07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Red Q för min dressyrtränare i lördags. Första gången någonsin som han fick se hästen och även första gången som han fick gå en riktig dressyrträning. Har en film som är påväg upp på youtube, komplett med småprat, skrittpauser och småfel :p tränaren gillade honom i alla fall och han gick helt okej på slutet.

Idag var vi på unghästseminarium i dressyr på Strömsholm. Riktigt kul och lärorikt. Fick höra Tinne, Bo Jenå m.fl. prata om unghästutbildning ur både domare, ryttare, tränare, tävlings och avelssynpunkt och de olika åldrarna från 4 år till 7 år. Fick sedan se 7 hästar i de olika nivåerna gå för åldern lämpliga program (från 4-åringarnas dressyrprogram via FEI´s inledande och finalprogram för 5 respektive 6-åringar och avslutande Prix St Georges) medans föreläsarna kommenterade ritterna och vad man bör tänka på när man visar de olika momenten på en yngre häst samt vad domarna faktiskt vill se. Även prat om saker som träning, ridning, betsling, skoning, tankar och annat vardagligt då de yngre förmågorna ska matchas och utbildas. Riktigt kul.

Åh, vad spännande det lät! Berätta mera!!

Jochanda: Jag har också lite tendens till att se negativt på saker. Jag tänkte ond rygg -> kissing spines -> ta bort hästen. :p:crazy:

Pratade med stallägaren som var med vid undersökningen, hon hade försökt få vet att definiera underhållsridning lite bättre, men inte lyckats.
Men planerar mycket uteridning, när vi nu flyttat till ett ställe med underbar natur!

Ska genast kolla kartan och lista ut lite roliga rundor, start i morgon!n :bump:

Sådär, här kommer vi på film då. Missade att få med de fina bocksprången han gjorde i början av passet :angel: han har ju en bit kvar innan det blir rida av det, men orkade i alla fall jobba genom hela passet (30 min) vilket jag blev nog imponerad över.

Nu har jag äntligen klättrat upp på min fröken. :) Hon är ju riden i alla gångarter men inte av mig som har haft långt uppehåll pga graviditet och sadeltvång på hästen. Nu har jag ridit 3 gånger i skritt och trav.:bump: Lastade själv i söndags och åkte i väg och hon skötte sig perfekt. Red hemma i går och när jag longerade var hon halvt galen men sansade ner sig till slut. Det finns hopp.:p

Bildbevis.
elleapril-1.jpg

Idag är jag mycket stolt över mig själv och min lilla häst! Vi har en hopptjej som flyttat in i vårat stall så idag hade vi banhoppning på schemat. Jag är paniskt hopprädd och tycker att 50cm är en lagom höjd :p. Efter att banan är uppbyggd tittar jag på min nya stallkompis och gör det väldigt tydligt att jag INTE tänker hoppa den banan och frågar snällt om man inte kan lägga grinden till ena hindret under oxer ist för att hänga den?! :D
Ibban tyckte det var en mycket dålig ide med en massa konstiga saker i hinderna och jag fick bli riktigt arg för att hon skulle gå över första hindret. Men efter att hon hoppat med tvång ett par gånger gick det bra och jag skulle hoppa banan, styr runt de 3 första hindrena sen kommer den fruktansvärda oxern och jag stirrar på min stallkompis och upplyser henne om att jag då INTE ens tänker överväga att styra på det, då säger hon till mig att hålla tyst och rida :cry: sagt och gjort, ett djupt andetag så var vi över! :eek::banana: skräckblandad förtjusning. Banan låg på 70-80 utom den hemska oxern som var 90cm.

Vad duktig du är! Kul att det gick så bra :D

Själva har vi promenarat idag efter gårdagens dressyrpass som blev lite kampartat då min lillehäst just nu är inne i en galopp-är-den-bästa-gångarten fas. Så fokus låg på att kunna trava utan att köra gärnet :) Är iofs bra att han har framåtbjudning men han ska ju helst galoppera när jag säger det ;) I alla fall så släppte jag honom lite lös i paddocken innan vi begav oss ut på promenad. Ingen träningsvärk där inte utan han sprang glatt omkring som vanligt. Han är lite rolig för i paddocken stod lite hinder och jag stod bredvid ett hinder som låg på ca 1 m. Så Plutten kommer fram till mig och hindret och stannar där för att titta, sen får han för sig att han ska kliva över hindret vilket inte är helt lätt när bommen är i boghöjd så han får med sig bommen och när den väl ligger på marken så kliver han nöjt över :p Måste ju ändå säga att det är bra att han vet att man inte får stanna på hinder men det där kändes som lite överkurs.

Q har varit på sin första terrängträning nu (om man bortser från när vi försökte få honom nära hindrena vid kohagen :angel: ). Han skötte sig mycket bra och hoppade såväl stockar som grindar och något smalare hinder, öppen grav och vatten med upphopp. Håller på att redigera ihop en liten kort film med ett par av sprången som mamma fångade på film. Lägger upp den här sen :)

Så nu är han i alla fall inhoppad i terrängen, och har inte ens fyllt 4 år än (han är född 21/5). Mycket bra mycket bra :D

Bra jobbat! :laugh: Var ju inga dåliga höjder det blev.

*kl*

Så var det terrängbanepremiär för lillskit. :love: Vilken häst jag har! Visst är jag lite "skadad" av min andra men den här, uppför sig exemplariskt, cool och avslappnad. Det var lägre än basicnivå men det känns bra att grunda ordentligt. Så det blev skritt över låga stockar, ngt litet travhopp över desamma. Sen lite skritt genom vatten ett antal gånger, lite nedhopp och upphopp och sen avsluta på ett aningens högre stockhinder i uppförsbacke. Hjärtat blev benämnd av tränare som "I know how-unghästen". :D Nyfiket intresserad första gången och "jag kan" andra gången.

Några små korta filmklipp.

http://www.youtube.com/watch?v=u7Oj_pjiuc4
http://www.youtube.com/watch?v=Tj0JpfTTptc
http://www.youtube.com/watch?v=FnLSUQixsKM

Härligt! Vad fin han är! :laugh:

Jag satt upp min min tjeja igen idag. För första gången på nya stället och vi började med att rida ut en sväng. Mycket spännande tyckte hon. Underbart vackert och havet låg spegelblankt. Tyvärr har jag inte hittat nåt bra ställe att komma ner i vattnet, får fortsätta efterforska.

Det här med "underhållsridning" är svårt, man får lika många svar som personer man frågar. Vet som sa det tyckte det betydde vanlig ridning, men ingen hårdare träning. En av stallkompisarna tyckte att det betydde att rida rakt ut i fri form. Det har jag verkligen ingen lust med.

Hon var inte alls öm i ryggen idag, varken före eller efter ridturen och var superglad att få komma ut på äventyr med matte igen!

Men åh vad duktig! Man blir verkligen peppad av att se era terrängträningar! Får se om vi kan komma oss iväg nu i maj:)

Tack snälla, vad gulliga ni är. :laugh:

Kände mig väldigt trygg och säker på henne och hon betedde sig egentligen inte annorlunda än jag kunde förvänta, men man vet ju aldrig.... :laugh:

rakt fram köper jag men inte fri form, en häst som har haft ont i ryggen är om möjligt ännu viktigare att den jobbar rätt med sin kopp och framför allt rygg för att förebygga att det onda kommer tillbaka och att muskulaturen byggs upp rätt igen. Får hästen gå i en för fri form är det större risk att den avlastar ryggen och arbetar fel och problemen kommer tillbaka.

Kör på din magkänsla, gör det som känns rätt, det brukar vara det bästa.

Charlotte: Äntligen! Nu väntar vi på fler uppdateringar ifrån din fina tjej!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar