07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tack allihopa!

Jag har en film till, när vi försökte gå ner i vattnet... :angel:

Ang byta galopp så fick jag beröm av min tränare för att jag inte bröt av henne där, utan lät henne rulla på när vi hittat en bra rytm.

Helst vill jag ju lära min häst att göra rena dressyrbyten från början, då det tydligen är ett helsike att lära om dem när de väl har lärt sig hoppbyten där de ofta byter efter bak.

Det jag tänkte på när jag red banan i lördags var dock hur hon nästan hela tiden landade i rätt galopp! Det har hon inte gjort innan. :banana:

Fast det går att lära dem skillnaden, om man inte sitter och trimmar "hoppbyten" till vardags utan lär dem att såna gör man bara i lite lätt sits, flackare galopp och i markarbete/hoppning och dressyrbyten görs endast när man rider dressyr. Har bara en häst som är så utbildad att han kan både och, men han kan hålla isär det utan problem.

Jag är också väldigt noga med att befästa den förvända galoppen så att den sitter som berget innan jag går vidare till ordentliga byten. Eftersom den förvända krävs före bytena, och hos fälttävlanshästar särskilt mycket (förvänd introduceras i lättklass medans byten inte kommer förens i svårklass).

Det där att de ska kunna förvänd först tvistar de lärde om :D

Patrik Kittel sa i förra(?) numret av Equipage att han inte tycker att den förvända galoppen ska vara befäst innan man börjar med byten då hästen kan bli för bekväm och balanserad i den förvända och därav inte vill byta för det är jobbigare, alltså att göra själva bytet är jobbigt för hästen. Han tyckte att man skulle börja med bytena när hästen är 4 typ.

På min förförra häst satte jag bytena på efter en vecka och då var han befäst i förvänd innan men det var mest för att vi tävlade LA klasser då. Det var aldrig något problem med bytena på honom.

Min förra häst däremot var superbalanserad i galoppen, man kunde typ rida 8 m volter i förvänd på honom, och på honom var det svårt som fan att byta och på honom tror jag man hade tjänat på att sätta bytena innan den förvända.

Den mest klassiska vägen är ju ändå att sätta den förvända först eftersom det kommer tidigare i dressyrprogrammen.

Den allmänna tanken hos fälttävlanshästar är som ovan sagt (som jag lärt mig), eftersom de egentligen sällan behöver kunna byten. Medans det är fruktansvärt besvärligt om man har en häst som byter så fort man försöker rida förvänd. Då får man alltid lite avdrag så fort de sjabblar sig i galopprogrammet.

Nåja, på Q är det inga problem. När jag red i förrgår så satte han ett rakt och rent byte på rakt spår på kommando när jag samlat upp galoppen. Blev lite paff, men det är ju bra att han har fattat grejen :p

Jag behöver ju hjälp att lära min häst byten, då jag aldrig har lyckats med det själv.

En bild till från helgen:
dike.jpg

Fast det går att lära dem skillnaden, om man inte sitter och trimmar "hoppbyten" till vardags utan lär dem att såna gör man bara i lite lätt sits, flackare galopp och i markarbete/hoppning och dressyrbyten görs endast när man rider dressyr. Har bara en häst som är så utbildad att han kan både och, men han kan hålla isär det utan problem.

Självklart går det, men det kan ju bli lite problematiskt och förvirrande. En unghäst som är planerad att användas för att tävla dressyr i framtiden skulle jag inte lära att göra "hoppbyten" som ung. Antingen bryta av till trav och fatta ny galopp eller om den är väldigt välbalanserad låta den gå i felaktig galopp.

Kollade om min fröken var halt i går efter såret i söndags. Det var hon inte, men hon var spritt språngande galen.:eek: Ville bara se lite trav på lina men hon satte av i sken och skena runt varv efter varv med ordentliga stegringar och bakut sparkar däremellan. Helt galen, funderade på om hon hade fått en älgloppa på sig men jag vet inte om det är så vanliga nu på våren. Hoppas på att hon är mera lugn i dag för i morgon är det nytt ridförsök.

Kan det inte vara rena vårkänslor och årstidskänningar då? Vi pratade konstiga beteenden på vårkanten när jag var och tränade i lördags och konstaterade att det fanns allt från hästar som går bättre än någonsin till de som blir spritt tokiga över en natt och de som inte går alls. Tror årstiderna kan påverka mer än man tänker på det... särskilt om det är i samband med nåt annat.

Kl
suck vad jag blir trött! Ännu en tappsko har min häst lyckats med men jag ska väl vara glad att det inte är värre.

Här var det samma visa idag. Visseligen inte Q då, han är ju barfota (halleluja :grin: ) men min andra häst.

Tyvärr hade en rejäl bit av hoven följt med också, men han är tack och lov inte halt eller fått puls än (i höstas vilade han 2 månader pga hovbölder och kunde inte jobbas ordentligen ännu längre tid så jag är ganska harig när det händer något med dem). Hovslagaren kommer på fredag och skor honom runt om då (han skulle ändå fått på skor inom en vecka så det var ju passande tidpunkt så sett :grin: ), så han får snällt vila tills dess.

Så idag kunde jag bara rida Q. Tog ett pass i ridhuset och han fick samtidigt agera sällskap åt en nyss inriden 3-åring som skulle ha lite social träning. Det gick fint och han släppte på rätt bra på slutet, de som stod på marken tyckte att han såg bättre och stadigare ut än på länge, även om det inte kändes ovanifrån. Galoppen och sista traven var dock fin, då kunde jag sitta till och driva ihop honom lite. Fick även in honom lite på en 12 m volt i galoppen och kunde balansera upp det litegrann, han blir starkare och starkare nu.

*KL* Har suttit och kikat lite i tråden vilka jättefina hästar alla har!

Tänkte hänga på med min 07:a, ett sto e: Lambourgini - Falleur -Brisad. Hon har just kommit hem från fem månaders utbildning Eftersom hon kom direkt från en lösdrift hos sin uppfödare. När hon kom till oss så var hon inte ledvan, det gick inte att lyfta hennes fötter och hon var misstänksam mot männsikor överhuvudtaget, som ett föl på 170 cm kan man sammanfatta det.

Nu fungerar allting och maken till positiv, tillgiven och personlig häst har jag aldrig haft. Hon lär sig snabbt och är en fröjd att rida. Hon rör sig mycket trevligt och löshoppar med glädje. Har alltid öronen framåt och vill lära - mycket ambitiös, vil inte göra fel. Hon är ca. 170 cm hög men växer förtillfället så det knakar. Nu lägger jag ner mycket tid på att promenera och rida ute för att hon ska bli stark och få ordning på sina långa spiror. Vi tränar också en gång i veckan och det går verkligen fint framåt. Jag så stolt över tjejen. Lägger in ett par bilder på damen.

aurora.jpg

promenad.jpg

skak.jpg

// E

Ja det är hemskt när dom får med sig en bit av hoven. Som tur är *peppar, peppar* så har han ännu inte fläckt hovarna utan verkar fint kliva ur skorna. Blir till att ringa hovis i morgon och då blir det nog att han får skos om på riktigt eftersom även vi skulle sko hästarna nästa vecka. Men tröttsamt är det när man vill komma igång.

Oj, nu var det ett tag sedan jag rapporterade här.

Har ridit Ariel ganska intensivt några dagar och hon har varit på tårna hela tiden. Jag hoppas att det bara är vårkänslor. ;)

Vi klättrade häromdagen och istället för att gå till vänster om en sten valde Ariel att hoppa bank upp på stenen. :eek: Så nu är hon igång för terrängsäsongen. :p

Äntligen har broddarna tagits bort så jag kan börja träna mer på asfalt. :banana: I övermorgon är det hoppträning (läs: bomträning) och förhoppningsvis blir det bildbevis. :D

Åh jag har världens bästa hovslagare! Han kom förbi idag och slog på skon! Detta firade vi med att ta en härlig ridtur ute i skogen där vi både gick igenom bäckar och hoppade diken:) Längtar tills det har torkat upp i marken så att jag kan börja hoppa på våra små terränghinder. Pratade även med en vän som tyckte att jag skulle följa med på terrängträning sen när dom börjar med det! Självklart ska vi det och jag hoppas att det kommer att bli kul för jag är en total nybörjare på terränghinder!

mitt inlägg försvann visst under nattens gång :mad:

Jag tömkörde P igår för 3 gången i hans historia och det gick sååå himla bra. Är så nöjd med honom. Han gör allt ja ber honom om. Helt sjukt. Nu e jag ju så ridsugen att ja smäller av :D
Fast ja e i 6e månaden och prince tycker det är härligt med våren och har liiiiite mycke energi ju nu :angel: så det får vänta till september eller nåt. Den som väntar på nåt gott har ja hört en del nu.
Här kommer två bilder iaf från tömkörningspasset.

pr.jpg

208075_10150223754135239_667865238_8884444_8150024_n.jpg

:d

Vad fin han är!
Nu är min tjej äntligen hemma! Det hade inte gått in något i leden så det är bara ett vanligt sår! Dock får hon skrota runt i en sjukhage tills det är läkt men sen är det bara att tuta och köra igen! :)

Skönt att det inte var värre än så.

Jag hade en som fick sår som gick in i kotsenskidan och satte sig med resistenta bakterier. Det tog 2 operationer, 6 veckor på klinik med vård och medicinering, lika länge hemma i en box och sedan sjukhage och långsam konvalecens för att han skulle bli ridbar igen. Och då höll han inte för sin gamla nivå längre utan är numera triangelmärkt hobbyhäst. Han trivs med sitt liv, har ett mycket bra liv med ett fint syfte och det går fortfarande att rida dressyr och träna, men hoppa terräng, det har han gjort för sista gången.

Så skador på och runt senor och leder, det är fan inte roliga grejer.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar