07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Min häst är också helt slut just nu. Var och hoppade idag och han var trött, stackarn har inte vant sig vid att sova ute och bli riden samtidigt än. Kommer nog att få stalla in honom natten innan träningar och tävlingar för att han ska orka, stora gängliga bäbisen.

Åkte som sagt och hoppade idag. Värmde upp på travbommar på volt, några små räcken och hoppade sedan en liten bana med ett par oxrar, första gången han fick hoppa vattenmatta också, brydde sig inte nämnvärt om titthindrena. Tog bara ett par språng och slutade innan bensinen tog slut.

Dressyrträning på söndag och terrängträning på tisdag är inbokade.

Tur att du har hästarna hemma då så att det bara är att stalla in.

Min verkar vara piggelin iaf trots utevistelse dygnet runt. Hon har vilat en vecka nu och både igår och idag var hon väldigt pigg. Vilket hon visar genom att giraffa runt med sänkt rygg, studsa och tjura om man tar i henne. Suck.

Vi ska ju rida startfälttävlan på söndag och jag får inse att dressyren kommer att bli katastrof. Tränade en del övergångar idag och det blev väldigt tydligt att hon inte accepterar handen, så fort jag inleder en avsaktning så sträcker hon ut huvudet och stretar emot allt vad hon kan. :grin:

Jag vet inte riktigt hur jag ska lösa problemet, funderar på att prova med tömkörning för övergångsträning.

Min är också en sådan som stretar emot handen, hans taktik är att hugga bettet och dra mig ur sadeln. Sådana hästar kräver väldigt mycket tajming med hand-skänkel i övergångarna. I början får man röra bettet konstant och vara blixtsnabb att lätta ett steg när de inte drar emot och tajma med skänkeln samtidigt.

På honom så har jag konstaterat att det hjälper att jobba honom från backen och då inspänd med en "fast" inspänning (alltså inte halsförlängare eller annan med för mycket elasticitet i, för då drar han bara emot den när han känner att den ger efter, och så blir det en kamp). Har använt gouge eller graman på honom och longerat inspänd, så fort han känner att inspänningen inte ger efter så söker han sig framåt neråt istället, får med sig ryggen och rör sig på ett helt annat sätt. Måste inte spännas in överdrivet hårt, så öppet så han kan välja att gå aningens ur form om han vill, men när han känner att den inte ger efter när han rycker, då slutar han.

Jag har provat att longera min med chambon, vilket varit nära att sluta illa då hon fått panik när det trycker på nacken när hon höjer huvudet. Då har hon slängt sig upp på bakbenen istället och varit nära att slå runt igen. :crazy: Är därför lite tveksam till alltför fasta inspänningar på madamen.

Min rycker aldrig i tyglarna utan segdrar bara huvudet utåt-framåt och jag har inte lyckats få till timingen där. På träningen i måndags fick jag rida henne framåt i trav igen så fort hon slog sig fri, man kan få trava runt läääänge då... :angel: Har även provat att flytta henne lite sidvärts i övergångarna.

Nåja, det här är ju ett problem som jag får lösa långsiktigt med hjälp av tränare, så det är väl bara att acceptera att vi inte kommer att se så tjusiga ut på dressyrmomentet på söndag. Jag jobbar dessutom dagjour till tidigast 18 på lördag och har sen nattjour på söndagen så det blir ingen tid över för putsning och finlir i förberedelserna direkt.

Testa graman då? Den löper ju enbart genom bettringen så det enda de får när de drar iväg huvudet är ett motstånd i bettet (vilket hon ju gärna verkar skapa sig själv annars). Spänn den löst först så lär du se hur hon reagerar och sedan kan man plocka in den lite om de accepterar...

*kl*

Nu är Ariel och jag hemma i Uppland igen. :laugh: Det har varit ett oerhört roligt semesteräventyr, men nu väntar ännu roligare saker här hemma (som hoppträning...).

Bild från vår avskedstur:

110605-001_151223375.jpg

Igår var E.T. ute och kände igenom henne. Hon ömmar lite i länden och eventuellt är det sadeln som inte passar 100 %. Får bli koll av sadeln, hoppas att jag bara behöver byta koppjärn, hade tänkt spara min skatteåterbäring istället för att lägga pengar på hästen. :angel:

KL!

Funderar lite på hur länge & när era ska få vila i sommar?
Rider ni även fast de kanske sover ute?

Min har sovit ute i 1 veckas tid nu..

Min har ju gått på halvfart hela våren, så det blir ingen längre vila för henne. Hon fick börja gå ute nattetid förra veckan och fick en veckas vila när jag var bortrest. Nu rider jag som vanligt igen. Kommer att lägga in nån vecka här och där, men inte mer än 2 veckor i ett svep för min madame.

Kommer vi iväg på kvaliteten så kan hon få vila efter den.

Funderar lite på hur länge & när era ska få vila i sommar?
Rider ni även fast de kanske sover ute?

Ariel kommer att få gå på halvfart nu när jag är ansvarig för valackens motion också. Vissa veckor blir det 2-3 dagars ridning, andra 3-4 dagar. :laugh: Ingen regelrätt vila, hon vilar mer vintertid.

Ariel har ju stått på box nattetid en månad, men jag gör ingen skillnad nu när hon är åter på lösdrift. Hon är van att ridas och sova ute, så jag fortsätter som vanligt.

Min har gått ute på natten sen den förste juni från och med idag så får han vila i en månad till att börja med. Verkar han behöva längre tid på sig att vila får han det kommer väl kanske att skritta barbacka från och till hagen när jag borstar och går igenom honom ordentligt men annars får han gå och skrota:)

Divan vilar från och med igår och kommer gå ute dygnet runt fr.o.m lördag. Jag börjar sätta igång henne inför Kvaliteén den 11 Juli så det blir 5 veckor total vila till dess.

Min går på bete dygnet runt sen en vecka och kommer gå ca 6 veckor, med helvila. Sen blir det förhoppningsvis igångsättning inför kvalitén i slutet av aug.

Cero har 5 veckors helvila, bortsett från att jag leker lite i repgrimman med honom ett par gånger i veckan för att stimulera huvudet lite. Men ingen ridning/körning.

Jag har ridit lektion för första gången för hon som min häst är på utbildning hos, och det var väldigt roligt:)
Klaga inte för mycket på mig, min sits eller min tjockis tack:grin:

041.jpg

Idag får Amazing både en guldstjärna :love: och en spark i baken! :devil: ;)

Hon har blivit makalöst stor! :eek: Men jag gillar det! :d:D

Vi tog ett pass idag, först red vi ut utan att longera och Amazing var ganska spänd och trippig men vilket drag!!, det saknas ju inte framåtbjudning hos oss om man säger så!
Men jag berömmer henne verkligen för att hon är så modig och stabil trots att hon är lite sprallig, vi red förbi flera av hennes vänner utan att hon gjorde en min, sålänge hon lyssnar får hon gärna skutta lite!

Men en sak som jag verkligen inte gillar är att hon börjar backa om hon blir sur, typ om jag gör halt och hon vill gå, det är så himla otrevligt! Lägger man då på spöet höjer hon bara huvudet och bockar, men framåt kommer vi ju... Usch det måste jag få bort!

Så vi avslutade på banan och där fick hon äntligen trava loss och bocka loss lite mer :devil:, men så fiiiiiiiin hon blev på slutet! Både jag och Amazing var trötta men glada efter passet, trött och duktig häst! :love::bow:

Idag ska prince få lite pedikyr så här i sommarsemestern :D längtar till bebisen e ute så ja oxå kan sätta igång och rida :( raggar runt just nu efter en bra unghästtränare som ja ska träna för. Ska bli så skoj o börja hoppa igen. Räknar med nån Pay & Jump innan vintern iaf så nu e jag taggad till tårna. Har beställt två nya HW täcken till honom oxå så han blir snygg när vi åker bort. Nu är det bara sadelutprovningen kvar sen när jag e igång..Huua det blir säkerligen dyrt :crazy: knepig rygg den där princen :D

Jag längtar redan tills jag kan sätta igång och rida igen:angel: Men idag så var hovis här och jag bestämde mig då för att dra av skorna så att jag inte har någon återvändo med den här vilan:o Det märks att dom blir trötta av att gå ute för när jag skulle hämta min sovande häst ifrån hagen för att ta ner honom till stallet så ville han knappt resa sig. Hade det inte regnat så hade jag nog lagt mig ner brevid honom och sovit en stund jag med:D

Nu har Skuggi varit på "kollo" en vecka och fått repetera att stå i box, ha på sig bett och sadel och att ledas. Han är mer hanterad än de andra, någon hade aldrig blivit ledd.

Hästarna som är med på unghästkollo juni - augusti är 3- och 4-åriga islandshästar.

Bli ledd självständigt in och ut från hage och stall
Vara uppbunden, lyfta hovar, bli ryktad, flytta sig för handen, stå i box
Arbete från marken, stå stilla, skritta och trava vid sidan, förstå röstsignaler
Longering, ev tömkörning beroende på ålder
Tillvänjning sadel och träns
Stå stilla vid uppsittning
Framåtdrivande, förhållande, vändande (svänga) och sidförande hjälper
Ridning utomhus, hitta balans och takt i gångarterna och stärka viljan
Ridning på bana – stanna, sidföra, svänga, rida på böjt spår om möjligt
Beroende på individuella förutsättningar och hästens ålder tränas tölt
Lastträning – gå på transport och åka små svängar

*kl*
Idag var jag och hälsade på min foderhäst som jag hade innan Cero, även han född -07. Han kommer gå något otroligt långt i körningen, världens mest ambitiösa och fina kille, med supergångarter! Det var nära till tårar när jag åkte igen! Lille killen har haft så sjukt många hem fast han bara är 4 år, och jag skulle egentligen köpt honom men pga bråk med ägaren så blev det inget med det utan han såldes till en trevlig familj ca 10 mil härifrån. Jag satte ut en efterlyses-annons och då svarade den här tjejen att jovisst, det var hennes Lukas!

Så sjukt glad att se att han har det bra, han stog och pussades med mig hela tiden! En vacker dag ska han bli min, det bara är så. Hon som äger honom nu har haft honom som sällskap till hennes islandshästar + lite körturer med honom. Hon skulle utan tvekan höra av sig till mig först om hon skulle sälja honom, känns otroligt skönt!

Halsat_pa_min_fina_Lukas_idag_Tararna_var_nara_nar_jag_akte_Men_nu_vet_jag_iallafall_att_han_har.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 923
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar