07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Nu var det ju så att hon hoppade flera uppvärmningshopp (läs min text igen!!!!!!!) innan i god fart och med massor av kraft! :laugh:

Hoppen innan var perfekta (som alltid) men hon busar för mycket på låg höjd och överhoppar sig alltid i början innan hon lugnat sig, nu kände jag att jag ville utmana henne, kollar du 1:a filmen så blir hon överraskad av höjden och kommer in lite fel, men kollar du andra så hoppar hon perfekt då hon kom in i god fart och visste precis hur mycket hon skulle ta i!
(Min pojkvän hann inte filma när hon galopperade emot, men hon kom med stora fina språng, precis som det ska vara!)

Jag skulle då aldrig låta henne komma in fel varje gång och låta henne hoppa ifrån stillastående och därmed också slita på henne i onödan :crazy:, jag tycker att jag har varit mycket tydlig med att jag vill ta det lungt med henne just eftersom att hon har en sån otrolig talang! :confused: :laugh:

Hon är min ögonsten och jag är tacksam varje dag för att hon är just hon! :love::bow:

Snäll häst som hoppar men räkna ut avståndet, nu har hon inget fart utan hoppar stillastående och det är inte schysst mot en unghäst. Det gör ju att varken bakbenen, ryggen eller något alls jobbar.

Hon kanske alltid hoppar så? Stillastående? Driv mer, låt henne hoppa på låga hinder, studs kanske (kan förvisso sinka framåtbjudningen om man har otur) så hon får arbeta med ryggen.

Ska man nu löshoppa på högre höjder (vilket jag tycker är onödigt slitage) så se till att hästen har en ärlig galopp och får rätt förutsättningar. Personligen gillar jag farten denna hästen har http://www.youtube.com/watch?v=DBi6nUIC-Do&feature=related med bra avstånd.

Du har en fin häst och ge henne förutsättningar att klara av det så kommer det gå galant :banana:

Du tog orden ur munnen på mig..skulle nog inte ens ge mig på o löshoppa min 07a på dom höjderna än..finner ingen mening med det, men alla e vi olika.
Bra hopp med bra galopp på runt 1m 1.10 tycker jag är utmärkt..

Fast med tanke att 3 åringarna ska hoppa 130cm så är inte 140cm speciellt högt för en duktig och talangfull 4 åring! ;)

Och det var 1:a gången hon fick hoppa så högt, annars brukar vi ligga runt 1 meter och kanske lite till! :laugh:

Och att ETT hopp med lite taskig timing ger er rätt att klaga och kalla mig ansvarslös förstår jag inte! :crazy:

Fast med tanke att 3 åringarna ska hoppa 130cm så är inte 140cm speciellt högt för en duktig och talangfull 4 åring! ;)

Och det var 1:a gången hon fick hoppa så högt, annars brukar vi ligga runt 1 meter och kanske lite till! :laugh:

Och att ETT hopp med lite taskig timing ger er rätt att klaga och kalla mig ansvarslös förstår jag inte! :crazy:

Jag har inte klagat nånstans..Jag sa bara att JAG skulle aldrig gjort det ännu och att vi alla är OLIKA..No more.
Du gör väl va du vill med din häst..E den så talangfull och duktig och 1.40 inte är speciellt högt för den så borde den väl inte hoppa stillastående?

Men hon hoppar inte stillastående, det har hon gjort en gång, när hon smet ö ver staketet och det var inget jag påverkade!

På första filmen trampar hon om men hoppar inte stillastående! Hon blev väl lite förvånad av höjden när jag höjde ca 20cm! Och på 2:a filmen rullar hon in fint i galopp som hon ska för då har hon sett höjden och vet hur hon ska ta i!
(Också därför det hoppet verkligen blev kanon!!) :love:

Svårt att läsa? :angel:

Hon kommer fel för att avståndet inte stämmer, hon måste stanna upp och tappar då farten. Det syns även på film nummer två. Eller så är det så att hon inte fixar höjden helt enkelt.
Jag säger inte att du är ansvarslös men att du borde tänka på det.

Om avståndet inte stämmer, hur förklarar det att hon hoppade med perfekt flyt upp till 120cm? :)
Anledningen till att hon kom lite knasigt var att det var första gången hon fick hoppa så högt, 2:a hoppet var perfektion och inte alls ifrån stillastående, men men, ni var inte där och tyvärr fick jag inte filmat när hon kom emot, men nästa gång ska vi tima bättre så att hela köret kommer med!

3åringarna hoppar 130 kanske två gånger på 3års test, sen, iaf hos proffsryttare som jag jobbat hos, löshoppas hästarna inte mer på någon höjd (möjligtvis 80-90cm) ngngång om året om ens det. Hästen måste hoppas under ryttare, alla idag moderna sporthästar kan tävla 130 uppsuttet om ryttaren klarar det.

Hoppa höga hinder är inte svårt, varken löshoppning eller som ryttare därför tränar man mycket sällan på höjder.

Visa hästen på kvalitén så får du en bedömning på hur hästen är det är alltid roligt och nyttigt (o det bästa är att man får tips och råd!) :bump:

Det känns som att du talar förbi mig med vilje! :confused:

Jag skrev ju precis innan att jag inte brukar hoppa henne högt, det behöver jag inte, jag vet redan att hon kan, men alla jag känner utmanar sina hästar någon gång ibland, annars är det gymnastik som är tanken som sagt! :laugh:

Ja ja, vi kan ha tvetydiga åsikter i 1000 inlägg till, de som var där vet vad som hände och hur det såg ut, det är det viktigaste, och jag själv har gott samvete då Amazing älskade det! :love:

Nej vi kanske kör om varandra men inte med vilje från min sida.

lycka till med din häst.

Kul att det är fler som ska visa på kvalitén :laugh: Vi har inte riktigt bestämt oss för var det blir än men vi tänker starta ett dressyrkval också. Om det är någon som har gjort planeringen för Skåne har de inte riktigt tänkt till när man tittar på datumen... Vi har ungefär lika nära till allt så anståndet är ingen faktor. Är det någon annan som ska visa på någon av nedanstående ställen?

• 2-3 sep Kvalitén Bollerup
  • 4 sep dressyruttagning Stävie
  • 11 sep dressyruttagning Flyinge
  • 12-13 Kvalitén Plönninge

Brukar mest läsa om allas fina fyraåringar men nu har Luxus gjort sin tävlingsdebut i LB:2 så här kommer några bilder.

Luxusgalopp1.jpg

Luxustrav_1-1.jpg

Luxustrav_2-1.jpg

Vad kul att du skriver, det var längesen! Fina Luxus är en riktig goding, han skulle varit hoppinriktad bara! ;):D

Hur går det för er föresten? Läste något om att du har en annan ryttare på honom? Du får gärna uppdatera oss lite!

Och du får gärna skriva lite om Mille (?) också, snyggare ponny får man leta efter! :laugh:

Så stilig:d. Om jag inte minns fel är det upplagt på ungefär samma sätt här i Mälardalen. Ska de gå båda blir det helgerna efter varandra. Vet inte om tanken är att man inte ska starta båda:confused:. Känns annars inte optimalt om man har en 4 åring som inte varit med om så mycket. Men jag kan tänka mig att din herre är lite mer världsvan än genomsnittet;) Själv siktar jag på kvaliten då jag inte tror att min herre kommer vara tillräckligt färdig för dressyrkvalet. Får främst inrikta mig på att trimma till magen efter betet:crazy: Lite små trist att han måste igång mitt i semestern men det är väl sånt man får ta;)

Vilket sammanträffande att du uppdaterade nu. :laugh: Jag går igenom mina gamla Ridsport och såg precis bilden av Lexus som föl. :love: Han var så fin redan då!

Imorgon anländer mitt nya sommar projekt :D En connermara hingst född 07 ^^
Han är riden ca 1 år , ingen problem häst eller så utan super snäll vid hantering och ridning , han ska bara få lära sig lite mera (:
Jätte fin e han , bilder osv finns här : http://www.sukuposti.net/hevoset/744129

Dock inte dom bästa bilderna då han är mycket snyggare påriktit :D dessutom är några av bilderna från när han e yngre (:

Mums! :love:

----------------
KL

Här har vi fått bakslag. Hade precis kommit igång igen efter att hon stått sällskap till mitt avelssto.
Kände mig nästan helt lugn för att lägga galopp igen, samt bokat in tid hos tränare här i juli, samma som jag tänkte rida för i höst.
Men var med och släppte en häst på bete som gärna ville sitta i mitt knä och när hon blev rädd så hoppade hon på mig och landad med ena hoven på min häl. Så nu går jag med kryckor och är hålen inte bra på måndag måste jag gipsa. :cry:
Så lilla Syria får vänta lite till. Faen!

Följer er alla här ändå, lite i tystnaden.

Vad duktig han ser ut:)

AW: Han är hur fin som helst!

Igår tog jag ner min pålle till stallet för att plåstra om några små krigsskador sedan fick min förväxta hund följa med på kantarellplockning i skogen i en och en halv timma. Tyckte att även fast han har vila så behövde vi båda röra på fläsket:)

Lika fin som alltid.:bow::love:

Tanken är att visa min med. Hon har gått på helbete hela juni och är nu tillbaks hos henne som utbildat och ridit in henne. Hon ska vila ett tag till men får vara inne på nätterna nu. Om allt går som det ska så visas hon:

Kvaliten - 27 aug i Gävle. Jag är bortrest helgen det ät på Strömsholm.:mad:
4 års champ - 11 sep i Enköping.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 911
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar