07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Gisses du får ligga i minsann! Hoppas att det går jättebra på alla dina tävlingar! :D

Idag har jag ridit en sväng först ut i skogen och sedn dressyrade vi på en äng! Det gick superbra och jag red med ett stort leende på läpparna uppe på ängen:) Så där ska vi rida mycket mer och snart kommer våra stockar dit också så att man kan hoppa lite;)
Sen så släppte vi några av hästarna på bete och Plutten var en av dem. Suckade över mig själv att jag glömde kameran men det visade sig att det inte gjorde så mycket för det var typ ett bocksprång och sen ner med näsan i backen. Tråkiga hästar :p

*KL*

Följt tråden i tysthet under lång tid. Kul att läsa hur det går för er alla. Behöver lite tips o hjälp med min donna....

Min 07:a har kommit in i en trotsperiod ( åtminstone hoppas jag att det är det det är).

På banan fungerar det ok, hon har lite jobbigt med galoppen men tar skänkeln framåt i alla lägen. Traven är riktigt bra! Har även börjat hoppa lite smått vilket fungerar o hon tycker det är kul.

Probelemet är uteritterna....bor så till att det mesta av träningen sköts efter vägar o i skogen, ett krav jag har på mina hästar är att det ska gå att rida ut själv o de ska gå dit jag styr. Denna donna har börjat stoppa. kasta sig, gå på bakbenen och bli helt okontaktbar! :( Har varit med om en annan som gick på bakbenen så extremt att jag känner att blir ngt osäker i dessa situationer tyvärr. Vet ju efter våra tidigare duster ( sårvård, boxvila, vatten ) att hon måste överbevisas - det går inte att bli arg o tillrättavisa henne för då slår det slint. HUR gör man för att få henne att inse att det är roligare att få framåt än att vända tillbaka ???

Har försökt med sällskap o d går sådär...beror helt på vilken häst, igår gick det inte alls :( o då var det ändå den hon delar hage med o som hon skriker efter om hon försvinner därifrån.
Går jag följer hon överallt! tömkörningen har jag gjort på bana o där har hon visserligen testat så kan ju vara det som gör att hon sköter sig där. Är dock inte tillräckligt duktig att tömköra för att våga mig på att göra det utanför paddock :(

Funderar på att testa med ledtygel nu idag.

*kl*

Idag var Q på terrängbanan. Hoppade många språng och fick gå upp på riktiga debutanthinder och lite kombinationer och sammansatta hinder. Han var jättefin till slutet då vi tyvärr bad om ett språng för mycket, han orkade inte alls mer och bröt ut, så då skippade vi det helt och galopperade genom vattnet en gång till för att sedan avsluta. Ändrar planen lite nu och struntar i startfälttävlan nästa söndag, dels för att vi kommer att få det så sjukt stressigt, och dels för att en terrängträning tisdagen därpå kommer att gynna honom mera. Nu känns målet att starta debutant i sommar nåbart igen.

Har massa filmsnuttar, men ska ta mig tid att klippa och ladda upp också, och det orkar jag inte idag. Så det får ni se imorgon istället :)

Härligt!!! :laugh:

Idag löshoppade vi alla hästarna i stallet och alla skötte sig bra! :D Amazing hoppade verkligen bra, hoppade lätt och ledigt, bara skuttade över som ingenting och var lugn och fin i sina språng! :love::love::love:
Hon öppnar fantastiskt och jag älskar att det ser så himla lätt ut! :d

Blev inga kort men det måste jag ta igen snart, jag tycker bara att hon blir maffigare för var dag, men ens egen häst är ju alltid vacker! ;):D

Jag har fått bilder från min pålles löshoppning i lördags:) Det är nog första bilderna jag lägger upp på honom här.

DSC_6455.jpg

DSC_6418.jpg

Igår körde vi Skuggi de 14 milen till Ullstorp (Falköping) där han ska vara i 3 månader.
Han släpptes i en stor naturhage tillsammans med två äldre valacker.

SAL26.jpg

Å, vad det ser roligt ut och vilken fin häst du har. Verkar tycka att det mesta är roligt.
Terrängbanan var ju jättefin. Skulle önska att det fanns en sådan här i närheten.

Ser ju bara sååå kul ut! :love: Han är så himla fin! Du fick visst din önskade studsboll iaf!? ;) Ser ju ut att tycka allt är roligt som sagt!

KL
Här är det lite sämre ställt. Flickan typ halt båda fram och gallig runt om. Alltid värre på morgnarna då hon liksom stapplar ut ur boxen... :cry: Jag har en svag gissning om att det kan vara betet som börjar spöka såhär i efterhand... Det har ju gått bra hittills, vi tog det lugnt i början för att försöka vänja in henne i lagom takt men ja... Ska ringa vet idag och se om hon kan komma ut och kika på henne...

Till båda; tack så mycket. Och ja, jag fick min efterlängtade studsboll :p så länge det bara är rena glädjeskutt så tycker jag mest att det är väldigt charmigt och en trevlig egenskap.

Usch och fy för benproblem :( vad var det hon hade gjort i det benet förut? (Minns inte vilken häst som råkat ut för exakt vad i tråden.) Håller tummarna för att det inte är något alltför allvarligt.

Idag har vi tävlat för andra gången med två felfria rundor i 80 och 95.
Han var spänd i första rundan men hoppade snällt allt som kom framför näsan på honom.

Andra rundan var bättre med mer flyt. Men jag är mest nöjd med hans uppförande, han har varit supersnäll och enkel att hantera/rida trots ordentlig blåst.

Jadu, hittills har hon varit helt ren i alla ben, det har inte varit nånting alls med fröken. Men i torsdags morse skulle jag släppa ut hästarna (vanligtvis är det alltid min icke hästkunnige stallägare som gör det) och då var hon ganska duktigt halt på höger fram. Eftersom att jag var tvungen att åka till jobbet (jobbar dygn) så sa jag åt syrran att kolla hennes senare på dagen, och då visade hon ingenting. "Sten kanske" tänkte jag. Sen morgonen efter släppte stallägaren ut igen så då hade jag ingen koll, dock var hon inte halt på dagen när jag var där. Också igår kom jag dit igår morse och hästen kunde knappt gå ut ur boxen... SUCK!

Ringde alltså vet som tyvärr trodde att det var i det första stadiet till fång. Så nu har fröken boxvila på tjockt spånlager och strikt diet i form av endast hö. Jag kan tacka min lyckliga stjärna att hon ändå är så otroligt underbar i ALL hantering, vi ställde ner båda framhovarna i isvatten helt utan problem, det blev väl obehagligt i början så då ryckte hon undan, men sen kunde hon stå helt själv med ena foten i isvatten i flera minuter medan syrran borstade henne och jag fixade boxen. Det var ordinerat av vet för att försöka bromsa inflammationen i hovarna.

På tisdag kommer vet ut och ska besikta min treåring, då tittar hon på ponnyn samtidigt. Hoppas ändå att hon ska kunna gå ute i vinterhagen och nappa de få grässtrån som finns där... Stackars liten. :cry: Min mamma häst som är högdräktig blev dessutom nu ensam ute (mina andra är spridda på olika beten) vilket inte var så uppskattat det heller... Hoppas de får ro på varsitt håll så att den ena kan ligga och vila och den andra beta utan bekymmer...

Usch vad tråkigt med fång känningar! Hoppas att hon blir bättre snabbt och att det inte utveckar sig till allvarlig fång. Hemsk sjukdom det där!

_underbarn_: han ser riktigt trevlig ut! Verkar bli en liten tiger i terrängen. Är inte alls avundsjuk på eran terrängbana ;)

Jag har ridit varannan dag det senaste och i förrgår blev det uteritt med mycket galopp på ängen:)
Idag har Plutten för första gången blivit riden av någon annan än mig. Satte upp en kompis på honom så red jag på min gamla ponny och så red vi ut tillsammans:) Plutten uppförde sig exemplariskt och var stabilare och snällare än min 20 åriga pensionärsponny. Jättekul att se när någon annan sitter på och att han är så snäll och okomplicerad:)

Igår blev det en liten sväng i paddocken för oss, det blev helt plötsligt väldigt mycket mygg (kom en svärm när jag nästan hoppat upp på henne) och Amazing var otroligt irriterad och ville inte alls stå still, men eftersom att jag nästan kommit upp på henne så kändes det dumt att bara ta in hene, vill ju inte ge henne otydliga instruktioner! Så det slutade med att min kille fick slänga upp mig fort så att vi kunde skritta ett par varv! :p:p

Sen var både jag och Amazing glada över att få komma in i stallet! :D

Ikväll hoppas vi på mindre mygg så att det kan bli ett riktigt pass! :laugh:

väldigt fina hinder, kul!

till alla andra: hur högt hoppar man på kvalitén? har hört allt mellan 90 - 110 nu, vore bra att veta!

Det är väl så att för en 5:a så ska hästen kunna hoppa 90 cm, och sedan höjer man upp till 110 cm om den går bra och domarna vill se.

Eftersom att det vart lite tjaffs mellan mig och Amazing i förrgår så hoppade jag över ridningen och tömkörde igår istället, först ut en liten kort sväng som uppvärmning och sen ett gymnastikpass med bommar, några skutt och studs som träning, hon gick så bra! :love: MJUK, SMIDIG och FÖLJSAM som aldrig förr, hon gillar verkligen när man kopplar ihop olika övingar så att hon får tänka ordentligt! :love::d

Och man märker att hon gillar att ha massor med vänner i hagen! :D

Imorgon ska jag skritta ut en sväng, det blir mysigt! :laugh:

*kl*

Cero är på fysisk vila nu och 5 veckor framöver :) Han får dock komma ut nån gång då och då för lite hjärngympa då han har en förmåga att bli totalt ohanterbar om man bara låter honom stå helt. Han ska ändå få sitt kraftfoder (proteintillskott) så han är ändå ute ur hagen :P

Jag har praktik på ridskolan där han står så idag har vi haft trickbana på lektionerna, och Cero fick kika på banan när alla lektioner var slut. Draperiet gick han igenom direkt och fick gå igenom, backa igenom, jag skickade honom igenom så han fick vända och komma tillbaka osv, gick super :love: Pallen var liite läskig i början (onödigt att ha fötterna PÅ den?), men när han väl fått upp framhovarna kunde han stå i bergsgeten på den! *sänka huvudet, hänga med läppen, tugga, slicka*

Vi tränar PNH så jag antar att lite PNH-termer skrivs, till exempel att jag skickar honom :D Jag står på ena sidan draperiet, "leder" med ledrepet och visar med sticken bakom att han ska in i draperiet, han går igenom, vänder då jag tar lite i ledrepet och kommer tillbaka :) Han är LBI, därav huvudet nerstucket i däcket letande efter mat :D

289dlzn.jpg

Kl
min häst har fått paltkoma :p han var som en gammal lektionshäst idag när jag red ut och taggade inte ens till när jag galopperade på ängen. Så nu blir det vila för hans del. På fredag kommer hovslagaren och sen åker jag till italien på lördag:) börjar med att han får vila i en månad sen så får jag se hur han känns. Nu blir det till att sätta igång mina andra hästar som har fått stå tillbaka när jag har haft mycket jobb och skola. Nu har jag bara jobbet att tänka på så nu borde jag hinna mer:)
Får avsluta med att säga att plutten ändå är en pärla som inte brydde sig ett dugg att det kom en bil i hög fart mot oss när jag red barbacka upp till hage med bara grimma och grimskaft!

haha! :D

KL
Veterinären ute och tittade på lilla Queenie idag. Bekräftad fång. Dock bara väldigt tidiga tecken så det hade inte hunnit utvecklats riktigt, alltså var det bara i förstadiet ännu. Nu står hon på ännu mer boxvila (tre veckor totalt) och ännu striktare diet (enbart halm och en portion hö om dagen). Kommer ha fortsatt kontakt med vet under dessa veckor så kommer hon och tittar på henne igen när boxvilan är över så går vi vidare därifrån sen.

SUCK!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 927
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar