07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Härligt! Vilka fält! Och lagom stora hinder att börja på.

Min får vila nu, 5 v semester väntar för mig men när jag är tillbaks, då jäklar ska vi på det igen. :D

Det var underbart, nu vill jag göra det igen!

Idag lastade jag Chatsi på egen hand. Stoppade in henne, stängde dörrarna, gick runt och satte fast, gav kraftfoder och gick sedan och stängde luckan. Var orolig att hon skulle få för sig att försöka vända, men det gjorde hon inte. Inte heller vid urlastningen, hon väntade snällt tills hon fick order om att backa.

:banana::banana::banana:

Ridningen var desto mindre kul, red i dressyrsadeln på banan. I uppvärmningen var hon faktiskt fin och sökte kontakt med bettet i bägge varv. Sen efter en skrittpaus fick jag inte till det igen. Alls.
Blir så irriterad på mig själv! :mad:

*kl*

Q hade lyckats drummla av sig en sko i hagen igår. Så idag slängde jag honom i kärran och åkte till hovslagaren på eftermiddagen så han fick slå på en ny. Hoppas han kan hålla hovarna i styr ett tag nu. Men vi har så stora och kuperade hagar med massor av skog, stock och sten i så det är inte så konstigt att det ryker en sko med jämna mellanrum.

Sen red jag en stund i ridhuset. Han var fin och blir stadigare och stadigare i formen, nu är det bara att traggla på helt enkelt.

Amazing har varit ganska sur och brunstig ett par dagar nu, sparkade rätt ut när jag skulle ta bort lite lera mellan juverhalvorna :crazy: och har mest velat gnida sig emot herrarna i hagen... :angel:

Men igår kom äntligen fölungen, en välskapt liten Prins som redan är kanonbusig! :love:

Mammahästen och ungen fick leka lite i paddocken och flocken kollade på i hagen, Amazing som älskar fölungar gnäggade tydligen massor och fölis svarade! :love::love::love:

Så man märker ganska tydligt att det är hormonerna som har spelat ett spratt och jag hoppas att A återgår till sitt trevligare jag under veckan så att vi får till ett par pass! ;):D

Ser jättebra ut på filmen ju bortsett från avfallningen, men tur att du inte slog dig!

Skönt att lastningen funkade också. Tycker du det funkar bra att binda henne första och sen fälla upp lämmen? Undrar mest för jag brukar göra tvärt om sätta upp lämmen först och sen binda honom, men sen har jag bara bommar bak vilket gör att jag inte vågar lämna innan lämmen är stängd. Bara nyfiken som sagt, alla gör vi olika.
När jag lastar ut tränsar jag och tar loss honom först och sen fäller lämmen, öpnnar du lämmen innan du tränsar då också?

Förövrigt försökte R testa lite igår igen, men jag var snabb som attan med skänklarna, så två gånger försökte han vända och lätta men sen gjorde han inte om det:devil: Nu blir det dessvärre inte mycket ridning denna veckan sluttamp med ex-jobbet som ska vara inne nästa vecka plus tenta på torsdag, är lagom bitter just nu när jag inser att jag var tvungen att boka av veckans träning menmen, till sommaren är det ju över och inga mer tentor för mig (förhoppningsvis), då kan jag koncentrera mig fullt ut på jobb och häst istället för allt flängande som har försökts prickas in den här våren.

Skönt att lastningen gick så bra! :laugh:

Jag åker ju också alltid själv (förutom ibland när en snäll vän följer med) och har alltid gjort med min äldre. Jag har svårt för att gå med hästen in i transporten när man är själv för antingen får man lämna hästen lös och gå bak och stänga eller sätta fast fram utan bom bak, inget av alternativen är ok för mig. Så båda två lastar jag numera med den "förhatliga" (enligt vissa) longerlinan runt bommen där inne och jag står utanför, de går in, jag stänger bommen, lägger in linan, stänger rampen, går fram och sätter fast. Känns tryggt och bra att veta att hästen alltid är i kontakt om den skulle få för sig att backa samt att den aldrig sitter fast utan bakbom och inte står lös utan bakbom.
Så oavsett om jag har sällskap eller inte så lastar jag i och ur själv.

Fö så glöm ridpasset och se fram emot nästa! ;)

På tal om lastning... jag lastar alla hästarna själv när det behövs, är jag inte själv så kan någon annan stänga bakom men det är inte nödvändigt.

Jag brukar bredda mellanväggen lite, gå in med hästen, slänga grimskaftet över halsen, gå ut genom framdörren och runt kärran, skjuta mellanväggen på plats och haka på bommarna, stänga lämmen och sen gå fram och sätta fast.

Om det är tysken jag lastar så sätter jag fast honom fram och stänger framdörren innan jag går bak och stänger, eftersom han aldrig slänger sig bakåt när han sitter fast. Och ska jag iväg på större tävling så andra sidan på kärran är fullpackad med grejer så lastar jag smalt.

Tycker du det funkar bra att binda henne första och sen fälla upp lämmen? Undrar mest för jag brukar göra tvärt om sätta upp lämmen först och sen binda honom, men sen har jag bara bommar bak vilket gör att jag inte vågar lämna innan lämmen är stängd. Bara nyfiken som sagt, alla gör vi olika.
När jag lastar ut tränsar jag och tar loss honom först och sen fäller lämmen, öpnnar du lämmen innan du tränsar då också?

Det var ju första gången. Hade jag inte haft innerdörrar hade jag inte lämnat lämmen nere, nu står hon ju ganska ombonat och det kändes som att den största risken var att hon skulle få för sig att vända inne i släpet (hon har försökt förut) och jag ville hindra det. Samt kunna ge henne godis snabbare :)

Ang avlastning så tränsar jag nog först, men jag har ju inte provat ännu. ;)

Vad skönt att du fick igenom hans testning, bra jobbat!

Jag tyckte min avfallning var ursnygg... :D

Jag förstår egentligen inte varför man inte skulle sätta longerlina runt där framme. Hästen sitter ju inte fast på något sätt, och stående bredvid hästen ser man lätt om den är på väg att få panik och kan lätta på linan.

Jag hade linan runt ringen där framme igår. Då har man nåt som leder huvudet på rätt håll, fast hon var snabbare än mig så linan var slak när hon gick in. Lastade min förra foderhäst på samma sätt, sen efter några gånger gick han bara rakt in utan linan.

Idag har vi tömkört i regnet. Blött blev det men han gick riktigt fint i slutet så jag är glad :) längtar tills på lördag då vi också ska iväg på terränghoppning. Det ska bli såå kul!

*kl*

Chatsi är tjock i ett framben efter att ha rejsat på betet.

Börjar fundera på andra hobbysar?

Usch vad tråkigt! Hoppas att hon blir bättre snart igen!

Idag är det Pluttens födelsedag hurra hurra hurra:banana:
Detta firades med ett härligt pass i paddocken!

Här är en bild från igår då jag blev tvungen att spola av honom eftersom han var så blöt och hade rullat sig i leran:devil:

32408326.jpg

:love:

Grattis till honom! Sötnöt! :D

Idag hade jag ett fantastiskt (;)) pass med A i paddocken! :love: Hon var superpigg och helt galen till en början men sen lugnade hon sig lite (:angel:) och skuttade över ett par hinder så fint så fint så! :laugh::laugh:

Hoppas på att kunna tömköra allt rida imorgon en stund, och sen ett ordentligt ridpass på lördag om jag hinner innan vi släpper på betet! :bump:

Annars blir det ridning på söndag när dom betat in sig lite! :laugh:

(Kommer en hel del nya hästar så det blir nog liv i luckan!! :banana:)

funderat på frimärken;) unsch vad tråkigt hoppas det går över snabbt och inte är något!!
ja avfallningen var snygg men jag hatar att ramla av elelr se andra göra det egentligen fattar jag inte varför med tanke på att jag pepparpeppar aldrig skadat mig mer än en och annan lätt hjärnskakning, men benen brukar hålla nu sist föll jag ändå på staketet hela stövlen är upprepad och vet inte riktigt hur jag ska snygga till den, frågan är om mina ben är för hårda elelr för mjuka:o Men har alldeles för många i min omgivning som skadat sig rejält och därför har jag väldig respekt, lite för mycket för mitt eget bästa, gäller iofs allt, åker tex. inte skridskor på ställen jag inte vet att jag bottnar eller kan ta mig upp oavsett om det så varit 15minus i två månader, fegis? Ja kanske, jag ser det mer som att jag är rädd om livet:p

OXXO; Grattis till din kille, nu börjar dom bli "vuxna" på riktigt dom små småttingarna!

Var förresten och skrev på kontraktet för nya stallet, så nu är det bestämr att vi flyttar sista fredagen i juni:bump:

Härligt! :D:D

Ikväll är det dags för oss att släppa ut hästarna i det gröna och låta Sommarbete 2011 komma igång! :bump:

Och imorgon blir det ridning :love: och förmodligen på söndag också! :laugh:

(Blir bättre än att rida idag som planerat då gårdagens pass var ganska hårt!)

Härligt att höra att det går bra med era pållar!

Var iväg med M igår, hon gick på transporten som en klocka och skötte sig jätte bra! Vi skulle rida ut med en kompis till mig och hennes valack. Jag visste att hon var brunstig men inte SÅ brunstig :p Hon var verkligen tok-förälskad. Svansen slängde hon upp en del, gick som en anka och kissade mycket.. Haha! :D Men hon skötte sig jätte bra, hade en jätte fin framåtbjudning och var modigare än valacken. Är stolt över min fina tjej!

Ni som har ston, har ni märkt av mycket brunst?

Ni som har ston, har ni märkt av mycket brunst?

I fjol var Ariel verkligen überbrunstig när hon brunstade. Under högbrunsten gick det knappt att få kontakt med henne, hon var så fokuserad på att imponera på alla läckra valacker i hennes närhet. :p

I år har jag gått och väntat på första brunsten, men kanske har det varit för kallt, för någon brunst har inte kommit än. Nu går hon ju ensam i hagen hela ridsemestern och ingen brunst har jag sett då heller. Eller så har hon lugnat ned sig, vilket vore trevligt. ;)

I övrigt tränar vi på här uppe. Lågpulsträning är det som gäller, även om vi smygtränar lite terräng också i form av vattenplask och stockhoppning. Två veckor kvar av den härliga vistelsen här uppe, jag längtar efter riktig träning men skulle gärna vilja ta med mig några backar hem också...

Idag har jag lasttränat inför i morgon och i slutet gick det riktigt bra och han sprang nästan på:D Får hoppas att det håller i sig tills i morrn!
Ska bli spännande och se hur han sköter sig på terrängen vi får hoppas att det går bra!

delvis knapplån

hur gör alla när ni lasttränar? vissa har ju den teorin att om hästen börjar backa ska man själv backa den och sen gå fram igen när man själv bestämmer. vissa anser att det är bättre att hålla emot lite när hästen backar så den förstår att den måste gå framåt. undrar också om ni går in och ut många gånger eller nöjer ni er om hästen står lugnt där inne?

jag antar att båda teorierna fungerar bra så länge man är konsekvent.

Jag har aldrig lasttränat för "tränandets skull", utan endast lastat när vi ska någonstans och då förutsatt att det ska fungera, Vågad ja kanske?

Men genom att vi alltid sett lastningen som en väldigt naturlig del i hästens dagliga hantering (inget konstigare än att det sa gå att leda hästen till och från hagen i princip) så har det heller aldrig varit problem och då har vi lastat många hästar. Visst första och andra gången har de inte gått rakt in men från tredje gången har det sällan varit några tveksamheter. Stannar dom och inte vill gå håller jag emot de får ALDRIG gå bakåt, det är lika fel som att de tapapr bjudningen i ridningen. Vi har varken ridbana eller ridhus hemma vilket gör att våra hästar vid tidig ålder vänjer sig att åka mycket.

Idag när jag lastar skickar jag in honom ensam med grimskaft över halsen sänger bom och läm innan jag går och spänner fast honom, på detta sätt har vi lastat sedan april förra året, jag kör mycket själv vilket är ytterligare en anledning att det bara ska fungera.

Så tips på lastträning har jag inte, likaså lockar vi aldrig med mat eller godis för att de ska gå in, men de första gångerna har jag alltid ett dressyrspö i handen för att eventuellt kunna peta på lite om de skulle stanna eller vilja gå åt sidan då detta fungerar som vägvisare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar