte på några som helst villkor skulle han över kompisen som han i vanliga fall litar på till 100% (de går i samma hage och står i boxarna bredvid varandre) var inte intressant och defenetivt ingen draghjälp:grin:, tror vi höll på närmare 30min innan jag slutligen fick hoppa av och efter ytterligare 10min fick vi lockat över honom sen var det som om det aldrig hänt hade som tur var innan jag satt av siktat in mig på en sten jag kunde hoppa uppifrån annars hade jag nog inte kommit upp igen. Men bortsett från den händelsen skötte han sig exemplariskt hela helgen, blev lite orolig igår när grannarnas barn lekte på sitt lekstugetak när vi skulle gå förbi (dom var rätt högljudda och rörliga) men det var bara att klappa och prata lugnande så slappnade han av igen.

Idag har vi dessutom vårbadat, tvättat bort all ingrodd smuts och svett vi samlat på oss hela vintern, blev en helt ny häst efteråt;)

Imorgon är det vila som gäller och på tisdag dressyrträning igen.

På programridningen fick jag kommentaren:

Jättefin & elegant unghäst med många bra egenskaper, huvudet framförallt. Ta det lugnt och fokusera på grunderna det andra kommer.

Efter programridningen pratade vi en lång stund och domaren var jätteimponerad över hur hon betedde sig på banan och fick även se lite mer rörelse i henne när jag joggade av.

Igår fick jag:
Trevligt uppvisat. Du har en fin häst som rör sig väl. Måste bli starkare och jobba i en mer befäst form. Tänk på att forma hästen beroende på spårets böjning. Var tydlig, planera.

Träffade domaren efteråt och hon blev förvånad över att hästen bara var 4 år. Speakern sa aldrig hur gamla hästarna var eller stam så domaren visste inte det. Hon tyckte hon var mycket lovande.

Förresten, ut och debutera med dig. Jättekul att tävla unghäst utan press.
Jag ser bara allt som förberedelse inför Kvalitéen.

Åh vad kul med trevliga kommentarer!

Jag ska ut, ska bara lära mig att sitta ner på henne först. :angel:

Jag började sitta ner i traven för typ 2 veckor sen. Var lite showtravigt i början men nu går det bra :laugh:

Oj vad modigt! Hade du anmält dig innan dess?

Jag måste få till formen på henne innan jag belastar ryggen för mycket, just nu faller hon gärna tillbaka till stjärnkikarformen. :p

Nu ska hon dock vila en vecka (igen). Kiropraktorn kommer på åb imorgon och jag är på kurs i skåne hela veckan. Vi kör igen på lördag! :cool:

Modigt eller dumt det är frågan hahaha Jag har suttit på henne i galoppen sen efter sommaren så hon var ju lite van men det var en heeeeeelt annan grej att sitta ner i trav. I början satt jag bara ner en långsida här och där när hon verkligen var igenom och avslappnad under lättridning men från förra veckan satt jag ner nästan hela tiden. Tänkte att det får väl bära eller brista på tävlingen.

Min är ju dock riden mycket mer än din men jag tycker inte det är helt fel att börja sitta ner lite på henne om hon går i bra form och bär sig. Man måste ju börja någon gång och som sagt jag satt endast ner några steg i början.

Man kommer dock till mycket bättre ridning när man sitter ner och jag känner att mina hjälper är bättre och att jag har henne mer inramad. Dock varvar jag med att rida lätt ett halvt varv här och där fortfarande och blir hon spänd försöker jag lösa det sittande men går det inte att fixa efter ett halvt varv så börjar jag rida lätt direkt. Man vill ju inte att de ska vara spända när man sitter ner såhär i början.

Ja, jag har suttit ner några steg lite då och då, och upptäckt att jag kommer åt henne mycket bättre, men så fort hon spänner till och släpper ryggen (i den mån jag nu fått med den från början) så rider jag lätt igen. Är iaf mycket lättare sen jag skaffade en dressyrsadel. :cool:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar