07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Knapp!

Längesen jag var här. Någon som kvalar till 4-års championatet?
Min har varit felfri i båda klasserna de senaste tävlingarna och har nu två felfria runder i en 1 meter så förhoppningsvis är hon färdigkvalad inom kort så hon kan få några veckors vila.

Åhh, vad jobbigt!

Min har ju hållt på så hela våren: Vila/rehab 2 veckor, rida 2 gånger, ny skada, rida 1 gång osv. Man kan bli tokig för mindre!
Hoppas att hon mirakulöst har blivit bättre!

Eftersom Q växer så fruktansvärt och inte är mogen i skallen för fem öre så gav jag upp idén att kvala till fälttävlanschampionatet. Det är helt enkelt för många saker att orka på en och samma dag för en 4-åring. Däremot ska han visas på kvalitén och i kvalet till dressyrchampionatet, men det är inte förens i slutet av augusti. Så vi får se hur han går där.

Självklart var hon inte bättre. Suck. Drar iväg på tisdag och ser vad det är för fel på damen, gissar armbåge eller ny sträckning. Tjoho. Börjar känna viss förståelse för dom som har sina hästar i frimärkshagar...

Usch vad tråkigt, håller på att hon blir bättre igen fort! :(:)

Igår vart det ingen löshoppning, min stallvärd hade blandat ihop dagarna! ;) Så vi tog ett skrittpass istället, det är jättelätt för mig att släppa iväg henne i trav och låta henne ånga på (givetvis kräver jag jobb) men igår ville jag jobba med skritten, hon spänner sig oftast (förutom efter passet när hon är genomjobbad, då kommer dom långa kliven fram! :d) och igår blev det en hel del hoppande och skuttande! :devil: HON VILLE VISST TRAVA & GALOPPERA!

MEN se det fick hon inte... :angel: Jag ville köra ett lungt pass i skritt, och efter en halvitmme av tjaffs och massor av volter och serpentiner började frustandet komma och A blev rätt nöjd över att bara få skritta, så vi skrittade på ett tag till och det var en nöjd och avslappnad häst jag släppte ut i hagen! :love:

Idag blir det ledigt och imorgon blir det löshoppnign! (JA, det är rätt dag!)

Var och hopptränade för min ena tränare i förrgår med Q. Han fick testa en del som han aldrig gjort förut, galoppbommar, relaterade avstånd och serie längst långsidan med bom - räcke - oxer - räcke. Kameran dog mitt i men lite hamnade på film. Han skötte sig fint, aldrig varit på den anläggningen och var för dagen väldigt "valpig" i sitt uppförande.

Nu har han sin sommarvila. Sätter igång igen runt helgen 9-10/7.

Min plan är att kvala till 4-års championatet.

Han gick sin första 1 m igår och var felfri!
Han gick först en 90 med 2 stopp på muren som jag tar på mig, satt bara och åkte och funderade på om han hoppar mur eller inte.. Men han var bra även om han var spänd på resten av banan.

Inför 1 m fick vi inte komma in på framhoppningen för de hade fått en inaktuell startlista med vad som senare visade sig vara flera strukna ryttare på, till sist fick vi komma in om vi lovade att gå ut om det kom fler. Detta innebar att jag hann hoppa räcket i knähöjd två gånger innan de ropade in oss på banan.
Jaja, friskt vågat hälften rivet tänkte jag och travade in.

Han var klart mindre spänd i 1 m och gjorde en riktigt bra runda även om jag fick in några avbrott till trav här och var.

Film

Han har nyss vilat 2 veckor och ska nu göra några tävlingar till innan han får mer semester. Han är en klippa att ha med sig på tävling, jag är supernöjd med mitt internetfynd!

Igår fick jag uppleva en riktigt klockren hoppträning på Ariel. Vi travade och galopperade över bommar på böjt spår, vi hoppade koppelräck på böjt spår och avslutade med en 5,5:a där Ariel skötte hoppandet och jag kunde koncentrera mig på att rätta till min sits.

Hon är verkligen en pärla i hoppningen, löser alla uppgifter jag ställer henne inför och står ut med en lite klantig matte. :p Tror det blir en SM-start så småningom ändå... :D

I går (i förrgår om man kollar klockan, jisses vad mycket den blev fort!) så fick Amazing bara vila för att ladda inför idag... (igår :angel:)

Jag longerade henne för att värma lite och hon studsade mer än någonsin :devil:, alla i stallet tycker att hon är så härlig och häftig (mest fina gammelhästar i stallet :laugh:) och taggade loss som bara den för att hoppa! (Hon blev såklart uppspelt av de andra hästarna också!) :laugh:

Sen hoppade vi ett par låga språng runt 80cm för att värma och A skuttade över, busade mest och drog ett par repor genom att smita! ;) Tack o lov hoppade hon inte ur paddocken utan busade bara, höjde upp och då blev hon mer fokuserad! Hon är ju som de flesta, hoppar bättre och bättre ju högre det blir! (Eller bra hoppar hon alltid, men tar det på allvar kanske man ska skriva)

Vi slutade på ungefär 140cm, högsta hon hoppat! :banana: Om vi räknar bort när hon smet ur paddocken... :angel:
Jag höjde från ungefär 120cm så hon var inte helt fokuserad på höjden första hoppet och nuddade överbommen aningens, men absolut inte mycket!
Men andra hoppet var hon bra över!
Det är så galet mycket kraft i henne, och runda fina hopp, inget meshoppande här inte! :love:
Har två filmsnuttar som pojkvännen hann med, ska se om vi får upp dom!

Och sen skuttade vi av henne på låg höjd igen + lite longering i trav för att komma igenom kroppen och en lång avskrittning, men hon var inte alls svettig, bara varm! Hon var verkligen SÅ DUKTIG :bow: och så nöjd hon själv var, hon älskar verkligen att hoppa, det lyser om henne när hon ser bommar! :D

Imorgon blir det givetvis vila och lördag kanske vi tar en promenad, och söndag är jag sugen på att rida!

Hur lägger alla andra upp vila? Jag känner att jag och Amazing har gått lungt men dock inte långsamt framåt och pga våra kassa möjligheter i förra stallet så är jag nu sugen på att verkligen komma igång med kontinuerlig ridning så att vi håller igång hennes form, men vill ändå behålla ett sommarlov för henne såklart!

Senast ändrad:

Idag fick Queenie komma ut igen efter tre veckors boxvila! Behöver jag säga att hon var lycklig!? ;) Nu väntar ett par dagar i sjukhage innan hon får gå ut större hage. Sommaren kommer spenderas med munkorg, inne får hon fri tillgång på halm. På dess tre veckor har hon gått ihop sig nästan 30 cm! Men mer ska det bli!
På ca 30 minuters utevistelse blev hon jätteandfådd och varm, konditionen har visst blåst iväg... :grin:

32518982.jpg

Kör ett knapplån och hakar på den här tråden...

Fick hem min (eller rättare sagt vår, delar med syster) 07:a i februari. Han ligger lite efter i utbildning, så han har haft en intensiv vår och har nu lite paus. Tyvärr är magen lite väl rund för att han ska få gå på riktigt bete, så han får i år nöja sig med semester i hagen (som tur är så har vi stora gräshagar som vinterhagar). Han har haft ganska mycket vila i vinter pga av flyttar och annat hos föregående ägare, så vilan blir inte så jättelång, runt 4v.
Om en vecka ska vi börja jobba igen, allt med sikte på kvalitén den 4 sept på Strömsholm. Det ska bli så kul att se hur det går där, vi tycker att han rör sig super och hoppar med god teknik (är inte hoppad så mycket, även om vårat intresse ligger där) och är supersnäll i all hantering. Vi har dock valt att lämna bort honom inför kvalitén för att få bästa möjliga resultat. Hittat en tjej som verkar passa honom ypperligt.

Idag har vi varit och röjt fram våra skogsstigar och klätterbackar, 'skogskövlarna' har lämnat så mycket ris och annat skräp i skogen och nu när han ska sättas igång igen så ville vi ha tillgång till skogen, så det var tungt arbete imorse, men nu är det ridbart igen:)

Va långt många har hunnit med sina fyraåringar, vi får se om vi väljer att kvala till championatet via kvalitén, tänkte att beridaren får säga om hon tycker att han har kvalitéerna för det, känns som mycket pengar att kasta i sjön annars... Som tur är så kan man ju anmäla till championatet dagen innan kvalitén:D

Kl
idag har jag raspat hovarna på min plutt. Det kanske var ett mindre bra beslut attdra av honom skorna men nu är det gjort så jag får väl ta in honom då och då och fila lite som tur är så är han inte ömfotad direkt. Nu har han vilat i tre veckor och jag kan säga att jag är grymt sugen på att rida honom men han får allt vila i några veckor till. Om fyra veckor åker iaf skorna på igen men jag kommer antagligen börja skritta honom lite innan:) det är iaf kul att läsa om er andra!

Kl
idag har jag raspat hovarna på min plutt. Det kanske var ett mindre bra beslut attdra av honom skorna men nu är det gjort så jag får väl ta in honom då och då och fila lite som tur är så är han inte ömfotad direkt. Nu har han vilat i tre veckor och jag kan säga att jag är grymt sugen på att rida honom men han får allt vila i några veckor till. Om fyra veckor åker iaf skorna på igen men jag kommer antagligen börja skritta honom lite innan:) det är iaf kul att läsa om er andra!

*kl*

Sådär, hemma igen efter fem veckors semester. Gissa vem som kom i full galopp från andra änden av hagen innan jag knappt hunnit ur bilen? Jo, mitt lilla hjärta. :love: En väldigt mycket mer taggad och arbetsvillig dam än den jag red sista passet på innan jag åkte. :D

Det här med igångsättning efter vila är inte hennes melodi och för att slippa allt tjafs och huvudkastningar o dyl var det bara att köra på. :o Pigg och glad och inte fokus heeelt där det ska vara men ändå. Idag var vi uppe vid sjön och plaskade i vattnet, ingen vattenskräck här inte. :bow: Gick ut till strax nedanför magen, sen vågade jag inte riskera att hon skulle gå vidare ut och börja simma så jag vände.

Så nu är det väl bara att fortsätta med formen, få fattningarna att sitta bättre på kommando, hoppning, både bana och i terrängen. Kanske, kanske att en startfälttävlan i mitten av augusti kan bli av, men vi får se hur vi känner oss där och då.

Snäll häst som hoppar men räkna ut avståndet, nu har hon inget fart utan hoppar stillastående och det är inte schysst mot en unghäst. Det gör ju att varken bakbenen, ryggen eller något alls jobbar.

Hon kanske alltid hoppar så? Stillastående? Driv mer, låt henne hoppa på låga hinder, studs kanske (kan förvisso sinka framåtbjudningen om man har otur) så hon får arbeta med ryggen.

Ska man nu löshoppa på högre höjder (vilket jag tycker är onödigt slitage) så se till att hästen har en ärlig galopp och får rätt förutsättningar. Personligen gillar jag farten denna hästen har http://www.youtube.com/watch?v=DBi6nUIC-Do&feature=related med bra avstånd.

Du har en fin häst och ge henne förutsättningar att klara av det så kommer det gå galant :banana:

Och på tal om dressyr så fick ju faktiskt Q visa sina skills för tränaren i helgen. Och han fastnade lite på bild under tiden, tyvärr är mitt objektiv inte gjort för att fota i ridhus, men man ser ju hur vi ser ut i alla fall.

dsc_1371_153851412.jpg

dsc_1404_153851731.jpg

dsc_1407_153851938.jpg

vilken fantastisk häst du har! :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits