07:ornas tråd Del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: 07:ornas tråd Del 8

Tränaren kallar det helt vanlig 4årstrots, så jag hoppas innerligt att hon har rätt, men hon och hennes man har hållt på väldigt mycket med ungästar och hittills har dom inte mött på någon 4-åring som inte har trotsat. Hennes kommentar när jag ringde var väldigt lugn och sansad jaha då var det dags nu då ungefär.....
Han har den sista veckan försökt testa mig lite lätt med att inte lyssna på hjälperna framför allt när man byter varv över banna och liknande och istället kastat sig åt andra hållet men har sedan gått som om ingenting häst detta eskalerade i lärdags med att han första kastade sig åt sidan och började bocka, innan han reste sig på bakbenne och slog med frambenen (riktig black beauty fast brun), sedan ner på alla fyra så tog han bettet och stack och bockade samtidigt... ena gången tvärnitade han när långsidan tog slut, vid första fallen hann jag tänka hoppas jag hamnar innanför staketet och det gjorde jag men det måste varit precis stöveln är helt upprepad förmodligen ifrån att den slagit i staketet. I söndags blev han helspänd som en fiolsträng så fort jag kom upp och när jag drev framåt började han bocka, och ställa sig med jag hann få ner han på alla fyra och hoppa av innan han drog eller gick över. Och på måndagen var han likadan men då var min fokus på att sitta kvar och tränarens på att få fram honom och då gick det som sagt.

Nu håller vi tummarna att det funkar idag, så kan jag sova gott inatt sen, jag är inte gjort för konstrande hästar jag föredrar lugna sansade åsnor som gör som man säger utan protester;)

Vill dessutom tillägga att han är genomkänd i hela kroppen och har inte ont någonstans, så som sagt fyraårstrors och en bromsande matte hängande i tyglarna skall intekombineras helt enkelt.

Haha, skulle vilja se hur en påtänd giraff ser ut, skönt att du fick igenom det. Oftast kan man bli låst i sina tankar när det inte, funkar och då är det bästa att helt enkelt stanna upp och tän ka efter, och bra tygelkontakt och rejäla skänklar är oftast lösningen i dom lägena även om det kan kännas fel ibland beroende på vad dom hittar på innan, fortsätt rida likadant när du kommer upp nästa gång och efterhand kommer du kunna mjukna mer och mer. Tänk bara på att berömma mycket och inte bli hängande i tyglarna (jag är självexpert på att ta tag och sedan inte släppa till igen:crazy:), nu vet jag inte hur du rider henne men det hade kanske inte gjort något att när hon är sådan ta några dagar i rad så ni verligen kommer igenom det och sen vila några dagar och löra på som vanligt, då blir det lite intensivare just dom dagarna så ni kommer igenom det och sedan sitter det oftast där.

Idag har vi skuttat med dom stora killarna :) Några tjejer i stallet hade byggt upp lite hinderserier så jag passade på att vara med, eller först så hjälpte jag dom lite och sen sänkte jag till våra 40 cm och skuttade över en liten serie. Det var ett kryss 3m markbom 3 räcke 3m markbom 3m kryss. Plutten var superduktig och skuttade över det som om han aldrig hade gjort annat. Tror att den fega matten får bita i det sura äpplet snart och höja hindren lite :p Blir lite frustrerad på mig själv att jag är så feg nuförtiden för några år sedan jobbade jag på ett hoppstall och tränade allt från unghästar till svårklasshästar i hoppning och vågade hoppa stora hinder men det är som bortblåst idag! BLÄ

*kl*

Idag har jag testat Ariels maxpuls och även om det kanske inte stämmer exakt, så får det duga tills vidare. I galopp i en lång, sugande backe så ligger maxgränsen på 218 spm. Imorgon blir det vila för damen, så snabbt har hon aldrig sprungit förut. ;)

Innan dess fångade jag sömntutan på bild, hon sover inte i boxen på natten utan behöver sova ikapp sig dagtid utomhus.

110512-015_147606550.jpg

Jag har faktiskt inte vågat rida henne på banan så flera dagar i sträck, men vi skulle kanske behöva det.

Idag skulle vi skutta lite småbommar, vilket jag tycker är rätt läskigt på egen hand. Det blir så lätt att vi kommer fel på nåt hinder och då blir jag osäker på VAD som gick fel och vet inte hur jag ska korrigera. Blev en liten studsserie med 3 hinder (toksmala dessutom, så bara det var väl bra träning) och en låg 5,5:a. Vi fick ändå till det rätt bra trots att hon inledde passet med att showtrava när unghästarna rusade i hagarna intill. Bjöd till slut så bra att det kändes trångt inne i serierna.

På söndag blir det terrängträning! :bump::crazy::eek::banana:

Spännande med terrängträning:) Önskar så att jag vore mycket modigare än jag är idag, längtar tillbaka till ponnytiden ibland då man var totalt orädd och aldrig tänkta på eventuella konsekvenser... kanske inte riktigt till det stadiet men något mittemellan det och dagens vore bra.

Just ibland när man vill ha igenom något specifikt så kan det underlätta att rida på banan några gånger/dagar irad, och det brukar inte vara någon fara sen kan man ju passa på att rida ut några dagar extra efteråt så väger man upp det hela lite.

Nu är vi på banan igen, red själv igår från start (mamma höll ihonom när jag klättrade upp bara), och det gick finfint, mycket övergångar, tempoväxklingar och svängningar nemas problemas, han la sig själv i en lämplig och ändamålsenlig form, så nu känns det bra igen, inga tendenser till att hitta på något alls. Så nu jobbar vi vidare på samma sätt tills träningen nästa torsdag så får vi se vad som händer då. Dock har jag ju mitt fegsnöre jag i princip hela tiden håller ytterlillfinger i men bättre det än att jag smyghåller i tyglarna.

*kl*
Cero fick massage i onsdags, och jag har precis köpt ett nytt bett (novabett) och resultatet är en helt ny häst :D Tömkörde igår och han jobbade i korrekt form ungefär halva passet, utan inspänningstyglar (har aldrig hänt förut!). Idag red jag, hade dock halsförlängare hela passet utom uppvärmning och avskrittning vilket min tränare rekomenderat, och skritten och traven jobbade han jättebra i, helt super! Vanligtvis går han bara och stretar emot i traven med halsförlängare. Galoppen var han dock inte riktigt styrbar i, så vi får vänta med den ett tag till.

KL!

Idag lasta vi & åkte till en paddock han aldrig varit i. Gick rakt in både dit & hem! :love:

Var lite spänd, men skötte sig jättebra!

Hoppade bank/trappa & pulvermangrav för första gången!:love:

32389743.jpg

32389745.jpg

32389747.jpg

32389748.jpg

Nice! :D

Imorgon blir det ridning för oss också! :bump:

Ska bli så underbart att äntligen få rida på riktigt underlag (förutom FÅ gånger i ridhus) och inhängnat, det känns tryggt! (även om hon hoppade ur lätt som en plätt.. :angel:)

Om hon går som när jag tömkörde sist kommer jag att få tvinga mig själv att sitta av!!! ;) Blir väl att testa så att galoppfattningarna sitter i och är hon riktigt taggad kanske jag styr emot nått litet hinder, är så sugen! :d

Och om hon håller sig på mattan imorgon blir det en lugn uteritt med sällskap :love: på söndag!

Lika bra att ta det lungt nu när vi börjar igen så att säga! :idea: :laugh:

Idag har jag och Plutten varit ute och galopperat på grusvägarna. Underbart att galoppera fort på en lång raksträcka :D
Får se om jag rider en tur i morrn med eller om jag ska ta en sväng på banan och få honom att runda sig lite runt den där innerskänkeln.

Har inte blivit någon ridning i helgen pga ösrgen! :eek::mad::cry:

+ att fröken är ap brunstig och gnider sig mot herrarna i hagen! :o:o Tack o lov fattar dom ingenting och börjar busa istället! :p

Grrr när det äntligen börjar gå framåt.... Ett steg fram och två bakåt eller hur var det nu? Efter hoppning i tisdags har jag ridit ut i korta mini pass några dagar för att få bort lite mjölksyra. Så igår kom våran dressyr tränare, perfekt tänkte jag.... Eller inte hästkraken är grymt ojämn fram! Vet inte vad hon lyckats med men hon avlastar ena fram allt hon kan. Suck! Tur i oturen är att equiterapeuten kommer i morrn

Åh va jobbigt! Håller tummarna för er nu! :laugh:

Jag hoppas på bättre väder i veckan så att jag kan trimma så många dagar som jag hinner!! :laugh:

Och till nästa helg hoppas vi på bete, allt börjar bli riktigt grönt och frodigt nu! :bump:

Blä, jag vet hur det är med skador när man precis kommit igång! :p

Min är konstigt nog fortfarande hel. Tog hem mitt släp i lördags och ägnade en timme åt lastträning, vilket var väl investerad tid! Hon gick rakt på när vi skulle på terrängträningen idag. Rakt på även hem, men hade då bara min hästovana pojkvän att stänga luckan (stackarn! :crazy:) och han lyckades inte få henne att gå fram de där sista centimetrarna för att kunna stänga innerdörrarna och hon kom ut igen och stegrade sig mycket förargat.

Sen fick vi hjälp av en annan tjej som tryckte till Chatsi på rumpen så hon gick in och det gick att stänga. :cool:

Själva träningen gick super! Jag lyckades dock med en avfallning när hon hoppade hindret snett på sidan. Annars bjöd hon fint på det mesta och var supertrevlig!

Vi avslutade med ett supersprång på en 80 cm hög 1 m bred pallissad i uppförslut! :banana: Tyvärr kom inte det med på film, men avsittningen gjorde det...

Kul att det gick bra, vi väntar på att få se filmen:)

Lastningen kommer funka nästa gång trots det lilla missödet när ni lastade inför hemresan, är svårt om man inte är hästvan i ett läge där dom inte tar dom sista cm, oftast är det bara att putta lite på rumpan, men som sagt är man inte hästvan vet man inte riktigt vad man ska göra i det läget.

Nej, han var dessutom med rätta försiktig eftersom hon rest sig högt två gånger och kosparkat med ena bakbenet pga mygg och sina boots som hon var väldigt arg på. :crazy:

Jag fortsätter att lastträna i veckan, tanken är att jag ska kunna lasta henne utan hjälp då jag kommer att få åka ensam ofta. :( Vad gör man när man inte har någon som kan hjälpa till?

Filmen dröjer, är filmad i 3GP-format och är ett helvete att konvertera till användbart filformat utan att kvaliteten blir urkass. :mad:

Har samma "problem" får jämt åka själv, hoppas på att hästen står still i transporten eller att det finne en vänlig själ som kan hålla henne medan man går banan. Få vänner som inte tävlar (annan gren) samtidigt eller som "har lust" sas. Tyvärr.
Men brukar gå bra, så länge hon inte märrar ihop helt för då vet jag inte hur jag ska göra med bakluckan.
Men i min gren (western) så finns det relativt ofta någon som kan tänka sig hjälpa till bara man är trevlig och ber och säger tack när man är klar. :laugh:

Nu har Syria fått vila 2-3 veckor sedan vi ridit ett par veckor 2-3 dar i veckan, så igår med spritt och vår i kroppen så tömkörde jag henne längsmed vägen. FIck möta bilar (brukar gå bra) samt bli omkörd utav bilar och det har inte alltid gått så bra förr så vi har fått vända oss mot dem när de kommer, men igår gick det super! :love:
Sen "körde" vi förbi hagar med fler ystra hästar och då var det inte lika lätt att hålla sig i skinnet och på rätt sida utav vägen. Men jag är rätt så nöjd ändå. :)
Tänkte tömköra henne tills märren som fölade i onsdags åker till hingst igen, då ska hon släppas på betet och få "gå in sig" i flocken 1-2 veckor o sen tänkte jag rida igen. Hoppas på att jag vågar på mig galopp nästa rid omgång!:o

Här är en till som oftast får köra själv. Vilket leder till att man inte åker så mycket som man skulle vilja.
Nova är ju lättlastad men min andra häst är hopplös vissa gånger.
Igår var vi och löshoppade. Jättekul att vi kom iväg för de senaste gångerna har det blivit inställt pga för få anmälningar.
Det gick bra ,men det blev en del knäppa hopp. Typ rätt upp och sen rätt ner. Hon är ju bara löshoppad en gång innan, så jag är nöjd med henne förutom att hon drog järnet runt i början och hoppade över plastbandet för att se vad matte gjorde i mitten. Lite pinsamt.
Det bästa är att hon går rakt in i transporten både hemma och borta. Jag kan stå utanför och bara skicka in henne. Smidigt.

*pust* det var ingen större fara. Hon har sträckt sig i bogen igen fast på andra sidan den här gången. Var även lite öm i ryggen på samma sida som sträckningen så jag antar att hon brallat i hagen och dragit på arslet. Om 2v är vi back in business igen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
23
· Visningar
1 934
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 075
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar