07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Problemet man kan få om man håller emot när hästen börja backa är att den får panik av att sitta fast och slänger sig eller reser sig, och då helst slår huvudet i taket och blir ännu räddare. :crazy:

Nu när jag tränat har jag backat henne innan hon börjat backa själv och när hon märkt att jag aldrig håller emot när hon backat så har hon inte velat backa lika mycket, så nu kan jag hålla emot och hon stannar eller tar nåt steg framåt.

+ till Jochanda

Jag vill ju helst ha det så att hästen kan gå in själv som Jochandas. Mina andra hästar har det gått bra med men nu började jag undra lite hur folk gör när det stod så mycket om lastträning. Jag har inte hunnit åka så mycket med min än, mest av bekvämlighet för jag har allt jag behöver just nu här. Men nu vill jag börja åka till lite nya ställen för att han ska vänja sig. Jag har provat att lasta två gånger här. Första gången gick han snällt in men backade sen direkt ut sen också. Då försökte jag att själv backa ut honom några gånger innan han backade ut. Men tyckte det blev lite rörigt, han förstod inte riktigt om han skulle in eller ut kändes det som och ofta hann han börja backa själv också. Gången efter provade jag att hålla emot lite och då förstod han efter 2 utbackningar att han skulle stå kvar där inne. Sen stod vi där tio min kanske utan att stänga för att bara känna att han lugnt kunde stå kvar där inne. Kändes bra så jag tror jag försöker göra det så. Men som sagt vissa hästar får lite panik när man håller emot så man får väl försöka känna av så det inte blir för mycket.

Förhoppningsvis är det inga problem utan bara att han behövde förstå vad det gällde :)

*kl*

Temafotografering! :)
Fattas bara ett antal kilo fett och muskler så skulle han vara riktigt fin!

Hihi_lite_bilder_fran_idag_Mamma_som_fotat.jpg

66641_1306000517.jpg

81611_1306000523.jpg

18163_1306000528.jpg

Vad härliga bilder ni lägger ut! :laugh: Kul att det går så bra för er allihopa!

KL
Här har vi tränat på, lite fett har ersatts av muskler och hon börjar bli mer och mer slimmad. Törs inte släppa henne på riktigt bete, då kommer hon svälla tills hon rullar fram, men hon kommer få gå med en nordis som haft lite fångtendenser förut så det löser sig smidigt ändå!

Och IDAG var det dagen med stort D! Lillasyster Julia startade henne i hennes livs första hopptävling! En klubbhoppning/pay&jump, debuterade hela 30cm och gick vidare på 50! :laugh: Första gången hästen ens hoppade en riktig bana, så det var riktig debut!

Skötte sig jättebra ända från lastningen hemma tills hon var tillbaka i hagen efteråt! Knallade rakt in i transporten (före den som höll i repet...) och skötte sig mycket bättre än många äldre hästar när vi var på plats! Fick vänta i släpet ett tag då syrran envisats med att åka så tidigt, men det var inga problem, hon stod bara och vilade ett ben och såg uttråkad ut... :p

In i ridhuset och rida fram, gick jättebra, lite rop på kompisar men inget allvarligt. Gick kanonbra. Sen ut till paddocken och trava genom första "hoppningen" vilket gick hur bra som helst! Julia var jättejättenervös innan, men hon strålade mer än solen när hon hoppat klart! :D Hoppade bara två språng på framridningen inför 50cm, och lilla hästen skötte sig bättre än nånsin!

På banan var hon precis lika duktig som innan, och Julia fick lite blodad tand och red mycket bättre i 50cm än i 30! Galopp hela banan runt och det gick som en dans! Inför sist hindret hörde vi "Kom igen, bara sista kvar" och när hon landat "BRA TJEJEN!!!" :D Dom var ungefär lika glada efteråt och åkte hem med två rosetter som belöning för felfria rundor! :laugh:

Lite löjligt att jag som storasyster var precis lika nervös som Julia innan... :angel:

BILDBOMB!

32414365.jpg

Fler i nästa...

...fortsättning bildbomb! :D

Precis innan vi gick till framridningen
32414378.jpg

30 cm!
32414366.jpg

Sista hindret, observera smilet!
32414367.jpg

50 cm!
32414368.jpg

32414369.jpg

32414370.jpg

32414373.jpg

32414374.jpg

Vi är MYCKET nöjda med dagen! Kunde inte ha gått bättre! Jag är superstolt över både ryttare och häst!

Blev ingen ridning denna helgen heller! :cry:

Precis innan vi skulle släppa så skulle jag sätta på Amazing kotringar i förebyggande syfte då hon brukar spralla så väldigt när man släpper! (Och vilka hagar sen, det är så underbart!!! :love:)
Hon är lite sprallig redan då eftersom att alla hästar känner att det är något på gång och när jag ska sätta på sista ringen blir hon lite grinig och sprätter iväg med benet vilket ger mig en ganska kraftig knuff bakåt och naturligtvis tar jag emot mig med rak arm och platt handflata! :crazy:

Har väldigt ont men tänker inte så mycket mer på det, vänster arm som tur är så jag kan leda henne med höger...
Dagen efter (igår) har jag fortfarande superont och kan nu knappt röra armen alls! (Typiskt hästmänniskor att vara extra smärt tåliga!! :devil:)

Vi känner att vi måste kolla upp detta och det resulterade i 6 timmar på Kungälvs akutmotagning och en kraftig blodutgjutning i vänster armbågsled som i sin tur trycker på alla nerver.. Konstigt att jag hade ont under natten! :crazy::crazy::crazy: Nu är det smärtstillande och armen i stillhet som gäller i 10 dagar, sen ska jag väl kunna vara tillbaka in action igen! ;)

Usch vad tråkigt att du har skadat dig! Du har ingen som kan hjälpa dig att rida henne tills du är återställd, det gäller ju att ta det försiktigt så att det läker ordentligt.

idag är det vila som gäller för min duktiga pålle! Matte ska däremot inte vila utan hon måste sätta fart med tenta skrivning blää ;)

*kl*

Igår fick Q åka till ett stall i närheten som har en liten terrängbana hemma. Vattenhinder och ett tiotal småhinder på runt 50-60 cm. Inget märkvärdigt men bra övning för honom att komma iväg eftersom han haft sin trots på bortaplan. Han skötte sig bra och bråkade ingenting. Hoppade ett par småbanor och bjöd på allt, vattenhinder bjuder han på ovanligt mycket för en grön unghäst, men det är alltid tacksamt att ha hästar som naturligt gillar när vattnet skvätter istället för en som är skeptisk och helst slipper det helt.

Han fyllde även 4-år igår. Så nu är han ett år äldre "på riktigt" också.

Idag skulle jag ha ridit, men han hade dragit av sig en sko. Får den påslagen imorgon, så det var smidigt. Har varit och tittat på 3-årstesten och blev rätt imponerad av hans resultat förra året, när jag såg hur få dubbeltalanger det var i år och hur nippriga de flesta hästarna var (han blev klass 1 i både hoppning och dressyr). Men det är alltid kul att kolla på unghästar, såg någon som var fin, men få räckte upp ens till klass 1 och bara en blev dubbeltalang på hela förmiddagen.

Nej jag rider henne gärna själv så hon kan lika gärna få helt bete nu i 2 veckor, sen blir det full fart med ridning varannan dag ungefär! :D:love:

Finns massor med hästar att (och människor :p :p) att rida ut med nu också! :D

(+ tömkörning minst 1 gång i veckan)

Senast ändrad:

Jag tänkte bara på det eftersom du verkar vilja ha igång henne nu och du har fått vettigt folk i stallet:idea::laugh:
Vart på tjörn ligger stallet? Det är väldigt fint där ute, hade lätt kunnat skaffa mig både hus och stall där:D

Jo jag förstår hur du menar men ändå.. :angel: ;)

Ja jag gillar verkligen dom jag står hos nu, dom har en underbar gård och är underbara själva! :love:

Ja, efter Luleå kommer vi att flytta ner igen för att börja på vårt imperium ;):D och det blir någonstans i närheten (ptja, iaf västkusten!), gäller att hitta ett ställe med MASSOR av mark men som ändå är hyffsat "city"..
Lätt match eller hur? :D

Vilken otur du har! :(

Annars ser det ut som det går bra för de flesta! Vad kul och en massa fina kort! :laugh:

Själv ser jag fram emot att sätta igång Ibban igen i slutet av veckan då hon bör vara ok efter sin sträckning. Men med tanke på hur lugn och försiktig hon är i hagen så får vi väl se hur hel hon är :grin::angel:
Här kommer lite kort från våran program ridning:

galoppprogmaj11_149165815.jpg

p5080451_149165953.jpg

Behöver jag säga att jag fick putsa allt rätt mycket när vi kom hem :grin: det dammade inte lite!

kl

vad fina alla ser ut! kul att så många har tillgång till så fina terränghinder också, önskar det fanns mer sånt hos mig. Men ska se till att åka nånstans och hoppa lite sånt.

Här är lite bilder på min från i söndags, vi åkte till ett nytt ridhus för första gången för lite miljöträning. I början blev han lite okontaktbar men efter kanske 5 minuter kunde man rida lite mer normalt. Han var inte särskilt tittig i övrigt och jätteduktig med lastning, så jag är nöjd.

p52228451_149221445.jpg

p5222877_149019949.jpg

Eftersom det var väldigt längesen jag skrev: Han är e. Loredes - Warsteiner :)

Senast ändrad:

Och jag som är renodlar fälttävlansryttare tycker att det är superkul att folk grundutbildar sina hästar även i terrängen, väldigt nyttigt för dem. Ser jättefint ut :)

--------------

Q fick tappskon påslagen idag och sen red jag lite dressyr. Testade att byta träns, från remontnosgrimma och massivt tjock tvådelat fullcheekbett till aachennosgrimma och ihåligt tjockt tvådelat tränsbett med rörliga ringar. Han har gått bra på det andra men ville se om det kunde göra någon skillnad.

Och det gjorde det. Han svarade mycket bra och får hädanefter gå med det ihåliga bettet. Blev inte alls lika starkt och drog utan svarade på finare hjälper och var i stort sett helt stadig i formen i alla gångarter. Var även bra eftersom man inte får ha fullcheekbetten i vanlig dressyr, utan enbart i fälttävlansderssyren, så de bör kunna gå på något annat också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 074
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar