07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Attans, han som har varit så snäll innan! Skönt att det blev bra på slutet iaf då.

Det verkar som om man verkligen får förvänta sig det oväntade när man rider unghäst.

Var ute idag igen, med pojkvännen på cykel. Hon sköter sig SÅ bra, och jag sa att jag glömmer ju bort hur ung hon är, hon känns superstabil. Hoppade en liten vattensamling på väg hem, hon laddade långt innan vi vände in på den vägen ens, hoppade allt vad hon kunde, bockade och drog iväg en bit.

När vi kommer hem efter ridturen (ledde henne sista biten) är hon ÖM och spänd i ryggen. Längre fram än korset där hon är åtgärdad av kiron, under sadeln är bägge ryggfiléerna stenhårda och hon sänker ryggen 1 dm när man palperar lätt där. :cry:

Stackars liten!
Nu blir terrängträningen inställd och så får hon vila igen. :(

Han ser jättefin ut. Snyggt matchade var ni :)

underbarn: synd att han trottsar så. Men det är väl sånt man får räkna med tyvärr. Tur att dom mognar ur det. :)

marvin: usch vad tråkigt att hon har ont i ryggen . Hoppas hon blir bättre snart.

kl
nu har min häst fått skor runt om och han var tydligen jättesnäll att sko!

*kl*

Idag har vi debuterat på bortaplan. Hästen skötte sig exemplariskt på tävlingsplatsen, framridningen och under programmet. Vi fick några missar men det är ju så när man rider 4-åring :D
LC:1 var det vi red idag och vi skrapade ihop 50,74%, tyckte det var lite väl snålt. Vi ska tävla en gång till i vår sen blir det inget mer förrens efter sommaren.

http://www.youtube.com/watch?v=-IvJwC5bCsE

Det blev en riktigt bra hoppträning idag. :D Först fick vi jobba en del över bommar och upphöjda bommar, sedan gjorde vi fyrklövern i trav. Då fick jag lite att tänka på, svårt för hjärnan när man måste svänga hela tiden. :angel:

Vi avslutade med att hoppa två hinder på rakt spår, då bjöd Ariel upp i galopp. :love:

http://www.youtube.com/watch?v=YNOaoyQRKGQ

Nu blir det ingen hoppträning förrän i juni, men vi kommer ha skoj på semestern ändå. :cool:

Hon ser ju jättetrevlig ut. Bättre än förra gången så jag kan hålla men om att 50% är snålt. Men kul att det går framåt!

Tack! Jag hade nog tyckt att 55% hade varit rättvist men men det är ju en bedömningssport. Nu skiter jag iofs i poängen eftersom vi ändå inte kan vinna eller bli placerade just nu och vi satsar ju lite högre än LC i framtiden men det är klart att man blir lite nedslagen av sån bedömning. Fick t.ex 4 på ena travvolten och 5 på fria skritten..

*kl*

Idag fick Q åka till ridklubben för att ta igenom hans trots lite. På stora utebanan stod det massor av hinder uppe och det var hästar överallt runtomkring i hagar. Han har dessutom aldrig varit på den banan. Bra övning.

Först vägrade han gå igenom ett hörn och trotsade lite. Sedan gjorde han samma sak när vi skulle travhoppa ett litet räcke. När jag tagit igenom det så gick han dock framåt och var riktigt trevlig en stund. Sedan försökte han en gång till på ett annat ställe innan han slappnade av och gick som jag bad honom. Hoppade lite småhinder bara för att han skulle få några avslappnade språng efter helgens övningar.

Så, bara att fortsätta traggla, men det märks tydligt att det går åt rätt håll. Så vi blir nog av med det hyfsat snart, har ju väntat på att något skulle hända, hade bara tänkt att det skulle vara lite trevligare idéer (som bockande till exempel :angel: ).

*kl*

Efter några dagars vila efter träningen och då matte passat på att jobba häcken av sig tre dagar i rad så kände jag att jag ville köra på med hindren som tränaren sa så upp med två räcken på ridbanan, knappt synbara höjdmässigt men viktigaste är att få rytm och fortsätta framåt efteråt.

Vet inte vad som hänt men galoppera, DET är roligt. Strunta i skritt och trav, går rakt på galopp, då blir hon nöjd. :angel:

Första gångerna var det vingligt mot hindren och lite handbroms i. En gång sprang hon förbi, jag fick inte parerat. Men sen släppte det, fortfarande vingligt men mer unghästvingligt än vill inte/vet inte vad göra-vingligt så det kändes riktigt trevligt mot slutet, tar gärna av lite stort men hellre det än för nära.

Om en vecka blir det första gången på terrängbanan.... :eek:

Kul att läsa om alla hästar! Här har vi inte riktigt kommit till trotsperioden ännu, det enda lillan här gör är att försöka få springa så fort hon bara kan... ;)

KL
Jag red ponnybusan igår, ett ordentligt pass, för första gången på jättelänge! Satt på henne för ett par dagar sen i typ fem minuter också, men oj vad kul det var att verkligen känna på henne! Jag red mycket böjda spår och försökte få igenom vänstersidan vilken hon har det lite jobbigt med. Men bara hon hade släppt efter där en gång så var hon kanonfin resten av passet!
Red mycket lång och låg och som sagt för att få igenom sidan, och när jag kände att jag uppnått det så red jag igenom LC så som jag kommer ihåg det :angel: från för länge sedan... ;) Hon gick riktigt bra mestadels, det stod en massa hinder och koner och grejer så ridvägarna blev väl inte direkt perfekta... Men hon skötte sig hur bra som helst och behöll formen hela tiden. Hon tog rätt galopp varje fattning och började i vanlig ordning att rusa iväg, men när jag tog tillbaka henne så fick hon en helt underbar rund och aktiv galopp som är bara :love: att sitta på!

Hade ont i magen efter passet, så jag tror jag borde rida lite oftare... :angel: :D Synd att det inte blev några kort, för hon kändes som sagt superfin!

Terrängträning bokad nästa tisdag. Och på lördag ska han få gå ett pass för min dressyrtränare.

Sen får han nog vila resten av nästkommande vecka, så vi inte trycker på trotsen alltför hårt. Det är en fin avvägning på unga hästar som börjar med krånglet, det ska ur dem effektivt men samtidigt får man inte köra slut dem helt för då låser det sig bara.

*kl*
Några bilder på min finaste guldpojke idag, första gången han fick springa mellan konor, och på söndag ska vi debutera i precision +40 :D Men han gick jättefint, enormt svettig efteråt däremot så det fick bli dusch. Min groom fick också prova på honom.

78569_1303744953.jpg

43117_1303744950.jpg

56464_1303744946.jpg

Vad fin han är! :laugh:

Jag har flyttat min häst idag. Efter mycket velande står hon nu temporärt i ett stall som ligger 4 mil från mig, på fel håll. :crazy:
Sjukt dyrt att köra dit, å andra sidan är det fungerande helinackordering så jag behöver inte åka dit varje dag. Bra för mig som behöver satsa på jobbet och ha möjighet att jobba över med kort varsel.

Flyttade dit mina bästa stallkompisar flyttade för en månad sedan, men nu har jag ångest över de som jag lämnade kvar. :cry: Måste det vara så svårt?

Kräket tyckte att det var en dum idé att kliva på transporten, så hon växte fast. Hade inte hjälp av samma personer som vi brukar ha så det blev annorlunda och det gillades inte. Sen åkte det fram två linor och då sprang hon på transporten. :p

*kl*

I förrgår fick Q åka till hovslagarens smedja för första gången i sitt liv och få framskor. Förut har hovslagaren (som praktiskt nog har unghästar stationerade i samma flock som oss) bara hyvlat lite på hans hovar när det har behövts ute i hemmastallet när han ändå tagit sina egna.

Han skötte sig i alla fall och brydde sig inte om något av det nya. Mer obrydd häst får man leta efter, på gott och ont.

Nu har hästen framskor och får alltså samtidigt lära sig att ha boots på tassarna 24/7. Än har han inte plockat av dem :grin:

Hovslagaren äger i alla fall en riktigt mätsticka med vattenpass i, så när vi hade skott så mätte vi också för att få nyfikenheten stillad. Första gången sedan 3-årstestet och då mätte han på pricken 170 cm. Och visst har han växt under det senaste året, 174 cm är han. Tur för honom att han är kort i ryggen och balanserad av sig själv, känns nämligen inte stor att rida. Och jag ignorerar faktumet att han verkar fortsätta växa, tycker att det är hemskt onödigt av honom :angel:

*KL*
Nu har jag börjat rida Nova lite oftare efter den långa vintern. Försöker i alla fall rida 3-4 ggr i veckan. Mest i skogen men har varit på ridbanan någon gång och det ska väll bli fler. Har hoppat henne i skogen över lite stockar och diken och hon hoppar utan minsta tvekan. Ska prova lite bommar och kanske något hinder när jag är på banan nästa gång.
Ska löshoppa henne den 15/5 med en del andra hästar från klubben. Ska bli kul, om det nu inte blir inställt på grund av för få anmälningar.
Här har hästarna börjat gå ute på nätterna och då sparar man ju en del tid. Går kvar i vinterhagen och får ju självklart hö fortfarande.
Kollade mask på dem och de hade inget. Skönt.

Har ridit min tjej lättare pass hela veckan, ohalt efter hennes sticksår men hon har varit lite svullen. Hon har känts grymt stel men jag har inte velat böja igenom riktigt när jag inte vet hur mycket det stramat pga svullnaden. Men idag har jag ridit ett riktigt pass i paddocken och böjt igenom hela henne. Måste återigen konstatera att jag har världens snällaste häst! :bump: Extremt stel men hon försökte böja och göra allt jag bad om. Efter 15 min var hon loss överallt så då fick passet vara slut. Nästa söndag åker vi iväg på program ridning! :)

*kl* Idag fick Cero skor runt om, hade framskor förra våren och varit barfota i vinter. Han var en helt ny häst att rida, vi red ut en sväng först, där märkte jag ingen större skillnad, men när vi avslutade i paddocken fick vi till två riktigt fina varv i galopp i sträck, lugnt och sansat på spåret istället för att gena och dra järnet! Han brukar bara orka en långsida, ibland om jag driver som en tok en långsida, kortsida och sen blir det slängtrav. Men behövde inte driva mycket alls idag :love:

Imorgon vila, lördag en skrittur med vagnen, söndag tävling :)

KL

Jag läser knappt i tråden alls (har fyra hästar i träning så jag hinner aldrig :( )

Men skulle vara kul att höra var ni står med era fyraåringar! :D

Mina tränas med distans, terräng och hoppning som huvudinriktning. De klarar enkla banor och kombinationer på runt 50-60 cm. Går ungefär en mil ute med ryttare. Intervalltränar i 15/20-25 km tempo (15 trav, 20-25 galopp)

Däremot har de långt kvar i dressyren, där är vi heeeemskt efter :D

De går barfota hela bunten, bara femåringen som har skor runtom. Känns skönt att de fixar det!

Senast ändrad:

Det är så lustigt det du beskriver om ridning med bakskor och dess positiva efftekt, för precis så är det med våran sen hon för en vecka sedan fick skor runtom. känns faktiskt som om det inte vore samma häst pga. mkt. bättre balans m.m. Numera har vi en väldigt samarbetsvillig häst ( förutom lite light fyraårstrots då)

Så idag har jag hunnit rida. Första dagen den här veckan då jag har haft hemtentan ifrån :devil: Iaf så började jag att rida ut med piggelin och sen tog jag några varv i paddocken. Han gjorde några jättefina galoppfattningar men när han började bli trött så sparkade han bockut och hoppade och studdsade. Kanske är det först nu han börjar tuffa till sig och börja trottsa lite;) Ska försöka att hinna tömköra innan jobbet i morgon:laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 944
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar