07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Prince tömkörs just nu 2 gånger i veckan av en höggravid mig :angel: när bebisen är ute e det minsann dax o sätta fart me lillfisen :devil:
Blir bete helt o hållet Juni & Juli. Fast han går ju hemma så han får komma in ibland för lite pyssel såklart.

princeny.jpg

Cero ska släppas samma vecka som jag slutar skolan (runt 5-6 juni blir det), och går minst en månad utan arbete, jag har praktik över sommaren i "mitt" stall så jag har annat att göra ändå ;) Förhoppningsvis har han fixat ett bra hull då och vi ska köra lite lugnt resten av sommaren.

Hur länge kommer era gå på bete förresten?

Ariel går på bete hela sommaren, i skogshagen som är helt underbar att vara i. :love: Hon kommer att få lite halvvila (dvs ridas 1-2 dagar/vecka) vecka 24-27 då jag har ansvar för min valack då och därmed inte hinner med två hästar. I övrigt kommer hon att gå som vanligt under sommaren, vila får hon när hon verkar behöva det, någon vecka här eller där. Rent generellt vilar hon mer på vintern än sommaren.

Nu är Ariel och jag riktigt igång. Vi skrittklättrar och lågpulstränar. Igår var vi ute med pulsmätare för första gången och det var fascinerande att se hur pulsen ändras i brant backe jämfört med slätmark.

Vi har hoppat (eh, klivit) upp- och nedhoppet ett par gånger för hand, så snart kanske jag vågar mig på att prova uppsuttet. Sedan har vi bekantat oss med sjön, det var skoj att plaska runt lite tyckte Ariel. :D

27 dagar kvar här uppe och än så länge flyter allt på riktigt bra. Jag hoppas så att det håller i sig!

*KL*

Och Lillen är nu i version 2.0 - den utan lös benbit. Lämnade honom imorse, åkte 8.30 och 10.20 ringer veterinären och skrämmer halvt slag på mig då jag trodde något gått snett. Men hon ville bara tala om att han var opererad, allt gått jättebra, han är på benen igen, vaken och mår bra.

Rena expressfarten =)

Divan har rak rygg och jag har en Bates Innova på henne med de små stöden. Den är skön men ful :D

*kl*
Divan ställs av första helgen i juni och får vila till 10 juli, 5 veckor totalt, och sen sätter jag igång henne så hon är i toppform till Kvalitéen. Hon kommer dock gå ute dygnet runt från midsommar, kanske lite tidigare det beror på när vi får släppa dem.
Vi har bete på gården så det är väldigt smidigt att ta in och rida osv.

*kl*

Min går "på bete", ute dygnet, runt sen förra helgen och kommer att göra så så länge vädret är ok, brukar bli till början av oktober. Vila blir det från nästa fredag och till midsommar då jag åker på semester till USA då. Blir perfekt då vi introducerat mycket nytt de senaste veckorna samt att jag tror (och ännu mer HOPPAS) att hon är i växttagen, så får hon växa i lugn och ro en stund nu och fundera över livet som ridhäst.
När jag kommit hem så kör vi igång igen.

Tack för tips! Hoppas verkligen att jag kan komma mig iväg snart och prova lite sadlar för jag börjar tröttna på att bara rida i hoppsadeln:angel: Har mycket med skolan nu så jag känner att jag får prioritera den framför sadel.

Nu är det nästan 30 grader varmt här och jag håller på att mälta bort. Det blir en tur till stallet ikväll och lite tömkörning ute i skogen, verkar han sköta sig ska jag ta några varv på ängen också:)

Ikväll blir det tömkörning och bommar, riktigt kul! :laugh::love:

Har också beställt mulnät, ridmask med öron, grimmor, flughuva med mulnät och öron, ryktskrapa :p, 2 olika hackamore för att göra om till ett (det andra säljs) och fårskinnsludd till hacket! :banana:

Nu fattas bara sadel med tillbehör :angel: och ett träns till hacket! ;)

Nu kommer det lite uppdatering från oss igen vi har haft en väldigt tuff vecka nu, med mycket svett, gråt, grus och rodeo. I lördags gick det käpprätt åt skogen djävulen i hästen vaknade och inom loppet av 15minuter hade han fått av mig två gånger....
I söndags åkte vi till ridklubben för att rida i deras ridhus utrustade med lina, medhälpare och andra bra att ha saker kommer upp och sen smäller det går inte att få kontakt med honom överhuvudtaget totalt låst, lyckas ta mig av innan jag blir avslängd igen.
Imåndags (igår) fick vi hjälp av tränaren som hade honom i lina och långpisk och mig på ryggen med tyglar och halsrem, och uppkom jag och sen brakade helvetet lös, men vi lyckades hålla honom (läs tränaren lyckades hålla honom och jag lyckades hålla mig kvar), men efter hand slappnade han av och i slutet red jag själv i samtliga gångarter med god bjudningmen tränaren hade säkerthetssnöret på (longerlinan).
Idag fick vi hjälp igen och idag visade han inga tendenser alls vi checkade honom på linan i alla gångarter och sen tog vi bort den och jag fortsatte rida själv och det gick bra, inga protester och inga hallelulja-moment, men med en bjudning vi inte sett tidigare nu ska vi bevara den och på torsdag ska jag rida själv helt, dock med mamma som markassistans och tränaren nåbar på telefon.

Till en helt annan rolig sak är att jag nu fått boxplats på en anläggning 6km ifrån där jag bor, med ridhus och ridbana har tillgång till boxen från den femtonde men flyttar förmodligen honom inte innan vi sätter igång efter sommarvilan! I dagsläget har jag honom hos mamma och pappa 16km bort utan tillgång till varken ridbana eller paddock så det är enormt mycket körning nu både med och utan släp.

Gällande bete så går han sedan denna vecka ute dygnet runt och kommer ridas till den 29maj då vi ställer honom i fem veckor vilket gör att han flyttar till nya stallet och sätts igång inför kvalitéts och championatskval första veckan i juli.

Oj! Vad gjorde han då? Ni har inte kommit på varför han fick såna utbrott?

Jag red min i dressyrsadeln på banan idag, nåt jag sett fram emot i över en månad nu. Jag såg framför mig hur vi skulle glida runt i superform och träna övergångar.

Till min stora förvåning var hästen varken skadad eller sjuk, men däremot pigg som :devil: och for runt som en påtänd giraff! :crazy::mad:

Jag var irriterad redan innan jag kommit upp då hon stökade runt i stallgången och bökade med huvudet vid tränsning. Svår att rida då hon går högt med huvudet och tolkar alla signaler som full fart framåt och hotar att resa sig om man rör bettet.

Det gick asdåligt såklart och jag blev alltmer förtvivlad, men tog sen en paus och tänkte lite. Kortade sedan upp och såg till att rida med ordentlig tygelkontakt och framåt för skänklarna och då gick det genast bättre (duh...) Till slut gick hon ganska avslappnat, men då var hon genomsvettig. Tror att jag behöver rida mer.

Ang bete så vet jag inte riktigt. Nu har hon ju inte gått alls knappt på 2 månader, men ändå inte vilat helt. Hade tänkt släppa på bete några km hemifrån (nya stallet vi är i nu ligger ju 4 mil hemifrån), men det är dåligt med ridbanor där.
Svårt.

Oj det var väldigt vad plötsligt det verkar ha kommit. Jag tycker det generellt verkar som det är fler som blivit lite starkare tonåringar. Min egen lilla kille håller sig i skinnet än så länge vilket jag är glad för eftersom jag inte är särskilt tuff:crazy:. Dessutom har jag haft en häst (mamman till lillkillen) i snart 17 år som verkligen inte kan bocka;). I övrigt tränar vi på och han orkar mer och mer men det handlar fortfarande om ganska korta pass när vi rider inne. Jag har tänkt att rida honom i början av betesperioden eftersom jag är lite nojjig för fång och han lätt får lite puls i benen. Tipps? Vill gärna kunna släppa honom på riktigt bete ngt år till. Sen får han vila 4-6 veckor. Tänker ha som mål att starta kvaliten och sen får vi se hur det blir i verkligheten:).

Tack för att ni delar med er! :)

Känner verkligen igen mig i det med tonåringar. M är inte särskilt dum eller väldigt bråkig nu. Hon var mycket värre i höstas.. Men idag red jag på ridbanan och hon förstod inte alls det roliga med att hoppa där. Mer vägringar än hopp. Men hon hade en fin framåtbjudning, förut avskydde hon ridbanan. Vi har inte hoppar mycket alls där heller så. Ute i skogen hoppar hon helt otroligt bra, vad jag än styr emot - en tiger i skogen helt enkelt! Att det kan vara så stor skillnad.

Idag hade jag och Amazing en underbar kväll i paddocken! :love::bow:
Jag tömkörde henne och det har aldrig gått så bra, visst har det gått underbart innan men nuuu.... Jesus jag är så kär i min häst! :love:
Hon lyssnade på varenda litet tygeltag och det var som att vi blev ett, mjuka fina svängar, rullade över ett par hinder, mycket volter och ökade raksträckor (jag fick springa på! :angel:) och bara så underbart..... :laugh:

Vi testade även en sadel och minsan, den funkade utmärkt! Så den kommer vi att få låna så mycket vi vill när ägaren själv inte ska hoppa tills jag hunnit köpt mig en egen!

Gissa om jag är sugen på att rida efter ikväll, går hon så med mig på ryggen nu så kommer jag aldrig att vilja kliva av, vilken koncentration och power! :love:

Kul att det gick så bra och att sadeln passar! :)

Det blev ingen tömkörning för oss igår eftersom jag begav mig ut och letade nya ridstigar och gick i skogen i ungefär 2 timmar. Iofs gör inte det så mycket men idag ska jag ta mig ut och göra något:) Sen har vi planerat in en terrängträning den 21 maj och jag hoppas verkligen jag kan vara med men det borde jag hinna om den börjar kl 10 och dopet som är den dagen börjar kl 14. Eller jag kanske är tidsoptimist ;)

Åh va kul! Jag är också sugen på lite riktig terräng! :d

Ja jag skulle nog säga att det blir lite tight, men du får galoppera på fort så löser det sig! :angel: ;)

haha ja jag får väl göra det! Du får haka på träningen är ute på Tjörn :)

Idag åkte vi iväg och hopptränade, det gick super bra!! Hon stannade inte en gång och gick med fin bjudning. Vi hoppade en bana på ca 80cm som bl.a. Innehöll 2 vattenmattor. Jag som brukar tycka det är rätt läskigt att hoppa har fått blodad tand och tycker det är riktigt kul! Det bästa utav allt är såklart att Ibban tycker det är jätte roligt :bump:

*kl*

Idag har Q fått åka på utflykt för miljö och trotsträning. Har inte satt honom i några situationer där han kunnat bråka senaste två veckorna men nu var det dags att utmana det lite igen. Så vi åkte till ett par bekanta som bor nära en bonngård och har egen hoppbana. Deras stall ligger dessutom precis bredvid 26:an, där långtradarna dundrar förbi och med mycket bebyggelse och action runt om. Perfekt för att testa honom lite.

Först red jag på deras bana själv. Han skötte sig och var riktigt taggad på att hoppa. Drog mot allt han såg och tittade inte på nåt. Mycket bra med tanke på att trotsen ju råkade börja i hoppsammanhang. Men jag har varit mycket noga med att särskilja det också, så att han inte skulle börja koppla samman hinder och hoppning med att bråka och göra som han vill. Han fick bara göra lite trav och galoppbommar och några små räcken idag för att känna sig duktig. Inga problem.

Sen red vi ut med en annan (ko-van) häst. Red en runda som gick precis förbi en stor kohage där de gick precis vid staketet. Han tittade men gjorde inte, försökte inte dra iväg eller få av mig. Fick mycket beröm och kände sig tuff. Sen red vi en liten sväng i skogen i trav och galopp för att de skulle få sträcka ut. Red förbi en liten sjö så där fick de traska i och plaska lite. Mötte både MC, motorsågar, lösa hundar, andra hästar, cyklister och bilar på turen. Så det var mycket miljöträning nonstop.

Alltihopa tog ca 1½ tim, och när jag satt av så kändes han inte ens trött. Och då körde vi ändå på rätt bra hela tiden. Han har verkligen fått en helt annan ork. Imorgon ska vi ta en kort skogstur och sedan står han resten av veckan, eftersom jag ska åka bort. Men jag är nöjd, trodde att jag skulle få bråka rätt friskt med honom idag men han försökte sig inte på något en enda gång. Ska försöka åka dit med jämna mellanrum så han får hoppa på en annan bana och se lite kossor igen. Det är bra att de får lära sig ut och åka med en gång, så att det inte blir en big deal.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 940
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar