07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Vacker!!

Min häst är verkligen fantastisk! :bump:
Älskar hennes otroliga självkänsla och vilket självförtroende sen! :love: Idag kanade hon nerför ett berg på bakhovarna :eek:, hon hoppade HÖGT över ett brett dike för att komma till mig :love:, galopperade emellan smala trädgångar och kastade sig utför en kulle i full fart med otrolig elegans bara för att hinna före dom andra hästarna! :devil: :D

Hon är så stadig och säker, totalt orädd men ändå känslig och tänker väldigt mycket, börjar fundera på terräng med damen! :angel:;)

Vilka fantastiska hagar, finns goa träd att klia sig på, gräs så att det räcker och blir över, helt enkelt MASSOR att göra för dom, man blir nästan rörd! Jag kommer att vara min stallvärd och hennes familj evigt tacksam! :bow:

Senast ändrad:

Ser verkligen jätte trevligt ut!:) Både mental och fysiks jympa. Nu börjar till och med jag bli sugen men jag får nog börja med att ta tag i att hoppa lite "vanliga" hinder till att börja med. Vi har mest skuttat över ett nerfallet träd (läs pinne 50 cm högt) på en stig i skogen men det uppskattar han i varje fall.;)

Herregud, lyckas hon med allt det där utan att skada sig det minsta?? *avis*

Idag var vi iväg på terrängträning igen, blev privatlektion den här gången, vilket var väl intensivt. :p

Vi blev bägge trötta iaf! Vi hoppade grav och några lite högre (65 cm) massiva hinder. Hon stannade och tittade ett par gånger, där hon nog inte hade stannat om jag varit mer aktiv och på med benen, men vi fick fina språng på alla de nya hindern efter några försök.

KL!

I onsdags var Diablo & jag iväg på våran första "pay and jump". 30cm blev det. Ville inte ta högre då han är en liten fegis & jag inte visste hur han skulle reagera! Men han tyckte nog det var löjligt lågt. ;)

Han skötte sig exemplariskt! Massa hästar, hundar & människor på liten yta. Världens bästa Diablo! :love:

http://www.youtube.com/watch?v=KnjaH1WXpEk

I dag blev det en ny sadel! och resultatet kom direkt: M blev som förbytt,jisses vad hon trivdes med den:love:, det som vi tolkade som eskalerande trots verkade vara sadelproblem.

Idag kom jag ock min häst inte riktigt överrens! Men det är bara att ta nya tag och ändå glädjas åt att det släppte i slutet och att vår promenad efter passet blev hur mysig som helst:)
I morgon blir det en kravlös tur i skogen och hopp om att det inte spöregnar på oss!

Ja det kan ju inte alltid bli rätt, viktigast är dock att man slutar med gott mod precis som ni gjorde idag! :laugh:

Jag hoppas ju som sagt på att kunna rida tills slutet av nästa vecka, armen gör fortfarande väldigt ont men jag hoppas att det släpper! :)

Och nu har jag så många som 5 i stallet och flera som kommer att rida ut med + vänner, toppen! :D:D

Men vi börjar i paddocken.... ;)

Chatsi suckar över mattes nya påhitt...
DSC00038.jpg

I morgon ska vi åka och träna dressyr, för andra gången nånsin! :bump: Sen ska jag på en veckas semester så hon får vila lite.

Haha, jag har köpt ett exemtäcke till min tysk. Tycker att flugtäcken har så dålig passform så nu hoppas jag att det här kommer att sitta bättre. Men det syntes att han skämdes och såg ytterst förnärmad ut när jag provade det för ett par veckor sedan. Kroppsstrumpa var inte hans meldoi :angel: hoppas bara att Q och andra unghästen lämnar det ifred när de ska gå på bete sen, släpper mina någon gång i veckan som kommer. Dock hemma på gården och de rids som vanligt ändå, de fortsätter att träna och tävla hela sommaren som vanligt även då de går på bete. Hoppas de kan gå bort till september i år också, men det får vi väl se.

------------

Åkte och hoppade med hästarna idag. Tog ju tillbaka Q några steg när han började trotsa för att han inte skulle förknippa det med hoppningen. Lyckades bra och nu är han som han ska igen, bjuder och drar mot hindrena. Hoppade lite titthinder, tunnor och avslutade med en bana, inte högre än 70 cm men han kändes helt tillbaka så nu kan vi köra på som innan igen.

*KL*
NU har Nova fyllt 4:a år. Tyvärr glömde matte bort det på den rätta dagen så vi fick fira dagen efter med morötter. Har en son som tar studenten och han hade sin bal samma dag Nova fyllde så mitt huvud hade fullt upp med annat.

Idag har jag hoppat Nova på ridbanan för första gången. Satte upp ett hinder på ca 30 cm men hon brydde sig inte om att lyfta på benen utan plöjde rätt igenom. Höjde till 50 och då hoppade hon galant. Hoppade bara 4a språng, 2 i varje varv. Jag är nöjd med hennes prestation eftersom hon bara har varit på ridbanan 4 gånger tidigare.
Nu får Nova vila i ca 2 veckor eftersom jag har fullt upp med student och skolavslutning. Sen kommer jag nog rida till och från hela sommaren.

kl

Idag gick ridningen bättre:) Red lite kravlöst ut i skogen och klättrade lite. Travade en bit på vägen hem och då bjöd han precis så fint in i handen som jag hade önskat igår :p Han lyssnade fint på halvhalterna i traven så efter 200 m så saktade vi av och skrittade hem igen! Mötte dock en traktor med släp på den smala vägen men traktorn var snäll och stannade så vi kunde knixa oss förbi. Duktig pålle som gick snällt förbi:D

Japp jag är mer nöjd idag!

Vad skönt att det har lossnat för er!

Oxo: Tur att det gick bättre redan!

Idag var vi och tränade, vilket blev ett heldagsprojekt. Längtar tills jag flyttar hästen närmare hem igen.
Jag lastade själv både dit och hem så träningen har gett resultat. Vi red i ridhuset, för första gången i ett nytt ridhus. Det gav en häst som hellre giraffade än jobbade. Hon sänker ryggen och går och stretar mot handen och är inte särskilt rolig att rida, men det var ju bra att jag hade tränaren där för att få hjälp att reda ut det. Fick till några hyfsade övergångar och en riktigt trevlig högergalopp. Sen blev hon trött och jag hade inget alls att rida längre när vi kom till vänstergaloppen. Plus att det kom in lite hingstar i ridhuset som hon ville spana på.

Tränaren tyckte att hon var bättre ihop än sist hon såg henne (mars) och att gången kommer bli bättre när jag får henne ärligt på tygeln.

Sammanfattningsvis nöjd med träningen, nu har vi fått lite att klura på, och sen ska vi förhoppningsvis kunna träna betydligt oftare. Men nu väntar 1 veckas semester! :banana:

KL

å vilken rolig tråd här vill jag oxå vara med :)

Jag köpte min sessa för 2 månader sen! En nu 4 årig mecklenburgare som de står i passet! korsning av lite fullblod, halvblod och ooldenburgare. Fux med dubbla virvlar men världens snällaste :love:

När jag fick henne var hon rellativt mycke hanterad men ingen inridning var påbörjad så vi har börjat från början, i söndags var hon med på sin första dressyrträning. (läs 15 minuter skritt med ledare och en tränare som ger tips på hur vi ska komma vidare :D men roligt de var de :love:) Nu tänkte vi köra på fram till midsommar då de kommer bli vila å stoort bete med massa kompisar :)

Kul och läsa om alla era andras hästar även om ni kommit något längre än oss men :bump:

Låter som min fuxa Amazing, också 2 virvlar! :devil::love:

Även hon Mecklenburgare genom pappan! :D
(Svensk stam på mammans sida)

Idag fick jag äntligen träna Amazing igen! :love:
Gjorde ganska ont i armen emellanåt och nu efter ska vi inte prata om :angel: men tack o lov är Amazing för det mesta (det var VÄLDIGT KUL!!!!!! :devil: att gnägga efter dom andra hästarna idag :grin:) lätt och lyhörd i sig och vi fick till ett hyffsat pass!

Hon var väldigt spänd och ville inte alls slappna av först men när jag jobbat igenom henne med massor av volter och svängar hit och dit (ptja inte slarvigt förstårs) så lugnade hon sig och började koncentrera sig på jobbet, och då flöt det på så fint så! :laugh::bow:

Nu håller jag tummarna för fortsatt okej väder, då blir det löshoppning på torsdag och ridning lördag & söndag! :bump:

Så, nu gör vi ett sista ryck innan Q´s planerade sommarvila. Han får stå helt mellan 22/6 och 10/7.

Imorgon får han åka på terrängträning igen. På tisdag nästa vecka är det en dressyrträning inbokad för att slipa lite och göra en helhetsbedömning om fortsatt planering på dressyrsidan. På söndagen är han anmäld till sin första fälttävlan.

Kommer att bli en lång vecka det här, ska åka med någon häst i kärran varje dag den häst veckan. Tävling på måndag, onsdag, lördag och söndag. På lördag är jag i Bollnäs, kommer hem mitt i natten med den hästen och då är det bara att packa om för Q´s tävling på söndagen. Han måste lära sig att gå dressyrprogram också, får fila på det på torsdagen eller fredagen nästa vecka, aldrig tränat programridning med honom förut. Puh.

*kl*

Idag var vi ute på en riktig långtur jag och Ariel. Vi red nästan 2 mil, fattades bara en kilometer. ;) Hon var riktigt fin rakt igenom, även om det är lite mycket turbo på hemväg.

Vi har nu fyra dagar kvar på vår ridsemester, det har varit så skoj, men nu längtar jag efter dressyr- och hoppträningar...

Har ett erbjudande om att rida för en tränare varannan söndag fram till jul, men känner mig lite tveksam att binda upp mig för så lång tid. Tänk om jag inte tycker om tränarens idéer. :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar