07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Idag har jag och lillhjärtat varit på terrängträning igen. Det var en heldagskurs med två pass.

Vi brottas fortfarande lite med framåtbjudning mot hinder även om det blev bättre idag då jag red mer med draghjälp. Hoppar gör hon ju så det är inte det draget behövs för utan just för att det ska lite mer framåt så jag har något att jobba med i anridningen så det inte blir som sist....

Däremot är hon ju bara bäst när det kommer till vatten. :love: Så fort hon fattar att vi är på väg till vattnet så blir hon alldeles lycklig sen är hon först i och sist ur. :p Jag har nästan problem att få upp henne ur vattnet ibland. Att galoppera genom vattnet och rejsa ikapp var det bästa på hela dagen tror jag hon tyckte. :o :love:

Nästa gång blir om två veckor.

*kl*
Lite bilder från mig!
Nu på lördag ska Cero och jag iväg på premiering, ska bli spännande! Sen helgen därpå är det ju Pay and cross :)

Vi har fortfarande lika mycket problem med formen, rider delar av passen på ridbana med snodd men ja, tycker inte det gör något nämnvärt.. Nu rider vi ju mest ut så det blir inte så ofta!

76021_1310379125.jpg

48683_1310379150.jpg

82229_1310379139.jpg

28616_1310379141.jpg

76401_1310379131.jpg

Jag kommer inte ihåg, tränar ni för dressyrtränare?

Min vill ju också gärna gå runt sådär, och det har visat sig att det troligen beror på att hon inte går fram tillräckligt för skänkeln.

Jag gillar inte snodd, hästarna går bara och drar i den ändå.

Innan vilan började det lossna för oss, när dels jag krävde mer framåtbjudning och dels hon fattade vad jag ville när jag drev henne framåt.

Eh, det där blev kanske inte så välformulerat kanske, lite trött idag, men kontentan av det hela är nog att ni behöver en aha-upplevelse, och att en tränare är en grej för att skaffa det. :angel:

Nej vi tränar inte för dressyrtränare, utan en B-tränare inom island. Cero vill gärna springa undan jobbet men han är fortfarande väldigt obalanserad så det blir nästan läskigt när han springer iväg, men jag försöker driva på ändå..

*kl*

Nu har jag börjat komma igång med Ariels jobb igen. Hon fick vara ledig förra veckan då jag jobbade sent + var på Fjord-SM.

I söndags blev det longering, bästa jobbet hittills! Hon fattade galopp direkt jag bad om det och nästan alltid rätt galopp. Nästa steg blir att hålla galoppen i flera varv...

Idag red vi ut och galopperade med en kompis. Fokus bortåt var galoppfattningar, de börjar verkligen sitta bra nu. Bara matte gör rätt också. :p Fokus hemåt var att hålla galoppen hela vägen (800 m) och det gjorde hon alldeles utmärkt. Hon blir lite trött efter 10-15 språng, men sedan kommer hon in i andra andan och kan rulla på hur länge som helst.

På onsdag blir det äntligen hoppträning igen. :banana:

Vilken fin tjej du har! (och vilken läcker pappa hon har sen, såg honom på FHS och :love:)

Idag har jag ridit!!!!:bump::bump::bump:

Underbart härligt var det även fast det bara var en 20 min skritt tur i jakt på kantareller:D Nu har han ju vilat i 5 veckor och går barfota så jag kommer att ta det lugnt och det är jag tvungen med eftersom jag har opererat mig men idag kliade det för mycket i fingrarna så jag kunde inte låta bli:angel:

Eftersom jag är ledig i morgon så blir det en liten tur igen tror jag:laugh:

KL!

Diablo har vilat 2½ vecka nu & ska sättas igång i slutet av veckan igen. Kommer få ännu en vila i augusti när jag har 3v semester. Så kommer bara ridas 2-3v nu.

Har dock ett problem. Är jag den enda som har häst som reser sig i boxen? Har stått i nya stallet 1½ månad nu. I tidigare stall så reste han sig mycket i början. Våren 2010. Men senaste halvåret-året reste han sig inte alls. Han har dock börjat igen nu, & ännu värre än förut.

Hade hoppats på att han slutat & "växt upp". Då nya boxen inte har galler för boxdörren. Så, vad gör man? :confused:

http://www.youtube.com/watch?v=UffWhtqnpoA

Han blir ÄNNU värre om jag går ut ur stallet.. Har redan fått hovarna i krubban & vattenhinken.. :crazy:

Ser ut som att han försöker hoppa ut!
Hade ni galler i det gamla stallet?

Jag hade nog inte vågat ha honom i en box utan galler när han håller på sådär, rätt vad det är så kommer han upp över kanten och i värsta fall blir hängande!

Ja, i förra stallet var det galler för boxdörren. Men trodde han gett sig med dessa fasoner eftersom han inte hållt på på ½-1 års tid. Men tji fick jag... Så vad gör man nu? Flyttar igen?

Usch vilken tråkig ovana. Kan du inte fråga stallägaren om ni kan få sätta upp ett galler. Det är inte kul när dom får för sig att hoppa över. Reagerar han likadant när det är hästar inne eller endast när han är helt själv?

Idag har vi varit ute på en mysig ridtur igen. Red ut själva idag och det blev lite trav på en äng:laugh: I morgon får han vila eftersom matte ska ut och roa sig :p

32566546.jpg

elezdam: Tack! HIP HOP är verkligen grym!:love: såg också hans prestation i falsterbo. Nu ska Melroose testas om fälttävlan är något för henne ( känns som om det finns vibbar där) Ska iväg och träna för V. C som är en erkänd fälttävlansryttare, och tränare, så det ska bli spännande!

Håller med oxo, går det inte att sätta upp galler där ni är? Jobbigt att byta stall för en sån sak.

*kl*

Min vilar sedan 1,5 vecka tillbaka, men på söndag är det vattenträning så jag rider lite igen i slutet av veckan. Det blev lite kort vila, så hon får ha en till, ev redan efter söndag.

*kl*

Min fyraåring är sjukt mycket efter. Fortfarande bara riden rakt fram. Känns helt okej ändå.

Då ligger vi lite på samma nivå! :laugh:
Min är riden rakt fram på stigar i skogen i skritt och trav.
Men nu på lördag så har vi bokat in max 30 min för en tränare på ridbanan 10 min skritt härifrån! Fjärilar i magen säger jag bara!
Får se till att hinna rida henne en gång innan dess bara. Nu är hon inte riden på säkert 1½ vecka...
Men tycker det är bra, jag behöver en spark i baken! :devil:

I förrgår var Amazing såå duktig :love:, vi travade över massa bommar och red i massa krumelurer, A var med hela tiden och visade hur kul hon tyckte att det var! :bow: Och så blev det ett litet skutt över en upphöjd bom, hon ville absolut inte trava över! ;):D

Men en tråkig sak som hände i natt är att A har fått ett sår precis brevid slidan, tack o lov inte i :o:o Ungefär 6cm avlångt längs med om man säger så, men det är inte djupt och såret är rent, torrt och fint, ingen feber och hon är vaken och pigg.
Men såklart otäckt och hon ville inte alls att jag kollade på det!! :cry::cry: så vi ringer ut vet imorgon så att dom får kolla på det och bedömma om det behövs göra något mer än att hållas rent + att hon ska få sin vaccination spruta!

Sen blir det några dagar vila då jag och min pojkvän ska iväg några dagar, men sen är det dags igen för mer ridning! :)

Senast ändrad:

Vi har inte heller kommit så långt i "karriären", hon kan grunderna, resten får komma undan för undan. Förhoppningsvis så har man många år kvar tillsammans...Våran älskar galoppstigar och skogsturer, där har vi byggt upp styrkan och bevarat glädjen-framåtbjudningen för att först nu orka gå i rätt form under ryttare på ridbanan.

Ariel hoppade ur boxen när hon var yngre, men hon går ju på lösdrift så problemet var inte lika akut. Jag jobbade mycket med att få henne trygg i sig själv och med enbart mig som sällskap.

Om det inte gick att sätta upp galler skulle jag undvika att ha hästen i box ensam, men det kanske inte fungerar i praktiken för dig. :(

Det finns ingen anledning att ha bråttom. I helgen var jag på Fjord-SM och såg två 23-åriga hästar som tävlade och var hur fräscha som helst.

Jag och Ariel tar det lugnt, än så länge kan hon bara gå i form i skritt, men det är också hon själv som bjuder till där. Annars nöjer vi oss med bjudning på rakt och böjt spår, det kommer man långt med. :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 903
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar