07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Har varit dålig på att följa 07,ornas tråd men nu efter man läst igenom och efter att man känner igen en o annan liten krabat så fnissar man lite. Va fina alla har blivit måste jag säga! :)

Lägger till att min gubbe inte gör mer än han behöver så de är rätt roligt att man kan slänga upp sin lille kusin på den tjocke hästen som bara står still o gäspar till svar.. 4 år sa vi?..

Men han är väldigt arbetsvillig och älskar dressyra!.. han hatar dock skogen.. knashäst..

Här kommer iaf lite bilder på senaste dressyrpasset på hemmaplan/gräs på min lille lucky luke. :)

IMG_3725.jpg

IMG_3723.jpg

Vad fina allas hästar är och det verkar ju gå väldigt bra för alla! :D

Nu är jag tillbaka från en underbar semester bland italienska vingårdar och är grymt sugen på att rida men min ska ju vila i minst 2 veckor till. Ska åka ut till honom sen och kolla hur tjock han har blivit :p

*kl*

Idag var det dressyrträning för mig och Ariel. Första gången sedan februari som vi red för F, så det hade hänt en hel del. Vi jobbade i galopp nästan hela passet, inte riktigt något vi är vana vid... F tyckte att Ariel fått en riktigt fin skritt och trav, så nu är det mycket galoppjobb som gäller framöver. Dels skall jag bli lite bättre (:o) på att longera henne och dels skall vi rida ut och rulla på riktigt länge i galopp.

Så skoj att rida för tränare! :laugh: På onsdag blir det hoppträning igen också. :banana:

Kul när det går framåt!

Efter att ha sett dressyrfilmen från förra helgen så åkte jag och Chatsi på bootcamp till tränaren denna helgen. Körde upp henne till tränaren igår och red ett pass, lämnade kvar henne där över natten och kom dit och red ett pass till idag, och sen fick hon komma hem till betet igen.

Första passet gav enormt mycket!! Det blev en otroligt stor skillnad på bara en halvtimme. Vi la mycket energi på att få henne att lyssna på hjälperna och reagera på dem direkt. Mycket övergångar skritt-galopp-skritt där vi inte brydde oss om formen, bara att hon gick fram. Även att jag fick träna på att gå på henne med skänkeln när hon kör upp huvudet och giraffar och med lite konsekvens så gav det ordentligt resultat!

Hon var trött på slutet igår, och hon kändes lite mattare idag. Gjorde dock ett bra pass idag med. Tränade mer galopp-skritt-övergångar, lite öppna-tänk på långsidorna, öka och minska volten i trav, samt lite nedsittning.

Film från dagens pass kommer lite senare!

Vad roligt med dressyrträning för er båda!

Var ju och tittade till min häst igår och han hade faktiskt inte blivit lika tjock som jag befarade. Tjock är han ju men inte så uppsvälld så att man tror att han kommer att flyga iväg som en ballong. Vilan har iaf verkat göra honom gott för när jag skulle leda ner honom till stallet för att borsta så taktade och travade han hela vägen ner:) Hellre det än att man får släpa honom efter sig! Dock gjorde det inte suget efter att rida mindre:p

Den största fördelen jag ser med att rida för tränare (vilket jag nästan aldrig gjort tidigare i mitt hästliv) är att de pushar en när man själv tycker att man jobbat på max. Jag skulle aldrig galoppera Ariel så mycket som vi gjorde igår, men även om hon var trött efteråt var det uppenbart att hon orkade det vi krävde. Hade jag varit själv hade det blivit en långsida i varje galopp bara. ;)

Kul det hära! Nu har peppat mig! Har nu "anmält" mig till en tränare 10 min skritt härifrån iaf 2-3 ggr i månaden.
Hoppas damen tkr om ridbanan.
Hur länge kör ni på banan till att börja med? Eller känns det väldigt tydligt?
Ute så känns det inte så tydligt på mademe när hon är trött, märks först om man stöter på "nått" så kan det bli lite kort stubin på madame, eller så märks det när vi näsan är hemma och jag sitter av för att gå sista biten (gör nästan alltid så) så sackar hon ihop helt :crazy: Men när det har varit ett lite lagom pass så klampar hon fortfarande på.
Men så länge man sitter på henne och inte söter p problem så känns hon aldrig trött.
Menar, man vill ju inte gå på för hårt så att de lär sig hata ridbanan...

Har för övrigt ridit Bäs 4 ggr sen vilan, började förra veckan. Idag var vi ut igen och för första gången så trmapade hon på Ordentligt i skritten hela vägen! Till och med över broarna och förbi fåren! Jättekul! peppad!

Dressyr har jag kört på tills bensinen inte räcker längre. Alltså ungefär 40 minuter intensivt med en kort skrittpaus i mitten. I hoppningen och terrängen är jag mycket nogrannare med att spara krafter och språng så han inte blir för trött, eftersom det kan krångla till det där och få dem att hoppa dåligt/stanna/få dåliga upplevelser. Men i dressyren tycker jag gott att man kan testa dem lite och köra på, inget annat händer ju när de tröttnar än att man får klappa dem och sluta för dagen.

Det har vart lite vila för oss pga tappsko och skitväder men idag fick vi till ett kanonpass i töm! Hon var riktigt pigg och framåt, jobbade på som ett ånglok och jobbade sig rätt med en gång, om än något spänd till att börja med! :love::bow:
Vi tog ett par skutt och gud så hon älskar det, frustar och slappnar av i hela kroppen, traven är aldrig så fin som efter ett par skutt o både trav och galopp, på volt och rakt som kombination! :d:love:

Och hennes nöjda ögon efter ett pass när hon vet att hon varit riktigt duktig och själv är sådär härligt nöjd med sig själv, det är oslagbart! :love::love::love:

Imorgon blir det förhoppningvis ridning med sällskap, alltid roligt! :D

Full förståeligt och logiskt att bara köra "på topp" i hoppningen.

Men när/om man kör på (dressyr) och kör på ett problem när bensinen är i princip slut, då riskerar iaf jag att åka på rejäl däng. För iaf jag är lite uppfostrad att man inte få gå iväg ifrån ett problem med en häst när man kommer dit, man måste iaf få igenom en liten del utav det.
Men iofs så lär man ju kunna få hjälp utav tränaren då (?)

Hur länge kör ni på banan till att börja med? Eller känns det väldigt tydligt?

Jag har ju ridit (sporadiskt) för dressyrtränare sedan förra sommaren och i början räckte det gott med 20 minuter för att Ariel skulle bli trött. Hon blir främst mentalt trött, men även lite muskulärt ibland. Nu är vi uppe i 40 minuters ridning, med skrittpauser då och då. Vi red en bortaträning på 60 minuter, men då lade jag in paus när jag själv kände att hon blev lite trött. Jag har märkt att två minuters skritt gör underverk på orken för henne. :laugh:

Hoppträningen som vi började med i höstas är 60-70 minuter lång, men då är det ju automatiskt många pauser då de andra hoppar.

Skönt med att två minuter gör under, gör det under för den trötta mentaliteten oxå? Eller är det bara för den fysiska?

Jag tycker att det är bra om man har avslutat innan bensinen tar slut, för det kan vara svårt att få igenom det man ville när hästen inte orkar...

Å andra sidan är det bra att hästen får lära sig att fortsätta liite till och pressa gränserna lite.

*kl*

Chatsi och jag visar hur man också kan göra en galoppfattning...
201106181058271.jpg

201106181058272.jpg

201106181100082.jpg

Q har aldrig blivit så trött att jag inte fått igenom det sista. Men å andra sidan så skulle jag aldrig ta det svåraste på slutet av passet. Man tar ju igenom det man vet kan vara kinkigt mitt i passet, och sedan kan man ju ofta gissa sig till när orken kommer börja sina, och då har man det kvar som man vet att de har lite lättare för. Det betyder att man både kan pressa dem lite till (vilket är bra att göra med jämna mellanrum så de lär sig att kämpa litegrann) samtidigt som man inte får totalproblematik på slutet.

Sedan så tror jag (även om jag också tycker att man inte ska gå ifrån ett ridpass som känns "oavslutat") att man får lära sig att unghästar som stöter på patrull i slutet av ett pass faktiskt bara kan lämnas därhän om orken tar helt slut. Klappar man och slutar med något superenkelt då så minns de inte det nästa gång.

Och på tal om dressyr så fick ju faktiskt Q visa sina skills för tränaren i helgen. Och han fastnade lite på bild under tiden, tyvärr är mitt objektiv inte gjort för att fota i ridhus, men man ser ju hur vi ser ut i alla fall.

dsc_1371_153851412.jpg

dsc_1404_153851731.jpg

dsc_1407_153851938.jpg

Riktigt kul att läsa om allas 07or :D

Själv så har jag en superhärlig KWPN-kille. Han har gått på på lösdrift utan mer än nödvändig kontakt med människor fram tills han var kring 3 år... Så ja, har inte alls kommit lika långt med honom som er ;) Det är väl först nu i vår/sommar som jag har börjat skola och rida in honom.

Från ryggen skrittas han bara och vi överför hjälperna till ridningen. Från marken så arbetar vi på med böjning och formgivning. Han är superduktig och har väldigt lätt att förstå, har också börjat bygga fina muskler. :laugh: Ska nu snart börja vänja honom vid bett och börja med skolorna..

Jag upplever att min häst laddar om även mentalt om hon får paus då och då. Under pausen kräver jag ju ingenting av henne, så hon kan lulla på och kika på allt som hon vill kika på, eller bara dra mulen i gruset. :p

Kul att det går så bra för de flesta! Jag har inte skrivit något på länge, inte så roligt att skriva när man inte har något roligt att berätta! Tyvärr är det inte läge för det än, har krånglat med en sträckning länge som äntligen läkt! Red 2 dagar och hon kändes fin. Sen åkte jag på semester i 5 dagar och Ibban fick gå på bete, tog hem henne i måndags. Glad ihågen tog jag ut henne i longerlina, glädjen försvann dock fort när hon markerade fram!!!! Ahhh jag blir galen! Nu ska jag strax åka från jobbet och se om hon mirakulöst blivit bättre alternativt försöka konstatera vad sjutton hon nu gjort....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 920
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ny sits