07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag var det äntligen dags för hoppträning igen. Det gick så himla bra! :love: Vi hoppade oxer med travbommar, kombination på böjt spår och två hinder på bruten linje där andra hindret var en oxer.

Ariel bjöd på allt och hoppade nästan perfekt hela tiden. Sämst gick det när matte kramade tygeln, Ariel lydigt gjorde en halvhalt och därmed tappade rytmen till hindret. :p

Tränaren var mycket nöjd med Ariel, tycker om hennes attityd och var imponerad av det faktum att vi inte hoppat sedan 24 april och inte hoppat oxer sedan 28 oktober... :angel:

Vet inte om det blir någon hoppträning på ett tag nu, midsommar lurar ju runt hörnet och sedan har tränaren kvalat sin ena häst till Falsterbo, så där försvinner ju ett par helger. :grin:

Bildbevis. :p

110611-002_152267451.jpg

Pamilljah var också duktig! Hon hoppade ju liiiite högre, Ariel har tack och lov slutat att hoppa jätteskutt över hindren. Då hade jag nog inte vågat hoppa. :p

Igår kom sadelutprovaren ut och kikade på min sadel. Den passar fortfarande bra, men jag skall minska bomvidden med två storlekar. Skönt att jag har utbytbara koppjärn, är ganska smidigt att byta faktiskt.

Vi bestämde oss för att vänta med dressyrsadel till hösten, då det än så länge fungerar med allroundsadeln. Eftersom den är lite hoppinriktad blir det ännu senare som jag skaffar hoppsadel. Ser inte fram emot dagen då jag har fler sadlar, men bara en hängare i stallet. :crazy:

*kl*

Igår var vi på träningstävling i fälttävlan! Chatsi skötte sig utmärkt, hade min hästovana pojkvän med som enda hästskötare men det fungerade fint, trots att han får lite panik när hon dregglar på honom. :D:devil: Stod och broddade utanför transporten utan problem.

Det blev lite väntetid då dressyren var försenad men Chatsi tog det rätt coolt ändå. Dressyren gick som väntat inte särskilt bra, spänd häst som inte gick fram på bettet. Jag hoppas jag kan komma iväg och träna igen snart. 56% eller 66 straffpoäng på programmet för debutant, och det var nog ganska snällt dömt. Trångt då det var en kort bana och vi fick inte riktigt plats.

I hoppningen var det också trångt, hoppade av misstag fram på 80 cm men banan låg på 60 så det kändes lätt. :angel: Felfria där.

I terrängen var hon klockren och felfria där med! :bump:

Totalt är jag toknöjd med min underbart coola häst som ställer upp på nästan allt som matte hittar på. Vi fick clear round-rosett och låg på 3:e plats.

Sen hade jag nattjour, ska hem och sova nu... Redigerar filmen senare!

Roligt att det gick bra :)

Men, vad var det för ny grej? Förr har det alltid varit ryttarmärke II till dressyren och muntligt omdöme (just för att ingen ska få siffror och det alltså ska bli en lista med placeringar i slutändan). Var det på Ljuslingsbacken eller?

------------------

Jag var iväg och tränade dressyr med Q igår. Ny tränare med en attityd värdig en tvättäkta militär som är en jäkel på unghästar. Vi fick slita så svetten rann båda två och han fick lov att på 5 min lära sig skänkelvikning in och ut från spåret samt längst väggen. Ingenting är överkurs här inte. Hon tyckte att han är fin, har mer gångarter i sig som går att plocka fram och att ett dressyrkval till hösten inte är en omöjlighet. Har lite film, ska se om jag kan klippa ihop något.

Imorgon ska han få åka och hoppa terräng, på söndag ska han få åka och träna dressyr igen och sedan är det vila som gäller ett par veckor (ca 2½).

Delvis knappnapp

Fasiken vad alla jobbar på! Ni är jätteduktiga och en riktig inspirationskälla!

Har precis blitt singel efter ett 2 års förhållande så nu faen ska jag igång och rida in min häst ordentligt!
Slog till idag när det började regna!:grin:

Syria, en riktig klippa, sutten o åkt på ca 30 ggr, inte suttit eller gjort nått med henne på ca 2½ månad. Plocka in henne från betet, sadlar och sitter upp! Tar en 30 min ridtur i skritt och trav utan större bekymmer :love:

32482552.jpg

Det var ingen Startfälttävlan utan en träningstävling, så jag antar att de gjorde som de ville. :D Vi var utanför Eringsboda i Blekinge. Dock var det ju bara en clear round ändå.

Ah, på det viset. Blev lite fundersam eftersom jag tror att avsaknaden av poängbedömning är en regel på de startft som ingår i de officiella listorna. Men kul med sådana initiativ på fler håll i landet! :)

Visst är det!
Men nu vill jag snart åka till en annan och större bana för lite fler typhinder!

Här är några bilder från filmen av terrängen:

201106121330361-1.jpg

201106121330362.jpg

201106121330363.jpg

201106121330364.jpg

Komsi komsi... här har vi fina hinder ;)

Och hon ser jättefin ut!

Imorgon ska jag och Q ut i terrängen för tredje gången, hoppas han är ännu modigare och mer styrbar den här gången, hittills har det ju gått framåt.

Åkte av Q för första gången idag. I terrängen. Har väntat på "första" ett tag nu och är imponerad över att det gick såpass länge ändå, har både hunnit rida in och hoppa in hästen.

Hoppade ett hinder han inte sett förut, han tog i lite extra över, blev lite väl kaxig och drog iväg i en jävla bockserie :D höll i tyglarna för allt vad jag var värd men det resulterade i ett träns i handen och lös häst i skogen, där blev jag rädd ett tag. Finns skräckhistorier om hästar som stuckit från banan och sprungit ett par mil på bilväg till närmaste grannby innan de fångast in. Han stannade dock och jag kunde fånga in honom igen och sitta upp. Spände dock käkremmen jäkligt hårt för säkerhets skull :angel: sedan skötte han sig och jag gick på honom lite hårdare när han bockade efter hindrena, lattja för att det är kul är okej, bocka så jag nästan far av så fort han får hoppa en stock är inte okej. Det blir bara omständigt i framtiden.

Han fattade dock korrigeringen rätt snabbt och sen gick det superb. Han klarade sig helt och jag skrapade bara upp ena axeln och sidan av magen när jag fick mig en åktur i gruset. Men hellre skinnet än ridbyxorna, det läker gratis (till skillnad mot Pikeur) :angel:

Ska fixa filmen, några språng fastnade (om än inte lika många som vanligt).

Hihiii! :D Vad roligt han ser ut att tycka det är! :laugh: Man såg tydligt vilket hinder han tyckte var extra kul... ;)

KL
I morse fick min mamma häst gå ut långa vägen genom framdörren, och det tyckte inte lilla Queenie om! Hon trodde kanske att hon skulle bli lämnad för alltid om mammsen försvann ut genom en annan dörr... :D
Efter det var Q tokig, hoppade och studsade och pep och bockade på stället inne i sin box - vadå VILA!? Snacka om överskottsenergi!

Hon har gått ihop sig jättemycket på bara en och en halv vecka, till och med stallägaren sa det. Mätte omfånget igår, och då var hon mycket riktigt "bara" 204 cm istället för 228 som sist! :o Hon har fri tillgång på halm och får lite hö till frukost. Det var alltså den dieten som behövdes! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 921
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar