07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*kl*

Nu är Ariel på plats uppe hos mina föräldrar. Första natten i husarrest (eh, box) avlöpte bra och idag har hon bekantat sig med nya hagen. Vi tog oss en skrittur också, i det underbart kuperade landskapet. :love: Ariel var ganska trött efteråt, så jag tror den här träningssemestern kommer att göra underverk på figuren.

Dessutom har jag hittat en liten bank att hoppa, får se när jag vågar det. :angel: Är så hoppsugen redan, fast jag lovat mig själv att inte hoppa utan tränare.

*kl*
Idag är min häst dyr :love: Blev en lite längre uteritt idag (1h 15min) med en del galopp (både höger och vänster :D stora framgånger att han börjat ta höger under ryttare), avslutade med att kika lite på LB:1 eftersom dressyrstaketen stog kvar på terrängbanan och vi red förbi där.. Han är inte riktigt redo för galopparbetet, volten i vänster varv satte han, men i höger tja... han drog mot staketet och hoppade :D Han gjorde klart för mig att han är då ingen dressyrponny, han försökte 4 ggr att hoppa över staketet och sista gången lyckades han :angel:

Trots lite oenigheter i slutet vid dressyrstaketet så är jag helnöjd med honom idag, avslappnad och lugn, tog galoppfattningarna fint, inte ett enda bocksprång, höll galoppen på en galoppsträcka på 6-700m utan att bryta av trots att jag höll honom i ett rätt samlat tempo :)

*kl*

Sista tävlingen i vår för vår del idag. Nu väntar 1 månad ridning och sen blir det bete innan det börjar förberedas inför Kvalitéen.

LB:1 var programmet idag och jag hade helt missat punkt 8 i proppen där det stod att vi fint väder så hålls tävlingen utomhus:eek: Min 4-åring är för det mesta väldigt styrbar i ridhus men inte så styrbar utomhus. Jaja det var bara att ta tjuren vid hornen och försöka traggla sig igenom programmet. Framridningen var också ute och hästen kändes mer som en bomb än som en dressyrhäst, som tur är så vet hon inte hur man bockar, men lyckades få henne att slappna av hyfsat innan vi fick gå in på banan. Väl på banan var det väääääääääldigt svårstyrt och spänt och vi hade en hel del stora missar MEN vi satte båda galoppfattningarna och fick en hel del 6 or och fick faktiskt 7 or på båda galoppvolterna så det var väldigt roligt. 55,5 % blev resultatet och det känns faktiskt lite snällt för fy vad illa jag red

Filmen tror jag att jag behåller för mig själv. Men några bilder bjuder jag på

Oklart vad jag gör med vänster hand
042.jpg

046.jpg

056.jpg

061.jpg

066.jpg

084.jpg

096.jpg

Tycker du ska vara nöjd med det. Och se det som en erfarenhet, det var väl jättebra att det gick att genomföra ett program utomhus också :) resten är väl ganska oviktigt när det är ett "första gången".

-----------------

Idag fick Q ett pass. Skrittade fram på ett fält utanför ridhuset (där det inte är torrt nog att göra annat än att skritta än, men lite omväxling är bra för honom). Minst sagt bra. Två rodeoepisoder bjöd han på, från skritt på lång tygen till vild rodeohäst som for över hela fältet i full karriär med ryggen som högsta punkt och näsan vid bakhovarna. Bocka kan han i alla fall (det heter ju att man ska vara försiktig med vad man önskar sig, nu har jag fått min vildhäst :angel: ). Red en stund där tills han var hyfsat avslappnad och då gick vi in för att jobba.

Han behöll sin framåtbjudning och blev riktigt fin efter uppvärmningen. Blir ganska stark emellanåt men nu går det att rida i en i stort sett konstant stadig form. Red en del övergångar och krumelurer och fokuserade på balansen idag, takten kommer ganska bra av sig självt då. Uppfödaren/hästägaren/mamma (:D) var mycket nöjd och tycker att han har tagit stora steg dressyrmässigt de senaste 2 veckorna, vilket är trevligt med tanke på att jag inte hunnit rida någon regelrätt dressyr under den tiden (red en kort stund i ridhuset i förrgår efter en skrittur ute, men det var enda gången).

Du har självklart helt rätt. Jag är jättenöjd över hur hon skötte sig och det är ju kul att man fick betalt för de grejerna som kändes bra.

Jädrar vad Q verkar ha taggit till på sist tiden :D

Kul att det gick så bra ändå! Man får vara nöjd när dom små liven sköter sig.

idag har jag och Plutten gymnastikhoppat. Red över upphöjda cavaletti och två studds hinder. Har även mycket lydnads övningar som att sakta av och stanna framför en bom osv och han blev riktigt fin och lyssnade bra så mer sådana övningar ska jag göra för att få honom att lyssna bättre och inte älga iväg i galopp som han helst vill. Att hoppa studds tyckte plutten va en barnlek och hade nog hellre hoppat högre än mina 50cm:p är iaf super nöjd med honom idag. Min snälla mor som hjälpte till idag skulle filma lite med sin mobil och sa glatt att "åh han hoppade jättefint där och jag lyckades filma det!" men när vi skulle kolla på det sen var det bara 10sek film på två hinder. Men hon försökte iaf :)

Härligt att höra hur alla är så igång och ute och far. :)

Här var vi på den andra terrängträningen idag och den slutade med premiär för avramling så nu är det gjort. :p
Hon visste precis var vi var den här gången och var väldigt mycket mer laddad än sist. Lite svårare att stå still och faktiskt skritta när jag bad om det. Vi gjorde mer eller mindre samma som sist men med lite tillägg och lite mer i trav och galopp. Hon skötte sig utmärkt så sett.
Så kom vi mot slutet och tog en liten stock i svagt nedför, fortsatte i galopp och skulle vända upp mot en liten stockhög i uppförslut som vi hoppat som enstaka tidigare. Där tyckte hon att det var ett jättebra beslut att gå av typ 3 meter för tidigt (jag försöker med allt jag har att INTE ta en förhållning i de lägena utan hon får bestämma själv, omlärning för mig från min gamla) och gör man det utan att samtidigt lyfta på tassarna ordentligt, ja då slår man i och se, de bommarna ramlade inte och hon tappade balansen i landningen, gick ner på knä och jag rullade av. Hon tvärstannade språnget efter, vände sig om och tittade på mig. Sen satt jag upp igen, tog det i trav ett par gånger och jo, hon lärde sig att det är bäst att lyfta på fötterna. :idea: :p

Så på ett sätt var det nog bra att det hände för jag har känt att hon varit aningens nonchalant i sitt förhållande gentemot bommar och hoppat lite oengagerat. Nu vet hon att hon måste lyfta på fötterna och hoppa upp sig annars står man på näsan. :grin:

Tur att det gick bra, men som du säger. Är de drumliga i sitt förhållande till bommar så är det lika bra att de lär sig. Hellre att de gör det när det handlar om småhinder än att det dröjer tills det handlar om både större hinder och hastigheter. Sedan måste de ju inte nödvändigtvis alltid stå på näsan för att fatta ( :angel: ), men om hon är så oförsiktig så må så vara, hon verkar ju ha rättat sig fint efteråt, och det är huvudsaken :)

Tur att ni inte slog er Kirre!

Min var ohalt igen igår, nu håller jag andan och hoppas att det håller ett tag!

Köpte en transport idag, så oavsett vad som händer så ska det lasttränas framöver! Här ska lasttränas tills hon kräks och går på släpet helt själv. :devil:

Tur att ni inte slog er Kirre!

Fråga mig imorgon om den biten. :devil: :crazy:
Man inser ju att man inte 10 år längre. Men antar att du hjälper mig med att faxa recept på godis åt mig då. Du har ju hela anamnesen och vet vad som händer vid avfallningar. :angel: ;)

Jag hann ju dock se framför mig hur hon skulle slå över och landa på mig men hon fick ordning på sina fötter och missade mig och jag var ju rätt nära backen när jag ramlade av efter som hon neg så fint. :laugh:

underbarn; Ja, det kändes lite skönt, så här i efterhand, om lärdomen sitter i. Nu travhoppade vi bara efteråt så vad som händer i galopp nästa gång vet jag inte. Har ju sett vid löshoppning att hon har en tendens att ta av tidigt på hjälphindret och tja, det blir låååångt för henne till nästa då.
Hon verkade dock inte riktigt fatta vad som hänt såtillvida att hon var tveksam när vi gick på igen och det känns jättebra.

Vilken tur att det gick såpass bra ändå!

Jag funderar på om jag ska ta mig ut till stallet tidigt idag så jag hinner med att rida lite hästar innan jag ska jobba. Idag för plutten blir det en lugn uteritt. Men det är nog bäst med en kopp kaffe innan jag sätter fart:)

*kl*
Har skrivit här för länge sedan. Ett par månader kanske. Men det går super bra för mig och Palermo.
Tävlade i lördags en lokal 80 och 90cm. Nolla i båda :)
http://www.youtube.com/watch?v=cx7wCWstljc

Han var jätte duktig!
Den 22 maj ska vi debutera 1m :)
Allt går verkligen jätte bra nu. Vi har haft en del motgångar men nu verkar allt vända :)

Vad duktiga ni är! Jag och Ibban åkte iväg på program ridning igår och tjejen skötte sig fantastiskt, det är helt otroligt hur cool hon är. Vi red igenom programmet på dryga 66% :)

*kl*
Idag har Cero fått sin första riktiga hoppträning :) Vi avslutade med en bana på 6 hinder, räcken och oxrar på 50cm och sista räcket på 70cm! :) Han flög över allt jag styrde mot, så himla duktig! Galoppfattning från skritt i slutet, han blev så taggad ^^ Fin bjudning hela tiden och verkade tycka det var jättekul, visst kom han fel ett par gånger men löste det super!

Mamma tog bilen till träningen, så hon tog sadeln i bilen så jag skrittade barbacka hem, han taktade första kilometern men de sista hundra meterna började han fatta att han jobbat rätt hårt ;) Så då satt jag av och han fick lunka hem. Efter en massa mat fick han stå och beta en stund innan han fick gå tillbaka till hagen.

Egentligen sa jag så att om det gick bra idag så skulle jag anmäla till banhoppningsträningen på söndag, men med lite eftertanke så gör jag inte det. Det gick jättebra idag, och jag tror det räcker på ett tag nu, och dessutom ska det bli taskigt väder på söndag och då flyttas det in i ridhuset där Cero inte har någon bjudning alls. Men, han är ju inte ens 4 år än, det kan vänta länge! :)

3 veckor kvar tills sommarvila för Cero! Då hoppas jag att han går upp i vikt, för nu ligger han stilla men går inte upp..
När han kom till mig vägde han 330kg.
Som max har han vägt 400kg, då var han i jättefint hull och musklad.
Nu 360kg...
Får lucern, soja och havre + mineraler och nypon för ledernas skull. Ska öka lucernet ytterligare och se om han orkar äta upp.

Senast ändrad:

Idag hade jag ganska bråttom så det fick bli lite snabbt gos och fix i stallet, ska bli skönt att få ut dom på bete snart, även om jag älskar att kika in i en nymockad fräsch box med nytt vatten och fint hö! :D:love:

Imorgon blir det tömkörning och på onsdag ska jag försöka få tid till att testa sadlar! :laugh: Min stallvärd har en hoppsadel hon knappt använder och ett par andra så vi tänkte testa om någon ligger okej, har ju en padd att bredda upp med lite i värsta fall! Ligger någon bra får jag gärna låna den tills jag kommit iväg o köpt mig en egen, känns kanon att kunna komma igång lite igen! :banana:

Och efter henns 150cm uppvisning ifrån stillastående är jag mer än sugen på att hoppa, tänk vad man måste flyga! :love::bow:

kl

Vad duktiga alla är! Idag tog vi en härlig lugn tur ute i skogen på ca 1 timme eftersom vi gymnastikhoppade lite igår ville jag ta det lugnt:) I morgon får vi se vad vi hittar på. Funderar på att tömköra lite vi med!
Även vi måste skaffa en ny sadel. Sålde min älskade dressyrsadel för någon vecka sedan eftersom han växt ur den så nu måste jag ge mig in i den eländiga sadeldjungeln igen! Någon som har tips??

Jag har en Kieffer Lech som jag älskar (de är väldigt lätta att hitta bra beg exemplar av och ligger mycket vettigt i pris, ca 4000-6000 kr). Ska jag köpa en ny så blir det utan tvekan en Ordo Equester Venus. Har terrängsadeln ur samma linje (Mars) och den är helt underbar och väldigt prisvärd. De får man dessutom värmda efter hästen vid köp och de går att få med extra stora kåpor (perfekt för mig som har långa ben och sitter och kurar i alla normalstora sadlar).

O.E. Venus;

venus.jpg

Jag red ut en sväng idag. Hittade en väg ner till havet på nya stället. Det var helt vindstilla idag och havet låg spegelblankt, underbart vackert. Attans att jag glömt mobilen så det blev ingen bild. Vi gick ut lite i vattnet, men det var stenigt och fullt med äcklig tång. :p

Red ut med Q i skogen idag. Vanlig runda med rätt mkt trav och galopp, mamma red med på tysken.

Imorgon har han vila, och sen ska vi åka och miljöträna på en anläggning en bit bort i övermorgon. Först ska han få hoppa några småhinder i deras paddock och sen ska vi gå och titta på kossorna som bor bredvid :devil: en äldre väluppfostrad häst som står där ska följa med som mentalt stöd vid ko-träningen.

Till helgen åker jag till Lund, så då får han vila fre-sön.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 941
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar