07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

*hoppar in som snabbast*

Vi lever, har flyttat igen sen sist jag var inne här :o ...men nu har vi köpt gård. Fått nytt jobb också och med allt styr som varit har hästen kommit lite efter. Nåväl, han är iallfall riden och gör bra ifrån sig. Förhoppningsvis kommer han att kunna sägas vara helt inriden efter augusti. Tyvärr ska jag ev. utbildas mer i höst så då blir tävlingsdebuten framskjuten till nästa vår...men det blir bra det med ;)
32463962.jpg

*svarar alla*

Luxus står hos Yvonne som red honom på bruksprovet och hon kommer fortsätta att rida honom genom unghästklasserna, sen ska jag ta över ;) Han känns som en alldeles för bra häst att slarva bort på mig just nu när jag har problem med både kropp och huvud. Jag har ridit ut lite i skogen, åker till seminstationen och pysslar lite allmänt med honom vilket passar mig utmärkt för tillfället! Luxus har börjat betäcka sen några veckor tillbaka och han fått åtta så här långt, kanske kommer det till någon.

Angående tidschemat för kvalitén och 4-årskval så även hästar som tex Luxus som gjort mycket innan så är de ändå bara fyra år. Efter Luxus tävling vilade han flera dagar och gick bara i hagen för att han skulle få smälta hela upplevelsen även om han var inte var synligt trött. Det känns som om upplägget är gjort för att bara rida det ena eller det andra, vilket jag tycker är synd.

Mille ska jag låna ut på foder, ska bara ta mig i kragen och komma till skott. Han är riden lite under våren men inte så mycket som jag hade hoppats på så jag vill att han kommer till en familj där han får fullt upp... :D

*kl*

Idag var Ariel och jag ute och galopperade, efter ordination från dressyrtränaren. :p Då jag varit bortrest samt jobbat sent var det 1 ½ vecka sedan jag red Ariel senast, men hon var precis som vanligt. :love:

Vi galopperade oavbrutet i 800 meter, vilket definitivt är rekord för oss. Ariel kändes faktiskt bara bättre ju längre vi galopperade, även om jag blev tröttare än jag räknat med. Men det är ju bara att galoppera mera. ;)

*kl*

Idag lekte vi i repgrimma och ledrep på terrängbanan, hoppade lite stockar och gravar och lekte i vattnet! Första gången han går ner i vattnet utans sällskap :love: med lite tvekan förstås!

Fick mig dagens skratt efter en liten stock, han brallar, halkar, landar på sidan, halvlägger sig upp, börjar äta, rullar sig lite, äter lite till, reser sig upp och tittar på mig med den typiska Cero-blicken med öronen framåt: Nu då? :D

Lite bilder och filmer från senaste månaden samt idag!

Hahaha vilken stil, det låter som min Rembo (03:a så han platsar ju inte i tråden):P

Min lilla flicka är på sommarvila, hade tänkt mig låta henne vila i ca 5 veckor och sen får hon en likadan vila i vinter. Hur låter ni era vila?

Ariel får lite korta vilor här och där under sommaren, fram till 8 augusti går hon dessutom på halvfart (1-2 dagars ridning) då valacken tar mycket tid. Under vinterhalvåret är det också halvfart som gäller, men jag planerar inte medvetet in någon vila. Det brukar ge sig ändå. ;)

Min vilar just nu, 2½ vecka. Passar bra då jag var bortrest förra helgen och ska åka bort igen helgen som kommer.

Sen får han stå 8 veckor i höst, efter kvalitén och championatskvalet. Och sen får han börja vila som de större hästarna från och med det att han blir 5 år (någon vecka här och där när det behövs och mer individbaserat). Han vilade ju 3 månader i vintras och 5 månader förra sommaren, så nu behöver han inte en lika intensiv vila (vilket passar bra, då det är nu de ska börja jobbas mot visningarna i höst).

Min får också vila nu. Vi var på hoppträning i fredags och vi var som zombisar bägge två! :crazy: Mitt jobb tar hårt på mig just nu och jag är kräkfärdig av trötthet när jag kommer därifrån och ridningen känns bara jobbig.

Vi fick dock till några riktigt bra språng på 90 cm innan vi avslutade träningen. Nu blir det minst 2 veckors vila, ev med avbrott för vattenträning. Sen har jag semester och då hinner jag rida mer, med lite avbrott för kortare turer till Gbg och Stockholm.

Tanken är ju att visa min häst på kvaliteten i Tingsryd 3-4 sept. Borde kanske sätta igång och fixa ett svenskt pass till henne... :angel:

Han är så himle fin luxus, kul att det går så bra också:)

Vi ska visa på Plönninge anmälde tidigare idag, så blir det att ni visar där kanske vi ser varandra. Utöver detta ska vi visa 28aug i Alingsås också, om jag lyckas lösa min licens vill säga (jag har tydligen inget grönt kort? mig veterligen har jag haft det sen -97).

I helgen har R flyttat till nya stallet och det känns bra imorgon ska vi sötta igång igen efter fen veckors vila.

Igår provade jag Centrerad ridning med Ariel och oj vilken känsla i ridningen! :love: Bara genom att lyfta ytterhöften mot ridbanans mitt fick jag Ariel att göra helt underbara bakdelsvändningar. :banana: Det här är något jag tänker fortsätta träna!

Kl

Min pålle är inte riktigt fräsch. Skulle börjas sättas i gång efter 5 veckors helvila, men är lite ojämn i vänster varv. Så på tisdag blir de ett besök till klinik. Håller tummen för att de inte är något allvarligt då de vore så trist om hon missade kvalitén också.

*Hoppar in med en liten uppdatering*

Rocket har växt jämnt och fint hela tiden och jag trodde att han var rätt stabil nu i våras. Men, så plötsligt drog han iväg igen och det märks direkt på hans rörelser/balans. Han har vuxit några cm sista månaden på höjden. Idag var han stabil igen och gick rent och fint i alla gångarter på lina så för dagen har han väl slutat växa då...förhoppningsvis blir han inte högre men man vet ju aldrig.

Usch vad tråkigt hoppas att det inte är något allvarligt!

kl
Här händer ingenting.. Nu har Plutt vilat i 4 veckor och det går oerhört långsamt tycker jag. Nästa vecka kommer jag börja skritta igång honom hade jag tänkt och ta det lugnt i två veckor tills han ska få på sig nya skor. Så jag får hoppas att dom små hovarna klarar det:)

Nu vill jag komma igång:bump::bump:

Pay&cross ? vad är det för nåe? *nyfiken* Har bara hört talas om pay&jump o det är ju relativt lätt att lista ut vad det är.

KL
------------------------
Sist jag red på min tös var den 20 juni (har jag kollat upp) och då kände jag mig fit for fight för att lägga galopp igen (sist var i nov (?) när vi gick över). Men den blev det ont om tid, midsommar, skadade hälsenan och g*ud vet inte allt!
Men igår kändes foten skapligt iaf så jag satt upp och fick sällskap utav två andra ryttare. Kändes VÄLDIGT bra, hon klampade på fin fint hela turen, så imorrn kaaanske vi sätter igång! :p Vi får se om jag törs

Håller tummarna att det går bra med din fining!

Här har jag varit och skrivit kontrakt på en ny stallplats, så nu slipper jag oroa mig för hösten (förutom över att vi inte ska trivas :crazy:). Blir ett stort stall igen med >35 hästar.

Inget mögligt hösilage! Varmvatten!! Folk som märker om min häst skadar sig, och orkar dessutom tala om det för mig! Tak som inte är på väg att trilla in!!!

Ska bli skönt...

P&C är enbart terrängdelen i fälttävlan, som en träningtävlan. Jag kommer vara med i P70, 10 hinder är det. Efteråt får man kommentarer och tips :)

Lite bilder på min 4-åring e: Hip Hop 1045

7-juli-2011-a_156253833.jpg

7-juli-2011-b_156253415.jpg

img_0730_149760673.jpg

favvis-lsklingen-mellis_130994835.jpg

Här är hon åring.

majka25_130995141.jpg

Här är hon någon månad gammal :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 911
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar