07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tack:D Jag håller med dig om att det är nyttigt både för mig och hästen!

Nästa gång hoppas jag att jag vågar rida på lite bättre. Men jag är super nöjd med hur han uppförde sig eftersom vi är gröna båda två. Det är i alla fall något vi ska göra igen för det var verkligen roligt!:bump::bump:

Han såg trevlig ut! :)

Jag red dressyr på min idag. Red ut igår och fick då ett väldigt trevligt sug i handen och halleluja, det fick jag idag med! Dressyrade på gräsbanan och tränade nedsittning, övergångar och att minska och öka volten i trav (gick bra i höger varv, sämre i vänster) Verkar som att mitt jobb i förra veckan har börjat ge resultat!

Efter att ha sett hur hon knaprat på sitt bett funderar jag på om jag ska våga prova henne på ett rent metallbett igen, eller om hon blir upprörd igen då.

Planerar att hoppa lite senare i veckan, längtar!!

Nu har jag ett tvådelat eggbett i gummi. Hon trivs bäst på tvådelat och gummi har jag då hon är så känslig och lätt reser sig om man råkar fastna i handen. Jag gillar bäst D-ringsbett, men det verkar svårt att hitta nuförtiden. :(

Jag gillar också D-ringarna bäst! Har såna på alla hästarna hemma. Queenie har ett rakt bett med D-ringar som hon funkar super på! Hon tycker inte alls om tvådelat. Håller med om att det är lite svårt att hitta betten, men det är klart värt besväret när man väl fått hem dem! :laugh:

vad trelvig han ser ut, en häst helt i min smak:laugh:
Kul att se en Loredesavkomma dessutom valde ju på loredes eller Rosevelt när jag skulle betäcka mitt sto (blev Rosevelt).

Vad har du för planer med honom?

Vi var och red igår och ja vi fick se en ny sida av R igen, denna gång den lite vuxnare "träigare" sidan som var lite stel och inte helt genomsläppt, något som gjorde mig lite ställd då jag inte riktigt viste hur jag skulle hantera situationen men som sagt har det hänt mycket dom sista två veckorna både framsteg och baksteg och igår blev det nog lite krotslutning i båda våra hjärnor när vi försökte filtera allting hoppas jag, får hjälp av tränaren på torsdag igen. Lyckades faktiskt knäppa några bilder men jag lyckas inte få in dom i datorn men ikväll eller imorgon kanske jag har fått lite hjälp:o

Jag har "fuskat" lite och lämnat bort min häst till en tjej som ska rida honom. Nu har han varit där i tre veckor och han såg jättefin ut:)
Hoppade ett riktigt hinder första gången igår, inte högt och han tvekade lite först, men när han väl förstod att han skulle hoppa så hoppade han:)

På lördag ska han löshoppas och då hoppas jag på att få några bra kort, och nästa vecka ska jag åka och rida honom, sen får han nog stanna några veckor till. Det ska bli skönt att få hem en ridmässigt mer mogen häst:)

Igår hoppade vi lite på egen hand.
La en bom, 2,5 m till ett kryss, 6 m till en oxer med en hög med bildäck under och sen en bom på marken 13 m bort. Värmde upp i ösregn på travbanan och cantrade lite. Hoppade fram på ett litet smalhinder (1,5 brett) med två bildäck runt bommen, hon bjöd glatt på det!

På serien fick hon spader när hon såg bildäcken på marken och stannade redan på krysset, men fick gå fram och titta, sen hoppade hon bra.

Lade upp den sista bommen till ett räcke sen och tränade på att landa i en bestämd galopp efter serien.

Hoppade väl 60 cm, mer vågar jag inte när jag är själv, men är stolt över att jag faktiskt red och inte längre sitter och väntar på att hästen ska stanna bara för att sen undra vad som är felet...

Det var nog första gången vi verkligen red ute i regn och hon sprang lite på sniskan och surade med baken mot regnet, men efter uppvärmningen var det uppehåll. Bra träning att inte ha något ridhus. :p

Härligt! Grattis till lyckat ridpass!

KL
Idag var jag iväg och köpte ÄNTLIGEN min efterlängtade systemkamera! :love: Därför bjuder jag på nån bild på tjockisen i hagen.

Hennes älskade fästman (min treåring) har flyttat hem för ett par dagar sen, men eftersom att Queenie går med hans mamma som är högdräktig så har han inte fått komma hem riktigt utan har stått hos grannen. Idag flyttade han till en ny beteshage så att de kunde se varandra, och satan vilket liv det blev! Inget som helst tvivel att de känner igen varandra... Ändå har grabben varit borta sen i februari. Suck! Fästmannen var alldeles hes efter flera timmars ropande, och Queenie hade varit svettig när min syster skulle rida henne tidigare på dagen. Stallägaren bekräftade att hon sprungit som en riktig idiot och riktigt sladdat i svängarna... När hon inte kunnat komma åt mannen från sommarhagen hade hon sprungit upp i vinterhagen och dragit ett par varv där, när inte det gick hade hon kutat ner i sommarhagen igen... Haha, hästar alltså... :grin:

Eftersom att kameran är lite ny för mig så hade jag inte koll på att det blev datumstämpel på bilderna, inte så snyggt kanske, men jag lyckades få bort den senare... Inte det bästa fotovädret heller... Men nästa gång det är fint väder - dååååå! :D

32427162.jpg

32427163.jpg

*kl*

Q ska förhoppningsvis gå för min dressyrtränare i helgen. Då får han besluta hur vida det är värt att planera in en av kvaltillfällena till championatet i dressyr. Om han anser att så är fallet så ska Q sedan matchas för att visas i Motala i höst, isåfall får han sin 3 veckors sommarvila ganska snart, i samband med midsommar (antagligen från och med veckan innan till veckan efter). Om så inte är fallet så infaller nog vilan ungefär då i alla fall, men jag kanske ger mig på att försöka kvala honom till fälttävlan ändå. Jag får se lite just nu, har verkligen ingen direkt plan men känns synd att inte satsa på något av det när det står en fin häst hemma i stallet. Helt klart är i alla fall att han ska visas på kvalitén, det är han redo för.

Kl

idag blev det äntligen en ridtur efter 3 dagars vila! Red först ut en sväng tillsammans med min mor och sen red jag lite i paddocken eftersom jag provade en dressyrsadel. Den låg naturligtvis inte bra och var alldeles för bred i midjan för mig så jag hade stora problem att komma ner i sadeln när jag satt ner i traven speciellt. Annars gick han riktigt bra och får idag en guldstjärna i betyg!

tack, vad kul att du tycker det! Rosevelt är ju jättefin också! Men kul att du hade koll på Loredes, inte alltid folk vet vem han är. Ser fram emot att du får in dina bilder i datorn :)

Jag tänkte visa honom på kvalitén i september och eventuellt rida ett dressyrkval också till championatet, så får vi se hur det går!

Har en film här också! http://www.youtube.com/watch?v=DXgC7oI5O1I

Marvin: Intressant ändå att hon trivs bäst med tvådelat, jag får alltid höra att tredelat "ska" vara bäst, men min verkar också trivas bäst med det tvådelade! Hoppas det löser sig så du kan ha vanligt bett så småningom :)

Han ser verkligen jättetrevlig ut och fint ridet:)

min trivs också bäst på tvådelad och jag föredrar det faktiskt också då jag tycker det är lite tydligare för som unga hästarna.

Fina ni är, och vilken härlig tränare!

Nu har jag hittat lite bett på engelska och amerikanska sajter, får ta och beställa hem några. :p

+ till Marvin

Tack båda :) Hon är jättehärlig min tränare faktiskt, väldigt positiv och det behöver jag just nu så man vet att man vågar rida på och gör ganska rätt.

Oxo: brukar du växla bett något eller kör du alltid med det tvådelade? Det tvådelade är det jag tycker han trivs bäst med så nu kör jag på det, och ibland hackamore när vi rider ut. men man får ju alltid höra att det ska vara bra att växla i munnen på dem.

underbarn: vad kul om du ska rida dressyrkval, fälttävlan också för den delen! har du någon film? Du kanske lagt upp tidigare, men vore jättekul att se. Var ska du visa honom på kvalitén? Vi ska till strömsholm :)

Senaste är ingen fantastisk film precis, från hans ostadiga period. Men lite från första dressyrträningen han fick vara med på. Finns en från hans första terrängträning uppe också.

Visa honom lär vi göra i Karlstad-trakten. Inte kollat än men tror att det är på Lillerud iår. Motala är närmaste kvalplatsen för dressyren i alla fall. Rider bara kvalet om min tränare tycker att det är värt det, annars kan det kvitta. Han ska ju göra lite av varje i vilket fall, i och med att det är fälttävlan han ska gå.

Nu rids han mest på ett tvådelat eggbett men jag har ett annats träns med ett tvådelat med rörliga ringar också men jag rider till 95% på eggbettet eftersom jag tycker han funkar så bra på det ser jag ingen anledning att byta. Sen när jag har testat andra bett har han inte verkat speciellt tillfreds med dem så jag håller mig till det:)

246831_200807276630343_100001032167015_605884_1985379_n.jpg

Miragon tränar hoppning för fullt nu och jag tror bestämt vi får strunta i att hon är dressyrstammad för hon har valt sin gren själv :laugh:

Fin är hon i alla fall, tycker matte!

Grrrr min häst är mer vild än tam just nu. Idag har de 10 dagarna gått sen hon blev behandlad för sin sträckning. Det kändes föga troligt attden skulle ha gått tillbaka och mycket riktigt, Ibbans extremt vilda lekar har givetvis pajjat läkningen. Kiropraktorn kan givetvis inte komma ut på ett tag så nu blir det 10 nya dagar i sjukhage, jisses säger jag bara ångvältshästen kommer inte bli rolig :angel::devil::grin::crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar