07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Har idag varit och tittat på lillasyster Julia när hon red sin (min ;)) lilla ponny på sin lektion! Hästen gick jättefint och syrran var jätteduktig! Hon har fått rida henne helt själv nu ett par veckor och har helt klart skött sig mycket bra! Jag satt upp typ fem minuter och kände på henne, och hon var jättemjuk och fin och gick i jättetrevlig form! Så jag är så nöjd med båda flickorna! :love:

Nu har vi varit ute på äventyr. Tji fick jag som trodde att vi skulle hoppa terräng idag i alla fall :grin:

Det var nämligen en kohage som omringade terrängbanan, och Q som aldrig har sett en ko förut blev först rädd och sen skulle han inte gå i närheten av dem på ren princip. Han slängde sig, vände, stegrade, stack och drog, snurrade och gick inte fram för någon hjälp alls. Var på helspänn och blåste upp sig. Fick hålla i mig idag.

Vi höll i alla fall på i 1½ timme. Efter det hade jag lyckats få honom att skritta på volter runt ett par hinder och trava igenom vattenhindret ett par gånger. Resten av tiden gick åt till ren trots och konflikter. Vi lyckades i alla fall sluta bra med några turer igenom vattnet själv och avslappnad i trav.

Efteråt var både jag och hästen genomsvettiga och darrade av utmattning. Jag är fortfarande så trött så det finns inte.

Han skötte sig i alla fall hyfsat i hanteringen (var dock jäkligt bufflig efter passet) och var lättlastad som vanligt. Väl hemma i stallet (ca 1½ tim körning hem) var han piggelin som vanligt igen, men jag räknar med att han har träningsvärk imorgon.

Humör har han i alla fall, det här är första rena trotsen som har visat sig. Men någon gång är det ju dags, och särskilt när man åker runt på det här viset till nya ställen och ställer allt högre krav på dem.

Nä vad trist att han skulle ge sig på att trots just på terrängträningen som du sett fram emot så!

Skönt att du tog dig igenom det iaf, bra jobbat!

Min skrittas efter kiro-behandlingen och hon är ganska odräglig. Sprätter runt och tar minsta chans att busa till det. Ska rida ordentligt till helgen och på måndag blir det nog en liten terrängträning för oss, det har Äntligen dykt upp en bana i blekinge! :banana:

Ska boka en träning med honom så fort som möjligt igen, antagligen första veckan i maj. Innan dess har jag inte tid. Då ska vi dock åka till en annan terrängbana, utan kor :grin: så han faktiskt får hoppa lite. Tror ju fortfarande att han kommer att ha en chans att starta något kval om jag får hoppa in honom bara. Vattnet var i alla fall inget problem, trots kor och annan hysteri. Han tittade inte ens första gången han skulle ner i det, bara klev på utan att tveka.

Resan var inte bortkastad så. Hade ju med min tysk också som jag hoppade först, det var för hans skull som vi drog iväg egentligen. Och han var superfin och gick på allt som om det vore igår han var på en terrängbana senast (vilket det inte var, snarare förra sommaren). Så han är helt klart redo för årets första start på valborg :)

Säger som Marvin, trist att trotsen kom just vid terrängträningen, den efterlängtade. Förhoppningvis sjunker det in och går kanon nästa gång istället!

*kl*
Idag stod lite löshoppning på schemat. Ibland funderar jag på vem som är mor resp dotter..... Mor kör devisen "snabbast över hindren vinner", dottern är aningens mer sansad. Här är en liten film på den lilla iaf.
http://www.youtube.com/watch?v=16akz4JPWi0

Ja du dom där korna äter ju hästar till lunch, visste du inte det:devil::grin: Min reagerade likadant första gången han såg kor. Trist iaf att du inte fick hoppat ordentligt.

Idag blev det en liten tur i skogen och jag höll på att åka av när min häst fick för sig att det bodde troll i ett dike. Helt oförberedd hoppade han två meter bakåt i sidled men jag var iaf glad över att jag har hyffsad balans.
I morgon hoppas jag på att det blir dressyrträning och sen får han välförtjänt vila i 2 dagar som det ser ut nu. Men blir det ingen träning i morgon blir det vila då och ridning på torsdag istället:laugh:

Tråkigt med trotsen, man vet ju att den kommer bara tråkigt när den kommer vid ett sådant tillfälle nör man lagt så mycket tid på att ta sig till terrängbanan.

Vår -05:a var totalt livrädd för kossor förra året gick inte att rida honom överhuvudtaget när det var "kosäsong" det löste vi på vårt eget sätt, vi släppte in fem kossor i hans och R:s hage (bor på stor bondgård), och numer bryr de sig inte ett dugg om korna. R har visserligen inte brytt sig någongång han uppskattade snarare när dom kom så han fick vara ifred från sin terroristkompis så an gick i deras klunga i stället så fick -05:an stå på avstånd och bänga ett par veckor tills han vågade komma närmare:devil:

Jag övervägde att gå in på blocket igår och köpa ett par kossor till Q. Men stallägaren skulle antagligen protestera :angel: annars så är det en mycket bra metod faktiskt.

Idag fick Q vila (inte så kontigt kanske :p), han hade tydligen varit ganska stel imorse och sedan legat och sovit i hagen idag. Träningsvärk minsann... det kan han ha :devil: jag själv är för övrigt också stel som tusan, kände inget förens nu på eftermiddagen men jäklar vad det slog till plötsligt.

Red min andra häst lite stretchande i skritt och trav bara. Han fick ju också hoppa terräng igår och sedan gå som förhäst till Q, så han hade också sovit i hagen idag. Hade dock inte träningsvärk, men han skötte sig ju igår också och då kommer man lindrigare undan :angel:

Idag fick fröken skor runt om, var lite kaxig " barasåduvetså bestämmerjag":devil: perioden är väldigt aktiv just nu. Men det är ändå kul att läsa om era medgörliga individer. Trots?:confused: vet ej, men hoppas att det går över snart.
Hon har just nu väldigt mycket åsikter på ridturerna, men med en duktig dotter i sadeln så slutar det alltid bra i allafall.

Red Q lite idag. Gymnastiserande i ridhuset bara. Nu börjar det gå att rida på volt och hålla honom balanserad, rak och samtidigt ställa inåt. Innan har han mest följt med tygeltagen så när man har försökt ställa så har hela hästen trillat med :p

Det går i alla fall lite framåt hela tiden. Kul, med tanke på att jag bara ridit aktivt (3-4 dagar i veckan) ca en månad nu efter vilan.

Vila imorgon och hopptävling på lördag.

Var och "tränade" idag. Blir egentligen inte så mycket träning så utan mer en avstämning och lite tips och råd om fortsättning. Tränaren verkade iaf nöjd med det arbete jag gjort sen sist vilket var i januari (vilade sen från den träningen till slutet av mars) och jag tyckte hon skötte sig bättre, mer fokuserad, mer framåt. Vi introducerade även lite bommar och något hinder, det gick väl sådär, tyckte jag, tränaren sa inte så mycket om det då det i princip var första gången uppsuttet utan tipset var att ha ett lågt hinder framme vid varje pass på banan och ta några skutt över, så det blir naturligt och för att hitta rytmen.
Men totalt sett ändå väldigt nöjd med henne. :laugh:

Nu är det två terrängträningar i början av maj för att sedan få vila fem veckor maj-juni när jag är på semester.

Här är det sommar!! :love:

I två dagar nu har jag ridit ut iklädd t-shirt! :bump: Och myggen har inte börjat på riktigt ännu...

Idag hängde pojkvännen med på cykel en lite lättare runda, i morn kör vi lite hårdare.

Idag blev det uteritt med till synes en helt" ny melroose", inget bråk bara framåt, kan bakskor göra så mycket tro? eller är det bara en slump? vi får väl se i morgon om det består (om allt tjafs har berott på att hon i själva verket har varit sulöm) Nu kanske vi kan komma vidare med allt i såfall!

Här är det också sommar. Knott, mygg och t-shirtväder. Minst sagt.

Klockan är snart sju på kvällen och det är 20+ ute. Har traskat runt i shorts och linne och solat i bikini på balkongen, hej sommar liksom :love: skönt att marken torkar upp också, innan vårens regnskurar kommer indragande...

Här har det också varit varmt och skönt idag. Divan har fått vila idag för vi tränade igår. Hon var superfin igår så jag ser framemot söndag då vi ska tävla igen. Denna gång på bortaplan och jag tänkte att det var bäst att kolla så att hon fortfarande går på transporten, har inte åkte på ett år. Hon gick på på första försöket men jag höll inte på att få ut henne..... hon är van vid step up transport sen innan och jag har ramp och hon tänkte minsann inte gå ut på någon ramp :D Udda lastningsproblem. Fick ut henne till slut och sen gick vi på och av några gånger. Backning är dock fortfarande väldigt tveksam men hellre det än att hon kommer ut som en katapult.

*kl*

Igår var det premiär för dressyrträning på annat ställe än hemma. Red Ariel till ridskolan och tillbaka, det fungerade alldeles utmärkt. :laugh:

Själva dressyrträningen var också väldigt givande, fick lite tips om hur jag skall tänka framöver med Ariel. Tränaren var imponerad av hur bra hon jobbade trots sin ringa ålder. :love:

Idag väntar årets första bad och imorgon är det äntligen hoppträning igen. :banana:

*kl*

Hemkommen från Q´s premiärtävling. Jag var ju kaxig och gick ut direkt på lokal utan att träna på P&J eller klubbtävling innan.

Han skötte sig fint tills vi skulle gå in på framhoppningen. Då drabbades han av akut 4-årstrots och vägrade gå i närheten av hindrena :grin: precis samma beteende som när vi träffade kossorna på terrängbanan i tisdags, så det här är hans grej nu. Lyckades få över honom över några nedlagda bommar och lyfta honom över räcket innan vi skulle in. Men mest ägnade han sig åt att försöka vända och snurra runt och fåna sig. Ren trots.

Gick i alla fall in på banan utan ordentlig framhoppning. Höjden var ju inte värre än att det skulle gå. Planen var att lyfta honom över så många hinder som möjligt och rida runt så han fick se hur det såg ut där inne och publiken. Hinder nummer 1-3 hoppade han förvånandsvärt snällt, 4 (titthinder) klev han igenom stillastående, 5 (oxer) kom direkt efter i snäv sväng så det sprang han förbi två gånger innan jag lyfte över honom och 6 (neonfärgat plank) kom på snäv båge direkt efter så det missade han också på första försöket. Hoppade dock snällt då jag lade en volt och kom igen.

Så, med tanke på dumheterna han lagt sig till med så gick det helt okej. Nu ska han få åka och hoppträna en gång i veckan och på olika ställen. För att ta igenom honom sluta med trotsen helt enkelt. Han har fått för sig att det är något man kan göra när man är på främmande ställen, inte okej. Det som var bra var dock att han gick ut med språng i kroppen och inte fick något dåligt som sista minne. Så för hästens del blev det en positiv upplevelse på avslutet, det är ju det viktigaste när man rider unghäst.

*KL*

Och jag släpade med mamma som fotograf och tänkte få lite uppsuttna bilder, inkl på galopp (premiärgalopp förra passet). Jag var ev väääl optimistisk när jag tänkte det skulle funka att rida på en stor volt på fältet med tanke på hur lite han är riden. Men jag gillar ÄNDÅ inte den där TJURIGA ponnyn som dök upp. Han förstod inte alls poängen med att gå 'runt runt', och heller inte 'fram och tillbaka, fram och tillbaka' och blev grymt istadig och tjurig.

Red sen en sväng på vägen och VIPS var fina, trevliga ponnyn tillbaka. Men så dags då - och inga kort på det..

Men, håll tillgodo, världspremiärbilder. På SUR ponny som INTE var framme till bettet för femtio öre och hade handbromsen i och var kort, kort i både skritt och trav och slogs med bettet. Jag har honom normalt i en rundare och lägre form, men idag var det inte riktigt jag som bestämde..

(Var SNÄLLA och säg inget om hur jag rider. Jag VET.. ett par års riduppehåll gjorde inga underverk direkt, och jag rider än sämre när jag blir lite skraj när han känns så redo att hinka av mig som han gjorde idag, och därför fuskhåller i förbygelremmen.)

uppsuttet110423128.jpg

uppsuttet11042333.jpg

uppsuttet110423140.jpg

uppsuttet110423163.jpg

uppsuttet110423256.jpg

uppsuttet110423280.jpg

Vrångponny..
uppsuttet110423172.jpg

uppsuttet110423264.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar